Tuli torstaina haettua 690 SMC:n seuraksi 950 SM. Nyt on 950:llä reilussa viikonlopussa takana yli 1000km, soraa, metsäautotietä, mutkaa ja suoraa asfalttia, sekä Jyväskylärallin ruuhkia, hellettä ja sadetta. On tullut oikestaan vaan ejettua, joten tämän ketjunluku pitää suorittaa alusta loppuun joku synkkä sadepäivä. Muutama miete ja vertailu kuitenkin tuohon 690:iin.
950:n plussat
-vakaa ajella isompia teitä
-ohituksissa voimaa tuosta >120:stä eteenpäin
-kaupunkikruisailussa sivistynyt käytös ja ääni
-tällä voi oikeasti ajella hiljaa ja kruisailla, 690:llä ei
-perseystävällinen istuin, varsinkin mukana tulleella KTM:n geelipenkillä
-ei herkkä tuulelle
-pienemmät tärinät/tutinat, joita nyt ei oikein edes ole
-koneäänet hiljaiset
-muut motoristit uskoo jo ulkoisesti moottoripyöräksi
-sadekelillä ei kuski niin hirveesti rapaannu
950:n miinukset
-raskas käännellä tuolla metsäautotiellä
-vähän möhkö soralle, varsinkin alla on katukumet ja niihin itsellä vähän luottoa
-690 on helpompi tune-eculla säädellä, kuin räpeltää 950:n kaasareita. toki ei tuo 950 tarvi säätöä
-kiekkamittarin puutos, toki perstuntumalla/korvakuulolla pärjää
-lyhyt tankkausväli
-vaihteen näyttö ois myös kiva
Nyt kun pitää lähteä ajelemaan, niin yleensä 690 jää talliin, jos ei nyt sitten lähde soralle enempi riuhtomaan. Jarrut ja alusta on molemmissa hyvät ja ne saa haluamakseen. Erot tulee koneesta ja painosta, mutta muuten molemmat omaan ympäristöönsä mukavia pelejä.
Ensimmäisenä pitää kuitenkin vaidella tuo vetoakselin stefa, joka joskus tipauttaa seisontajalan viereen pienen tipan.
KTM 950 SM
Tervehdys... Mullakin eka vuosi 950sm:llä. Ihan huippu peli...Mutta mitenkä teillä muilla on takarenkaat kestäneet??? Mulla meni noin 4500km kankaille Michelin Pilot Road... Onko hyviä ehdotuksia tulevalle takarenkaalle??? Sais olla hiukan kestävämpi.![]()
Henri Karhunen
Mistä olette tuota Oberonia tilailleet, suoraan Oberonilta vai Adventure Speciltä?
http://www.oberon-performance.com/ac...ders_KCSC.html
http://www.adventure-spec.com/defaul...enture-se.html
Molemmissa sama hinta, mutta millaisia toimitusaikoja noissa on yleensä ollut?
Siksi ole itse kallistunut tuohon Oberoniin, että muissa työsylintereissä tuo tulee alkuperäiseen muoviseen jalkaan. Itsellä tuo alkuperäinen jalka on lämmön vaikutuksesta menettänyt muotonsa niin keskireiän osalta ja ulkoreunoista, jolloin se ns. kiikkuu eikä tue työsylinterin männän suoraa liikettä. Eli tuommoista muovista jalkaa en enää paikalleen laita. Alkuperäiseen työsylinteriinkin on tullut päivitys, mutta jalkaan ei joka itsellä on huonoimmassa kunnossa ja syynä sylinterin/männän kulumiseen.
KTM 950 SM
Löysin tämän viestiketjun, ja sain jo todella tärkeää tietoa 950/990 liittyen, kiitokset. Käsittämätön prätkäkuume itsellä päällä ja lähes samassa tilanteessa ollaan (950 SM), mutta kilometrejä jo lähemmäs 40k. Omistajalla nippu kuitteja huollosta yms. Olisi hyvä tietää, että mihin kiinnittää huomiota koeajossa, ja mitä kysymyksiä tulisi esittää?
