Olipas mukava turnee.Nyt on paukut kyllä aika loppu. Suhteellisen kuumat kelit ja pari ekaa päivää vielä flunssan kourissa. Kiitoksia kaikille, mahtavaa porukkaa ja tunnelmaa näillä päivillä taas!
Tervehdys ja iso kiitos kaikille Kemora+Botnia päivien osallitujille. Hienot päivät ja itsekin selvisin pienin tappioin (turhasta, mutta vauhdikkaasta) kaadostani.
Hyvä, kun keskustelua syntyy ja palautetta tulee, niin voidaan asioita miettiä ja niistä keskustella. Järjestäjän vinkkelistä pari asiaa aikaisempaan keskusteluun viitaten:
Esim. hitaassa pitää ottaa uudella Botnialla n. 5min ennen ruutulippu. Hitaalle ryhmälle kellotettiin mm. 3:30 aikoja, jolloin viimeiseen kierrokseen menee varmaan se 3:30 - 4:00 min. Varsinkin jos settien välillä pitää lippumiehet vaihtaa on tuo 5min täysin perusteltu. Itsellä ei ole huomauttamista portin toiminnasta.
Ajajakokuksesta ja sen pituudesta. Botniallakin sitä tiivistetiin pisimmästä kaavasta, paikoitellen voisi tiivistää lisääkin varsinkin kokeneille. Ensikertalaisille radalla tai ORG:in päivillä sääntöjen jankkaaminen on must. Kemoralla oli la tarkoitus pitää perjantain kokouksessa olleille vain lyhyt muistutus, mutta kun alkoi tulla mitä ihmeellisimpiä kysymyksiä (hyvä, kun kysytte!), niin todettiin, että ehkä on syytä kerrata säännöt kaikille.
Ja tosiaan viimeiset ilmoittautujat käsiteltiin vasta ajajakokouksen jälkeen, jotta saatiin sekin alkamaan ajallaan.
Punalipusta ja lanssista. Totesin itse, että: "tullaan rennonreippaasti pois radalta, niin, että pystyy tarkkailemaan edessä näkemäänsä rataa. Eli ei täpöllä, mutta ei myöskään ryömimällä." Ikävää jos tästä tuli yleisökeskustelun päätteeksi väärinkäsityksiä. Jos on hätätilanne, lanssi laitetaan tottakai sekaan. Mutta jotta pelastajasta ei tulisi pelastettavaa tai raatoja tulisi enempää, pyritään rata tyhjentämäänensin, mikäli mahdollista. Tänäkin vuonna olemme mm. Motoparkissa ja Alastarossa joutuneet lähettämään lanssin ennen radan tyhjennystä, kun tilanne vaikutti pahalta. Mutta periaate on tietenkin, että rata ensin tyhjäksi, jos mahdollista. (Ja tosiaan ruutulipun tai punalipun jälkeen ei voida lähteä oikomaan varikolle, siitä tulisi vaan enemmän vaaratilanteita.)
Lippupisteille on ohjeistettu, että liput maahan, jotta ne eivät näy turhaan, ei pystyyn. Erehdyksiä sattuu, ja niistä annetaan palautetta, kuten eilenkin. Hyvä huomio.
Enpä ole näin pitkää viestiä tänne ikinä kirjoittenut. Koitetaan yhteisymmärryksessä pitää homma turvallisena ja mukavana kaikkia ratailijoita kohtaa myös tulevaisuudessa.
-Mikko "Micky"
GAAAAAZ!!!!
Itse olin hieman hämilläni radalle pyrkiessäni kun portilla oli lippunainen jonka naamalla oli punainen lippu ja käsi haroi ilmaa. Muutaman sekunnin sitä ihmettelin ja käänsin pyöräni sitten varikolle. Itselleni punainen lippu merkitsee ajon keskeytystä, oli se sitten liehumassa tai naamalle kiedottuna. Se punainen lippu kannattanee heittää vaikka maahan portilla, jos radalle saa mennä. Mikään karttakeppi se ei saa olla, sillä on vain ja ainoastaan yksi merkitys. Kaikeksi onneksi lippu on kangasta, muoviseen punalippuun olisi varmasti poloinen vuoron aikana tukehtunut. En tosin jäänyt seuraamaan kuinka kauan hän sitä kasvosuojuksena piti, jäin odottamaan seuraavan vuoron alkua varikkoteltassamme.
