Eli, radalla ketkä ajaa oikeesti kovaa. Oletteko ajoasentoon kiinnitänyt huomiota, eli onko keskikeho "piukkana" ja kädet rentona.. Vai koko kroppa "yhtäpuuta"?
Pakkohan tuohon ajoasentoon on kiinnittää huomiota jos kovaa meinaa mennä.
Nämä perusteet toimii vauhdista riippuen:
1) Alakroppa oottaa tuen pyörästä.
2) Keskikroppa kantaa yläkropan painon
3) Hartiat, kädet ja pää mahdollisimman rentoina.
Kovassa ajossa sitten vaikuttaa kuskin henkilökohtaiset mieltymykset ja fysiikka aika paljon siihen, että missä tilanteissa ja kuinka paljon käsiä joutuu käyttämään. Esim. Itse pyrin aiemmin ajamaan myös jarrut rennoilla käsillä, mutta nykyisin nojaan ihan reilusti käsiin ja rentoutan kädet vasta hieman ennen apexia, koska selässä ei riitä paukut kantamana kropan painoa jarruissa kuin pari kierrosta. Oma vauhti on luokkaa rataenkka +2s/km.
Superbike #7
Minä joka "tiedän miten se pitää" (yep right) tehdä mutta en osaa sitä tehdä, sanoisin että yksi pahimpia ja yleisimpiä virheitä kesken mutkan, on siinä että kädet on ihan jäykkinä ja hapoilla. Jännitys tahtoo aikaansaada sitä että kädet painaa helposti pyörän luonnollista kulkua vastaan. Lukuisat kerrat olen jopa huutanut itselleni kesken mutkan että "kädet rennoiksi prkl". Silti se ei vielä yhdessä kaudessa tullut luonnollisesti.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Ajoasennon hiominen on kyllä vähän sellainen projekti, että ihan ensimmäiseksi kannattaa hommata joku likööritehdas sponsoriksi (pitää muistaa mainostaa Martini-huiveja, Vana Tallinn-matkailukohdetta, Koskenkorvan kylää, alkoholitonta Kukko-olutta tms).
Sitten kun on budjetti kasassa ja varakatteita rekallinen, niin erilaisia ajoasentoja voi kokeilla vähän huolettomammin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kun radalla ajaessa pitää se 0 puhaltaa niin rentouteen vaikuttaa paljon myös hengitys.
Mikäli tuppaa ajaminen mennä jäykäksi niin ottaa pari syvää hengitystä niin johan helpottaa.
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Ihan totta mutta kun meni välillä hermot omaan itteensä ku huomas toistavansa samoja virheitä kokoajan. Etupäässä siks että yritti kuin huomaamattaan enemmän vaan mennä kokoajan täysiä kuin oppia oikeasti ajamaan.
Toinen seikka mitä olen perästäpäin miettinyt, on mutkaan tullessa ja jarrulle mennessä kropan turha ylösnostaminen. Joissain kohtaa se on ihan avuksi että saa kädet suoraksi avustamaan vastaanpanemisessa mutta aika monessa kohtaa sitä teki ihan turhaan. edit: ja monessa kohtaa sitä sitten unohtui ajamaan koko mutkan läpi kroppa liian pystyssä.
(esim alastarossa se on turhaa kaikkialla muualla kuin ykkösessä, palmasissa ja lemminkäisessä. Ja nyt siis puhutaan kehnokuntoisesta keskiryhmän nopeasta ja nopean hitaimman nopeuksista ~1.30)
![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Jos noi jäykistelyt on ongelmana, niin kannattaa miettiä miten siinä mopon päällä istuu. Rentouden löytäminen on huomattavasti helpompaa jos asento on luonnollinen eikä yritä olla solmussa. Esimerkiksi jos lantiolinja ulkokaarteeseen ja kroppa kiertyneenä, niin ei asento kovin rento tule olemaan.
Toki monesti puristaminen ja jäykistely on vain päästä kiinni![]()
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond