Lisää ruttua luvassa ensi vuoden malliin:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/902
Ja ilmeisesti SuperBikeen tulossa takaisin:
http://bikeadvice.in/all-new-2015-ya...-230hp-launch/
R1
0,9 on hyvin todennäköisesti 0,9kg/mm. ja 1kg=9,81N. Bitubo on laatumerkki, joten tuskin pahasti metsään menee vaikka B:n kilkkeet keulaan löisi.
Superbike #7
K-Techin mäntäsarja on varmasti ihan varteenotettava vaihtoehto myös jos haluaa sisuskaluja etupumppuihin päivitellä.
Mulle tuli just viime viikolla 07-08 keulaputkiin uudet mäntäsarjat. Ajatuksissa oli vaihtaa keulaputket orkkiksiin, mutta tuli sitten kipattua koko mopo semmoseen kuosiin että ei tiedä viitsiikö sille enää mitään tehdä.![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Kappas, ovat joko lopettaneet noiden jousien tekemisen tai sitten mp-racing on väärässä. Mulle vaihdettiin muutama vuosi sitten öhlinsin jouset R1:n. Numero 08649-90 ja käsittääkseni noi on 0,9kg/mm. Alustamies katsoi luettelosta sopivat, tilasi ja asensi.
En ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta mitä tekemistä mäntäsarjalla on jousien kanssa? Samat jouset siellä on männistä riippumatta?
Osta multa noi jouset, saat hyvän ratapyörän kaupan päälle..
- T -
EDIT: OIKEA jousen jäykkyys on 9,0N/mm
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Eipä ole tuossa kytkimessä jousia tai painelaakeria, on vaan jousilevy ja mekaaninen irroitus. Eli jousilevy painaa painelevyä jota vedetään mekaanisella vivulla kun kytkin vedetään auki.
Jos kytkin ei luista uusilla levyillä niin en vaihtaisi jousilevyä tai ainakin laittaisin alkuperäisen. Joskus kokeilin EBC:n jousilevyä ja se oli tyystin paska jo uutena. Noi jousilevyt ei kovinkaan helposti väsähdä jos vertaa irtojousiin.
Tohon saa myös modattua irtojousilla olevan painelevyn, turbomiehet käyttää niitä. Enpä ole keksinyt syytä miksi alipainemiesten pitäisi modata..
Eikä nuo välilevytkään kovinkaan helposti itseensä ota, eli kitkalevyt vaihtoon ja kovaa ajoa..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kummonen piru toi on? Eiks ylensä koko kytkinpaketti hiluineen tuppaa pyörimään, ja kun sitä aletaa repimään tai työntämään auki levy- tai fieterijousia vasten, niin just se mekanismi pitää "painelaakeroida". Siis peruskytkimessä, mut tääkö ei ole sellanen? (Eiku oliks tässä kyse jostai luistokytkimen mekanismista? Äh, pitäs mennä nyukkumaan vissiin…)
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
http://www.partzilla.com/parts/searc...TCH/parts.html
Tossa on räjäytyskuva, eli siis onhan painelevyssä tavallinen kuulalaakeri joka ottaa vetomekanismiin kiinni kun pakkaa vedetään auki. Mutta eipä ole koskaan tullut vastaan että toi olis kulunut tai kärsinyt kuten esim. autojen painelaakerit.
Lisäksi kuvassa näkyy tuo pohjimmainen levy joka on siis erilainen kuin muut, sen sisäkehälle tulee päällekkäin jousilevy ja prikka. Toi alimmainen levypari ei yleensä kuulu tarvikepaketteihin ja se on lukittu pienolangalla tonne pohjalle. Tosta on useampaa koulukuntaa mitä sille pitäisi tehdä.. Jotkut ottaa pelkän pienolangan irti, jotkut ottaa koko levyn himmeleineen pois ja korvaa sen tavallisella levyllä. Sen funktio on jäänyt itelle hieman epäselväksi, mutta luultavasti sen tarkoitus on vaikuttaa kytkimen irroituksen pehmeyteen. Itse olen ottanut tuon pienolangan pois koska yksi kone tuhoutui sen takia kun lanka katkesi/irtosi ja ne pätkät lähti pyörimään pitkin konetta. Ei sillä kuulemma ole suurta vaikutusta jos sen nappaa kokonaan pois ja korvaa normilevyllä. Locosti-miehet tekee sillain ja jotkut käyttää isompaa määrää levyjä, jotkut kahta jousilevyä päällekkäin!
