Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 187:sta
  1. #91
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Jos ketjuja pitää huoltovälillä kiristää, niin todennäköisesti niitä pidetään liian tiukalla.
    Jos viittaat tohon Trumppaan, josta esimerkin heitin, niin ohjekirjan mukaisella kireydellä olivat ja valehtelematta melkein tonnin välein sai kiristää ja joka kerta aikamoista hakua sen kanssa, että on samalla linjalla merkit ja oikeasti etäisyydet molemmin puolin. Ja jos jossain niin tuossa oli takavanteen kiinnitys yksin todella vittumainen homma. Meni ekalla kerralla yli 2h aikaa saada takarengas takaisin vrt. nykyisen BMW:n 5min.

    Jos joku kysyy miksi, niin ei vain kädet riittäneet kannattelemaan rengasta, pitämään jarrusatulaa paikoillaan ja työntämään akselia reikään samaan aikaan...

    Mutta kuten kirjoitin, myönnän että kaikissa on omat hyvät puolensa. Ketjuissa pienin tehohäviö yms. Kardaanissa huolettomuus (on se oikeasti niin) ja hihnassa molempien hyviä puolia ja huonoja.

    Mitä tulee kardaanihissi-ilmiöön, niin esim ex R1200S:ssä se oli eliminoitu täysin. Nykyisessä pyörässä on vanhanaikainen kardaani, mutta en minä 7tkm jälkeen ainakaan huomaa mitään erikoista kiihdyttäessä rajustikaan (ja on se kuitenkin alle 4s. 0-100km/h mitä tuolle on mitattu). Ainoa missä olen itse asiassa edes huomannut ilmiön oli M1800R Suzuki ja siinäkään se ei minua haitannut.
    Retired
  2. #92
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Jos viittaat tohon Trumppaan, josta esimerkin heitin, niin ohjekirjan mukaisella kireydellä olivat ja valehtelematta melkein tonnin välein sai kiristää ja joka kerta aikamoista hakua sen kanssa, että on samalla linjalla merkit ja oikeasti etäisyydet molemmin puolin.
    Siinä oli kyllä sitten o-renkaat ketjulenkkien välissä antautunu ja samalla rasvat ketjun sisältä poistuneet (ei välttämättä kaikista siis) jonka jälkeen ketju kuluu tollai.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #93
    En ole vielä itse kuullut yhtään tapausta, jossa kardaani olisi hajonnut. Kyllä se taitaa olla kuitenkin isompi laakeri takarattaassa joka pettää, sekin lähinnä raskaammissa matkapyörissä joilla ajetaan 2 päällä+ matkatavarat. Laakerin hinta taitaa olla jotain 65€ ja parin tunnin työ. Sen jos joutuu vaihtamaan n. 100 000 välein, ei se kallista ole. Joutuuhan sitä ketjuvetoisessakin laakerit vaihtamaan yhtälailla.

    Ketjuvetoisista sen verran, että kuulin luotettavalta taholta jottei niissä kestä kytkin. Tämä taho oli kuullut serkun kaimalta, että joku oli kertonut örvätsalon Essolla jotta naapurin tuttavalla oli ollut ketjut löysällä. Ei ollut saanut enään vaihteita päälle katkenneen kytkinvaijerin vuoksi. Kuulostaa kalliilta remontilta.
  4. #94
    Lainaa bemu r850 kirjoitti Katso viesti
    En ole vielä itse kuullut yhtään tapausta, jossa kardaani olisi hajonnut. Kyllä se taitaa olla kuitenkin isompi laakeri takarattaassa joka pettää, sekin lähinnä raskaammissa matkapyörissä joilla ajetaan 2 päällä+ matkatavarat. Laakerin hinta taitaa olla jotain 65€ ja parin tunnin työ. Sen jos joutuu vaihtamaan n. 100 000 välein, ei se kallista ole. Joutuuhan sitä ketjuvetoisessakin laakerit vaihtamaan yhtälailla.