Edellä kirjoitelleiden kanssa täsmälleen samaa mieltä, eli toiminta ja säännöt tulee pitää chat-juontajina, eli äärimmäisen yksinkertaisina, muutoin pasmat menevät sekaisin. Jos edes tapahtuman vastuuhenkilöihin kuuluva ei tunnista teknistä lippua ja reputtaa sen tähden ajajatutkinnon teorian (kevennys josta saa pahoittaa mielensä), tätä tuskin voitaneen vaatia ensikertalaisiltakaan.
Ja kehitysehdotus: Jos radalla ei ole mitään normista poikkeavaa tilannetta, niin ruutulipun jälkeen voi päästää seuraavan ryhmän radalle. Hitaan perään ei ehkä ensimmäiseen minuuttiin nopeita, mutta nopean jälkeen voi kyllä keskiryhmän tyrkätä ajamaan. Näin säästyy Botnialla pari minuuttia ajoaikaa/ryhmä. Nopeammat ehtivät kyllä melko varmasti alta pois ennen seuraavien saapumista ja vaikkeivat ehtisikään, tuskin hitaammat nyt selkään miljoonaa ajavat. Jos taas joku kaihisilmä jää vetämään viidettä kunniakierrostaan, niin sellaiselta voi käydä napsaisemassa tarran veks ja ohjaa lähimmälle optikolle, ei sellaista tarvitse koko seurakunnan jäädä odottamaan.
Jukka Relander
YCC #46
Jotta ollaan suunnilleen samassa keskustelussa, niin tuo kommentti kisalipuista oli vastaus kysymykseen "onko niillä jotain eroa". On kisoissa, ajoharjoitteluun en ollut missään vaiheessa niitä tai muitakaan lippuja ehdottamassa.
Kysymys/ehdotus oli siis se, että voisiko ekan lämmittelykierroksen liput olla liikkumattomia. Syitä keksin kaksi+1: 1) Jää mahdollisuus heiluttaa sitä lippua, jos radalla on oikeasti jotain huomioitavaa (ulosajo tms). 2) Heilumaton lippu ei kiinnitä niin paljoa huomiota, mutta näkyy silti kun sitä osaa katsoa (eka kiekka). Bonuksena suuri osa lippumiehistä tekee sen jo.
Miinuksia keksin sen, että asia pitää opettaa lippumiehille ja ensikertalaiset eivät ehkä näe niin helposti, missä lippumiehet ovat. Noilla perusteilla järjestäjät varmaankin asian ovat päättäneet, mahdolliset lisäperustelut olisi ihan hauska kuulla ihan oppimisen vuoksi.
Ja vastauksena tuohon käden nostamiseen: jos niin halutaan toimittavan, niin se kannattaa ehkä mainita siinä alkulitaniassa. Mielestäni käden nostamisesta punalipun tai muun hidastamisen yhteydessä ei puhuta siinä mitään.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Jep, toi punalipun nähdessä käsi pystyyn -asia olisi hyvä kertoa ajajakokouksessa. Itse aloittelevana ratailijana en tuota asiaa tajunnut ennen kuin tätä ketjua lukiessani.
Jos suinkin mahdollista niin jollekin lakanalle voisi painattaa näiden n. 5 radan, joilla pyöritään "ratakartat" ja siinä alussa osoittaa lippumiesten paikat (ja jos radalla jossain mutkassa X on jotain kummallista jonain päivänä, niin myös tämän). Tuota voisi käyttää hyväksi myös Ajotaito II jne. koulutuksissa, kun siellä jatkuvasti tulee kyselyitä miten se ja se mutka pitäisi ajaa ja sitten menee minuutti että kaikki, ml. kouluttajat, ovat (ehkä) kartalla mistä mutkasta edes puhutaan..
