Minä laitoin vcoilit (vastaava kuin helicoil) XT 350 kaikkiin neljään pakoputken kiinnityksen kierteeseen. En kyllä kerennyt itse kovin montaa tonnia pyörällä ajaa, mutta ainakin kerran käytin putkekin irti ja ei ollut ongelmia. Monista muista kohteista löytyy omakohtaista kokemusta hyvinkin pitkällä käyttökokemuksella ja koskaan ei ole ollut noiden kanssa ongelmia.
Korjauskierteet kestää hyvin tuollaisessa. Liimat voi olla aika kovilla mutta eipä niitä tarvitse.
Jepulis Penjami, vedämmä sinne siis huomenissa vieterit molempiin jotta saa tuon möykyn myyntiin jonka jälkeenhän se on se kuuluisa jonkun muun ongelmaei vaan luonto eikä kunnia anna pistää eteenpäin mitään kuraperse patentteja niin haluan tehdä kunnolla kerta aloitin.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Nykyisin kaikkia irtokierteitä kutsutaan Helicoil-nimellä, mutta on olemassa aito Helicoil-irtokierre, joka huolella asennettuna kestää esim. sytytystulpan ja sylinterikannen pulttien rei´issä, eiköhän tuo kestä myös pakoputkessa. Asennuksessa pitää olla tosiaan tarkka ja huolellinen.
Jos tila riittää niin suosin kierreholkkia joka on parempi kun Helicoil tyyliset irtokierteet. Kierreholkin kun laittaa paikalleen kuumuutta (200-350c) kestävällä lukitteella niin kierre on kuin tehtaalla tehty.
Kylätason kurapyöräilijä.
Holkki on kyllä parempi. Kaikkiin usein auottaviin, esim pohjapanssarin kiinnikkeet, olen holkit laittanut. Mutta harvemmin auki käyviin on niin nopea vetää korjausjenka että laiskuus voittaa. En muista että olisi koskaan korjauskierre antautunut muuten kuin purkaessa irtikiertymällä.
Venttiilien säädön jäljiltä camshafteja asentelemassa takaisin paikoilleen. TDC on ja kun laitan akselit paikoilleen, exhaust puoli istuu nätisti missä kuuluukin jakoketju kiristettynä pakopuolelta. Intake puolen akselia asennettaessa sekin istuu oikein ja merkit sekä jakoketjun linkit täsmää sekä pysyy kireänä. Sitten hattuja asennettaessa intake puolen akseli pyrkii kääntymään ja jakoketju akselien välissä löystyy vaikka millä yritän pitää kireänä. Hatut asennettu intake puoli kääntynyt muutaman asteen. En uskaltanut käsipelillä lähteä vielä moottoria kääntämään. Onko tämä normaalia ja asettuu kun moottoria pari kertaa pyöräyttää niinkuin kansainvälisillä palstoilla tuumataan?
Venttiilinjouset useimmiten pyrkivät pyöräyttämään nokka-akselia johonkin suuntaan. Jos ketjussa on löysää (niin kuin useimmiten tuppaa olemaan), niin kuulostaa normaalilta. Jos heitto ei ole yli yhden hampaan verran, niin kyllä sitä voi huoletta käsin pyörittää. Ja jos ketjunkiristin on osin öljynpainetoiminen, niin sehän saavuttaa lopullisen kireyden vasta käynnistämällä tai pyörittämällä startilla esim ilman tulppia niin että öljynpaine nousee.
Ketju kyllä löystyy ihan kunnolla ja pyrkii hyppäämään pois hampailta kiristyksen loppua kohden, en vaan keksi mitään konstia millä tuon akselin saisi pysymään paikoillaan kiristyksen ajan. Sen nyt olen useasti jo tarkistanut, että linkkien määrä ketjussa pysyy samana, mutta löystyy erikoisen paljon. Pyörä on Kawasakin Z750, ilmeisesti siis kiristin toimii niin kuin mainitsit? Kiitos avusta!
Jos se löystyy niin paljon, että hampaalla hyppääminen on mahdollista, niin jotain homman tekotavassa todennäköisesti on pielessä. Kawaa koskevia täsmäneuvoja minulla ei ole, mutta kannattaisi joko kysäistä tuolla mallikohtaisessa viestiketjussa, tai kaivaa korjauskäsikirja joka kertoo oikean tavan asentaa nokat ja ketju. Ainakin jossain tapauksissahan ketjunkiristin otetaan pois, ja ketju laitetaan paikalleen vasta kun nokkapukit on kiristetty, ja lopuksi laitetaan ketjunkiristin paikalleen. Mutta kuten sanottu, en tiedä mikä tuossa sinun pyörässäsi on se oikea tapa.
Sama on mun 636 ninjassa, jouduin tekemään kaksi kertaa kun huomasin imunokan hypänneen. Ketju vaan nokka-akselin rattaalle kohdalleen ja sitte toisella kädellä painat päältä päin ketjua paikallaan kun samalla kiristelet 1/4 kiekan kerrallaan service manuaalin mukaisessa sik-sak -järjestyksessä niitä nokka-akselin kiinnityspultteja. Kun nokka-akseli on paikallaan niin auki olevat venttiilit ei enää pääse pyöräyttämään sitä. Sitten pakopuolelta ketju kireälle ja nokkaketjun kiristin paikalleen löysän ketjun puolelle.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joissain pyörissä tuo on haastavampi kuin toisissa. Yks temppu on lukita ketjun nippareilla nokka-akselin rattaisiin kiristyksen ajaksi, jos vaan nokkapyöristä löytyy siihen sopivat reiät.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kiitos kaikille vastauksista! Kawasakin manuaali kehotti asentamaan kiristimen paikalleen ennen hattujen kiristämistä. Haynes ei tätä suositellut. Joka tapauksessa tällä sain pidettyä akselin paikoillaan varmistaen, että jakoketju ei kiristy liikaa. Homma tuli kuntoon, pyörii vapaasti ja ajastus täydellinen.
Jarrulevyistä kysymys, KymiRingillä käymisen jälkeen huomasin Yamahan levyissä selkeitä uria (vasen kuva) joista parhaiten erottuvan tunsi hyvin kynnellä. Hioin levyt kevyelti hiomapaperilla jonka jälkeen urat eivät tuntuneet yhtä selkeästi, mutta ei tuota tietenkään sileäksi saanut (oikea kuva). Taskulampun valo heijastaa urista, joten sen vuoksi erottuvat noin selkeästi.
Jarrupaloissa on vielä pintaa about kolmannes ja levyissä paksuus 4.25 mm, alaraja manuaalin mukaan on 4 mm. En ole ennen huomannut levyissä tuollaisia kulumisuria, joten en osaa sanoa alkaako nuo olemaan vaihtokunnossa vai tasoittuuko hiotuilla tai uusilla jarrupaloilla? Pyörä on vain ratakäytössä, joten en haluaisi liian kuluneiksi ajaa, jarruttaessa en ole huomannut mitään ongelmia tähän mennessä.
2015 Hayabusa
2015 S1000RR
Se pala ja levy kuluu yhteensopivaks pariks, mut vaihto lähellä.
Ei nyt nopeasti osunut silmään parempaakaan ketjua kysyä niin täytetään tätä. Tarkoitus olisi maalata pyörän runko uusiksi muutoksien jälkeen niin mitäs tuotteita lähdetään lyömään pintaan? Pulveria en pidä vaihtoehtona kun voi mielikuvitus ja rälläkkä päästä vielä valloilleen tulevana talvena. Tarkoitus olisi siis itse puhaltaa ja ruiskumaalata. Näyttelypeliä ei ole tulossa mutta edes kaukaa kaunis jälki olisi hakusessa
Lähetetty minun BE2029 laitteesta Tapatalkilla
Kakstahtimoposkootteri työn alla, alkuperäinen ilmaboksi poistettu koska särki eikä uutta saa. Mikä on jutun juoni letkussa joka tulee pakoputken alkupäästä ja liittyy alkuperäiseen ilmaboksiin? Powerfiltterillä sain sen nyt muuten toimimaan kohtuunormaalisti mut korkeilla kierroksilla vetää rajusti laihalle. Oletan että orkkis kaasari on mitoitettu niin että k.o. järjestelmä on toiminnassa. EGR vai ihan vaan kaasarin lämmitykseen? ruuvasin letkunipan irti ilmaboksista ja porasin+liimasin sen tuohon powerfiltterin kylkeen, liima saa kuivua rauhassa huomiseen mut jäin vaan pohtimaan että mikä homma...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Oisko suositella max 70e kulmahiomakonetta?
Koolla ei ole väliä, kunhan ois sellanen mikä ois about laadukas. Tarvii lähinnä johonki yksittäisten levyjen leikkaamiseen tai pulttien/ketjujen katkaisuun.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Melkein mikä tahansa 70 euron kone, ei niissä juurikaan eroja ole.
Mulla on johtokone jäänyt hyllyn sen jälkeen kun ostin akkurälläkän, samaa Bosch Pro sarjaa kun muutkin kamppeet. Pala kerrallaan ostettu joten ei lohkaise kerralla lompakko tyhjäksi. Jos tälle linjalle lähtee niin kannattaa unohtaa ryöbit ja muut halpikset ja ostaa kerralla kunnolliset jotka toimii vuosia, Makita, Bosch Pro, Milwaukee on ainakin toimivia kamppeita.
Kylätason kurapyöräilijä.
Halvoista johdollisista koneista suosittelisin Boschin vihreitä. Niissä kestävyys on ollut hyvä. Jokunen Ryobi on ollut (ei rälläköitä) ja kaikki ovat päätyneet muutamassa vuodessa elektroniikkaromuun.
Jos mitenkään budjetti kestää, niin akkukonetta suosittelen. Käyttömukavuus on ihan omaa luokkaansa ja pikkuhommissa aivan lyömätön kun ei ole johtoja tiellä.
2x HD, 2x Savage
Jos rälläkkä laulaa alle 50 kertaa vuodessa, niin oikeastaan sama minkä ostaa.
Itse ostaisin halvimman, jolla on kahden vuoden takuu.
Jos halpa rälläkkä maksaa 39,90, niin sehän tekee 19,95€/v...
Ihan sama minkä ostat, "Kalliit" ja ammattivehkeet eroo lähinnä siin', et pyörii kunnon kieroksilla koko ajan, vaikka konetta kuormittaa. Terien (laikkojen) kulutuksissa sen eron sit huomaa. Kotiköytössä taitaa olla aika yks ja sama, menekö pari-kolme, vai kymmenen laikkaterää vuodessa...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Näyttää muuten sinistä Boschia olevan myös tuohon hintaluokkaan, joten siihen suuntaisin katseeni.
Kiinankurasta tulee vain paha mieli.
2x HD, 2x Savage
Mulla ei ole yksikään Ryobi hajonnut. Olen käyttänyt niitä vuosikausia. Joitain akkukäyttöisiä aika kovassakin käytössä.
Ryobin ostan yleensä 5-vuoden takuulla Bauhausista, mutta hukkaan on kaikki takuut menneet, kun eivät ole hajonneet. Harrastekäyttäjälle hinta suht kohdallaan.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Onko kokemuksia Skil akkukoneista? Kolmen vuoden takuu ja melko kattavasti akkukoneita tarjolla huomattavasti ”merkkikoneita” edullisemmin. Pikkukulmurin runko näyttää kustantavan n.70€.
Skil kuuluu samaan sarjaan kun muutkin halpikset kuten B&D, Ryobi, Einhell jne. Toimivia kamppeita satunnaiseen harrastamiseen mutta ei oikeissa töissä, tai vuosikausien investointiin muuten kun tuurilla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hyvin vähäiselle kevyelle käytölle ei niin väliä minkä ostaa.
Tuolla 70 euron budjetilla kyllä edellä linkattu Bosch on kelpo laite, jos pelkästään sen vuoksi että se on paremmin käteen sopiva kuin gernit ja brucket, ja uskallan veikata että katkaisin / käynnistyminen on miellyttävä verraten parin-kolmenkympin koneisiin. Ääni siis sille...
Itse omistan kaksi johdollista pikkukulmahiomakonetta, hyvän ja halvan. Hyvä on ollut 90-luvulta saakka, en edes muista merkkiä, ja halvan ostin kun oli akuutti rälläkän tarve ja hyvä oli hukassa (ei, en ollut käsiraudoissa vaan piti yksi paksu pultti saada poikki traktorin työkoneesta)
Akkutyökaluista on itselle tullut hankittua Makitaa tarpeen mukaan ja työpaikalla oli Milwaukeeta, kovin en osaa kumpaakaan moittia. Töissä kokeiltiin myös Ryobia, joilla ei sitten suoraan sanoen tehnyt mitään verrattuna em. merkkeihin. Kestävyys ala-arvoinen (porakoneet, ruuvinpyörittimet)
DL650 V-Strom / GSX650F