Pari vuotta sitten odottelin liikennevaloissa sporttipyörän perässä. Liikkeelle lähtiessä ko. pyörä sylkäisi ketjut kehä ykköselle. Kuljettaja ei tuntunut häkeltyvän vaan potki pyörän huoltoaseman pihaan.
Kuljettajalla oli asialliset varusteet (mm. Alpinestarsin nahka-asu), mutta kypärä puuttui. Olisiko kypärä pöllitty ja samalla ketjuja sabotoitu.
Ei tässä nyt mitään ruveta ajettelemaan. Siinä olet taivaan oikeassa, että ketjut joskus vedetään aivan liian piukkaan. Nimittäin huollossa. Joku kesäpoika tms. Olen kaksi kertaa vienyt pyörän samantien takaisin, koska on alkanut pelottaa laakereiden puolesta. Ihme touhua.
edit: pääasiaan: Bemareissa (3) ei ole ollut minulla mitään ongelmia kardaanin kanssa, Suzuki VX:n perän kanssa piti tehdä tunti töitä kotipihassa, vanha Yamaha XJ750 ruikki uudet peräöljyt pihalle, kun taisi olla väärää merkkiä. Yhteenveto: enemmän olen tuhrannut aikaa ja askarrellut paskarrellut ketjujen kanssa kuin kardaanin.
Viimeksi muokannut: hra1150; 02.05.2014 klo 15:06.
Tutun Street Triplestä meni kans motarilla moottorin poski pashaksi - ilmeisesti kivi meni ketjun ja moorinlohkon väliin tai ketjun ja hammasrattaan väliin. Pyörä meni lunariin eli vahinkoja sattuu ketjujenkin kanssa - joskus kalliitakin.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Noh noh, kyllä yksikin paskoroitu BMW:n kardaani riittää todistamaan, että kaikki kardaanit on roskaa. Samaten, jos jollakulla on kerran katkenneet ketjut, niin kaikki ketjuvetoiset on merkistä riippumatta täyttä paskaa: rasvailukin on siis lähinnä sopivaa ajanvietettä odotellessa sitä väistämätöntä hetkeä, kun kettinki lentää irti, rikkoo pyörän ja tappaa kuskin. Helpommalla pääsis, kun suosiolla vaan hukuttautuis Delvac-tynnyriin heti, kun on saanut pyörän ostettua.
Muistelen hämärästi, että vastaavanlaista kihinää on tällä palstalla aiheuttanut... noh, mikä tahansa muukin asia.![]()
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Ensimmäinen bmw missä sorruttiin kardaanin tielle.
ensimm.bmw.jpg
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?