Sitten itse pitkään viikonloppuun. Itselle elämäni ratapäivät numero 4,5 ja 6, ja olipa vaan mahtava viikonloppu. Ensimmäistä kertaa alkoi päästä jyvälle mistä tässä hommasta on kyse myös ihan ratamielessä, ts. miten niitä omia aikoja kannattaa alkaa parantamaan, siis ihan perusjuttua kuinka sitä kierrosta rakentaa palasista jne. Etenkin Wehnän aamukävely Kemoran ympäri lauantaina avasi silmät aika monelle jutulle, ja samassa mökissä olleiden nopean ryhmäläisten (marko_ ja tamik) jutustelut linjoista ja mm. alustan säädöistä ja teknologioista olivat kiitollisuudella vastaanotettuja tietopaketteja!
Muutenkin noin ihan sosiaalisina tapahtuminakin nämä ratapäivät ovat todella mukavia sessioita. Suurin osa porukasta puhaltaa yhteen hiileen ja sellaisen pyyteettömän auttamisen meitä aloittelijoita kohtaan huomaa selkeästi. Esim. Mikko veti omien nopean sessioiden lisäksi välillä lauantaina liivit päälle ja tuli ihan pyytämättä hitaan sekaan näyttämään ihmisille linjoja. Ei voi muuta sanoa kuin "respect!"..
[Edit: tohon kakkoskohtaan tarkennuksena, että jos sanotaan vaikka että "las palmasissa on tänään ulostulossa vasemmalla vesilätäkkö", niin takuulla siellä on 5-10 uutta kuskia jotka ovat ihan ulkona mistä puhutaan..]
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kuten aikaisemmin sanoin, liputtajia on ohjeistettu pitämään liput maassa, silloin kun niitä ei tarvita.
Ja en pahastu, minulle kyllä saa kuitata jos (allekirjottanut) jäätyy eikä tunnista teknistälippua.Onhan se nyt jo noloa. Mutta tosiaan säännöt on kaikille samat ja ensikertalaisille pitää säännöt kertoa hyvin selkeästi ja tyhjentävästi.
Itse mietin tuossa, että onko järkeä uudella Botnialla liputtaa ruutulippu viimeisellä lippupisteellä (lippu3) ennen porttia, jotta saadaan rata tyhjäksi ilman kunniakierrosta? Tämäkään ei ole välttämttä hyvä ratkaisu, mutta voidaan näitä vaihtoehtoja miettiä..
Oukkiksen kommentiin, kyllä, pitäisi sanoa alkulitanjassa se punalipun "kuittaus" nostamalla käpälää ja näin yleensä toimitaankin. Sitä kun yrittää pitää sen jollain tavoin kompaktina, niin tämäpä taisi jäädä mainitsematta eilen. Pahoitteluni.
GAAAAAZ!!!!
Mietteitä portilta:
-mielestäni botniallakin onnistuttiin varsin hyvin kun kyseessä oli kumminkin melkein kaikille uusi ja tottutua pidempi rata
-Kun lippumiehille on se kokous ennen päivän alkua voitaisiin sopia yhteisesti jostain käytännöistä radioiden käyttöön, yhteneväinen linja esim. kuittauksiin olisi hyvä niin portilla voitaisiin olla varmoja että kaikki ovat kuulleet. Myös sitä tangentin oikeaa käyttöä voisi painottaa kun siinä tuntuu silloin tällöin olevan ongelmia.
-Radan tyhjenemiseen kuluvaa aikaa, varsinkin hitaassa, on melko mahdoton ennustaa. Jos nopeaan ryhmään tahtoo heti alkuun ja renkaat lämpöisinä kannattaa siinä varikolla tarkkailla, koska meteli radalta alkaa vaimenemaan ja ajoittaa se radalle lähtö sen mukaan.
-Noista kulttuurieroista orgin ja mptuen pävilitä molemmissa jonkin verran käyneenä. Mptuella homma kyllä toimii sutjakammin mutta kuskitkin ovat keskimäärin kokeneempaa porukkaa, orgilla saattaa jonkun minuutin seisoa rata tyhjänäkin. Toisaalta taas orgin päivillä on jotenkin rennompi tunnelma eikä ole ikinä tarvinnut ajaa lippupisteeltä shortsit jalassa varikolle päin kuunnellen kuinka nopearyhmä ampaisee perään...
Mikään tekniikkapuolen asiantuntija en ole, mutta itseäni viisaammat ovat joskus sanoneet, ettei ajoa kannata stopata täydestä vauhdista vaan kannattaa jäähdytellä pyörää. Muista en tiedä, mutta itselläni ainakin nuo jarrut ovat ajon jälkeen aika poppaa sormilla kun koettaa ja tuossa rauhallisemmalla kierroksella ne ehtivät jäähtyä kohtuullisen hyvin (ilman jarrujen käyttöäkin päästään ripeästi varikolle, n. 10 sek hitaammin menee yleensä itselläni).
Alastarolla homma sujuu hyvin ilman kunniakierrosta ja jäähdyttelylenkkikin on mielestäni ihan riittävän pitkä.
Viisaammat kertokoot (sellaiset oikeasti asioista tietävät) onko nykypyörillä sitten suurtakaan merkitystä tuollaisella jäähdyttelyllä. Turbot tietty erikseen ja rumpujarruilla varustetut, mutta niitä lienee jossain määrin vähän ratapäivillä.
Jukka Relander
YCC #46
En osaa sanoa, että onko tuolla jäähdyttelyllä isoa merkitysta, mutta itsellä myös tapana jäähdytellä viimeinen kierros, kun ei siitä enää kunnon treeniä saa kuitenkaan. Pyörääkin mukavampi laittaa varikolla kun ei ole tulikuuma.
Jos vertaa tuen ja orgin päiviä, niin minusta tuo nelijako on hyvin toimiva systeemi etenkin lyhyemmillä radoilla.
Vaatii vaan sen, että ryhmän vaihdot menee sutjakasti. Mun puolesta ryhmiä voi laittaa vaikka minuutin viiveellää limittäin. Jos nyt jostain kumman syystä nopeessa joku silloin saavuttaa edellä ajavan, niin ei sitä ole silti pakko ajaa sen hitaan päälle tai pelotella muutenkaan menemällä 50km/h nopeuserolla ohi. Kyseessä kun ei kuitenkaan ole mikään SBA-lähtö, vaan treeni päivä, niin tuskin siinä isoa vahinkoa silloin käy.
Kyseisen pajan vetäjänä myönnän, että painopiste asiakaspalvelulle on jäänyt aika matalalle tasolla ja prioriteetiksi on nostettu turvallisuuden ohella tehokkuus. Itse olen painottanut vetovastuussa oleville sitä, että vuoro alkaa aina ajallaan ja ajajakokous ilmoitettuna ajankohtana, ei minuuttia aikaisemmin eikä myöhemmin. Aikana käytetään virallista aikaa, Alastarolla tornin kello on sekunnilleen oikeassa ajassa ja sen mukaan synkronoidaan omamme.
Esimerkiksi Alastarolla raatoauto lähtee hakemaan kaatunutta heti kun tieto kaadosta tulee. Auto (tai mönkijä) ei tietenkään aja pyörien sekaan vaan kiertää kaatopaikasta riippuen taka- tai etukautta tontille. Alastaron rataa kiertää ihan ajokelpoiset hiekkatiet. Tällöin pyörä saadaan välittömästi kyytiin, rata siivotuksi ja peli jatkuu, sielunhoito ja päivittely voidaan sitten hoitaa varikolla tai pesupaikalla. Raatoauton ei tarvitse ajaa koko kierrosta vaan laitteet ovat maastokelpoisia (Pajero ja nelivetomönkijä) joilla pääsee lepikkoa pitkin ja kaadosta huolimatta sama porukka ehtii vielä muutaman kierroksen yleensä ajamaan.
Rennompi tunnelma hoidetaan sitten ajojen jälkeen vaikkapa majoitustiloilla ja Alastarolla olen varmistanut sen pysymällä itse varikkomökissä muiden majaillessa UA:n mökillä.