Luistokytkinhän on yksinkertaisimmillaan täysin samanlainen, mutta kytkimen sisä- ja ulkokehän pohjalla on vastakkainenhammastus mikä pitää toiseen ja myötää toiseen suuntaan. Lisäksi tietysti sisäkehä pitää jousittaa akseliinsa että luisto olisi hallittua ja säädettävissä noilla jousilla. Tarvikevalmistajat ovat noihin keksineet sitten kaikkia ihmeellisiä mekanismeja, kuulia sun muita härpäkkeitä.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mulla oli enne Rykköstä Aprilian Mille jossa vastaavanlainen kuulalaakeri paininlaakerina.
Siinä se kerran hajos ja vastaavaa kuullu parista muusta Apriliast.
Toisaalta Milles alipaineella toimiva luistokytkin jossa luisto saadaan aikaseks vetämällä kytkintä hiukan auki. Voihan se olla et paininlaakeri vähän kovemman rasituksen alle ko systeemillä?
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Suora lainaus mp-racingin sähköpostista
"Löytyy jäykempiä jousia mutta se pelasta tilannetta. Että siitä saa toimivan, niin pitää asentaa Ö:n mäntäsarja ja jouset maksaa kaikkineen n.750€ sitten pelaa."
http://www.ohlins.com/ sivuilta kun tein haun, niin näyttäisi tulevan sama numero kuin tuo sinun numero. Eli Ö:n varmaan sais tilaamalla.
Bikefox lupasi selvittää, että onko satavana WP:n keulajousia. Nekin menisi tehdastilaukseen, mutta ilmeisesti noilla saattaisi olla tarjolla progressiivisia jousia.
Minlä laista hintaa pidät kilvettömällä?
Tietääkö kukaan, että miten jäykät yamahan alkuperäiset jouset on? En haluaisi keulasta tehdä niin jäykkää että suomen routaislla teillä ei tee mieli sillä ajaa.
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Ihan paskapuhetta toi mp-racingin vastaus ja olet vielä ymmärtänyt sen väärin tai ainakin kirjoittanut asian niin että sen ymmärtää väärin..
Eli niitä jousia siis saa ja jos et meinaa paljon alle 1:25 ajaa alastarossa, niin et tarvitse tuota mäntäsarjaa. Toki se keula on sillä parempi, mutta sitten kun vauhtisi on nopean ryhmän kärkiporukoissa, kannattaa alkaa harkitsemaan. Vie se keula nyt jollekin joka oikeasti tietää noista asioista, niin homma tulee kuntoon. Vakiokeulan cartridgejä pystyy ammattilainen muokkaamaan paremmin rata-ajoon sopivaksi murto-osalla kustannuksista. Meidän tiimille pyörien alustat on viime vuosina tehnyt Koitto Motoservice (Valkeakoskella) ja se tietää mitä tekee, muitakin hyviä tyyppejä on, mutta itse en voi ketään suositella kun ei ole kokemusta.
Sitäpaitsi se mäntäsarja parantaa keulaa, mutta oikeasti _hyvän_ keulan saa vaihtamalla koko cartridget, mutta se maksaa sit ison nipun rahaa.
Mun kilvetön R1 maksaa kisavalmiina pakettina kisavaraosineen 3k€. Pelkkä pyörä on tietysti halvempi ja tohon kolmen tonnin päälle saa lisärahalla varamoottorin ja muita osia sopimuksen mukaan.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Terve,
Mullakin olisi valmis ratapeli vm 2000 kaupan. Miljoonalaatikosta löytyy myös keulajousia, muistaakseni 85 ja 90 löytyy.
