Noniin, tämä vaikuttaa jo kohtalaisen järjen toiminnalta ja asenteelta.![]()
Tuosta -3db vähennyksestä vielä rautalangasta vääntöä, jotta menee tähänkin pääkoppaan perille asti, niiiiiin..
onko se nyt siis sillä tavalla et jos minun pyörän e-kilvessä lukee 97db / 6600rpm, niin silloinhan siitä saa lähteä se 102db/6600rpm (kun otetaan se +5 mukaan). Jos joudun mittaukseen liikenteessä ja poliisin mittari näyttää vaikka 104db, niin heidän tulee vähentää tuloksesta -3db jolloin tulokseksi jää 101db ja minä en menetä kilpiä enkä saa sakkoja?
Jos tosiaan tämä -3db sääntö on olemassa, niin siitä olisi kiva saada jotain mustaa valkoisella, koska esimerkiksi ko. katsastusmies, joka mittari pyöräni mökän pari viikkoa sitten ei ainakaan tiennyt / maininnut ko. vähennyksestä mitään?![]()
Ride to Live, Live to Ride
Eiköhän niiden tulisi pittää jokaisen merkin & mallin manuaalia mukana, että pystyisivät todistamaan moisia huhuja.
Joo, tähän vähän viitaten, täytyy muistaa et smurffeistakin löytyy näitä fiksuja ja sitten juuri näitä, joiden pitää saada kirjoittaa se sakko vaikka väkisellä, jos asiakkaan naama vituttaa. Mut älä nyt Juha, kato säki saat ehkä tätä myötä laittaa sun höyhenen kevyen Micronin takasi paikoilleen.![]()
Ride to Live, Live to Ride
Ei ole olemassa mitään -3dB sääntöä. Sen sijaan on olemassa sääntö:
2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.
Ilmeisesti poliisi haluaa tuolla vähennyksellä kuitata juuri nuo virhemarginaalit ja sen, ettei laitetta kalibroida/tuloksen pysyvyyttä testata testisarjojen välillä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juurikin näin se menee. Poliisi on itse viisaudessaa päätynyt 3db(A):n vähennykseen mittaustuloksesta jotta kohtuus toteutuu. Turhaa alkaa edes saivartelemaan millään hiusten halkomisella mielestäni kun tuo tapa tuntuu toimivan loistavasti kautta linjan. Poislukien ne "räikeät ylilyönnit" joiden karsimiseksi koko operaatio on työn alla.
Eli eipä ole asiaa tässäkään ketjussa sen enempää alkaa taas hypettää peikkojen kanssa kun oikeasti tilanne tuntuu olevan varsin kohtuulisissa kantimissa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Hyvä homma ja näinhän se on, että kyllä jollain vintillä valo kajastaa.
Tuota ei vaan parane lähteä liikaa yleistämään. Käytäntö vuosien saatossa kertoo
valitettavan karulla tavalla hieman toista.
"Myönteinen asenne" molemmin puolin pelipöytää on aina hyvästä, mutta se ei poista
lähtökohtaisia ongelmia.
Siis: Onko nyt tosiaan näin, että kentällä toimivaa virkamiesjoukkoa on yksiselitteisesti
sanoen, ohjeistettu suorittamaan mittauksia varsin selkeästä lakitekstistä poikkeavalla tavalla.
Jossain reilukerhossa tallin kulmalla voidaan toki säätää asioita ihan jees, mutta
mikä ihme tekee "asianmukaisen toimintatavan" mahdottomaksi viranomaisen valvontatyössä.
Koko hommassahan pointti on se, että moinen spedeily on lähtokohtaisesti
täysin hyväksymätöntä toimintaa.
Mikä tekee toiminnan asianmukaisuuden edellyttämisestä verenkaivamista nenästä ?
....Siis ihan asiallisesti.
Meillähän on olemassa ikiaikainen "perinne", jossa ylipäänsä kaikenlaisessa viranomaistoiminnassa
mennään kohtuuttaman paljon "viilispohjalla".... ja jos on huono päivä, tietää mitä siitä seuraa:
Herrojen elkeet tarttuvat renkiin.
Yksi hyvin... siis hyvin merkittävä tekijä joka on perinteisesti mahdollistanut "vittuilun ja kyykyttämisen" ilman
että siihen olisi juurikaan käytännön mahdollisuuksia puuttua, on se, että ko. touhu jää yleisesti ottaen
"piiloon", tai hyvin suppeaan piiriin. Näin ollen ei muodostu tilannetta, jossa epäkohdat tulisivat
riittävässä laajuudessa ja volyymillä... konkreettisesti yleiseen tietoisuuteen..... ja mahdollistaisivat
ns. yleisen mielipiteenmuodostuksen.
Se, että jokaisella "vääryyttä kokeneella" on lainmukaiset oikeudet ja keinot lähteä "hakemaan oikeuttaan"
on ihan hyvä asia, mutta varsin harvoin "realistinen vaihtoehto".
Näissä puitteissa puhutaan varsin mitättömistä asioista, mutta nykyaikaisella tiedonvälityksellä ja sosiaalisella
medialla on saatu kokonaisia kansakuntia pitkään vaivannut "sorto ja vääryys" loppumaan.... ainakin
esiintyneessä muodossaan.
Ihan sama "mekaniikka" on mahdollistanut kansakunnan sorron, kun demokratian puitteissa
"viranomaisen kyykyttämisen".
Ihan samalla tavalla ja keinoin homma myös loppuu.
Ihan samalla konstilla "oikaisuja" myös yritetään hillitä..... eli vaikenemalla asioita kuoliaaksi.
Homma menee juuri näin... kun sanotaan että ei ole niin väliä mitä puhutaan, kunhan puhutaan.
Ihan sama pätee palstoilla kirjoitteluunkin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Perustuuko tämä mihinkään lakiin? Vai riittääkö että tyyppilätkä on mukana vaikkapa rekisteriotteen välissä tai se ei ole luettavassa kunnossa lainkaan? Meinaan ei noissa kuramopoissa ole kovin pitkäikäisiä nuo tarrat, hyvä että edes runkonumero erottuu. Konttorilla totesivat että tyyppikilvenhän saa väkästellä aivan itse koska tahansa, en sitten tiedä pitääkö käydä konttorilla näyttämässä ja todistamassa jotta arvot ovat samat ja mitä merkintöjä otteeseen tulee tuossa tilanteessa.
Erittäin hyvä ja mielenkiintoinen kysymys johon en osaa vastata. En silti uskoisi että kurapyörät ovat kokonaisuudessa ne tähtäimessä olevat mutta varmasti asia jota olisi syytä tutkia hieman lisää. Väittämä siitä että tyyppikilven saisi väkästellä itse tuntuvat aika kaukaa haetuilta, koska silloinhan niitä voisi itse kukin tehdä haluamillaan arvoilla. Tosin, kiistatilanteessahan ne arvot kyllä saadaan kaivettua esille ajan kanssa. Ja jos kilven tiedot ovat väärennetyt kyseessä olisi ymmärtääkseni virallisen asiakirjan väärennös... Väittäisin silti että jos tyyppikilpi on esittää vaikka otteen välistäkin perusteltuna esittämilläsi syillä, se ei ainakaan pahenna tilannetta. Pyörän käyttötarkoituksen ja käytön olosuhteet huomioiden
Viimeksi muokannut: GuessWho; 06.05.2012 klo 01:12.
Kun viime elokuussa pyöristä poistettiin pelkkien melujen perusteella kilpiä, taisi toinen tietolähteistäsi olla juurikin siinä poliisin paikalla olleessa edustajistossa mukana ;)
Ainahan sitä kaffepöydässä, tai muussa "motoristiystävällisessä" tilanteessa voi sanoa mitä vaan, mutta todelliset teot mitataan siinä vaiheessa kun sitä työtä tehdään tienpäällä.
Mutta toivotaan että tilanne olisi todellakin niinkuin sanot.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Moni kirjoittelee täällä kokoajan erilaisista lakipykälistä. Moottoripyörän teknisistä vaatimuksista säädetään hyvin yleisellä tasolla ajoneuvolain 4. luvussa. Siinä annetaan LVM:lle valtuudet säätää tarkemmin kaikesta mahdollisesta. Kyseinen ministeriö on antanut pari asetusta joilla säädetään teknisistä vaatimuksista ja rakenteen muuttamisesta. Ensimmäinen niistä pitää sisällään pari liitettä joilla viitataan kymmeniin direktiiveihin ja implementoidaan ne kotimaisiin vaatimuksiin. Eli käytännössä vaatimukset tulevat aina LVM:n asetusten kautta. Suoraan lakitekstistä ei löydy mitään.
Maaginen -3dB on ilmeisesti poliisin puuttumiskynnys. Säädösten perusteella tulee aina rajat ja poliisi laittaa niihin päälle oman puuttumiskynnyksen. Asia lienee tuttu kaikille ylinopeuksien osalta.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Kuten aiemmin todettu, johonkin on pakko yrittää uskoa tällaisena aikana kun netti velloo toinen toistaan huimempia urbaanilegendoja, väittämiä, "varmaa tietoa" ja tutuntutulle tapahtuneita. Itse menen tämän tiedon varassa ja jokainen toki valitsee itse oman tapansa edetä aiheen parissa. Halusin vain jakaa omat tuntemukseni ja saamani datan muille. Jokainen tekee itse päätöksensä mihin uskoo ja mihin ei.
En siltikään aio pitää bombereiden kuritusiltamia viimevuodelta ohjelankana omaan hermostuneisuuteeni.
Uskokaa mihin lystäätte, minä en tätä yleistä paniikkihäiriötä enää jaksa vatvoa.
Veikkaisin että tuo -3dB on vastaava kuin tutkalukemasta -3km/h vakiovähennys. Eli vaikka molemmat intrumentit ovat kalibroituja, niin vähennetään vielä reilusti virhemarginaalia, jotta kukaan ei pääse mussuttamaan siitä oliko mittari riittävän tarkasti kalibroitu vai ei. Puuttumiskynnys on se tyyppikilpi +5dB näissä uudemmissa pyörissä.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
High Stuck Are Wit To
Tämä olisi poliisilta ihan oikea asenne. Ikävä kyllä, ei se taida ihan näin mennä. Tossa Radio Suomen jutussa puhuttiin jo vähän toisenlaista kielta, ja itse kävin eilen herra Risto Maksimaisen juttusilla Malmin poliisitalolla. Ristolla tuntui olevan mittaustapa ihan hanskassa ja muutenkin oli aika hyvin kartalla siitä missä mennään.
Mutta niin vain Ristokin sanoi, että muutoskatsastamaton ajoneuvo on lain mukaan käyttökiellossa, joten pulinat ja kilvet pois. Desibelilukema on oikeastaan ihan toissijainen asia, koska ongelma numero yksi on se, että pakoputkista puuttuu e-merkintä, killerit (tai molemmat) taikka putkia ei ole muutoskatsastettu. Tällöin ei tarvitsisi melumittariin edes koskea.
Mä oon tietysti eri mieltä tosta kilpienvientikysymyksestä. Mutta se ei kuulu tähän.
High Stuck Are Wit To
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Ja tämän lisäksi muutoskatsastuksen tarpeesta on nyt kaksi versiota:
1) pelkät sliparit elikkäns äänenvaimentimet = ei tarvitse muutoskatsastaa (osa konttoreista jopa kieltäynyt siitä, omakohtaisesti itäväylän A1 katsastusasema)
2) pelkkien slipareidenkin vaihtokin tulee muutoskatsastaa (ylittää 1% säännön)
Koko putkiston vaihto = pitää muutoskatsastaa
Mutta Hra Maksimaisen kannanoton mukaisesti siis e-merkitty ja kyseiseen pyörään hyväksytty, killerein varustettu putkisto ei joutuisi melumittauksen uhriksi ?
Kuinka monella e-hyväksytyllä putkella & killereillä sitten on melun kanssa ongelmia? Tää siis kiinnostaa mua aiheena, itellä kun on pikkunen mopo orkkisputkella ni ei oo minkään näköstä ongelmaa asian kanssa.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Mä en tiiä miten näihin kysymyksiin pitäis vastata, koska kaikki fakta tuppaa täällä hukkumaan mutuilun ja kouhkaamisen sekaan. Tai sitte sanotaan, että taas se Peikko vittuilee...
Faktaa on joka tapauksessa se, että ainoa johon voi lähtökohtaisesti luottaa on Suomen laki. Ei poliisin suulliset kertomukset, ei katsureiden kohellus eikä myöskään se, että jotain luki netissä.
Mitä lain mukaan saa tehdä ja mitä ei, on tyhjentävästi selitettynä pitkä juttu. Koetan semmosen raapustaa kunhan saan vähän lisää vertailudataa ohiajomittauksista.
Tohon katsastuskysymykseen lyhyt vastaus kumminkin. Jos putki tai sen osa on e-hyväksytty kyseiseen pyörään, eikä teho nouse yli 10 prosenttia, muutosta ei tarvitse katsastaa. Koskee siis pelkän e-hyväksytyn sliparin vaihtoa sekä e-hyväksytyn kokoputkiston vaihtoa. Killerit on ajon aikana oltava kiinni, muutoin hyväksyntä ei oo voimassa. Myös e-hyväksyntätodistus on syytä pitää muiden ajopapereiden mukana.
Kaikki muut - siis kaikki muut - pakoputkiston muutokset on muutoskatsastettava. Piste. Punkt. Sakon perusteeksi käy jo se, että muutettua putkea tai sellaisen osaa ei ole muutoskatsastettu.
High Stuck Are Wit To
Eli siis ongelma ei niinkään ole vaihtoputket (pois lukien ei hyväksytyt megafonit) vaan epäilys että poliisit eivät osaa/kykene/taida/hallitse melumittausta?
Yamaha FZS 1000cc
Oli siitä lyhyesti puhetta. Ei jääny mieleen mikä vehje se oli joka tyhjäkäynnillä tuotti 118 dB(A), Harrikka se ei ollu, vaan joku rivinelonen. Enpä oikeen usko tuohon. Sinänsä 130 dB(A) saa kyllä varmaan aikaiseksi jostain pyörästä, mutta että oikeilla mittauskierroksilla, ei kuulosta uskottavalta. Varmaksi en mene väittämään mitään suuntaan tai toiseen, kun en oo ite mitannu.
High Stuck Are Wit To