Suomessa harvemmin tarvista (tosin seisovien jonojen välistä aina), oikeissa ruuhkakaupungeissa aina.
Toistaiseksi en, enkä ihan heti ajatellut alkavani.... mutta kukin tyylillään.
Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
Kyllä. Ajan mannermaisesti.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Toihan alkaa kuulostaa niin hauskalta hommalta että...pitää etsiä jostain se ruuhka...joka ei olis jo jäänyt taakse![]()
JSP
Suosittelen esim. Kehä I mikä tahansa arkipäivä klo 16:00 ja lähtö Espoon puolelta.(Jari66 @ Elo. 23 2011,17:45) kirjoitti
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
Mikähän tuossa on, kun eivät osaa ohittaa oikealta vasemmalle kääntyvää? Hidas järjenjuoksu? En tiedä ylläolevasta, mutta kaikissa vastaavissa tilanteissa mitä tähän hätään tulee mieleen, oikealta olisi aina mahtunut menemään, jos vain uskaltaisi antaa niiden oikeanpuolisten renkaiden mennä asfaltilta soralle. Mutta ei, siinä sitä vain nökötetään ja kerätään jonoa.(Hans Niskatuki @ Kesä. 01 2011,23:24) kirjoitti
Aiheeseen: Liikenteen tahmatessa splittaan lähes aina, jos vain tilaa on. Liikennevaloissa välistä keulille jos on jonoa muutamaa autoa enemmän. Sama tapa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Splittaan myös maanteillä keskiviivaa pitkin.
Matkanteon nopeuttamisen lisäksi tulee splitattua jos joku provotakseen tai tyhmyyttään tunkee turhan lähelle takarengasta. Saa nätisti turvavälin kuntoon kun hommaa auton tai pari itsensä ja urpon väliin.
Muualla Euroopassa splittaus on normaalia jokapäiväistä toimintaa, eikä näytä autoilijoita haittaavan, mutta oman kokemuksen mukaan yllättävän harvoin suomalaisetkaan autoilijat vetävät herneitä nenään.
Valoissa joskus rinnalla oleva alkaa nytkymään eteenpäin vihreää odotellessa, ilmeisesti haluttomana luovuttamaan "hänelle kuuluvaa" jonon johtajan paikkaa. Ei noista haittaa ole, kun vain muistaa poistua valoista riittävän ripeästi.
Yksi oven eteen aukaisija on sattunut kohdalle: Splittailin keskiviivaa pitkin tietyön liikennevaloja odottavia autoja, jono oli luokkaa 2-3 km pitkä. Yksi urho keksi avata oven eteen kun näki minun lähestyvän, kuitenkin niin hyvissä ajoin ettei tarvinnut hätäjarrutella. Ei ollut iso häiriö, sillä laittoi ovensa kiinni jo ennenkuin ehdin edes saattaa julki arviotani toiminnan järkevyydestä, ja pääsin samantien jatkamaan matkaa.
Torvensoittelijoitakaan en muista kuin yhden tapauksen; valoista lähtiessä soi räikkä perään aika huolella.
Suosittelen työmatkaksi Kehä ykköstä Tuusulantieltä Otaniemeen. Saa splittailla niin paljon kuin sielu sietää. Ei se loppujen lopuksi ainakaan minusta kovin hauskaa puuhaa ole, mutta aina ei perse kestä siellä jonossakaan kykkiä. Itse kyllä lähden splittaamaan vasta sitten, kun jono pysähtelee jatkuvasti. Jos vauhdit rupeaa nousemaan yli 30:n, siellä poukkoilevat kotilot niin tiheään kaistalta toiselle, että joku ajaa vielä yli.(Jari66 @ Elo. 23 2011,17:45) kirjoitti
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
Splittaan yleensä jos valoissa on edessä yli 0 ajoneuvoa![]()
Nii kele-ttu-tana! Seuraavat 5 sivua voidaankin jälleen kinastella mikä on liikenneturvallisuuden kannalta halveksittavinta - tuplatikkariylinopeudet, ajoneuvon pitäminen hallitsemattomassa moodissa eturengas ilmaan kytkettynä, vai typötyhjien puolukkavalojen ohittaminen kävelyvauhtia jalankulkijoista autiolla alueella (se ainoa jurpo joka namiskasta valot itselleen painoi vihreäksi, oli köpöttelemässä jo kaukana).
Kyllä mä splittailen. Edelleen. Mutta vain pahimmissa ruuhkissa, kun musta on tullu kamalan arka ja ujo. Goddämmit![]()
Mopovapaa vuosi
Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
Mahtaa olla jo Org-tädeillä pulssi kohtuu korkealla kun noin ajettiin. Äkkiä laitokselle käräyttämään tai siviilipidätystä tekemään.
Supermoto
Splittaan tarvittaessa, joskus jopa tullut koukattua jonoista ohi ihan penkan puolelta.
Onko kukaan perehtynyt mopoautojen sääntöihin ?
Luokitellaanko mopoauto ajoneuvoksi joka pitäisi ohittaa kuten auto/moottoripyörä tms. ?
Olen huomannut että iso osa autoilijoista ei vaivaudu menemään toiselle kaistalle ohittaessaan liikkuvaa mopoautoa tai muuten hitaasti liikkuvaa ajoneuvoa esim. moottoripyörä.
Näiden autoilijoiden takia ajan itse keskellä kaistaa kun olen liikenteessä hitaalla moottoripyörällä - on sitten varaa väistää tarvittaessa oikealle.
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
Käykää joskus vaikkapa Aasiassa oikeastaan ihan missä tahansa miljoonakaupungissa hiukan ajamassa, tulee varsin ripeästi ihan uusi näkökulma tähän koko käsitteeseen...
Mutta toki, suomalainen liikennehän on vähän tällaista jäykkäniskaista omien todellisten ja kuviteltujen ´oikeuksien´ puolustamista, ja maassa ilman muuta menetellään maan tavalla, en minä sitä sano. Toivottavasti jollain aikavälillä täälläkin kuitenkin voitaisiin tulla tietyissä jutuissa hieman joustavammiksi. Meillähän sitä ei ole käytännön pakko vielä sanellut, liikennettä kun on edelleen niin vähän.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
"Mopoauto" on oikeastaan aika harhaanjohtava nimitys. Oikea termi on kevyt nelipyörä. Eli mopoihin niitä ei tule rinnastaa. Ohittaessa ne kuuluvat lain kategoriaan "hidas ajoneuvo" (=kolmio perässä) ks. Tieliikennelaki 19§
, eli niiden pitää antaa tietä ohitettaessa tarvittaessa hidastamalla ja pientareelle voi väistää hetkeksi jos sen voi turvallisesti tehdä. Ohittamisessa mitä tahansa ajoneuvoa ei ole mikään pakko mennä vastaantulevan kaistalle, mutta väliin pitää jäädä "riittävä (sivuttainenkin) turvaväli". Sivuvaunuttoman kaksipyöräisen moottoripyörän voi ohittaa ohituskieltoalueella, mutta mopoautoa ei, kummallinen jäännös vanhoista pykälistä.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Hitto. Tuli oltua pohjois-italiassa viime viikolla, lentäen valitettavasti
Mutta ei voi kuin ihmetella kuinka sujuvasti siellä näytti mopolla/pyörällä pääsevän. Ei tietoakaan tien tukkivista autoista.
<p>FZ1-N -08</p><p><strike>Z750 -05</strike></p>
Nyt iso rasti johonkin! Pecha on rebeli vetomies ja joku muu kukkistelee sille!!
Sitä voi olla vaikea tietää paremmasta ellei vertaile muualle. Itse myös sitä mieltä että Italiassa homma toimii. Tosin omat kokemukset on varsin rajalliset, Norja, Ruotsi, Espanja, Ranska, Saksa ja Italia, kaikissa alle 10tkm/maa itse ajeltuna, ja noistakin kilsoista osa kotilolla.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Ei tarvii kinata. Liikennevaloista läpiajo on yksinkertaisesti typerää ja levittää piittaamattomuutta perusasioihin. Tuosta on ainoastaan askeleen ero siihen kun kotilolla vedetään hieman vanhemmilla oransseilla jonkun mopon yli. Minä, minä, minä... mun tarttee päästä, mun ei tartte odottaa...
<p>2002-2014</p>
Ite vetelen fiiliksen mukaan ja jos tilaa on hyvin. Monesti puikkailen jonossa olevan prätkän rinnalle, siinähän yleensä hyvin tilaa.
<p>KTM640 Nykyinen</p><p>exät Z1000, R1, 600RR, Monstrer</p><p> </p>
No en minäkään kyseisenlaista liikennettä kokonaisuudessaan haluaisi meille. En missään nimessä, ja uskon ettei moni motoristi haluaisi, sillä mikäli etuajo-oikeus perustuisikin yhtäkkiä massaan, ja pienemmät yrittäkäähän ehtiä alta pois, se ei olekaan niin kivaa kuin ehkä äkkiseltään voisi luulla. Varsinkaan niille pienemmille, kuten jalankulkijat, polkupyöräilijät tai motoristit.
Kyse oli nyt vain siitä, mikä oikein on kaksipyöräisten ´rooli´ ruuhkissa, ja voiko sitä ilmeistä etua käyttää, että usein mahtuu autojonojen välistä. En näe mitään järkevää syytä, miksei se voisi toimia täällä meilläkin. Pinttyneet asenteet tietysti jarruttavat tätä kehitystä. Toisen hyvä ei välttämättä olekaan ihan niin pahoin itseltä pois, kuin suomijuntilla on tapana tuumia.
Toinen asia, minkä voisin ilomielin ottaa sieltä tänne Suomeen, on silmät auki ajaminen. Siellä kun ei pysyisi puolta minuuttia hengissä sellaisella tyylillä kuin täällä meillä, että toljotetaan risteyksissäkin vain suoraan eteenpäin, ja luotetaan siihen, että toisella on kolmio, taikka valo tolpassa on vihreä. Täysin sama koskee myös jalankulkijoita.
Tuo sama (=hereillä oleminen) on motoristille survival-kikka #1 oikeastaan ihan maasta riippumatta.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
Sen verran tästä, että jos päätät splitata, niin pysy sitten linjallasi, älä poukkoile, se aiheuttaa eniten hankaluutta ja vaaraa!
Nimittäin viime suvena esim Sysmässä NesteOil rallitapahtumassa ajellessa ennen keskustaa semmoinen kilsan autojono liikkeessä hitaasti ja sehän aina splitataan.
Ne jotka splittasivat reilusti hoitivat homman sujuvasti, mutta ne splittaajat, jotka änkivät takasin autojen väleihin, kun jätskivuokkoja tuli vastaan, niin aiheuttivat melkoista suhaamista. Ärsyttävää.
Eivät vuokot välitä tuollaisissa tapahtumissa splittauksesta. Itse splittasin sulkuviivan ylikin, kun autojono oli lähes paikallaan, vuokot vastaan, eikä mitään.
Ole siis johdonmukainen, älä poukkoile, niin pärjäät. Ja opettele vakaata hidasajoa jalat tapeilla.
<p>.</p>
Tuo on muuten hyvä pointti: splittaamisen hyväksyttävyyteen vaikuttaa käytännössä aika paljon myös se, miten homma suoritetaan. Nätisti leveisiin jononväleihin, vai puoliväkisin änkemällä mihin vaan suinkin ehkä omasta mielestään mahtuu. Ainoastaan paikallaan seisovien / hyvin hitaasti liikkuvien, vaiko pönttöpäänä myös vauhdilla kulkevien jonojen välissä. Pk-seudullakin näkee päivittäin esimerkkejä aivan laidasta laitaan. Ei mikään ihme, jos aihe kirvoittaa keskustelua.
Hyvä moottoripyörän hallintakyky hiljaisessa nopeudessa (ja tietysti myös pyörän mittojen hahmottaminen sentilleen) sekä pikkuisen myös pelisilmää on tällaisessa perusvaatimukset, jos niitä ei ole, niin kannattaa pysyä jonon perällä. Eikä myöskään yhtään haittaa tiedostaa sitä, ettei splittaaminen ole ainakaan meillä mikään ´oikeus´, vaan se on enempi tai vähempi siellä ns.harmaalla alueella, näin ollen kannattaa kyllä yrittää pysytellä väleissä myös niiden kotilokuskien kanssa.