Lisäksi vakiotakaiskari on hyllyssä.
Oman keulani sain hyväksi hieman öljypintaa nostamalla.
Ota yhteyttä, jos kiiinnostaa.
T Jarkko, nol nel nel 3236296
Eipä tullut kuvia räpsittyä.
Melkein kaikki katteet rikki, takahäkin korvakkeet poikki, takahaarukka rikki ja murtunut saumoista, takavanne kiero, etuhäkki poikki (molemmat umpiot kuitenkin täysin ehjät), toinen slipari rikki, tankissa lommo (onneksi jemmassa toinen) ja naarmuja on siellä sun täällä.
Ei tästä enää "muoviluotia" tule. Taidan rakennella hieman eri tyylin pyörän nyt kun on aihio omasta takaa.
![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
No voi itku,oli meinaan todella yks hienoimmista rytkösistäTaisit selvitä itse pahimmilta vaurioilta? Olikos tämä se sinun katu versio?
Olen tässä itse miettinyt tuosta omasta rytkösestä kaskon ottamista pois ja kaatuma tappien asentamista,mutta kun se lähtee pyörimään niin sitten tulee totaallinen tuho.
Noitten rytkösten arvo on vaan ihan käyttö tasolla niin saa jäädä ihan vaikka tallin koristeeksi. Se naku vaan himottaisTuo oma vaan niin siisti vielä ettei siitä viitsis faitteri rakentaa.
Itte otin omasta täyskaskon pois 3v sitten ja mopoon laitoin kahdet erillaiset kaatumatapit. Pystyssä on pysytty (kop,kop) ja vakuutusmaksuissa säästyny vähintään 2000€.
Eli n. neljän tonnin pyörässä (sain halvalla) ei mentys enää iso ole vaikka kaatuisikin. Jos runko ja kone ehjäksi jää niin toi rn12 taitaa aina olla sellasen 2000€ arvoinen.
Valintojen maailma..
BTW.. Mielestäni aika kovia pyytävät näistä kaaduttuinakin: http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r1/1731366
Niinja jappa: jos se naku himoittais ajomukavuuden takia niin selaa muutama sivu taaksepäin. Kummasti Rykkösestäkin saa sport-touring mopedin![]()
Jos taas se on ulkonäkö kysymys niin sitten on eri asia..
Viimeksi muokannut: Juhis; 31.07.2014 klo 12:03.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
No hyvä ettei äijälle sen pahemmin käyny.
Eikös aasiasta saa koko hiton katesarjan jollain 400-500 eugulla + postit tietty.Mut jos välttämättä haluu faitteriks rakentaa niin mikäs siinä.
![]()
Yamaha R1 -05
Huoh. Sorry, jos tämä alkaa jo puuduttamaan, aina kun johonkin suuntaan laitan aiheesta viestiä, niin saan hieman lisää tietoa. Tietoa ei ollut vieläkään tarpeeksi, joten laitoin täsmentävän kyselyn mp-racingille. Väärinymmärryksiä on helppo tehdä, kun ei oo tietoa. Tässä alla suoralainaus (lue copypaste) heidän lähettämästä sähköpostista.
"Siis voi tietysti laittaa ne jouset pelkästään, mutta tuon R1:sen ongelma on se ettei siinä ole nimeksikään paluuvaimennusta eli kun jousia jäykennetään, niin tämä ongelma pahenee. Ilman tätä ongelmaa ei siihen mitään 8,0N/mm jousia olisi edes tarjolla, kun normi super biken jouset on välillä 9,5 -10,5N/mm. Mutta sillä vakio keulalla toi 8,0 on ehdoton maksimi."
Osaako kukaan vieläkään sanoa, että miten jäykät on vakio jouset? Yamahan varaosamyyjä ei osannu kertoa. Muuttuukohan keula jos laittaa 8N/mm Öö:t?
Varmaankin hyvä ammattilainen saa vakiokeulan cartridgejä muokkaamalla parannettua mm. juuri tuota mp-racingin mainitsemaa heikkoa paluuvaimennusta? Jotta sinne vois laittaa tiukemmat jouset.
Tästä paluuvaimennus ongelmasta tai vakoi cartridgejen muokkauksesta ei tunnu olevan tällä seudulla kukaan oikein tietoinen. Olen täällä Oulun alueella soitellut moneen paikkaan ja joka paikasta sanovat, että jos hankit jouset niin voidaan laittaa paikoilleen. Osaako kukaan suositella ketään täällä Oulun seudulla?
Vai oisko parempi alkaa varaamaan aikaa tuonne valkeakoskelle.
Itsellä pitää näemmä olla jonkinverran aiheesta ennakkotietoa. Jos oisin vähemmällä tiedolla lähtenyt keulaa parantamaan, niin oisin vain vaihdattanut tiukemmat jouset keulaan ja muuttanut öljyn viskositeettiä, koska jotkut huoltomiehet niin suositteli. Ja sen jälkeen kuvitellut, että nyt on hyvä keula, tällä pääsee.
Mielummin sijoitan tuon rahan keväällä kilvettömään
Kiitoksia kovasti avusta ja tiedoista. Ilman tätä foorumia oisin uskonut heti ensimmäistä tai toista huoltomiestä joka jotain suosittelee.
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Vakiojousten jäykkyydestä ei ole tietoa, mutta uskoisin että se keula paranee noilla jousilla.
Juuri noita vaimennuksia voi muuttaa ja itsellä oli ammattilaisella prepattu vakio R1:n keula wp:n jousilla. Sopivasti tuli haltuun SO-suspensionin mäntäsarjalla varutettu keula ja siihen valittiin ammattilaisen avustuksella minulle sopivat 9N/mm jouset. Eipä keuloissa isoa eroa ollut, eikä toi jousi ole lainkaan liian löysä nopeaan rata-ajoon.
Tossa jousen jäykentämisessä on se dilemma että jäykkyyden tulee vastata vauhtia. Jos ajat liian jäykällä jousella liian hiljaa, et saa keulaa painumaan riittävän pohjaan ja pysymään kasassa mutkan sisäänmenossa. Liian löysä jousi taas pohjaa jarrussa. Loppu onkin kiinni vaimennuksista. Mutta itse en varmasti pärjäisi 10N/mm jousella vaikka toisella kuskilla ja pyörällä 10N/mm jouset pohjaa jarrussa.
Mutuna sanoisin, että semmoselle perusharrastalle toi 8N/mm vois olla ihan hyvä lähtökohta.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Moro, oman R1:n nopeusmittari ruvennut temppuilemaan viime aikoina... Eilen esimerkiksi ei ollut mitään ongelmaa mutta tänään kun lähdin ajamaan niin näytti vain nollaa, korjaantui itsestään parin kilometrin ajon jälkeen. Välillä näytti taas nollaa vähän aikaa kunnes taas palautui ja pysyi loppuajan elossa. Oireet viittaavat mielestäni huonoon sähkönkulkuun jossakin kohti (hapetus, huono liitos, kylmäjuotos)? Vuosimalli -00, ideoita?
Yamaha YZF-R1 -00
Yamaha TZR 125 -90 (ex)
Honda Monkey -95 (ex)
Oliko mittarissa muut näytöt ok kun kierroslukumittari pätki? Eli näkyikö nopeus, trippi jne? Sahaako mittari jotain tiettyä kierrosmäärää nollasta edestakaisin vai näyttääkö vain nollaa?
Kato ny ekana se mittariston perässä oleva liitin ettei siellä ole kosteutta tai hapettumaa.. Jos pelkkä rpm pätkii, niin tieto syttyboksin ja mittariston välillä ei kulje. Vaihtoehtoja on oikeastaan silloin kolme: em mittariston liitin, johtosarjan liitin edessä pyörän vasemmalla puolella tai sitten syttyboksin liitin. Toki koko puiha voi olla jostain lähes poikki..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha