Vieläkö juniorit rakentavat jotain itse vai ostaako pappa pyörät?
Aina joskus ja oikeastaan melko useinkin tulee vastaan projekteja, jotka eivät koskaan valmistuneet. Eli paperillisia pyöriä, joissa tulee enemmän tai vähemmän käyttökelpoista kamaa peräkärryllinen kaupan päälle.
Tällaisen läjän myyminen vaatii aikaa ja aktiivisuutta ja koska monenkaan elämä ei ole muutamasta kympistä kiinni, ei osia jaksa yksi kerrallaan hävittää.
Miten tuollaiset läjät saisi kiertoon niin, että ostokyvystä riippumatta junnut pääsisivät toteuttamaan rakentamisviettiään? Siis mihin romut voi kipata niin, etteivät mene jälleenmyyntiin? Jonkun amiksen pihalle? mp-kerhon lastenosastolle? Aurajokeen?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mahtaisko kaupunkien nuorisokeskuksilla (tai millä nimnellä noita nyt kutsutaan) olla jotain moottoreihin liittyvää harrastetoimintaa?
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Eiköhän ne keskity monikulttuurisuuskoulutukseen ja osallisuuskasvatukseen nykyään. Jotain bänditiloja ehkä vuokraavat.
Minä sain joskus köyhänä opiskelijana korjata ilmaiseksi autoani Pitäjänmäen pommisuojassa, mistä olen kiitollinen Helsingin kaupungille, vaikka en paljon mistään muusta olekaan. Kai tuonkin joku direktiivi kieltää nykyään.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kyllä se taitaa pääosin niin mennä että isä ostaa pyörän eikä sille nyt oikeen muuta tehä ku laitetaan vieläki kalliimpia bolttisosia kiinni. Itse käsin tekeminen on kyllä silleen melko harvinaista, mitä nyt saatetaan dremelillä derbin pytyn pakoaukkoon koskea vähäsen. Osilla kaupungeistahan on ilmeisesti jo nuorisolle semmosia halleja mihin on hommattu työkalut ja siellä saa sitte mopoaan taikka kevariaan värkätä, en sitten tiedä miten nää käytännössä toimii kun omassa kotikunnassa ei semmosta ole.
Olis hienoa kyllä jos tämmösiä kaupungin kustantamia halleja saatas joka paikkaan, kaikilla ei oo sitä lämmintä hallia tai kylmää koppia saati sitten työkaluja tehä pyörälleen jotain vaikka kuin haluis.
Nyt kun tarkemmin aattelee ni taitaa mennä suomalaisilla kaupungeilla ja kunnilla rahat aika pitkälti muuhun..
"Useimmat moottoripyörien ongelmat johtuvat liittimestä, joka liittää ohjaustangon ja satulan yhteen"
Näitä tiloja on jo budjeteissa, mutta toiminta on lievästi sanottuna sellaista, ettei se vetoa terveeseen heteronuorisoon:
Nuorisotilassa voi tavata kavereita, jutella ohjaajien kanssa, pelata erilaisia pelejä, kuunnella musiikkia, katsella televisiota, käyttää internetiä, tehdä läksyjä, jne. Joissakin nuorisotiloissa on myös soittimia, karaokelaitteita, sekä erilaisia muita harrastevälineitä.
Jos ei kauungit järjestä, niin eikö noita muita yleisiä moottorikerhoja ole? Jos niillä olis tarvetta/kohdeyleisöä?
Helsingissä löytyis kai tuollainen:
http://tattarisuonmoottorihalli.munstadi.fi/
Aika kultaa muistot. Kun olin mopoikäinen, koululla järjestettiin mopokerho jossa sai ropata omia vehkeitä ja sit oli projektimopo joka arvottiin kaikkien kerholla kevään aikana min. 10 kertaa käyneiden kesken.
Itse en tosin tuolla käynyt koska siellä kävi vaan kovikset ja muut olis saanu turpaan![]()
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
^ Toi Tattis on ainoa minkä tiedän. Tuupakassa on Vantaan kaupungin nuorille tarkoitettu autopaja, siinä bussivarikon vieressä.
Omissa nurkissa näitä on ropattu, taivasalla tai parvekkeen alla tai kimppatalleissa. Tuntuu tuo vanhempien laitteiden ropaaminen olevan ehkä enemmän maaseudun nuorten toimintaa IMHO. Poikkeuksiakin varmaan löytyy. Nykyisiä parikymppisiä kundeja tuntuu enemmän tukan rasvaaminen kiinnostavan kuin laakereiden.
Kronoby Racing Team
Tattiksella on aktiivista toimintaa. Siellä ne junnut laittelevat mopojaan ja autojaan joka päivä viikolla paitsi maanantaina halli on suljettu. Nyt menee näköjään pariksi viikoksi kiinni remontin takia.
Pekka