ei ole tietoa tuosta pyörästä, mutta tuo tyhjäkäynti kyllä kuulostaa aika kovalta, varmaan joku 1800 olis parempi.
Mutta tietysti jos on kylmässä tilassa, niin voi olla kierrokset korkealla, tasottuu ajan kanssa kun lämpenee.
Onko tuo vika tullut ihan yllättäen, kun mietin että jos on imu vuoto, jos mahdollista kokeile jollain jarrucleaner ruiskia vähän sinne imu puolelle, varo pakoputkea kun lämpenee.
Myös että missä/miten ne kaasu vaijerit menee, siis että nouseeko kierrokset jos kääntää ohjaust tangon toiseen suuntaan, ja toiseen suuntaan.
Oisko tuohon kytkimen hommaan, että se on alkanut luistaa..Ilmenee nyt vain korkeilla kierroksilla
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Kyllä kytkin ihan hyvin tuntui pitävän syksyllä kun ajelin. Semmoinen kysymys vielä heräsi että missä tossa mittaristossa näkyy polttoainepinnan korkeus eli ns bensamittari? Ja saako tuon seisontajalan anturin jotenkin ohitettua niin että pyörä ei sammuisi kun jalan laittaa alas?
Löytyy ihan power partsina. Kannattaa laittaa,näppärä ainakin metsikössä kun ei stumppaile turhaan.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Se on tuninkia laittaa jalka alas kun pyörä on käynnissä, tai sitten kaveri ei naura kun sivutuki jää ja käynnistää, vaihde päälle, niin sammuu..Mutta näppärä kyllä jos metsästä rämpii, niin ei sammuile hukkaa
![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Sivujalan katkaisijalla olevissa kurapyörissä ja smotoissa tuntuu joskus siltä että terävämpi röykky/hypyn alastulo heilauttaa sivujalkaa sen verran että kone stumppaa, ei mikään mukava ominaisuus. 690:ssä tulee mukana jalan kumilenkki mutta pyörän rakenteissa ei ole tälle lenkille paikkaa eikä sitä siihen järkevästi saa kiinni. Sivujalan kytkin on myös yksi vikakohde lisää ja monet haluaa siitä eroon. Toiset pärjää ilman näitä lisähimmeileitä, toiset ei sitten ollenkaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Mulla on ainakin sellainen toteutus että vapaalla sivujalka alas; ei sammu, vaihde päällä sivujalka alas; sammuu. Tämä on Yamahan systeemi.
Joo sammuu vapaallakin, siksi juuri. Yleensä annan sauhujen verran koneen lämmetä ja siksi ois kiva ettö se vois jalallaan siinä käydä ettei tarvi kyydissä istuu vetelemässä röökiä. Myös ajokamat siinä samassa heittää niskaan kun pyörä lämpee vieressä. Mulla on kaks 300 EXC.tä ollu ennen tätä ja tosiaan totuttelua riittää jo pelkästään nelitahtisen luonteen takia ja sihen viellä kylkeen että pyörässä on helvetisti sähköjä ja muutenkin on kuin tietokonejoten opettelua riittänee ensi kesäksi. Vaan ku sais ton tyhjäkäynti ongelman paikallistettua.
Ei kuulu sammua vapaalla jalka alhaalla. Toimiiko mittaristossa neutral valo?
Kylätason kurapyöräilijä.
Sekin toimii todella heikosti, välillä ja välillä ei. Parantuiskohan anturin vaihdolla? Ainakun vapaalle heittää se vaan välähtää mutta ei jää palamaan.
Joo no anturia itsekkin aloin epäileen. Uusi maksaa hikiset 30€ niin laittaa uuden vaan suosiolla. Sitten vielä tsekkailen sen kytkimen elektroniikka osion kuntoon niin eipä muuta vikaa enää juur ole. Jokatapauksessa iso tilaus osia lähtee motokeitaalle kun käyn pyörän läpi ennen kevättä ja vaihdan mahdollisimman paljon kulutusosia rungosta mutta moottoria en vielä avaa. Ajettuhan siis 28tkm, onko jollain muuten käryä että milloin sinne koneeseen tulisi kajota? Kuitenkin kyse on löysästä nelaripannusta ja jäähdytysnesteetkin pysyy jäähdytysnesteinä ja öljyt öljyinä ni en usko että olis tarvetta.
Mutta kun saat korjattua sen tyhjäkäynti vian, niin kerro sitten täälläkin, että mikä vaivasi
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
690 konetta ei tarvii ihan heti alkaa availemaan jos sitä on huollettu ja käyttö on ollut "järkevää". Noilla koneilla ajaa isoja kilsoja ja 28tkm ei ole vielä matka eikä mikään. Oikeastaan ainoa koneen avaamista aiheuttanut asia on nokka-akselin rocker arm joka hajoaa ennemmin tai myöhemmin, ei kaikissa mutta useissa on näin käynyt. Kannattaa kuulostella ylkerran kolinoita ja tarvittaessa kurkata onko rockerin laakeri kunnossa.
Kannattaa tosiaan ladata läppärille Tune-Ecun ohjelma ja tilata eBaystä 40€ johto millä saa läppärin pyörään, silloin pääsee lukemaan vikadiagnostiikan joka helpottaa vikojen etsimistä. Saattaa olla että tyhjäkäynnin ongelmat löytyisi sieltä välittömästi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Juu laitan vian ratkaisun tänne? Kerrotko vielä tarkemmim mitä tuolla ohjelmalla voi tehdä?
Ohjelmalla voi lukea vikakoodit, latailla eri polttoainekarttoja ja muokata niiden kanssa seoksia. Voi myös muokata kaasukahvan progressiota ja kaasutuntumaa. Piuha ja Tune-Ecu on ihan ehdoton 690 omistajalle, vaikka karttoja ei muokkaisikaan niin pääsee lukemaan vikakoodit.
Edelleen, siellä Kurapyörien topiceissa käydään näitä läpi ja sieltä kannattaa poimia mm. AMa:n kirjoituksia. En ala täällä käymään tämän syvällisemmin näitä asioita läpi koska samat jutut löytyy toiselta foorumilta![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuosta kytkimen kytkimestä vielä, mikä sen idea on? mihin tuo kytkimeltä lähtevä johto vie? En siis tarkoita hydrauliikkaa vaan sähköjohtoa.
Uutena 690 SMC omistajana rupesin ihmetteleen kun kone rupeaa lämmittyään tikittämään/kilisemään. Nettiä selaamalla löytyy todella paljon "kaikki nämä tikittää" -juttuja ja videoita. Joitakin tapauksia löytyi myös missä oli nuo "keinuvipujen" laakerit menny, mutta niissä kerrottiin äänen kuuluvan myös kylmänä, tuo oma päpätin ei kilise kylmänä.
Oma pyörä on 13tkm ajettu, juuri tarkastettu venttiilinvälykset, jotka olivat spekseissä (luulisi menevän välyksetkin miten sattuu mikäli keinun laakeri korkkaa?). Pyörässä myös manuaalinen nokkaketjun kiristin, että ketjusta ylimääräinen ääni ei tule.
Videon pätkä äänestä: https://www.youtube.com/watch?v=N6Di-fdgV68
Uudet "rocker armit" koneeseen vai kovaa ajoa?
KTM 1290 SuperDuke R -15
Yamaha FZ6-S -07
Kawasaki ZX-10R -11
Ei tosiaan ole LC4, ei vanhempi tai uudempikaan, ollut mitenkään hiljainen tai sivistyneen kuuloinen kone.
Kannattaa tarkistaa ettei ole pakopuolella vuotoa, voi pitää aika hämäävää nakuttavaa ääntä, samoin kaikki putkiston lämpösuojat yms. voi kylmänä/lämpimänä äännellä erillailla...
Ja vapaalla laatikko kilisee ja kolisee, lämmetessään ohenevilla öljyillä tietty enempi kuin kylmillä.
Kannattaa tutkailla muuttuuko ääni kytkimen kanssa, tai kun kytkin pohjassa laittaa vaihteen päälle.
Kovaa ajoa ja tarkkailua, noihin kyllä tottuu ja alkaa huomaamaan poikkeavat/muuttuvat äänet...
Kone käyntiin, rukari, puukeppi tai vastaava korvaa vasten ja sillä kuulostelemaan eri puolilta konetta. Mistä koviten kuuluu, sieltä todennäköisimmin vikakin löytyy. Siis jos on vika, nuo on aika rumaäänisiä ihan luontojaan.