R1200GSA -09
Ajoin viime kesänä edellisellä Gessulla yhden sarjan Pirellin Scorpion Trail 2 renkaita ja siitä innostuneena on nyt alla vesi Adventuressakin kyseiset renkaat. Parhaat renkaat minun ajoon mitä olen Gessussa kokeillut ( yhdeksäs sarja renkaita menossa). Maukas ajettava asfaltilla, soralla ja hiekallakin pärjää kohtuullisesti. Kulutuskestävyys ihan hyvällä tasolla. Rengas kuluu tasaisesti ja säilyttää pyöreän profiilinsa hyvin. Ajan asfaltilla noin 70%, sora ja metsä-autotietä noin 30%.
Rengas voitti kilpailijat kaikilla osa-alueilla Motorrad vertailussa 2015 joka ajettiin R 1200 GS pyörällä.
Erityisesti märkäpito ominaisuudet olivat erinomaiset.
Vakaa moottoritiellä ja silti taittuu mutkiin kuin ajatus.
Rengas arvosteluja: Rengastesti.com / moottoripyöränrenkaat
Ja mopedreifen.de sivustolta
Viimeksi muokannut: GSR600; 14.05.2016 klo 09:19.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Mites se uusi anakee wild vai mikäseoli.. iso kuvio siinä ainakin on. Mahtaisiko kestää sekin pitkään kuten misukan kumi yleensä..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Kolme kaveria tiedän kenellä on Adventuressa Wildit alla. Rengas on suunniteltu 50% soralle 50% asfaltille.
BMW AllRoad tapahtumassa haastattelin yhtä kenellä kyseiset renkaat oli alla ja hän kertoi että takarengas tulee kestämään hänen ajossaan arviolta noin 5000 km. Se on hyvä lukema tämän tyyppiselle renkaalle.
Pitää muistaa että renkaan kulumiseen vaikuttaa erittäin paljon se missä ajetaan ja miten ajetaan.
Tasainen matka-ajo sileällä asfaltilla kuluttaa rengasta huomattavasti vähemmän kuin vauhdikas ajo soralla jossa rengas luistaa kaiken aikaa.
Jos ajaa pääsääntöisesti asfaltilla, Anakee Wild ei varmaankaan ole silloin paras valinta.
Märkäpito asfaltilla, jarrutusmatka niin kuivalla kuin märällä sekä ajettavuus mutkateillä ja moottoritienopeuksilla ei ole samalla tasolla verrattuna 90% asfaltilla 10% soralla renkaisiin.
Soralla ja hiekalla etu kääntyykin sitten tietysti Wildin eduksi.
Nopeusluokitukset:
Michelin Anakee Wild suurin sallittu nopeus. 170 km/h
Pirelli Scorpion Trail 2 suurin sallittu nopeus >240 km/h
Motorrad märkätestit ajettiin Michelinin testiradalla.
Tässä esimerkkejä jarrutusmatkoista:
Jarrutusmatka 100km/h - 0 km/h
Metzeler Tourance Next 54,3 m
Pirelli Scorpion Trail 2 55,1 m
Michelin Anakee 3 61,2 m
Metzeler Karoo 3 68,9 m
Continental TKC 80 70,1 m
Parhaiten eri rengastyyppien eroa kuvastaa ehkä se että kun jarrutus aloitetaan saman aikaisesti
Kahdella R 1200 GS pyörällä ja pyörä jossa on Pirellin Scorpion Trail 2 renkaat on pysähtynyt, on TKC 80 renkailla olevassa Gessussa vielä nopeutta 45,0 km/h eli jos edessä on este on törmäys nopeus on 45 km/h.
Viimeksi muokannut: GSR600; 14.05.2016 klo 10:03.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Hyvää tietoa kiitos. Vois tuon mukaan ajatella että wildin jarrutusmatka on jossain anakee 3 ja karoon välissä. Ehkä.
Soralle tekis mieli ja sen takia nuo renkaat hommasin mutta kuitenkin suuri osa ajosta on asfalttipintaa. Toiset vanteet olis kyllä kova juttu, mutta jos ne ois niin sitten samantien hommais vielä karkeemmat kumit.
Näyttäs siltä että nuo Pirellit saattas kuitenkin olla seuraavana kokeilussa.
Tuossa linkissä aika maukas soramonttu meininki, huomatkaa kaverin silmä. Hyvin kuvattu:
https://youtu.be/4nb7a7dUDEw
R1200GSA -09
Tere.
En jostain syystä pystynyt kurapyöräilijöiden sivuile rekisteröitymään niin kirjoitellaan tänne..
Adventure/allaround pyöräkuume iskenyt ja 800 tiikerin ja gessun kautta tiikeri exploreiin ja lopulta isoon gessuun näin internetin kautta päädytty.
Sitten sitä kyssäriä.
Vesigessujen hinnat kun lähtevät vielä 20 000€:sta eteenpäin mikä palstalaisten mielipide kannattaako siihen satsata se n. 4000-5000€:a enemmän mitä kalliimpiin <2013 gessuihin? Santateitä tulisi varmasti koluttua täällä maalla kun asustelee.
Tämä nyt on vähä tämmöstä "kirjoittaen miettimistä" ja "hyväksyntää" vesigessun ostolle.. Ja tiedän koeajot auttaa mutta en ole vielä uskaltautunut koeajolle/saanut saanut hyvää hyvitystä vanhasta pelistä.
Kawasaki versys 1000 -16
Bmw f800gs -15
Kawasaki vn900 classic -08
Suzuki gsx 1400 -07
Yamaha dragstar 1100 classic -00
Kiitoksia vastauksista. En muistanutkaan tuota testiä vaikka ko. lehti tulee postiluukusta. PItää kaivaa arkistosta ja lukaista läpi. Pitänee alkaa kartoittaa Pirellin hintoja täällä ja muualla.
Vesi Gessu on kaikilta osin muuttunut verrattuna aikaisempiin ilma/Öljyjäähdytteisiin.
Alusta on parantunut mutta hyvä se oli ennestäänkin.
Moottori on selvästi ruudikkaamman tuntuinen varsinkin Dynamic ajomoodilla.
Jarrut ovat parantuneet.
Jos vesi Gessu on varustettu LED ajovalolla ovat valotkin merkittävästi paremmat.
Vesi Gessussa on myös värinöitä on vähemmän.
Mutta todettakoon heti perään että kyllä vanhempi ilma/öljy Gessu ihan hyvä pyörä on,
Ei siinä liikaa värinöitä ole, alusta ja jarrut ovat hyvät siinäkin.
Ehkä siinä on jopa tietynlaista luonnetta enemmän kuin vesi Gessussa.
Kyllä sillä esim. 5000 euron lisäsatsauksella saa siis enemmän ominaisuuksia ja elektroniikkaa ja
Siinä mielessä satsaus ei mene hukkaan.
Mutta....
60 000 km ilma/öljy Gessulla ajaneena ja nyt alla vesi Gessu niin voin todeta että kyllä
Hyväkuntoinen ja hyvillä varusteilla oleva vanhempikin Gessu on aivan erinomainen valinta.
Viimeksi muokannut: GSR600; 15.05.2016 klo 18:27.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Noi vesigessut on jotain katumaastureita kalleimmasta päästä. Mersu jne.
Vesi/öljyjäähdytteiset R1200 gessut on katumaastureita jossain Nissan Qashqai luokassa.
R1150GS on Landrover.
R1100GS on Jeeppi.
Valitse siitä.
Minä ajelen Jeepillä enkä vaihda.
Vasta 217.000 km mittarissa.
Onko sulla se 5.000 tai 10.000 euroa ylimääräistä?
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 14.05.2016 klo 22:28.
Pekka
Mielialat vaihtelee päivien mukaan..
Taitaa vesigessu mennä hieman budjetin yli ja rehellisesti sanottuna ei kilometrejä niin hirveästi kerry että olisi "välttämättömyys". Sitten sattui silmään että f800 gessuihin on 1500€:n varustekampanja käynnissä toukokuun ajan joten kuppi on aika vahvasti sinne kallellaan (eli ihan ensimmäiseen alkuperäiseen vaihtoehtoon)
Kawasaki versys 1000 -16
Bmw f800gs -15
Kawasaki vn900 classic -08
Suzuki gsx 1400 -07
Yamaha dragstar 1100 classic -00
Nämä valinnathan on vain rahasta kiinni. Mulle tuli vähän yllättäen R 65 GS, Tanskan armeijan entinen (ja ilmeisesti) nato-yhteensopiva lutkutin. Että on ollut hauskaa noilla sora-ja metsäautoteillä. Jos harrasterahasto sallii, sijoitan sitten R 1100 tai R 1150:n Gessuun. Varovasti pienellä alkuun...![]()
se vesigessun edeltäjä olisi mun mielestä ennemmin g-mallin mersu.
Vesigessu on ennemminkin vaikkapa glk. Enemmän kaikkea hifiä, ku edellisessä. Ja kulmikkaampi.
Sitä vanhemmat gessut voisi olla niitä vanhoja armeijan nato-mallin g-mersuja.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Esan vika löydetty, säätömoottori paskana. Nyt sitten aletaan miettimään vaihtoehtoja. Huomenna pyörän haku liikkeestä..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Mulla olis esat hyllyssä. 60tkm ajetut.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Polttoaineliuskan vaihto ja esan vian selvitys, 470 euroa. Itse liuska noin 160e. Ja tietokone selvittänyt vian. Paljon menee työhön aikaa.. ja tulee hintaa..
Ja vielä pitäisi sitten laittaa se iskari kuntoon tai molemmat vaihtoon.
No, saisihan sillä rahalla uudet pellit mökin kattoon...![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Niin on. Mut se on kuulemma amerikkalaisten juttuja, mitä mulle yksi myyjä sanoi puhelimessa.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Toimi se nyt talven jälkeen ok. Eräänä iltana vaan heitti toimimasta, eikä enää saa vaihdettua asetuksia, pelkkä kuljettajan asento enää käytössä.
näyttää siellä olevan yksi tiiviste hieman huonolla hapella, en kyllä oikein tiedä mikä sen olisi voinut rikkoa, ei sinne juuri kiviäkään pitäisi mennä.
Eli eiköhän se ole juuri se osa, joka nostaa ja laskee pyörää, kun vaihtaa ajomoodia.. luulen.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09