Niin siis nopeusmittarissa se ongelma, ei kierroslukumittarissa. Nopeus näytti välillä nollaa ja trippi ei tällöin kasvanut. Muuten mittaristo tuntui toimivan (paitsi kello resetoi itsensä aina kun virtoja käyttää pois mutta tämä on ollut aina).
Yamaha YZF-R1 -00
Yamaha TZR 125 -90 (ex)
Honda Monkey -95 (ex)
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Puhdistin etukatteen sisältä löytyneet liittimet mutta ei kellon resetoituminen korjaantunut. Nopeusmittarikin tuntui temppuilevan taas, mistähän se anturi mahtaa löytyä?
Muok: Sensori taisi löytyä pyörän alaosasta, tutkin siitä tulleen johdon liittimen mutta aika puhtaalta näytti pinnat, ainoastaan sivulla oli moskaa joka lähti paineilmalla. Löytyi myös palanut 10 ampeerin sulake "Fan" -paikasta, joka muuten pisti sen kellon toimimaan.Pyörässä on myös varashälytin joka myös heräsi henkiin tuon sulakkeen vaihdon jälkeen. Se vaan on edellisen omistajan toimesta poistettu käytöstä sellaisella patentilla jota en hirviä mennä nykimään.
Kyllä se kivasti naksahtelee napista ja valo vilkkuu, ehkä joskus uskallan kokeilla miten se käyttäytyy...
Nopeusmittari toimi pihassa nopeasti kokeiltuna taas, mutta veikkaan sen olleen vaan tuuria... Ei ole nyt aikaa kokeilla enempi, ensi viikonloppuna taas lisää. Sellainen kysymys tuohon sensoriin viitaten: voiko sitä yleismittarilla jotenkin mitata, että toimiiko se? Vastusmittari näytti megaohmeja joka pinnistä ja diodimittari yhdestä kohdasta johtavaa.
Viimeksi muokannut: PekoniPetteri; 04.08.2014 klo 17:25.
Yamaha YZF-R1 -00
Yamaha TZR 125 -90 (ex)
Honda Monkey -95 (ex)
Mittasin joutessani omasta irtokonesta ja samanmoiset oli tulokset.. Vaihteistoa pyörittämällä siellä pitäisi tietysti tapahtua jotain, mutta kun ei ole tietoa miten tuo anturi toimii, niin on vähän vaikea sanoa. Kun siinä on noin monta karvaa, niin varmaankin jostain menee syöttöjännite ja sitä sitten anturi jotenkin moduloi kun ratas pyörähtää ohi. Muistaakseni toi anturi on eristetty lohkosta, joten yhdestä karvasta menee maa ja yhdestä sitten tulee se moduloitu jännite..
Mutta kyllä toi pätkiminen todennäköisesti jostain kosketushäiriöstä johtuu, luulis että anturi hajoaisi kerrasta.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Veikkaisin kans että on ollut samat jouset myös euromallissa, ei löydy ainakaan osaluetteloista kuin yhtä mallia vieteriä. Kuskin (ja myös pyörän) paino pitää tietysti huomioida, mutta jousen jäykkyys tulee suhteuttaa enemmän siihen vauhtiin mitä ajetaan.. Toi 9N/mm on jo aikas jäykkä. En ole itse saanut sitä koskaan pohjaamaan ja olen sillä kuitenkin kisaakin ajanut. Tosin pyörää on kevennetty yli 10kg (170kg ilman bensaa) ja ajokamojen kanssa kuskin paino on varmaan vähän päälle 80kg.
Tärkeämpää on kuitenkin ne vaimennukset. Juttelin tänään tuon mainitsemani jousitusasiantuntijan kanssa ja hän sanoi että osaava tyyppi saa vakiokeulastakin hyvän kunhan mäntiä modaa ja simmittää cartridgeä paremmaksi. Öhlinsin mäntäsarja ei kuulemma ole kummoinen eikä itsessään pelasta mitään. Tärkeämpää on kuulemma juuri nuo vaimennuksen modaukset. Tämä siis semmoisen tyypin mielipide joka on noita hommia tehnyt vuosia ihan MM-sarjaa myöden, eli luottaisin hänen sanaansa enemmän kuin esim. osakauppiaan.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tuo mittariston muistin virta on otettu todennäköisesti FAN-sulakkeen takaa koska sinne tulee jatkuva virta, eli ei ole virtalukon takana, jolloin kellon ja trippien lukemat pysyy muistissa. Sama syy tietty hällärissä mutta sulaketta pitäis varmaan isontaa, kun sinne on lisätty kuormaa, ettei se suotta pala.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
http://m.ebay.de/itm?itemId=380857104507 tuollaisen setin ajattelin laittaa. Pitääkö noita levyjä liottaa öljyssä ennen asennusta?