Kiitokset etukäteen.
Tuosta lisää lukemista. Ehkä kattavin pläjäys lc8 alusta loppuun. Kaikki viat on märehditty alusta loppuun tuolla saitilla. ja paras on tehnyt 950 Adventuresta mekaanisen 2 wd version. http://advrider.com/forums/showthread.php?t=137838
Koneesta kertoo eniten kun aukaisee ulomman kytkimen kannen tai öljynsuotimen. Niistä voi päätellä mikä sen vesipumpun kohtalo on ollut. Ja sen kun vaihtaa vaikkapa kättelyssä niin tartte enää miettiä hetkeen. Purkaminen on lähinnä pulttaamista ja kansissa tiivisteenä oorenkat niin niidenkään kanssa tarvi painia. vesipumppukuitti noin paljon ajetusta pitäis löytyä. Ja vaikka se olis hetken vuotanukki, ei se koneelle mikään katastrofi ole kunhan niitä öljyjä on vaan riittävän useasti vaihdettu.
Mutta. Pahan kuumeen oot saanu ja siihen ei oikeastaan ole kuin yksi lääke.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Te ketkä olette vaihdelleet 950:een suuttimia tai availleet muutoin kaasuttimia, niin oletteko uusineet kohokammion tiivisteitä, jos ne on olleet ehyet? Korjausoppaan mukaan tiivisteet tulisi uusia avatessa, mutta kun kaasarin tiivistesarja (60031099000) maksaa 158€![]()
KTM 950SM -07
Kysytääs nyt täältäkin...
Onkos kukaan törmännyt Ktm 990 semmoiseen hienoon "ominaisuuteen" että kun vedättää hetken aikaa täys kaasulla, päästää kaasun kiinni ja vetää kytkimen pohjaan niin moottorin kierrokset tippuvat liian alas ja moottori sammuu täysin lennosta..? Sammunut myös pari kertaa aivan kuin napista painamalla. Nyt saa sammumaan joka kerta kun käy kiihdyttämässä ja vetää kytkimen pohjaan.
Normiajossa toimii hienosti ja jos päästää kaasun kiinni hitaasti. Sammuu vain jos tekee reilumman kiihdytyksen.
Pyöränä Ktm 990 Adventure -08, täysin vakio laite.
Olisi hienoa tietää onko laitteessa vikaavikaa vai vain joku Ktm vakio ruiskusoftan pkleen hieno "ominaisuus".
Suzuki Sv1000n -04 (Ex)
Ktm 990 Adventure -08 (Ex)
Ktm 690 Enduro R -16 (Ex)
Ktm 1090 Adventure R -17
Kokeile nollata trimmikartat noin alkuun. Eli vartti tyhjäkäynnillä papatusta pitäs nollata ne. Myös TPS-anturin kalibrointi voi olla pielessä jos sammuilee. Tyhjähköllä tankilla endoillessa 990 Duke halus sitten taas sammua, koska tankissa oleva bensa meni tankin etulaitaan ja pumppu hori tyhjää.
Superbike #7
Suzuki Sv1000n -04 (Ex)
Ktm 990 Adventure -08 (Ex)
Ktm 690 Enduro R -16 (Ex)
Ktm 1090 Adventure R -17
oikaistaanpa mutuja vähän kokemus- ja tietopohjalta, 80000km ja asian kanssa painittu ja selätetty, itse - ei "huolto":
voi olla että huolto tulee olemaan valohoitoa...
990 adven ketju tuolla kannattaa lukea, 211 sivua asiaa:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...526&start=3150
tuneeculla nollataan (reset adaptation), tai ladataan kartta ecuun (ja adaptaatio resetoituu samalla), ja vasta sitten se 15 min tyhjäkäynti, muuten turhaa bensanpolttoa.
TB:t synkkaan ja TPS käyntilämpösenä 0,56-0,64V, kylmänä säädetty arvo laskee anturin lämmetessä (typerä KTM-ominaisuus).
lue myös tämä ketju, "must":
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...4639&start=135
tuo sammuminen on tyypillinen ominaisuus, koska 990 on tosi tarkka TB ja TPS säädöistä, ja perusversion ilmansuodatinkotelossa ne on hankalat ja työläät säätää (päästä käsiksi), ja siksi ne myös valohoidetaan helposti eli ...; näin ainakin mulla kävi, kaksi "merkkiliikettä" ei hommaa saanut hoidetuksi, itse piti perehtyä ja tehdä.
yv:llä voit kysellä lisää, jos noista ketjuista vielä jää kaihertaan.
2008 990 ADVE, ei enää niin originaali, mutta sitäkin armaampi ja parempi.![]()
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Huoltossa käyty, ladattu uusi softa ja tarkastettu tb ja tps ja ei vaikutusta. Huoltomies sai koeajolla sammumaan.
Jätettiin homma kesken kun olisi jäänyt pyörä sinne koko viikonlopuksi ja homma jatkunut mahdollisesti eilen maanantaina.
Bensanpaineiden mittausta meinasivat tehdä mutta itse olen sitä mieltä että aivan turhaa touhua. Mutta kaikki menee liikkeen piikkiin kun kohtuu tuore ostos. Ainakin tämä edellinen kerta meni.
Olen lukenut noita kyseisiä topikkeja ja niistä olen maininnut huollossa.
Edelleen pyörä ei kuole moottorijarruissa tai tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa. Millikin kaasua auki vaihteen vaihdon yhteydessä niin ei sammu tai jos ajelee tasakaasulla. Heti kun vedättää pikkuisenkin, kaasu kiinni ja tempaisee kytkimen pohjaan niin sammuu jos kierrokset kerkeävät tippumaan tyhjäkäynnin tuntumaan.
Onko tässä alettava etsimään piuhaa tune-eculle ja ohjelmaa..? Vit...ttaa jos merkkihuolto ei mukamas saa laitetta kuntoon.
Oransseista kalsareista olen jo luopunut.![]()
Suzuki Sv1000n -04 (Ex)
Ktm 990 Adventure -08 (Ex)
Ktm 690 Enduro R -16 (Ex)
Ktm 1090 Adventure R -17
no, mulla oli juuri toi homma kun ostin omani 3v sitten, sammui jo koeajossa tuolla lailla.
vedättämällä isolla vaihteella ja vaihtamalla isommalle sammui, jopa kerran rekkaa ohittaissa - en sitten enää vaihdellu vierellä...
siinä myyjä sitten myyntitakuuseensa sitä "tutki", olipa pari muutakin "vikaa", joita eivät kuntoon saaneet.
itte lopulta noi mainitut säädöt tein, eikä enää oo sammuillu.
ktm:n "edustajan" aatos oli että ne on semmosia....
ei oo iso homma tarkistaa, kaapeli ja apua on tarjolla, jos innostut...
harmi jos ei tulis kuntoon koska pyörä on loistava.
Viimeksi muokannut: Ludwig; 16.09.2014 klo 19:13.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Noniin, nyt tuntuu pelaavan...
Todella ISO kiitos Ludwigille avusta ja neuvoista. Tuntuu oudolta ajaa pyörällä kun kierrokset eivät humahda alas tyhjäkäynnille ja siitä sammuksiin...
Suzuki Sv1000n -04 (Ex)
Ktm 990 Adventure -08 (Ex)
Ktm 690 Enduro R -16 (Ex)
Ktm 1090 Adventure R -17
no kun laitettiin nuo edellisissä posteissa mainitut TB- ja TPS-asetukset kohdalleen.
ne ei tarvi olla kuin vähän pielessä, ja näin se menee.
eli kun TPS on vaikka 0,65V ja toisen TB:n alipaine roikkuu 30 hPa, niin jo tyssää.
korjaus: säädetään oikeisiin arvoihin - oikeasti, eikä vain sanota että "joo-o, säädettiin...."
yskästä en tiedä.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
150 leveä menee sisukan kanssa taakse. Ilman en saanut vanteelle. Eteen saakin vakionlevyistä kun ostaa 120/17 takasen. Sen pikkulokkarin joudut heivaamaan.
Myin ko pyörän 2008, joten en varmaksi muista, mutta taisi takanen olla Motorenkaalta. Mez Karoo rallinastoilla. Edessä oli jostain aiemmasta pyörästä nurkkiin jäänyt 120/17 takanen enskanastoilla. Pirun hauska yhdistelmä, sillä pystyi vetämään leveässä sladissa mutkasta toiseen. 170km/h paikkeilla alkoi kuulua satunnaisia napsahduksia lokarista, paljastuivat myöhemmässä tarkasteluissa nastoiksi.
Huomenta,
Nyt tyhmä kysymys 990 adventuresta...
Pitäisikö polttoaineen varoitusvalon syttyä virtoja päälle laitettaessa? Kun ei tahdo millään muistaa talven jäljiltä.
Omassa pyörässä syttyy kaikki muut asiaan kuuluvat mutta ei polttoaineen... ei oikein kiehdo ajatus jäädä tien päälle sen takia kun vain odottelee valon syttymistä...
Suzuki Sv1000n -04 (Ex)
Ktm 990 Adventure -08 (Ex)
Ktm 690 Enduro R -16 (Ex)
Ktm 1090 Adventure R -17
Viimeksi muokannut: Ludwig; 15.04.2015 klo 15:14. Syy: typos
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Heipä hei,
Mitäs sanotte, kannattaako mielummin katsoa R-mallia vai riittääkö perus SM mikäli ei mitään säätöjä jaksa räpeltää? Täällä olisi lähistöllä perus SM akran mökäpöntöillä ja sitten on yksi vakio SMR:ä. Hinta suht sama mutta R:llä ajettu 10k enemmän, eli 28tkm vs 18tkm. Osaako joku heittää ulkomuistista milloin ne isoimmat huollot kuuluu tehdä?![]()
Pikku huolto 7,5 ja iso 15 tkm välein. Onko 950 vai 990 kyseessä? 950 ainoa oikea ero on pienempi tankki R:ssä. 990 lyhyemmät joustot ja pienempi tankki. Saattoi olla jotain pinnoitejuttuja keulassa. Samat säädöt iskareissa. 990 SMR on niin porno että saattaisin ulkonäön vuoksi mieluummin ottaa kuin tavallosen, mutta ei siihen järkisyytä ole. Tuo 10tkm ero ei kerro mitään odotettavissa olevasta eliniästä, käytön ja ylläpidon perusteella valitsisin.
990 siis kumpikin. Asia onkin niin hassusti että toinen myyjistä on työkaveri ja toinen on työkaverin kaveri. Kumpikaan ei missään huligaanikäytössä ole ilmeisesti ollut vaikka R:ä on radalla käynytkin..
Pieni koeajo sovittu huomiseksi säävarauksella, kysellääs nyt vielä onko mitään erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon (tyyppivikoja ym)? Pyörällä ajettu 28tkm.
Melkosta rynkytystä oli aiempiin vehkeisiin verrattunaSe nyt oli ehkä odotettavissa mitä olen lukenut SD:stä ja SM/R:stä, lienee tottumiskysymys. Kytkin yhdistettynä herkkään kaasuun oli aika haastavaa varsinkin risteyksissä, mutta ilmeisesti aika paljon pitää "pelata" kytkimellä ettei ryskytä ja ketju hakkaa ympäriinsä. Muuten kyllä melkoisen
![]()