    Ketjuvetoisista sen verran, että kuulin luotettavalta taholta jottei niissä kestä kytkin. Tämä taho oli kuullut serkun kaimalta, että joku oli kertonut örvätsalon Essolla jotta naapurin tuttavalla oli ollut ketjut löysällä. Ei ollut saanut enään vaihteita päälle katkenneen kytkinvaijerin vuoksi. Kuulostaa kalliilta remontilta.
    Termos. Lottovoittaja ilmoittautuu. Eli VS1400 :sesta hajosi kardaani. Tai siis oli hajalla kun ostin sen, myyjä tuli korjauksissa vastaan, tai laitettiin tulemaan vastaan. Oli pinionipyörän akseli poikki 30 vuotta motskareita huoltanut kertoi ettei oo moiseen ikinä törmännyt Siitä se "lottovoittaja" olo Noh, yksi kausi oottelin osia Japaniasta, ajelin syksyllä ja mopeti läksi hyväkuntoisena seuraavana keväänä muualle. Että kyllä ne kartongitki voi hajota
    Triumph Tiger XC 800
    Suzuki Hayabusa + Aprilia Pegaso
    Suzuki B-King
    Suzuki Intruder 1400
    Yamaha Virago535
    Honda CB125
    -Jaska Kuuskajaskari-
  5. #95
    Lainaa kale kirjoitti Katso viesti
    Mulla on ollu pari keppivetosta pyörää ja onhan ne huollon- ja puhtaanapidon kannalta mukavia. Suosittelen varsinkin kustomipyörään kardaania ketjujen sijasta, jos vaan mahdollista.

    Yksi kardaania koskeva ihmettelyn aihe mulla on ollut jo pitkään. Miksi peräöljyt pitää vaihtaa vuoden-parin välein? Moottoriöljyissä ymmärrän kylla vaihdon tarpeen, kun se ölppä käy joskus tosi kuumanakin ja lisäksi siihen kertyy kaikenlaista paskaa, mutta mikä kuluttaa peräöljyä vuoden aikana vaihtokuntoon? Veikkaanpa, että aika harvassa takavetoisessa autossa vaihdetaan vuoden välein perämurikkaan, tai edes vaihdelaatikkoonkaan öljyjä. Eihän se tietenkään moottoripyöräilyssä ole mikään iso kustannus, eikä vaiva, jos vaihtaa perään sen pienen lirauksen öljyä vuosittain, mutta hiukan tuntuu turhalta, ellei satu kyseessä olemaan oikein himoreissaajan pyörä, jolla tulee 100tkm vuosittain mittariin
    Deauvillessä 36000 km:n välein vaihto: 1,5 desiä kasikymppistä. Noh, männä syksynä piti jo vaihtaa varmuuden varalta kun ikää oli öljyillä 13 vuotta/11000 km. Kartaanilla on ajettu mitä Tunturin jälkeen on kaksipyöräisillä ajettu, eikä voi työlääksi moittia. Puolensa kummassakin, mutta omiin ajeluihin keppiveto passaa ainakin tällä hetkellä paremmin.
    työmies
  6. #96
    Lainaa kale kirjoitti Katso viesti
    Miksi peräöljyt pitää vaihtaa vuoden-parin välein?
    En tiedä, mutta koska ostin viimekesänä litran pullon sopivaa öljyä Guzziin, meinasin ne nyt kertavuoteen vaihtaa. Valmistaja on näin suuressa viisaudessaan päättänyt suositella. 5min homma jonka voi tehdä vaikka kauluspaita päällä. Äkkiä laskien mulla meni viimekesänä perän huoltoon aikaa 0.0375 s/km. Öljy lisäaineineen maksoi about kympin, alumiinitiivisteitä saa about eurolla sen verran että saa purkin tyhjäksi. Eli tuliskos tuosta nyt reilu pari euroa vuodessa kustannuksia...

    Vaikea sanoa olisiko katastrofi jos vaihtovälin tuplaisi tai triplaisi, tuskin.
    Moto Guzzi Breva 750
  7. #97
    Lainaa Oksanen kirjoitti Katso viesti
    Deauvillessä 36000 km:n välein vaihto: 1,5 desiä kasikymppistä. Noh, männä syksynä piti jo vaihtaa varmuuden varalta kun ikää oli öljyillä 13 vuotta/11000 km. Kartaanilla on ajettu mitä Tunturin jälkeen on kaksipyöräisillä ajettu, eikä voi työlääksi moittia. Puolensa kummassakin, mutta omiin ajeluihin keppiveto passaa ainakin tällä hetkellä paremmin.
    No jos 13v ja 11tkm niin ei ole mitkään työläitä.
    Itse kettinki vetosella ja passaa mulle. Edelliset kesti n38tkm että eipä tuota vaihtoa tartte tehdä kuin jokatoinen vuosi
    Mitä rasvaamiseen tulee niin kai oileri joskus tulee mutta nyt on menty kilikali tavaralla, mopo keskijalalle ykkönen silmään kevyt kumarrus uskolliselle ratsulle suihkautus je se oli siinä
    Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird -04
    Iron Butt ss1000
  8. #98
    Lainaa nurmak kirjoitti Katso viesti
    No jos 13v ja 11tkm niin ei ole mitkään työläitä.
    Itse kettinki vetosella ja passaa mulle. Edelliset kesti n38tkm että eipä tuota vaihtoa tartte tehdä kuin jokatoinen vuosi
    Mitä rasvaamiseen tulee niin kai oileri joskus tulee mutta nyt on menty kilikali tavaralla, mopo keskijalalle ykkönen silmään kevyt kumarrus uskolliselle ratsulle suihkautus je se oli siinä
    Edellinen omistaja piti pyörää kai periaatteen vuoksi, mut öljyillä olis tod.näk vetäisty 36000 ainakin näön perusteella. Saipahan vähällä kumminkin mielenrauhan. Muuten kuten edellä.
    työmies
  9. #99
    Lainaa bemu r850 kirjoitti Katso viesti
    En ole vielä itse kuullut yhtään tapausta, jossa kardaani olisi hajonnut. Kyllä se taitaa olla kuitenkin isompi laakeri takarattaassa joka pettää, sekin lähinnä raskaammissa matkapyörissä joilla ajetaan 2 päällä+ matkatavarat. Laakerin hinta taitaa olla jotain 65€ ja parin tunnin työ. Sen jos joutuu vaihtamaan n. 100 000 välein, ei se kallista ole. Joutuuhan sitä ketjuvetoisessakin laakerit vaihtamaan yhtälailla.
    Noinhan se pääsääntöisesti menee ainakin Bemareissa ennen vuotta reikäperä (2004)
    Omassa pyörässäni vaihdoin ison laakerin 100.000 kilometrissä ihan varmuuden vuoksi ja nyt on pyörässä 182.000 km mittarissa.
    Kustannukset, laakeri 80.- euroa ja stefa 20.- euroa.
    Itse vaihdoin.
    Peräöljyn vaihto sitten 20.000 km välein, kustannus 2.- euroa/kerta. Viiden minuutin homma.
    Ei tuo ainakaan kustannuksena ole suurempi kuin ketjuvetoisten ketju/rataspaketit noilla kilometreillä.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 29.04.2014 klo 22:44.
    Pekka
  10. #100
    No nyt on väännetty kumpi parempi tai huonompi, käyttäjä valitsee mieleisensä.

    Vähän ohi jutun...

    Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.
    Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird -04
    Iron Butt ss1000
  11. #101
    Lainaa bemu r850 kirjoitti Katso viesti
    En ole vielä itse kuullut yhtään tapausta, jossa kardaani olisi hajonnut. Kyllä se taitaa olla kuitenkin isompi laakeri takarattaassa joka pettää, sekin lähinnä raskaammissa matkapyörissä joilla ajetaan 2 päällä+ matkatavarat. Laakerin hinta taitaa olla jotain 65€ ja parin tunnin työ. Sen jos joutuu vaihtamaan n. 100 000 välein, ei se kallista ole. Joutuuhan sitä ketjuvetoisessakin laakerit vaihtamaan yhtälailla.