YZF-R1 -03
200/55 on korkeampi kuin 190/55 eli perä nousee ja keulakulma jyrkkenee joten kääntyminen herkistyy?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mun mielestä 200-leveällä takarenkaalla on oleellisesti parempi ajaa kuin 190-leveellä, mikäli alla on tonninen pyörä ja 6-tuuman takavanne. 200-leveä kumi on hieman korkeampi, pyörä kääntyy helpommin ja avauspitoa on enemmän. Myös äärikallistuksissa 200-leveä rengas tuntuu selkeästi luotettavammalta ja renkaan profiili yleisestikin parempi. Yksilökohtaisia eroja kumeissa varmasti on, mutta ero näiden kahden välillä on mielestäni tuntuva, ainakin pirellin renkaissa. Siksi en itse aja enää lainkaan 190 leveillä renkailla.
Kun renkaan laittaa vanteelle, niin ympärimitta on helppo mitata (ja laskea korkeus) ja näin mitat 190vs200 renkaiden välillä helppo itse todeta.
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Miun '01 R1 ruiskutti vettä (jäähytysnestettä) siitä seisontatuen vierestä jostain, jäähytysletkusta tai sitten jostain hukkaletkuista äsken tossa kun tyhjäkäynnillä käyttelin, lämmöt oli hiukka yli 90 kai siinä vaiheessa. Sammutin äkkii enkä kattonu tarkemmin mistä ruiskutti. Reilusti vajaa desi sitä varmaan tuli. Oottelin hetken ja pistin uuestaan käyntiin ja annoin lämmetä -> 105 ja ootin että jäähytti takas -> 100 ja ei ruikkinu nesteitä enää. Käyttelin vielä vähän lissää eikä edelleenkään ole vuoto uusiutunut. Mitä toi nyt oli?? Öljyt ja suodattimen olin just vaihtanu ja kattelin että onko vuotoja kun toi sitte tapahtu. Uskaltaako tuolla lähtee mihinkään..?
Edit: niitä sen letkun klemmareita vähän kiristin siin het kun se tapahtu, mut ei se kyl näyttäny et se ois sieltäkään tullu.
Viimeksi muokannut: JukkaX; 06.08.2014 klo 16:28.
Yamaha #1 we_R1'04
Nopeus näkyy edelleen välillä nollana, varsinkin alussa vaikeuksia toimia. Ruvennut epäilemään kuitenkin tuon nopeusanturin kunnossaoloa, kun nopeusmittari tuntuu toimivan moottorin ollessa lämmin. Pitää vielä kokeilla uudelleen kunhan tuo moottori on kylmä että onko asia näin. Ei luulisi johdoissa tai liittimissä olevan sellaista vikaa, että tuo moottorin lämpötila niihin vaikuttaisi? Jos on vielä jollakin ideoita miten selvitän tuon vian sijainnin niin otan mielelläni neuvoja vastaan. Käykö -99 R1:n nopeusanturi tuohon vuotta nuorempaan? 25 euroa maksaisi purkaamolta joka ei olisi paha hinta... Anturi on ilmeisesti induktiivisesti toimiva ja taitaa olla öljypinnan yläpuolella joten ei pitäisi tulla sotkua?
Muoks: Kävin äsken taas kokeilemassa kylmällä moottorilla ja nopeusmittari toimi hyvin n. 5 kilometriä jonka jälkeen meni nollaksi ehkä 4 kilometriksi, tämän jälkeen toimi normaalisti loppulenkin eli pari kymmentä kilsaa... Ota tuosta nyt selvää, taas vaikuttaisi kosketushäiriöltä tuo mutta mistä minä tiedän.
