Jos viittaat tohon Trumppaan, josta esimerkin heitin, niin ohjekirjan mukaisella kireydellä olivat ja valehtelematta melkein tonnin välein sai kiristää ja joka kerta aikamoista hakua sen kanssa, että on samalla linjalla merkit ja oikeasti etäisyydet molemmin puolin. Ja jos jossain niin tuossa oli takavanteen kiinnitys yksin todella vittumainen homma. Meni ekalla kerralla yli 2h aikaa saada takarengas takaisin vrt. nykyisen BMW:n 5min.
Jos joku kysyy miksi, niin ei vain kädet riittäneet kannattelemaan rengasta, pitämään jarrusatulaa paikoillaan ja työntämään akselia reikään samaan aikaan...
Mutta kuten kirjoitin, myönnän että kaikissa on omat hyvät puolensa. Ketjuissa pienin tehohäviö yms. Kardaanissa huolettomuus (on se oikeasti niin) ja hihnassa molempien hyviä puolia ja huonoja.
Mitä tulee kardaanihissi-ilmiöön, niin esim ex R1200S:ssä se oli eliminoitu täysin. Nykyisessä pyörässä on vanhanaikainen kardaani, mutta en minä 7tkm jälkeen ainakaan huomaa mitään erikoista kiihdyttäessä rajustikaan (ja on se kuitenkin alle 4s. 0-100km/h mitä tuolle on mitattu). Ainoa missä olen itse asiassa edes huomannut ilmiön oli M1800R Suzuki ja siinäkään se ei minua haitannut.
Retired
En ole vielä itse kuullut yhtään tapausta, jossa kardaani olisi hajonnut. Kyllä se taitaa olla kuitenkin isompi laakeri takarattaassa joka pettää, sekin lähinnä raskaammissa matkapyörissä joilla ajetaan 2 päällä+ matkatavarat. Laakerin hinta taitaa olla jotain 65€ ja parin tunnin työ. Sen jos joutuu vaihtamaan n. 100 000 välein, ei se kallista ole. Joutuuhan sitä ketjuvetoisessakin laakerit vaihtamaan yhtälailla.
Ketjuvetoisista sen verran, että kuulin luotettavalta taholta jottei niissä kestä kytkin. Tämä taho oli kuullut serkun kaimalta, että joku oli kertonut örvätsalon Essolla jotta naapurin tuttavalla oli ollut ketjut löysällä. Ei ollut saanut enään vaihteita päälle katkenneen kytkinvaijerin vuoksi. Kuulostaa kalliilta remontilta.![]()
Termos. Lottovoittaja ilmoittautuu. Eli VS1400 :sesta hajosi kardaani. Tai siis oli hajalla kun ostin sen, myyjä tuli korjauksissa vastaan, tai laitettiin tulemaan vastaan. Oli pinionipyörän akseli poikki30 vuotta motskareita huoltanut kertoi ettei oo moiseen ikinä törmännyt
Siitä se "lottovoittaja" olo
Noh, yksi kausi oottelin osia Japaniasta, ajelin syksyllä ja mopeti läksi hyväkuntoisena seuraavana keväänä muualle. Että kyllä ne kartongitki voi hajota
![]()
Triumph Tiger XC 800
Suzuki Hayabusa + Aprilia Pegaso
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
Deauvillessä 36000 km:n välein vaihto: 1,5 desiä kasikymppistä. Noh, männä syksynä piti jo vaihtaa varmuuden varalta kun ikää oli öljyillä 13 vuotta/11000 km. Kartaanilla on ajettu mitä Tunturin jälkeen on kaksipyöräisillä ajettu, eikä voi työlääksi moittia. Puolensa kummassakin, mutta omiin ajeluihin keppiveto passaa ainakin tällä hetkellä paremmin.![]()
työmies
En tiedä, mutta koska ostin viimekesänä litran pullon sopivaa öljyä Guzziin, meinasin ne nyt kertavuoteen vaihtaa. Valmistaja on näin suuressa viisaudessaan päättänyt suositella. 5min homma jonka voi tehdä vaikka kauluspaita päällä. Äkkiä laskien mulla meni viimekesänä perän huoltoon aikaa 0.0375 s/km. Öljy lisäaineineen maksoi about kympin, alumiinitiivisteitä saa about eurolla sen verran että saa purkin tyhjäksi. Eli tuliskos tuosta nyt reilu pari euroa vuodessa kustannuksia...
Vaikea sanoa olisiko katastrofi jos vaihtovälin tuplaisi tai triplaisi, tuskin.
Moto Guzzi Breva 750
No jos 13v ja 11tkm niin ei ole mitkään työläitä.
Itse kettinki vetosella ja passaa mulle. Edelliset kesti n38tkm että eipä tuota vaihtoa tartte tehdä kuin jokatoinen vuosi
Mitä rasvaamiseen tulee niin kai oileri joskus tulee mutta nyt on menty kilikali tavaralla, mopo keskijalalle ykkönen silmään kevyt kumarrus uskolliselle ratsulle suihkautus je se oli siinä![]()
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Noinhan se pääsääntöisesti menee ainakin Bemareissa ennen vuotta reikäperä (2004)
Omassa pyörässäni vaihdoin ison laakerin 100.000 kilometrissä ihan varmuuden vuoksi ja nyt on pyörässä 182.000 km mittarissa.
Kustannukset, laakeri 80.- euroa ja stefa 20.- euroa.
Itse vaihdoin.
Peräöljyn vaihto sitten 20.000 km välein, kustannus 2.- euroa/kerta. Viiden minuutin homma.
Ei tuo ainakaan kustannuksena ole suurempi kuin ketjuvetoisten ketju/rataspaketit noilla kilometreillä.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 29.04.2014 klo 22:44.
Pekka
No nyt on väännetty kumpi parempi tai huonompi, käyttäjä valitsee mieleisensä.
Vähän ohi jutun...
Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Ketju yleensä "varoittaa" etukäteen ennen ku tulee matkansa päähän. Eka varoitus on jo se että vaatii kiristystä, sen ekan kiristyksen jälkeen loppuu yleensä aika nopeasti noin 2 tkm:ssä.
Oon pari kertaa ajanu ketjun niin loppuun, et on avauksissa jo "sutinu", ku etu rattaan piikeist jo muutama poikki ja loput muistuttaneet hain evää. Ketjukin silloin ollu huomattavan pitkä, roikkunu löysänä vaikka kiristysvarat tapissa.
Ikinä ei oo menny poikki.
Lähes kaikki ketjut kestäny mulla n. 30-40 t.km:iä, vaikka olen aika laiska rasvaa niitä.
Edellises mp:s oli tosin jo ketjurasvain, sellanen "hinnat alkaen" malli jota puristettiin käsin. Merkkiä mallia en ny muista, mut ihan kätevä ja toimiva.
Ylikiristys on ketjun pahin ennenaikanen syöjä.
Ennemmin vähän liian löysällä, kuin edes aavistuksen liian kireällä!
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Mulla meni ketju poikki viime kesänä. Tarkemmin sanottuna niitatun (ei mun niittaaman) lenkin akseli katkesi, ja alkoi tulla ketjun reunasta ulos. Ihmettelin sellaista metallista napsetta ja kun oikein havahduin niin vedin ajoradan sivuun. Onneks olin taajamassa ja vauhtia se kolkyt tai nelkyt. Maantievauhdissa olis voinu tulla vahinkoa. Hauska kun olin pariviikkoa aikasemmin pohtinu autoliiton turvasta luopumista, niin sitten tuli lava-autolle tarvetta ja muutaman vuoden maksut kuitattua sillä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Katoppas kun meikän aloittama ketju on herännyt horroksesta...
Jäähdytelläkseni vääntöjä, voinen kertoa aikoinaan päätyneeni sitten keppivetoon, eikä katumuksesta ole ollut sen jälkeen häivääkään. Ei haittaa hissi ilmiöt, eivätkä mitkään muutkaan kardaanin "huonot puolet".
Hyvistä puolista juuri tuo helppous parasta, ei ketjujen rasvaamista, eikä paskaista takavannetta.
Hondalla oli ajettu sen ostaessani 36 000km ja nyt kolme kautta sillä ajelleena ( alkava kausi siis neljäs) on kilometrejä 73 000.
Paljon on Honda tarmakkia niellyt ja kaikki kilometrit täysin ongelmattomia. Mii laiks!![]()
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Jotenkin tässä hommassa on taas mennyt kai puurot ja vellit sekaisin.
Ketjuvetoiset haukkuvat kardaanipyöriä ( ainakin nimimerkki finn) ja kaikki muut sitten puolustelevat omaa kantaansa ketjun tai kardaanin puolesta.
Eikö nyt olisi kuitenkin niin, että ketjuvetoiset ovat erinomaisia tiettyihin hommiin ja kardaanivetoisit sitten johonkin toisiin hommiin.
Mulla on BMW R1100GS. Mahtava pyörä soralle, asfaltille ja vaikka radalle. Siinä on kardaani, Mutta tulen sillä toimeen. Ei tarvitse ainakaan ketjuja voidella. Toi sopii mulle helpon huolettavuuden ja pienten kustannusten/km takia.
Pekka
Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain toistuvia.
Hyvä jos kardaanit laakerit saadaan vaihdettua ajoissa. Tapaukset jossa laakerit jo kärsineet vaurioita, niin jokainen voi kuvitella mitä seurauksia siitä voi seurata.....
Tapaus jossa vetoakselin kaikki spoorit sileenä ja akseli kuumuudesta sinisenä, eli käynyt noin 800 ast C. Muistat varmaan tapauksen Pekka..... Uudehko pyörä, omistaja ihmeissään. Korjattin ja kaveri myi pyörän! En viitsi kommentoida enempää.
Minäkin osaan tehdä huomattavia korjauksia 10 egen stefan kustannuksella, mutta suurin osa käyttäjistä ovat ostetun palvelun varassa ja silloin kustannukset ovat aivan toista luokkaa.
Huonosti ja huolimattomasti kasattu perä, jonka vetopytörästön hammastus ei ole simmatu oikein ei ole pitkäikäinen. Moniko "tee se itse" mekanikko taitaa kardaanin vetopyörästön simmauksen!
Minulla ei ole mitään kardaaneja vastaan, mutta huolettomia eivät mielestäni ole, mitä täällä halutaan väittää.
Öljyn vaihtoa ja ajoa???
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No ensinnäkään et näköjään ymmärrä mikä on BMW pyörän vaihteiston sisäänmenoakseli, josta ne spoorit meni.
Se ei ole ainakaan tuon kardaanin näköinen.
Sen meidän kerholaisen pyörässä meni tuon vaihteiston sisäänmenoakselin spoorit.
Tuossa kuva siitä akselista
Se oli vaihteiston sisäänmenoakseli, jossa noita ongelmia on ollut. Minä korjasin homman ja se laatiikko saatiin kuntoon.
Useammista R1150 pyöristä on mennyt noita vaiihteiston sisäänmenoakseleiden spooreja, Johtuneeko jostain karkaisuvirheistä tai linjausvirheistä moottorin ja vaihdelaatikon kesken.
No kaveri vaihtoi sitttemmin sen pyörän R1200 Gsssuun.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 30.04.2014 klo 23:17.
Pekka
Ostin ensimmäiseksi pyöräksi 450 suzukin (vm 81) noin 20 vuotta sitten. Kova hinku oli reissuun Norjaan, vaikken ehtinyt pyörällä montaa sataa ajamaan. Läksin siis ajamaan. Ketjua sai kiristellä ja öljytä jatkuvasti. Ketjusta loppui kiristysvara paluumatkalla jossain Mo I Ranan kohdalla. Puolilta öin Limingassa, kun käännyyin suurinpiirtein viimeisessä mutkassa ennen viimeistä suoraa 100 km:n osuutta, ketju hyppäsi eturattaalta, löi kytkimen käyttötangon mutkalle ja tangon stefan kautta öljyt pihalle.
Lykkäsin pyörän hämärässä metsään ja löin teltan pystyyn. Aamulla liftasin pakun kyytiin pyörän kanssa ja pääsin kotikulmille.
Oma vikahan se oli - tekevälle sattuu. Ja näin jälkeen päin mukava muisto.
Nää on näitä...no, itse en voi puhua minkään yhteisöjen puolesta, ainoastaan omista kokemuksista. On ollut ketjuvetoisia pyöriä ja nyt on kolmas kardaanipyörä peräkkäin. Yhtään mitään remppaa ei näihin kardaaneihin ole koskaan ikipäivänä tarvinnut tehdä, vaan juurikin tuota öljyn vaihtoa kerran kauteen ja ajoa. Kardaanin huoltoon mennyt se 5 min vuodessa. Toki omat pyörät on aina olleet uudenkarheita, edellisen Yammun kardaanikin kun oli vasta sisäänajettu, 140 tkm, kun lähti seuraavalle omistajalle.
Mun on ainakin todella vaikea keksiä huolettomampaa ja siistimpää ratkaisua omaan käyttööni![]()
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Kylpäja ketjut oli 60-70 luvulla vielä huonompia kuin 80-luvulla.
Sen verran on asiat kehittyneet, että "normaalisti" ylläpidetty ketju/ratasssetti
nielee lähtökohtaisesti enemmän kilometrejä kuin laajalti perseet pystyssä kumarrellun
"laatumerkin" monet kardaanituotokset.
Eiköhän me nyt kuitenkin ihan rehellisesti lähdetä siitä, että "kardaanin" olisi lähtökohtaisesti
tarkoitus kestää "öljynvaihdoilla" sen minkä moottorikin.
Näin asia on toteutunut monessa tapauksessa, monen merkin puitteissa.
Silloin ollaan "oikeilla raiteilla" ja asiat on kohdillaan.
Aina joku satunnainen poikkeus vahvistaa säännön, mutta aikuisten oikeesti hei.....
Noi Bemun kardaanimurheet kokonaisuutena on olleet sitä luokkaa, että niiden
"ahteriin ottamisessa kaikki jees hengessä" ylittää vain Kotariuskovaisten fanaattinen
sokeus keskeneräisten tuotteiden hyväksynnän muodossa.
Vakavasta sairaudestakin voi parantua..... mutta kaikki lähtee siitä, että
tosiasioita tunnustamatta parantumiselle ei ole edellytyksiä.
Racin`with the wind....
Freedom !
Racin`with the wind....
Freedom !