    Ketjuvetoisista sen verran, että kuulin luotettavalta taholta jottei niissä kestä kytkin. Tämä taho oli kuullut serkun kaimalta, että joku oli kertonut örvätsalon Essolla jotta naapurin tuttavalla oli ollut ketjut löysällä. Ei ollut saanut enään vaihteita päälle katkenneen kytkinvaijerin vuoksi. Kuulostaa kalliilta remontilta.
    Kyllä niitä kardaanejakin paukahtelee... ja pitää aikamoisen metelin kun motarilla napsahtaa ristikko muruiksi.
    Omaa kokemusta on ja pyörä oli K1100RS ja etummaisesta akselin ristikosta kyse.
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
  12. #102
    Lainaa Oltsu kirjoitti Katso viesti
    Kyllä niitä kardaanejakin paukahtelee... ja pitää aikamoisen metelin kun motarilla napsahtaa ristikko muruiksi.
    Omaa kokemusta on ja pyörä oli K1100RS ja etummaisesta akselin ristikosta kyse.
    Tuo on kyllä erittäin erittäin harvinaista.
    Pekka
  13. #103
    Lainaa nurmak kirjoitti Katso viesti
    Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.
    Raisusta katkipoikki vuonna miekka ja kivi.

    Ei kestänyt mopon ketjut Ancillottista riivittyä Minarellin 14,5 hv myllyä. Naps, raps ja läpi magneeton kopan. En silti harkinnut kardaania risuun.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  14. #104
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Yhtään kardaanipyörää en ole motogp:ssä viivalla nähny.

    Sensijaan olen nähnyt miten paljon korjauksia ja huoltoa kardaanit vaativat!
    Montas ORGgilaista oot nähny ajamassa mgp:ssä? Varmaan yhtä monta kuin noita rikkoutuneita kartaaneja ? Tosi osuva vastaus aiheeseen... PS. Kotilossa KERSsi on alkanu oikutteleen tietyissä tilanteissa...
    BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
  15. #105
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa nurmak kirjoitti Katso viesti
    No nyt on väännetty kumpi parempi tai huonompi, käyttäjä valitsee mieleisensä.

    Vähän ohi jutun...

    Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.
    Ketju yleensä "varoittaa" etukäteen ennen ku tulee matkansa päähän. Eka varoitus on jo se että vaatii kiristystä, sen ekan kiristyksen jälkeen loppuu yleensä aika nopeasti noin 2 tkm:ssä.
    Oon pari kertaa ajanu ketjun niin loppuun, et on avauksissa jo "sutinu", ku etu rattaan piikeist jo muutama poikki ja loput muistuttaneet hain evää. Ketjukin silloin ollu huomattavan pitkä, roikkunu löysänä vaikka kiristysvarat tapissa.
    Ikinä ei oo menny poikki.

    Lähes kaikki ketjut kestäny mulla n. 30-40 t.km:iä, vaikka olen aika laiska rasvaa niitä.

    Edellises mp:s oli tosin jo ketjurasvain, sellanen "hinnat alkaen" malli jota puristettiin käsin. Merkkiä mallia en ny muista, mut ihan kätevä ja toimiva.

    Ylikiristys on ketjun pahin ennenaikanen syöjä.
    Ennemmin vähän liian löysällä, kuin edes aavistuksen liian kireällä!
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  16. #106
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa nurmak kirjoitti Katso viesti
    Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.
    Mulla meni ketju poikki viime kesänä. Tarkemmin sanottuna niitatun (ei mun niittaaman) lenkin akseli katkesi, ja alkoi tulla ketjun reunasta ulos. Ihmettelin sellaista metallista napsetta ja kun oikein havahduin niin vedin ajoradan sivuun. Onneks olin taajamassa ja vauhtia se kolkyt tai nelkyt. Maantievauhdissa olis voinu tulla vahinkoa. Hauska kun olin pariviikkoa aikasemmin pohtinu autoliiton turvasta luopumista, niin sitten tuli lava-autolle tarvetta ja muutaman vuoden maksut kuitattua sillä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  17. #107
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Tuo on kyllä erittäin erittäin harvinaista.
    Minusta hyvinkin yleistä, että laakereita ja vetoakseleita vaihdetaan/korjataan.

    Miksi tosiasioiden peittelyä? Informoisit mielummin mitä ongelmia kardaaneissa ollut!
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  18. #108
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Minusta hyvinkin yleistä, että laakereita ja vetoakseleita vaihdetaan/korjataan.

    Miksi tosiasioiden peittelyä? Informoisit mielummin mitä ongelmia kardaaneissa ollut!
    Tuossa viestissä kaiketi viitattiin BMW K1100 RS, vv.1992-1996. Ihan schaissee jos nyt vaihdetaan kardaanin tms. laakereita tai vetareita.
    BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
  19. #109
    Lainaa nurmak kirjoitti Katso viesti
    No nyt on väännetty kumpi parempi tai huonompi, käyttäjä valitsee mieleisensä.

    Vähän ohi jutun...

    Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.
    Noita kettinkejä on tullu selkään, jääny maantielle sekä suolle, josta ettiminen on aikas suosta
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  20. #110
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Minusta hyvinkin yleistä, että laakereita ja vetoakseleita vaihdetaan/korjataan.
    Miksi tosiasioiden peittelyä? Informoisit mielummin mitä ongelmia kardaaneissa ollut!
    HÖH. Ehkä voisit itse informoida tuosta, kun niin hyvin asian tiedät.
    Jos se on sinun mielestäsi "hyvinkin yleistä"
    Pekka
  21. #111
    Katoppas kun meikän aloittama ketju on herännyt horroksesta...

    Jäähdytelläkseni vääntöjä, voinen kertoa aikoinaan päätyneeni sitten keppivetoon, eikä katumuksesta ole ollut sen jälkeen häivääkään. Ei haittaa hissi ilmiöt, eivätkä mitkään muutkaan kardaanin "huonot puolet".

    Hyvistä puolista juuri tuo helppous parasta, ei ketjujen rasvaamista, eikä paskaista takavannetta.

    Hondalla oli ajettu sen ostaessani 36 000km ja nyt kolme kautta sillä ajelleena ( alkava kausi siis neljäs) on kilometrejä 73 000.

    Paljon on Honda tarmakkia niellyt ja kaikki kilometrit täysin ongelmattomia. Mii laiks!
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  22. #112
    Jotenkin tässä hommassa on taas mennyt kai puurot ja vellit sekaisin.
    Ketjuvetoiset haukkuvat kardaanipyöriä ( ainakin nimimerkki finn) ja kaikki muut sitten puolustelevat omaa kantaansa ketjun tai kardaanin puolesta.
    Eikö nyt olisi kuitenkin niin, että ketjuvetoiset ovat erinomaisia tiettyihin hommiin ja kardaanivetoisit sitten johonkin toisiin hommiin.

    Mulla on BMW R1100GS. Mahtava pyörä soralle, asfaltille ja vaikka radalle. Siinä on kardaani, Mutta tulen sillä toimeen. Ei tarvitse ainakaan ketjuja voidella. Toi sopii mulle helpon huolettavuuden ja pienten kustannusten/km takia.
    Pekka
  23. #113
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    HÖH. Ehkä voisit itse informoida tuosta, kun niin hyvin asian tiedät.
    Jos se on sinun mielestäsi "hyvinkin yleistä"
    Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain toistuvia.

    Hyvä jos kardaanit laakerit saadaan vaihdettua ajoissa. Tapaukset jossa laakerit jo kärsineet vaurioita, niin jokainen voi kuvitella mitä seurauksia siitä voi seurata.....

    Tapaus jossa vetoakselin kaikki spoorit sileenä ja akseli kuumuudesta sinisenä, eli käynyt noin 800 ast C. Muistat varmaan tapauksen Pekka..... Uudehko pyörä, omistaja ihmeissään. Korjattin ja kaveri myi pyörän! En viitsi kommentoida enempää.

    Minäkin osaan tehdä huomattavia korjauksia 10 egen stefan kustannuksella, mutta suurin osa käyttäjistä ovat ostetun palvelun varassa ja silloin kustannukset ovat aivan toista luokkaa.

    Huonosti ja huolimattomasti kasattu perä, jonka vetopytörästön hammastus ei ole simmatu oikein ei ole pitkäikäinen. Moniko "tee se itse" mekanikko taitaa kardaanin vetopyörästön simmauksen!

    Minulla ei ole mitään kardaaneja vastaan, mutta huolettomia eivät mielestäni ole, mitä täällä halutaan väittää.
    Öljyn vaihtoa ja ajoa???
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  24. #114
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain toistuvia.

    Hyvä jos kardaanit laakerit saadaan vaihdettua ajoissa. Tapaukset jossa laakerit jo kärsineet vaurioita, niin jokainen voi kuvitella mitä seurauksia siitä voi seurata.....

    Tapaus jossa vetoakselin kaikki spoorit sileenä ja akseli kuumuudesta sinisenä, eli käynyt noin 800 ast C. Muistat varmaan tapauksen Pekka..... Uudehko pyörä, omistaja ihmeissään. Korjattin ja kaveri myi pyörän! En viitsi kommentoida enempää.

    Minäkin osaan tehdä huomattavia korjauksia 10 egen stefan kustannuksella, mutta suurin osa käyttäjistä ovat ostetun palvelun varassa ja silloin kustannukset ovat aivan toista luokkaa.

    Huonosti ja huolimattomasti kasattu perä, jonka vetopytörästön hammastus ei ole simmatu oikein ei ole pitkäikäinen. Moniko "tee se itse" mekanikko taitaa kardaanin vetopyörästön simmauksen!

    Minulla ei ole mitään kardaaneja vastaan, mutta huolettomia eivät mielestäni ole, mitä täällä halutaan väittää.
    Öljyn vaihtoa ja ajoa???
    Nyt ollaan muuten asian ytimessä-
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  25. #115
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain toistuvia. .

    Tapaus jossa vetoakselin kaikki spoorit sileenä ja akseli kuumuudesta sinisenä, eli käynyt noin 800 ast C. Muistat varmaan tapauksen Pekka..... Uudehko pyörä, omistaja ihmeissään. Korjattin ja kaveri myi pyörän! En viitsi kommentoida enempää.

    Huonosti ja huolimattomasti kasattu perä, jonka vetopytörästön hammastus ei ole simmatu oikein ei ole pitkäikäinen. Moniko "tee se itse" mekanikko taitaa kardaanin vetopyörästön simmauksen!

    Minulla ei ole mitään kardaaneja vastaan, mutta huolettomia eivät mielestäni ole, mitä täällä halutaan väittää.
    Öljyn vaihtoa ja ajoa???
    No ensinnäkään et näköjään ymmärrä mikä on BMW pyörän vaihteiston sisäänmenoakseli, josta ne spoorit meni.

    Se ei ole ainakaan tuon kardaanin näköinen.

    Sen meidän kerholaisen pyörässä meni tuon vaihteiston sisäänmenoakselin spoorit.
    Tuossa kuva siitä akselista


    Se oli vaihteiston sisäänmenoakseli, jossa noita ongelmia on ollut. Minä korjasin homman ja se laatiikko saatiin kuntoon.
    Useammista R1150 pyöristä on mennyt noita vaiihteiston sisäänmenoakseleiden spooreja, Johtuneeko jostain karkaisuvirheistä tai linjausvirheistä moottorin ja vaihdelaatikon kesken.