Viimeksi muokannut: PekoniPetteri; 09.08.2014 klo 21:33.
Yamaha YZF-R1 -00
Yamaha TZR 125 -90 (ex)
Honda Monkey -95 (ex)
Anturi on sama 98-01 ja muistaakseni sama mutta eri liittimellä 02-03.. On öljypinnan yläpuolella, mutta saattaa sieltä pikkusen öljyä tulla..
Missäpäin suomea vaikutat? Mulla olis lainata sulle anturi ja vaikkapa mittaristo, niin voit sulkea pois mahdollisia vikoja..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kuopiossa itse tällä hetkellä, jos satut läheltä olemaan niin voinhan minä sitä anturia toki lainata.Mutta ei se maailmaa kaada jos asut kauempana eikä onnistu. Koitan vielä jotenkin varmistua anturin viallisuudesta ja ostan sen sitten jostain.
Yamaha YZF-R1 -00
Yamaha TZR 125 -90 (ex)
Honda Monkey -95 (ex)
Edit2: ei mitään vakavampaa vikaa ollutkaan kuin liian nafti vaihepolkimen liike sittenkin.. Sorry Tumppi.. Vähän tarkempi polkimen säätö auttoi; kaxi peräkkäistä onnistunutta 1. -> 2. täyskiihdytystä can't be mistaken.. No vielä on kesää jäljellä!
Alkup. texti..: Tämä lie käsitelty moneen kertaan täällä, mutta kerratkaa taas pliis. Eli se 2. vaihteen ongelma. Miun '01 alkoi nyt potkimaan kakkosta pois päältä heti vaihtoa yrittäessä. Eli ei kytkeydy päälle vaan jää vapaalle. Tekee tätä aina välillä, ei joka joka kerta. Ostaessani pärrän keväällä huomasin heti koeajossa, jonkinnäköistä täyskiihdytystä yrittäessäni, että jäi vapaalle kun piti mennä kakkoselle. Pistin tämän kokemattomuuteni piikkiin, koskapa kakkonen kytkeytyi aivan normaalisti vähän rauhallisemmissa kiihdytyxissä. Ongelma kuitenkin useimmiten kertautui jatkossakin. Nyt se sitten jää vaapaalle jo aivan normaaliajossa aina välillä. Ehkä enempi alussa kun moottori ei ole vielä lämmennyt kunnolla. Vaihdepolkimen liike on aivan riittävä, eli ei ole siitä kiinni tämä. Öljyt ja filtterin vaihdoin nyt ihan ajallaan uusiin (Castrol Power1), ei ollut siitäkään apua.
Kun tuosta 2. vaihteen ongelmasta lukee netistä, niin tuntuu että kyse olisi aina vaihteen hyppäämisestä pois paikaltaan (ja takaisin päälle) kesken kiihdytyxen. Tässä kyllä ei hypi vaihde jos sen kerran vaan päälle saa. Onkohan kyse nyt jostain pienemmästä ongelmasta kuin tuosta kuluneista rattaiden kontakteista johtuvasta hyppimisestä..?
Edit: Joo ok Tumppi, tänx.
Viimeksi muokannut: JukkaX; 21.08.2014 klo 15:18. Syy: vika korjaantui
Yamaha #1 we_R1'04
Ei kuulosta perinteiseltä kytkentähammasvialta. Jos tosiaan pykälä pysyy päällä kunhan sen saa kytkeytymään, niin veikkaus menee siirtäjärumpuun tai siirtäjään. Siellä voi olla sen verran kulumaa että siirtäjä ei yksinkertaisesti työnnä kakkosen kytkentäratasta tarpeeksi pitkälle ja vaihde palautuu vapaalle.
Toinen vaihtoehto on että rumpu on sen verran kulunut että se pyörähtää takaisinpäin eikä saata siirtäjää perille. Saman voi toki aiheuttaa joku vika rummun käyttömekanismeissa. Ne on toki helppo tarkistaa avamalla koneen koppa eturattaan yläpuolelta, se mistä vaihdepolkimen akseli tulee läpi. Noitakin vikoja on, mutta yleensä ne oireilee hieman erilailla.
Kokeile "saattaa" vaihdepoljinta, eli pidä sitä vaihtohetkellä korostetusti ääriasennossa. Jos tuo auttaa kytkeytymiseen niin todennäköisesti vika on tuossa vaihderummussa.
Yhtä kaikki, ikävä kyllä, tuo tarkoittaa vaihteistoremonttia yleensä ennemmin tai myöhemmin. Ykkösessä se tarkoittaa koneen irroitusta ja lohkojen halkaisua. Ei se sinänsä paha homma ole, mutta hiukan työläs eikä osatkaan ole mitään halpoja.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tervehdys jälleen!
Osaakos joku viisaampi neuvoa miksi pitkät ovat lopettaneet toimintansa? Normaalit ajovalot palavat normisti mutta pitkät eivät toimi kytkimestä eikä pass nappulasta.
Tänään vietetty tallilla 6 tuntia yrittäen tuskailla ja ettiä vikaa, mutta ei löydy
-Sulakkeet ok
-katkasin ja pass laitteet avattu ja käyty läpi, kaikki ok
-Oik etukatteen alla olevat "palaneet" liittimet korjattu toistamiseen
- Moottorinjohtosarjaa kaivettu esiin, vika ilmeisesti jossain sielläpäin, koska kun johdoista ottaa kiinni ja heiluttelee pitkät syttyvät palamaan ja mittaristoon syttyy pitkien valo. Lisää kun heiluttelee, valot sammuvat.
Onko kellään mitään apuja, mitä voisi yrittää seuraavaksi? Tankki ym ovat irti tieltä, mutta silti johtosarjaa ei pääse seuraamaan koska sukeltaa piiloon rungon ja moottorin väliin.
Onko pitkille erikseen relettä, joka ohjaisi?
-Vakarian
Yamaha R1 -05
Tallilta kotiuduttu 10 tunnin vian etsimisen jälkeen, mutta tuloksetta. Releet käytiin läpi, sulakkeet, katkasimet, kaikki ok.
Moottorinjohtosarjaa purettu ja mittailtu, yhdessä johdon pätkässä oli pientä kulumaa ja painaumaa, kolvattu uusi johto tuloksetta. Eniten tässä touhussa ihmetyttää se, että kun pitkät saadaan palamaan, katkasimesta kun kytkee pitkiä/lyhyitä ajovaloja, homma pelaa normaalisti. Hetikun koskee "Pass" nappulaan, tämän jälkeen ei enään pitkät kytkeydy päälleKatkasimet mitattu ja mielestäni toiminta on täysin normaali.
Toisinaan kun pitkiä ei saa palamaan, niin johtosarjaa nitkuttelemalla saadaan taas valot päälle, viittaa siis johtosarjavikaan?
Miten siis tuo Pass nappula voi vaikuttaa tuolla tavalla?
Pahoitteluni epämääräisestä tekstistä, pää tällä hetkellä aivan sekaisin! Ideat täysin loppu!
MUOKS MUOKS: Vika selvitetty ja vasemman katteen alla olevat 3 kpl liitin nippu oli vihreän "homeen" peitossa, putsaus ja homma pelittää taas!
Viimeksi muokannut: Vakarian; 19.08.2014 klo 16:11.
Yamaha R1 -05
Olisi pian taas aika vaihtaa renkaat mopoon R1 2012. Kysyisinkin mielipidettä pitäisikö taakse ottaa 190/55 kun nyt siellä on 50 sarjalainen. Toiset sanoo että olisi näppärämpi mutkissa 55 sarjalaisella. Sitten pitäisi vielä keksiä minkä merkkiset pallot sinne valitsee![]()
R1
Sekalaiseen ajoon, pääsääntöisesti katuajoa 70% matkaa 30% Radalle en ole uskaltautunut. Harkinnassa olisi pp3 misukat?
R1
PASS nappulan takana varmaan joku rele ?
omassani valot toimivat sen sivukatteen liitinputsauksen jälkeen
aikanaan oli rytkösessä pp2:t ja niillä melkeistä ajoin kovempaa kuin dragon supercorsilla nyt ;-)
silloin ajoin paljon kadulla, nyt vähemmän missään. oikein piti ottaa "penari" työmatka ulkoilutukseen tänään että tulis ajettua sentään joskus..
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..