Se on vähän kaksipiippuinen juttu. Liikeradan sietääkin usein lyhetä, siellä yläpuolella tulee lokari vastaan. Tosin niinkuin joku jo taisi mainita, SMC:ssä voi olla tilaa jos se pohjaa samaan syvyyteen kuin enska 18'' takasella.
Lyhennys vie joustoa sinne linkuston progression jäykemmälle alueelle, se on ihan totta. Vähän riippuu laitteesta kuinka paljon vaikuttaa. Koiranluut muuttavat taas linkuston geometriaa johonkin suuntaan joten nekin vaikuttavat herkkyyteen ja progressioon. Miten vaikuttavat, sen näkee kun koittaa.
Sivubonarina tuossa holkittamisessa tulisi iskari huollatettua. Nuo 690:kin WP:t on laatukilkkeitä ja pysyvät sellaisina kun niistä pitää huolta. Sitten kun niillä on paukutettu useampi kymmenen tonnia kovaa ajoa ekoilla öljyillä niin alkaa olla metallisosissakin kulumia.
Kiitos. Hyviä pointteja. Tuo on kyllä totta, että varsinkin kelkkapuolella ensiasennus öljyt pitää huoltaa pois erittäin alhaisilla kilsoilla, koska uutuuttaan iskareista irtoaa ylimääräistä shaibaa öljyn sekaan ja uuden kelkan iskarit on pakko huoltaa jo alle 1000 km ajettuna. Iskareitten huolto oli kyllä ajatuksissa, mutta eka halusin koittaa miltä tuntuu nykyiset setupit. Saako klikerreillä mieleisen, vai joutuuko shimmi pakkoja muuttelee. Pyörällä ajettu vajaa 7000 km, joten uskoisin keppien olevan vielä ok kunnossa.
Myös tälläinen vaihoehto tuli vastaan: https://www.mizu-shop.de/Tieferlegun...param=30215003
Jos nyt oikein ymmärsin, niin jousilautasen tilalle vaihdetaan kyseinen korkiampi lautanen. Äkkiseltään tuntuis, että sitten menee kyllä esijännitys ihan minimiin ja sitten kärsii herkkyys. Oikotietä onneen tässä madalluksessa ei taida olla, vaan kaikki vaihtoehdot on enemmän tai vähemmän kompromissejä. Ikävä kyllä madallus on pakko tehdä, että yltäisi edes molempien jalkojen varpaitten käret maahan. Terveisin 161 cm "pitkä" Kotarin uusi onnellinen omistaja![]()
KTM 1290 Super Duke R
Missäs pk seudulla voi säätää tällätä smc 2015 missä avarampi ilmasuodatin kotla + kn ja änkkä vaihdettu? Vai onks toi ecutune iha iisi juttu? Ja onko sen arvosta...
Mielummin menisin jollekin)
En noilla kilsoilla vielä stressaisi huollosta. Tuo lautanen minunkin mielestäni vaan lisää esijännityksen säätövaraa. Sitähän voisi koittaa paljonko se laskee jos löysäät esijännän melkein nollaan iskariin säätömutterilla jos varaa vaan on. Ja lasket keulaa sitten saman verran. Jos saat sillä setupilla otettua tuntumaa sen verran että tiedät onko shimmimuutoksille tarvis niin sehän riittää.
Ootteko vaihtaneet powerpartsin penkkiä vakion tilalle? On tuo vakio niin saatananan kova, että ei tuolla pysty ajamaaan pitempiä lenkkejä maantietä pitkin. Muutenhan tuo menee on ihmeen ajettava ihan matkassakin.
KTM 1290 Super Duke R
Endurossa kokeilin powerparts penkkiä eikä se säväyttänyt, pidin -12 mallin vakiopenkkiä parempana mutta jotkut taas on kehuneet pp penkkiä. Seat conceptsilla löytyy muutama vaihtoehto ja ne on saaneet kehuja, muutaman kokeilun perusteella ei pahaa sanottavaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ei kai tollasella viitti muutenkaan 50km pidempää lenkkiä ajaaMä ostin tollasen -13 mallin laitteen kuukausi sitten ihaan vaan sen takia että voi välillä käydä lepposasti ajalemassa takarenkaalla kauppareissun.
Miksei viitsi?
Endurolla meni helposti 200-300km kun reitit valittiin pyörälle sopiviksi, motarille täysin väärä pyörä vaikka sillä pätkän voi ajaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Viimeksi muokannut: samserious; 30.04.2021 klo 12:33. Syy: parit typot
690 Endurolla minun perse kestää n 100km yhtäsoittoa. Ei ole mukava taittaa pitkää matkaa. En ole tosin kokeillutkaan, koska ei ole mukava taittaa lyhempääkään matkaa...![]()
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Joo ei tällä nyt ollut ajatuksissa Norjaan asti lähteä, mutta jos edes porukoille 100 km päähän viittis ajaltaa joskus käymään, niin se ois plussaaPitääpä tutkia nuita Seat conceptsin penkkejä.
KTM 1290 Super Duke R
Jotkut on saaneet apua niinkin pienestä asiasta kun pyöräilyshortseista, niistä missä on toppaus takamuksessa.
Myös ajohousuilla on merkitystä, toisissa on kunnon toppaus takamuksessa ja helpommin jaksaa istua kapeahkossa penkissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vaikka ottais pelkän ite modattavan päällisen ja fyllin (eli satulapohja käytettäis vanhasta) niin Seat Conceptsille tulee hintaa. Satunnaiseen touraamiseen kustannustehokkaampi lienee Airhawk-tyynyt tai vastaavat. Ei ehkä sovellu ns. aktiiviseen ajoon. Tai sitten vanhan liiton keino joka toimii yhä, lampaantalja. Mikä ei ole vitsi vaikka nykyihmisen korvin niin voi ajatellakin. Tiedä sitten onko Bilteman tai Ikean myyvät mallit hyviä.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Kyllä sillä 690 endurolla moottoritiellä pärjää. Pitää vain vaihtaa renkaat aina kun tankkaa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tuon perusteella mulla oli tankkausväli 1000-3500km eikä ajo ollut kovinkaan sievää, kerran taisi tankkiväli olla 400km...
Kylätason kurapyöräilijä.
KTM 690 SMC-R 2013. Nopeusmittari mykkänä (siis pelkkä nopeus, näyttää nollaa koko ajan). Renkaanhalkaisija 1870. Trippiin tuli viime kesänä kahden viikon aikana (ehkä 300-400km ajoa) kuitenkin 38.6km vaikka missään vaiheessa en huomannut, että nopeusmittari olisi näyttänyt muuta kuin nollaa. Mittasin oskilloskoopilla mittaristolle asti ja kahden johdon (or-mu ja si-ru) välillä näkyy kyllä kanttiaaltoa kun rengasta pyörittää.
- Voiko kanttiaaltoa olla niin huono (huono anturi), että ei kelpaa nopeusmittarille?
- Jos vika mittaristossa, miten tuo ”uudempi” mittaristo lähtee auki? Olen avannut kuoret ja poistanut kierroslukumittarin viisarin ja yhden ruuvin taustalevyn alta, mutta mittaristo ei suostu purkautumaan ja väkivalta ei tunnetusti takaa hyvää lopputulosta.
- Anturi ”kauimmaisessa” kiinnikkeessä (ei mahdu olemaan sisemmältä kehällä, koska levyn pultit ottavat kiinni)
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa? Lontoon foorumeilta ei varsinaisesti löytynyt ratkaisun avaimia.
Nyt kävi vanhalle pyörälle niin sanotusti se viimeinen talvisäilö. Pitkään halusin kakkospyöräksi ketjussakin paljon käsiteltyä, mutta ilmeisesti nyt on tilanne se että tulee ykköseksi. Ehdottomasti ruisku peli, eli '13 -> haussa. Onko näissä jotain mitä on hyvä tietää ennen kuin menen katsomaan? Kerran kävin jo liikkeessä kysymässä uudesta, mutta tuntui että myyjää, lievästi ilmaistuna, harmitti edes tervehtiä niin annoin olla. Nyt olisi potentiaalinen vaihtoehto taas tarjolla, jota olisi kiva käydä potkimassa![]()
Taitaa olla vaikeempi löytää 690:ä ilman ruiskua kuin ruiskun kanssa, vanhempiakaan malleja...Mäkki kirjoitti
Johtosarjojen suojaamattomuus on noissa vaivana. Ajovalon takana ja sulakerasian alla on täysin suojaamattomia johtoja alttiina hankauksille, samoin johtojen reititykset on tehty vailla ajatusta ja niissäkin on suojaamattomia kohtia. Oliko vielä jäähdyttimen ja niiden letkujen kanssa joku hankaus ongelma mistä pääsee eroon pienillä muutoksilla? Nokan seuraajat saattaa pitää ääntä ja niitä on vaihdettu. Vanhassa kannattaa ensimmäisenä huoltaa keula ja takaiskari. Sitten on satunnaisia sensori vikoja sekä joissain malleissa bensapumpun ongelmia.
Jos pyörä on siisti, huollot dokumentoitu, käy nätisti pienillä kolinoilla, tärinät maltillisia ettei sormet ole koeajon jälkeen valkoiset niin mikä ettei. Aina noihin voi tulla yllättäviä vikoja joita on mahdoton ennustaa mutta se koskee kaikkia käytettyjä pyöriä.
2008-2013 malleissa pystyy säätämään ruiskua Tune Eculla, siitä uudempia ei pääse säätämään ainakaan yhtä helposti jos ollenkaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kiitoksia. Eli tavan nyrkkisäännöllä hyvin huollettuna ei pitäisi olla mitään akuuttia. Kawan jälkeen tuo kolina on varmaan pelkkä pieni venttiilien normaaliääni
Toki, mielestäni mitä uudempi niin aina parempi. Ihan uuttakin olen valmis ostamaan, niin voi rakentaa mieleisensä ja tietää sitten koko pyörän parhaiten. Tekisi mieli jo samantien lähteä katsomaan ensimmäistä mutta tiedän minkä pyöräkuumeen se aiheuttaa![]()
Konehan noissa päivittyi tässä ihan viime vuosina tehokkaimpaan versioonsa. Siinä oli eestaas vatkaavien massojen pienentämiseksi keinuvivutkin vaihtuneet laaharimalleihin, eli tuo rullavaivakaan ei niitä kiusaa. Tehoa on ymmärtääkseni joku 75 hummaa tuossa vikassa mallissa. Ekoissa oli muistaakseni kymmenkunta vähemmän. Nuo iskarit kannattaa ihan oikeasti huollattaa jos yhtään enemmän ajetun ostaa. Kotari on aika lailla ainoa matkaenskavalmistaja joka mättää kunnon alustat pyöriinsä mutta ne vaatii myös huoltoa toimiakseen sen edestä mitä ne maksaa.
Huomasin että olet painottanut aika paljonkin alustan huollon tärkeydestä. Meinaatko ihan öljyjen säännöllistä vaihtelua vaikkei muita puutteita silmällä erotakaan?
Viime viikon pohdiskelin asiaa tarkemmin ja tänään kävinkin liikkeen puolella kyselemässä. Parempi ehkä keväällä vain tilata kokonaan uutukainen niin ei tarvitse ressata edellisten omistajien "huolloista" tai muistakaan viritelmistä. Varsinkin käytetyiden hintatason huomioon ottaen. Jos sitä vaikka MP-messuilta tarraisi vähän isompaa ja kovempaa pakettia mukaan![]()
Juu, minulla taitaa olla vähän taipumusta tuon aiheen tuputtamiseen.
Huollan vähän harrastehommina omia ja lähipiirin iskareita ja sitä kautta tuo näkemys on syntynyt.
Iskareissa ohenee öljy, kuluu männänrenkaat sekä tiivisteet ja keulassa myös kulkeutuu stefojen läpi likaa sisään. Tuo kaikki vaikuttaa iskunvaimentimien toimintaan.
Sen lisäksi että vaimennus vähenee ja kitka lisääntyy, myös osien kuluminen kiihtyy aiemmin mainittujen asioiden takia.
Riittävän usein tehty puhdistus, uudet öljyt ja uudet kulutusosat (männänrenkaat, liukuholkit yms) pitää sen kulumisen painopisteen niissä halvoissa kulutusosissa. Vaikka laadukkaat kilkkeet kauan kestääkin ja iskari saattaa toimia vuotamatta ekan 100 tonnia, on siellä sen sadan, tai jo viidenkymmenen tonnin tai kovalla ajolla paljon lyhemmänkin matkan jälkeen selvää kulumista esimerkiksi iskarinputkessa. Siis siinä kuoriosassa ja ne alkaa sitten maksaa vähän enemmän jos meinaa uusia.
Jossain geneerisessä Japanilaisarkimopossa tuolla nyt ei juuri ole väliä mutta esim nuo Kotarin ja kaikkien urheilullisemman pää
mopojen orkkisalustakilkkeet on sen verta laadukkaita että soisin niistä pidettävän huolta. Sillä huolenpidolla sitten saa nauttia niistä maksetuista ominaisuuksista kauan ja tietty seuraava omistajakin.
Pelkän öljyn osalta loppuun ihan itse kuvattu video. Höntsäkuskin enskaköytössä olleesta iskarista 60h ajon jälkeen laskettu öljy vs sama öljy uutena. Mittalaite on kotikutoinen mutta verrattu useampaan kertaan että putkien välillä ei saa havaittavaa eroa kun samaa öljyä laskee läpi. https://www.youtube.com/watch?v=T_9MsqXbAKY
Öhlinssi muistaakseni suosittelee huoltoväliksi 25000km, katukäytössä. Eli perusajeluilla joka toinen vuosi. Mut ei sitä tarvi itte muistella, keula alkaa itkeä tuossa vaiheessa. White power taitaa pitää paremmin, joten huoltokirjaa kannattaa ylläpitää niin voi sieltä luntata milloin on viimeksi tullut askarreltua.
Ainakaan itse en enää muista parin kk kuluttua, tai voi se johtua siitäkin että kun merkkaan muistiin niin ei tarvi muistissa pitää epäolennaisuuksia.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 06.10.2021 klo 08:41.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Et ole ainoa, toisinaan tulee kysyttyä koska on viimeksi alusta huollettu ja vastauksena tulee että pitääkö niitä huoltaa... Valitettavan usein jaksetaan hinkata epäolennaisempia asioita loputtomiin mutta keulan ja iskarin huolto unohdetaan kokonaan, ajetaan niin kauan kun toimii.
Jos mitään vaimennusten muutoksia ole tarvetta tehdä niin kerran vuodessa tulee huollettua keula ja iskari.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ja autossa iskarit kestää huoltamatta 10v/400 000 km ehjinä ja ominaisuudet muuttuu, - minkä verran?
Ja pyörässä "pitää" huoltaa jo 1-2 v /10 000 -20 000 km vaikka ajelisi vain höntsää? Ja amatöörikinkö huomaa eron vaimennuksen toiminnassa jos ei tietäsi huollosta?
Eikö niitä voisi tehdä pidempään toimiviksi?
Matkapyörillä jotkut ajaa huoltamatta reilustikin yli 100tkm![]()
Mulla on nyt ajettu 690:llä alustahuollon jälkeen 40h/n. 1500km ja takaiskarin vaimennukset ovat heikentyneet selvästi. Eroa ei välttämättä huomaisi, jos ei tietäisi, kuinka sen pitäisi toimia – saati jos puksuttelee vaan jätskille ja takaisin.
Jos autoja käytetään analogiana, niin luuletko, että jossain harrastetason rallicross-autoissa ei huolleta alustoja säännöllisesi?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Minä ajattelin vertauksellani autoa normaalissa liikennekäytössä, ajetaan mökkiteitä , metsäteitä metsästysmaille,marjaan ja sieneen, mutta kuitenkin valtaosin asvalttia (valtaosin vielä suomessa, jossa on talvi/kelirikkoa/ routapattia riittämiin).
Matkapyörä vertautunee autoon kohtalaisesti, enimmäkseen samanmoisia teitä kuin autolla, toki enempi valtateitä välttäen ja osa välttelee vielä soraakin reilusti eikä käy metillä ja marjassa matkapyörällä
Ja 690/kevyt adventurepyörä amatöörin käytössä - ajattelin tässä tyypillisesti ajeluja mitä näillä tehdään esim. TET-reiteillä, Secto-rallin pätkillä sun muilla vauhdikkailla sorateillä varmaan valtaosa ajoista - satunnaisesti reissukamoissa Tuntsaa,Tulppiota yms. ja satunnaisesti polkuja pitkin makkaroiden kanssa joskus suohon upottaen. Vauhdit kaukana vetomiesten vauhdeista- vaimennus ei kait ole ihan äärimmäisen kovalla rasituksella?
En verranut oikeisiin kisa/enska/rata-ajamisiin maastossa ja radoilla, johon vertautunee paremmin rallicross autot ja vaikkapa MX-vaimentimien huoltotarve ihan erilailla.
Jos ajattelet autoa ja moottoripyörää ihan massan kautta, niin tavallisessa katuautossa iskarit voidaan rakentaa tiiviimmiksi, koska herkkyys ei ole niin tärkeää. Liikettä kyllä tulee, kun yhden tolpan päällä voi olla painoa liki 500 kg. Tästä syystä vertasin herkemmin toimiviin kilpa-auton iskareihin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *