Koko kesän menny töihin pyörällä Lahdentie- Helsingin keskusta väliä. Splittaillu aina kun se on ollut tarpeen. Kerran kauppatorin kohdalla autoilija yritti kiilata eteen ja aikuismaisesti keskisormipystyssä vilkutti perään. Muuten ei ole juuri ollut ongelmia. Joka päivä muutama antaa tilaa suuntaansa.
Omasta mielestä autoilijoiden ei tarvitse antaa enempää tilaa, jos välistä mahtuu muutenkin. Toki mukava elehän se on. Ehkä osa pelkää vaan oman autonsa puolesta, eikä yritä olla kohtelias.
Yamaha FZ1-N
Itse olen ajatellut, että suuri osa näistä tilaa antavista voisi hyvinkin olla motoristeja, jotka vaan sattuvat olemaan kotilolla liikkeellä. Itsekin väistän kotilolla aina, kun huomaan jonkun splittaavan takaa. Vähintäänkin se väistäminen kertoo sille splittaajalle, ettei ainakaan tuon auton kohdalla tarvitse varoa mahdollista splittauksen estämisyritystä.
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
keskustelua muualla;)
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i...26937&tstart=0
Suomalaiset tuppaavat aina ajamaan keskellä kaistaa... Tai no minä olen suomalainen kai itsekkin, mutta ajan silti linja-autolla lähempänä kaistan oikeaa reunaa kuin oikeastaan kukaan henkilöautoilija. Jos kaikki osaisivat seurata nätisti sitä tien oikeaa laitaa niin hälytysajoneuvon ilmestyminen ei aiheuttais mitään paniikkia vaan suurimmalla osalla teistä piipaa auto mahtuisi siihen kaistojen väliin.
Kuukauden päästä on toivottavasti prätkäkortti taskussa ja aijon splitata aina kun mahdollista. Ei vituta niin paljoa autoilijoiden törttöily kun sitä voi katsoa peilin kautta. Pelkään kyllä että jossain kohtaa kolahtaa kun autoilija vaihtaa kaistaa vilkuttamatta, mutta se on sitten sen ajan murhe. Olen kyllä siinä määrin rikollinen että splittaan myös oikealta jos on tilaa. Jos poliisi kysyy että "mitä sä teet?" niin totean että oletin kys. autoilijoiden olevan kääntymässä vasemmalle kun ajoivat niin keskellä kaistaa, olivat vaan varmaan unohtaneet vilkun kytkeä.
Liikenneympyröitä ennen varsinkin on tuo ryhmittyminen ja ajolinjat niin vaikeita autoilijoille että huhhuh. Ei niistä oikeasti tiedä mihin ne on menossa ennenkuin ne on siinä ulosmenotiellä.
Viimeksi muokannut: Mika91; 20.05.2013 klo 17:14. Syy: Kirjoitusvirheitä vähän karsin.
Suomessa on vielä aika pitkä tie, jotta splittaus koettaisiin kaikkien tiellä liikkujen osalta liikenteen sujuvuuden parantamisen, eikä etuiluna.
On hienoa havaita, miten Euroopassa, splittauksen "kehotetetaan" autoilijoiden osalta juuri tuon liikenteen sujuvuuden vuoksi, oli sitten maana Saksa - Ranska - Espanja - Puola...
Onhan selvä jos jonossa on 10 autoa ja 10 mopoa peräkkäin tai 2 x 4 mopoa samassa ruudussa 10 autoa, niin onhan 10:lläkin autoilijalla mahdollisuus vielä päästä valoista läpi parempi.. eipä tosin ole tullut mitattua kaistojen leveyttä, joka sekin saattaa olla osa syynä sujuvuuteen splittauksessa. Tosiaalta autoilijat arvostavat mopoja / scoottereita, jos kaikki olisivat liikenteessä autoilla, ei hommasta tulis kaupungeissa enää mitään..
Ääripäänä on tietysti Ranskan / Italian scootteri härdelli, jossa mennää liikennejakajien vääriltä puolin ja ihan, mistä vaan..
Tärkeää on tuollakin havaita, että myös olet havaittua eikä rynnätä joka väliin, tärkeää on myös havaita takana (kuten aiemmin ketjussa kommentoitu) tulevat "kokeneemmat" spittaajat, on ihan eriasia spilata 400kg matkapyörällä / 150 kg katupyörällä / 120 kg scootterilla, joilla jopa 90 asteen käännöksetkin on helppoja lähes paikallaan.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Se on se minäminä -asenne jolla Suomalainen toimii liikenteessä, muualla taas liikenne osataan nähdä yhteispelinä, eikä kanssakulkijaa koeta vihollisena jonka ohitus tai kaistanvaihtoaikeet pitää estää hinnalla millä hyvänsä.
Itse en splittaile Suomessa enkä muuallakaan turvallisuussyistä, mutta eipä ole mitään sitä vastaan jos joku niin tekee. Mahdollisuuksien rajoissa pyrin aina tekemään tilaa, että motoristi mahtuu ohittamaan tai jos satun valoihin ekaksi ja näen peilistä splittaavan motoristin, niin ohjaan auton kaistan reunaan jotta prätkä mahtuu viereen.
Pienellä joustamisella liikenteessä ei häviä itse matka-ajassa yhtään mitään, mutta liikenne sujuu paljon paremmin ja kaikilla on parempi mieli.
k1300s
Kehä ykköstä olen kulkenut töihin vuodesta 2009 splittailen, ilman suurempia ongelmia. Kunnon kiilauksia tai muita sikailuja en äkkiseltään edes muista. Pari kertaa ovat peilit kolisseet mutta niistäkin on selvitty ilman vahinkoja. Ei tulisi enää edes mieleen alkaa jonotella turhaan noissa ruuhkissa![]()
Ducati Hypermotard 950 + Yamaha WR250R
Ex: Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
Itselläni on tapana (hitaasti) liikkuvaa jonoa splitatessa "parittaa" edellä ajavia autoja. Eli jos molemmilla kaistoilla ajaa suunnilleen samoilla kohdin olevat autot niin ne tuskin vaihtavat kaistaa toistensa päälle, ja välistä voi mennä huoletta. Mutta jos vain toisella kaistalla on auto ja toisella sen mentävä reikä niin silloin kannattaa olla tarkkana.
Ducati Hypermotard 950 + Yamaha WR250R
Ex: Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
Venäjällä splitatessa kantsii varoa
https://www.youtube.com/watch?v=qlYgTxPNPQU
Splittaan usein ja myös usein valoihin jonon ohi kärkeen.
Osa autoilijoista vetää herneitä nenään ja ihan turhaan.
Ei se mopo kenekään edessä oo. Ei vie yhtään tilaa. Ja ihan pintakaasulla poistuu valoista kepeästi alta pois.
Taitaa vaan eräitä viduddaa se jonossa köröttely ja pistää vihaksi kun mopedistin ei tarvitse jonotella.
Ennen kun rupeaa 2 pyöräsille kiukutteleen kun ne ei jää jonoa venyttään vaan fiksusti poistuu jonosta ja alta pois vois moni autoilija opetella:
käyttämään vilkkuja.
Ryhmittymään liikenteessä.
Ajamaan sitä kaistan oikeaa reunaa eikä keskellä tietä.
Katsomaan peileihin välillä.
Suurin osa autoilijoista antaa ihan fiksusti tilaa kunhan peileistä huomaavat 2 pyöräisen.
Viimeksi muokannut: Wiwwee; 30.07.2013 klo 12:56.