    No kaveri vaihtoi sitttemmin sen pyörän R1200 Gsssuun.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 30.04.2014 klo 23:17.
    Pekka
  26. #116
    Lainaa nurmak kirjoitti Katso viesti
    Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.
    Ostin ensimmäiseksi pyöräksi 450 suzukin (vm 81) noin 20 vuotta sitten. Kova hinku oli reissuun Norjaan, vaikken ehtinyt pyörällä montaa sataa ajamaan. Läksin siis ajamaan. Ketjua sai kiristellä ja öljytä jatkuvasti. Ketjusta loppui kiristysvara paluumatkalla jossain Mo I Ranan kohdalla. Puolilta öin Limingassa, kun käännyyin suurinpiirtein viimeisessä mutkassa ennen viimeistä suoraa 100 km:n osuutta, ketju hyppäsi eturattaalta, löi kytkimen käyttötangon mutkalle ja tangon stefan kautta öljyt pihalle.
    Lykkäsin pyörän hämärässä metsään ja löin teltan pystyyn. Aamulla liftasin pakun kyytiin pyörän kanssa ja pääsin kotikulmille.
    Oma vikahan se oli - tekevälle sattuu. Ja näin jälkeen päin mukava muisto.
  27. #117
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain
    Minulla ei ole mitään kardaaneja vastaan, mutta huolettomia eivät mielestäni ole, mitä täällä halutaan väittää.
    Öljyn vaihtoa ja ajoa???
    Nää on näitä...no, itse en voi puhua minkään yhteisöjen puolesta, ainoastaan omista kokemuksista. On ollut ketjuvetoisia pyöriä ja nyt on kolmas kardaanipyörä peräkkäin. Yhtään mitään remppaa ei näihin kardaaneihin ole koskaan ikipäivänä tarvinnut tehdä, vaan juurikin tuota öljyn vaihtoa kerran kauteen ja ajoa. Kardaanin huoltoon mennyt se 5 min vuodessa. Toki omat pyörät on aina olleet uudenkarheita, edellisen Yammun kardaanikin kun oli vasta sisäänajettu, 140 tkm, kun lähti seuraavalle omistajalle.
    Mun on ainakin todella vaikea keksiä huolettomampaa ja siistimpää ratkaisua omaan käyttööni
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  28. #118
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Nyt ollaan muuten asian ytimessä-
    Hei Bone

    Onko sulla jotain tietoa tästa casestä ,kun noin kommentoit, että ollaan asian ytimessä.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 30.04.2014 klo 23:30.
    Pekka
  29. #119
    Kylpä ja ketjut oli 60-70 luvulla vielä huonompia kuin 80-luvulla.
    Sen verran on asiat kehittyneet, että "normaalisti" ylläpidetty ketju/ratasssetti
    nielee lähtökohtaisesti enemmän kilometrejä kuin laajalti perseet pystyssä kumarrellun
    "laatumerkin" monet kardaanituotokset.

    Eiköhän me nyt kuitenkin ihan rehellisesti lähdetä siitä, että "kardaanin" olisi lähtökohtaisesti
    tarkoitus kestää "öljynvaihdoilla" sen minkä moottorikin .

    Näin asia on toteutunut monessa tapauksessa, monen merkin puitteissa.
    Silloin ollaan "oikeilla raiteilla" ja asiat on kohdillaan.

    Aina joku satunnainen poikkeus vahvistaa säännön, mutta aikuisten oikeesti hei.....

    Noi Bemun kardaanimurheet kokonaisuutena on olleet sitä luokkaa, että niiden
    "ahteriin ottamisessa kaikki jees hengessä" ylittää vain Kotariuskovaisten fanaattinen
    sokeus keskeneräisten tuotteiden hyväksynnän muodossa.

    Vakavasta sairaudestakin voi parantua..... mutta kaikki lähtee siitä, että
    tosiasioita tunnustamatta parantumiselle ei ole edellytyksiä .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  30.  
  31. #120
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Hei Bone

    Onko sulla jotain tietoa tästa casestä ,kun noin kommentoit, että ollaan asian ytimessä.
    Taisi tuossa finin jutussa olla "asia" hieman eri kohtaa kuin "tässä casessa".......
    Kaveri kun näkee metsän puilta..... mikä tuntuu olevan yleisesti lähes mahdoton.... case .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen