Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
    …kas siinä pulma.

Osaisiko joku viisaampi kertoa paljonko vanhaan pyörään menee noin yleisesti ottaen rahaa? Yllättäviä rikkoontumisia tulee tietenkin aina kaikkiin laitteisiin, mutta ennemminkin noita perusjuttuja joihin pitää jossain kohtaa laittaa enemmän rahaa kiinni.

Nyt pyörälläni, joka on uudesta asti ollut, on ajettu 36 tkm. Jos pidän sen viitisen vuotta (+36 tkm = 72 tkm) tippuu hinnasta noin 3000 €. Jos ostan uuden, niin viiden vuoden päästä hinnasta on pudonnut noin 6000 €. Eli erotus olisi noin 3000 €. Mutta sitten kiinnostaakin, että saanko vanhaan pyörään uppoamaan tuon 3000 € kaikkiin korjauksiin. Nyt on vaihdettu kulutusosista vain ketjut ja rattaat. Itse olen vieläpä sen verran saamaton, että kaikki korjaukset menee huoltoliikkeen tuntihinnan mukaan.

Uudella olisi tietenkin "turvallisempaa" (takuu) ajella, mutta raha ei kasva puussa. Kuitenkin jos jään lähellekään nollaa tuossa laskutoimituksessa, niin uuden hankkiminen alkaisi olla kannattavaa. Muuten vanhassa pyörässä ei ole mitään vikaa ja pidän sen enemmän kuin mielelläni.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
    Vanhaan pyörään menee vähemmän rahaa kuin uuteen. Muutenhan kaikki köyhät ajaisivat uusilla pyörillä.
    Mulla on vähän sama ongelma, tekisi mieli pitää vanha koska se toimii ja olen tyytyväinen. Nyt jos myyn niin joutuu myymään aika halvalla. Tilalle tekisi mieli uutta myös, mutta sitten toisaalta kun ei ole kuin muutaman malli jota saa uutena. Mutta luultavasti teen asian kanssa näin, kun olen tyytyväinen tähän nykyiseen pyörään, niin ajan sen loppuun
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
    Lainaa BOMBARIDER kirjoitti Katso viesti
    Vanhaan pyörään menee vähemmän rahaa kuin uuteen. Muutenhan kaikki köyhät ajaisivat uusilla pyörillä.
    Ei kai se noin yksioikoista ole. Köyhällä ei ole varaa ostaa sitä uutta. Siksi ajaa vanhalla ja korjailee sitä. Automaailmassa noita on lehtien toimesta laskettu ja ainakin siellä 2 vuotta vanha käytetty tuli kalliimmaksi kuin uusi.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    Lainaa designet kirjoitti Katso viesti
    Ei kai se noin yksioikoista ole. Köyhällä ei ole varaa ostaa sitä uutta. Siksi ajaa vanhalla ja korjailee sitä. Automaailmassa noita on lehtien toimesta laskettu ja ainakin siellä 2 vuotta vanha käytetty tuli kalliimmaksi kuin uusi.
    Riippunee paljon siitä tekeekö huollot itse vai teetättääkö korjaamolla?
    Kumpikaan ei kannata molemmat tulee kalliiks. Osta skootteri niin tulee halvaks.
    Halvemmaks noista tuo "vanha" tulee tietenkin. Ei noita huoltoja nyt niin paljoa ole vaikka teettäisi liikkeessä niin uskon, että säästää hieman. Toisaalta jos haluat uuden ja tuommonen 3000€ budjetissa ei paljon tunnu niin anna mennä vain.
    Ite olen omistanut uusia, ja vanhoja mopoja hintahaarukalla 16-4t€.
    Mun mielestä eka ja toka omistaja häviää eniten. Eli (about) alle 4v vanhat/alle 20tkm ajetut on suhteessa liian kalliita.
    Uudessa nyt ei ainakaan kannata takuun takia tehdä itse ja kuten mainitsin, niin itse en ainakaan omia huoltoja taida tehdä vanhaankaan.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    Lainaa Juhis kirjoitti Katso viesti
    Ite olen omistanut uusia, ja vanhoja mopoja hintahaarukalla 16-4t€.
    Mun mielestä eka ja toka omistaja häviää eniten. Eli (about) alle 4v vanhat/alle 20tkm ajetut on suhteessa liian kalliita.
    Paljon kai se on myös hankintahinnasta ja ajomääristä kiinni paljonko uudessa häviää. Nykyisen ostin kymppitonnilla ja neljä kautta 36 tkm ajettuna arvo on varmaan 6000 euron paikkeilla. Eli 4000 euroa tippunut arvo. Jos olisin ostanut tuon 36 tkm 6000 euron pyörän ja sillä olisi ajettu nyt 72 tkm, niin arvo olisi noin 3000 euroa. Eli 3000 euroa olisi arvo tippunut. 1000 eurolla tuskin olisi paljon tehnyt ja toinen kysymys on, että haluatko ajaa mieluummin uudella pyörällä vai neljä vuotta vanhalla.

Sitten onkin ihan eri arvonpudotukset, kun puhutaan +16 tonnia uutena maksavista pyöristä.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    Paljon kai se on myös hankintahinnasta ja ajomääristä kiinni paljonko uudessa häviää. Nykyisen ostin kymppitonnilla ja neljä kautta 36 tkm ajettuna arvo on varmaan 6000 euron paikkeilla. Eli 4000 euroa tippunut arvo. Jos olisin ostanut tuon 36 tkm 6000 euron pyörän ja sillä olisi ajettu nyt 72 tkm, niin arvo olisi noin 3000 euroa. Eli 3000 euroa olisi arvo tippunut. 1000 eurolla tuskin olisi paljon tehnyt ja toinen kysymys on, että haluatko ajaa mieluummin uudella pyörällä vai neljä vuotta vanhalla.

Sitten onkin ihan eri arvonpudotukset, kun puhutaan +16 tonnia uutena maksavista pyöristä.
    Ei perhana, ho hoijaa, pitäs ny tietää mikä mopo on, tommonen 36 tonnia on isommalle yks hyttysen paska paitsi jos on keulittu koko ajan, miksi tehdä asioista noin vaikeita, osta uus jos haluut jos et aja vanhalla ja vaihda sit kun on enemmän rahaa, myy vanha suoraan pois ja osta uus ilman vaihtaria niin alennusprossatkin voi olla kohdillaan.
    Ei ainakaan japskeissa tarvitse lähtökohtaisesti vielä 36 -> 72 tkm välillä tehdä juuri mitään muuta kuin normaaleja määräaikaishuoltoja ja ehkä vaihtaa yhdet ketjut ja rattaat. Huonolla tuurilla joutuu venttiilejä säätämään, mutta kyllä ne useimmiten pysyy toleransseissa vielä noilla kilometreillä. Kolmea tonnia ei kyllä millään saa menemään, vaikka laskisi ne määräaikaishuollotkin, jotka siihen uuteenkin pyörään joutuu teettämään.
    CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
    Jos nyt ei ihan totaalisen kädettömäksi kehtaa tunnustautua niin ei nuo perus huollot mitään rakettitiedettä ole.

Ainakin itselle osa harrastusta, eikä tuo rahan säästökään pahasta ole.
    Kiitos NMu. Jos tuo pitää paikkansa, niin en ole sitten vaihtamassa tuota ainakaan viiteen vuoteen. Ehkä ajan vain loppuun

Jurvelo, kuten tuosta allekirjoituksesta voi lukea, niin pyörä on Z750, eikä tapoihin kuulu keuliminen tai muu pyörän kiusaaminen.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Jos nyt ei ihan totaalisen kädettömäksi kehtaa tunnustautua niin ei nuo perus huollot mitään rakettitiedettä ole.

Ainakin itselle osa harrastusta, eikä tuo rahan säästökään pahasta ole.
    Harrastukseen ei ole muutenkaan tarpeeksi aikaa, niin en halua sitä tuhlata tuohon. Enemmän se taitaa tosin olla siitä kiinni, että ei ole kunnon paikkaa ropeltamiseen, eikä myöskään työkaluja. Kiinnostusta olisi, mutta se on niin paljon helpompaa maksaa jollekin muulle tekemisestä.

Moni luulee osaavansa tehdä oman alanikin hommia ja esittelee kavereilla kuinka hyviä ovat, mutta todellisuudessa ulos tulee pelkkää paskaa ja sekin aika olisi voinut käyttää viisaammin oman työn tekemiseen.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    Kun hommasin vanhan ZX-6R, niin sen ostohinta oli reilu 3000€ ja huoltoihin mäni noin 1500€.
    Minulla oli se noin neljä vuotta ja kilometrejä tuli yli 50 000km, eli halpoja kilometrejä, mutta olin onnekas, koska mitään öljyjen ja renkaan vaihtoa suurempaa ei tarvinnut tehdä.
    Pääasia että on kivaa.
    Nykyinen: Zygä...ou nou
    Entiset: Aprilia RX50 -01, Kawasaki ZX-6R F1 -95, Yamaha YZF-R1 -99
    75m/s
    Lainaa designet kirjoitti
    Harrastukseen ei ole muutenkaan tarpeeksi aikaa, niin en halua sitä tuhlata tuohon. Enemmän se taitaa tosin olla siitä kiinni, että ei ole kunnon paikkaa ropeltamiseen, eikä myöskään työkaluja. Kiinnostusta olisi, mutta se on niin paljon helpompaa maksaa jollekin muulle tekemisestä.
    Tilojen puute on kyllä yleensä se suurin ongelma...
    Työkalujen puolesta pyörän kanssa pärjää aika perus setillä, perushuoltoihin ja kulutusosien vaihtoon ei mitään metalliverstasta tarvita.
    Hyvä manuaali jostain ja aloittaa ihan perus jutuista.

Onhan tuossa ääripäiden välissä paljon vaihtoehtoja, siis että kaikki huollossa vai kaikki itse.
    Itse puntaroin samaa ongelmaa tänä vuonna. Omalla ajettu 52 tkm, käytännön nettoarvo olisi ollut vaihdossa 5500-6000.
    Vastaavaan uuteen väliraha olisi ollut siis 9000 .
    Teetätin sitten nykyiseen ison huollon + etujarrupalat, takapyörän laakerit ja renkaat yhteensä 810 e.
    Jotenkin onnistuin päässäni kääntämään, että uudella pyörällä ajo ei tuo vastinetta tuolle 8200 euron erotukselle.
    No aika näyttää...
    GSX 1250 FA -13
    GSF 1250 Sa -07
    GSF 600 S -03
    Kiitos NMu. Jos tuo pitää paikkansa, niin en ole sitten vaihtamassa tuota ainakaan viiteen vuoteen. Ehkä ajan vain loppuun

Jurvelo, kuten tuosta allekirjoituksesta voi lukea, niin pyörä on Z750, eikä tapoihin kuulu keuliminen tai muu pyörän kiusaaminen.

Allekirjoituksessa voi lukea ihan mitä vaan joten niihin ei kannata paljon katella
    Lainaa luukas kirjoitti Katso viesti
    Itse puntaroin samaa ongelmaa tänä vuonna. Omalla ajettu 52 tkm, käytännön nettoarvo olisi ollut vaihdossa 5500-6000.
    Teetätin sitten nykyiseen ison huollon + etujarrupalat, takapyörän laakerit ja renkaat yhteensä 810 e.
    Jotenkin onnistuin päässäni kääntämään, että uudella pyörällä ajo ei tuo vastinetta tuolle 8200 euron erotukselle.
    No aika näyttää...
    Sulla on järki päässä, mikäli raha on tiukassa kuten duunareilla yleensä onkin niin toi 8200 egen erotus on aika kova hinta siitä että saa uuden mopon pihaan, varsinkin kun on pomminkestävästä Suitsasta kyse mikäli ymmärsin oikein.
    ...itte mietin tämän asian toisinpäin pari vuotta sitten sitten:

ostin vuonna 2006 Busan 11.000 eurolla (muistaakseni)
    - vm 2001
    - ajettu 48tkm
    - orig pl. Yoshimuran kokoputkisto (+ säätö)
    - kahdelta omistajalta
    - huoltokirja (tai paremminkin listaus: pvm, kilometrit, mitä tehty), <-- tuota olen jatkanut

2011 syksyllä oli ajettu 121.000 km
    - ei tehty mitään kulutusosien lisäksi pl. tuoreempi ecu ja magneeton pyörijä (jotta saa omalla eculla säätöihin vimosen päälle ecueditorilla, jonka Busanistien yms insinööri-ropellipäät rakenteli...)
    - vaihtotarjous uudempaan Busaan (vm. 2008-2009) n. 5000-7000 euroa, uuteen ylivuotiseen 9000 euroa

Koska oli selviö, että Busa on myös jatkossa, niin minusta tuo 5000 euroakin oli iso raha, jotta saisi hieman sivistyneemmin käyttäytyvän samanlaisen pyörän, puhumattakaan ajamattomasta vastaavasti liki kymppitonnin välirahalla.

Mietinkin, että mitä saan, josko päivitänkin nykystä tuolla 5000 eurolla, tai osalla siitä? Tykkään tuosta hyvin palvelleesta ja paljon ajetusta, tunnen sen sielunelämän, meillä on ollu hyvä yhteinen miellyttävä taival...miksi hylkäisin sen nyt pelekästhän saamalla tuorhemman vastaavan?

En sitä sitten hylännyt.

Nyt on mittarissa 142.000 km, tehoja ja vääntöjä mukavasti enemmän kuin vuonna 2011. Homma pelittää ja yhteinen matkamme jatkuu varmasti kohti entistä mukavampia matka-, mutka-, lentokenttä- ja rata-ajeluita.

Ja eihän sillä ole parin kolmen vuoden päästä kuin karvan verran alta 200.000 km ajettu, ja tuskin mithän isompia remppoja tarviikhan tehä...ellei sitten taas jottain "pientä" päivitystä halua tehä.

Kerralla kun ostaa mukavan ja ittelle ommiin tarpeishin sopivan, niin ei tartte vaihella
    Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    Sulla on järki päässä, mikäli raha on tiukassa kuten duunareilla yleensä onkin niin toi 8200 egen erotus on aika kova hinta siitä että saa uuden mopon pihaan, varsinkin kun on pomminkestävästä Suitsasta kyse mikäli ymmärsin oikein.
    Kyllä tuo GSF 1250Sa on kyseessä. Kyselin tuosta moottorista huollossa mikä moisen kestoikä on, niin arvio 100.000 km ei vielä paljon paina jotenkin vahvisti päätöstäni.
    Kulutusosia joutuu siihen uuteenkin pyörään vaihtaan vuosittain joten sen puolesta ei kulurakenne paljon muutu.
    GSX 1250 FA -13
    GSF 1250 Sa -07
    GSF 600 S -03
    No aika näyttää...
    Ja aika sitten näytti... eli hyvästä päätöksestä huolimatta meni vaihtoon. Kaikki lähti kovista laukuista ja sitten tulikin koko pyörä, eli 24 tkm ajettu gsx 1250 fa. Väliraha jäi kohtuulliseksi joten sitten näin päin. Pyörä ns. uudistui, ikä nuoreni 3 vuotta ja 30 tkm vähemmän ajettu. Ihmisen pääkoppa on tarvittaessa mukava siitä, että osaa joka asian selittää tarvittaessa oikein päin .
    GSX 1250 FA -13
    GSF 1250 Sa -07
    GSF 600 S -03
    Ja aika sitten näytti... eli hyvästä päätöksestä huolimatta meni vaihtoon. Kaikki lähti kovista laukuista ja sitten tulikin koko pyörä, eli 24 tkm ajettu gsx 1250 fa. Väliraha jäi kohtuulliseksi joten sitten näin päin. Pyörä ns. uudistui, ikä nuoreni 3 vuotta ja 30 tkm vähemmän ajettu. Ihmisen pääkoppa on tarvittaessa mukava siitä, että osaa joka asian selittää tarvittaessa oikein päin .
    Ja takaisin lähtöruutuun.. Uusi pyörä hajosi ensimmäisenä päivänä Norjassa, Nordkapin portille. Joko jako sekaisin tai nokkaketju poikki tai sitten näiden yhdistelmä. Pomminvarma kone kesti siis 27 tkm. Bussi ja junayhdistelmällä takaisin. Myyjälle täydet pisteet, purki kaupan, vanha pyörä fiksattuna takaisin ja väliraha käteen. Rikkinäinen pyörä myyjän piikkiin jäi Norjaan.
    Kustannuksia toki tuli ja matka kesken, mutta nyt siis lähtöruudussa mitä tulee pyörän vaihdon suhteen.
    Meni kieltämättä into vaihtaa, mutta kattoo nyt sitten kun tuosta on toivuttu.
    GSX 1250 FA -13
    GSF 1250 Sa -07
    GSF 600 S -03
    Kyl huomisen jälkeen voisi kyllä pitää nykyisen, miksi myydä sitä pois....
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  25.  
    Minulla on ollut sama BMW R1100GS pyörä nyt 9 vuotta.
    175.000 km mittarissa, joista itse olen ajanut 135.000 km.
    Maksoin siitä 7900.- euroa vuonna 2004.
    Helppo huoltaa ja halpa pitää.
    Ja erinomainen pyörä juuri minulle.
    Ja noi kestää Linkki paljon ajettuun
    En vaihda.

Pekka