Tapahtumanjärjestäjät ja myös jossain määrin käyttäjäkunnatkin ovat erilailaisia. Itse vierailen asiakkaan roolissa muiden päivillä, jotta saan ajaa rauhassa. Omilla päivillä omat ajot jäävät aika vähiin, keskittyminen käytännössä nollaan kun on alituiseen joku kysymässä eilisen sääennustetta tai mahdollisia S-bonuksia ratamaksusta. Sellaisissa tapahtumissa missä on puhdas rahastamisen maku (ei ensihoitoa, ei lippumiehiä jne.) en vieraile puhtaasti turvallisuussyistä. Omat kaatumiseni aika vähissä, mutta sitten kun kunnon mälli tulee, olen onnellisempi opiaateissa kuin jonkun kädettömän rähmijän pyöriteltävänä. Pari kertaa kun on päässyt elvytystä antamaan, kerran tuloksettomana, niin sekään puuha ei liiemmin houkuttele, siksi näissä kunnolla järjestetyissä käyn. Pyrin myös välttämään treenejä joissa on mukana henkilöitä joiden vauhtitaso on kova, mutta pelisilmä jossain pakaroiden välissä. Tällaisia kuskeja olen saanut itse muutaman kerran kylkeeni/selkääni ja kaverilta meni pyörä taannoin päreiksi ja luita poikki tuollaisen kohkaajan takia. Botniaringillä eilen tuli muutama aika hätäinen ohitus allekirjoittaneelta "kikkamutkassa" kun ihan aikuisten oikeasti yllätti edellä ajavan stoppaus puolivälissä suoraa, pahoitteluni siitä jos ohitettu säikähti. Nopealla osuudella pidin n. 50 metrin raon ja siitä huolimatta meinasi tulla happipaikkoja, toisella kertaa rakkaan kilpakumppanini kanssa jonka kanssa ensimmäiset YCC:n kisat 2005 ajettiin.
Tulevana viikonloppuna ajot taas Kemoralla pe-su. Perjantaina varikolla on rento meininki, allekirjoittanut työesteiden vuoksi toisella puolella Suomea. La-su sitten vakikaavalla, lauantaina neljä ryhmää, sunnuntaina kerhokisa. Tervetuloa.
Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Esittäisin tässä vaiheessa toivomuksen ettei mihinkään "meidän lapset ja muiden kakarat" keskusteluun lähdettäisi liikoja. Kaikille on tarpeensa, paikkansa ja tilauksensa. Kaikki järjestävät tahot tekevät hienoa työtä omilla toimintatavoillaan ja kuten olemme havainneet, aika pitkälti samoja ihmisiä tapaa, menipä radalle sitten tuen, luodin, heinon, akaan, orgin tahi kenen tahansa järjestämille päiville.
![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mietin tuota itsekin. Sunnuntaina 3. lippu oli ennen vanhan radan 180 asteen "neulansilmää", siinä olisi vanha paluusuora ja viimeiset pari mutkaa + varikolle siirtyminen jäähdyttelyä, onko se riittävästi, sitä en osaa itse sanoa. Varmaan joillekin on ja toisille ei, eli luultavasti ei kanta voittaa.
Voi olla, että koitamme jotain muutoksia Botnialla ehdotettujen perusteella(?) tai jatkamme tuttuun ja turvalliseen tapaan. Pääasia on kuitenkin, että toiminta on turvallista, selkeää ja mukavaa kaikille.
Uusi rata tietenkin teettää vähän ylimääräistä pohdintaa. Ainakin henkilökohtaisesti pidän siitä, että voidaan asiallisesti ehdottaa ja miettiä vaihtoehtoja jos niitä on. Se voi johtaa muutoksiin tai voidaan jatkaa vanhaan malliin riippuen tapauksesta. mm. Scuubalta oli hyvä idea eilen liputtaa keltaisilla poikkeuksellisesti nopean eka kierros ekassa setissä, jotta kuskit huomaavat lippupisteet ja tutustuvat samalla rataan ilman 110% yrittämistä.
GAAAAAZ!!!!
Ja vielä: minun näkökulmastani homma toimi loistavasti, eikä minulla ole mitään valitettavaa miltään osin sunnuntaista. Niinpä ainakaan minulle ei tarvitse pahoitella yhtään mitään, kiitoksia vain itsellesi homman järkkäämiseen osallistumisesta.
Katsoin vähän noita viestejä, ja tuota tumpun ylösnostoa ei ole ORGin ratasäännöissä eikä tuossa Hannulan kirjoittamassa ohjeessa radalletulijalle. Niinpä et mielestäni jättänyt mitään mainitsematta, sitä vain ei ole siinä litaniassa (siitä siis Nitroukselle totesin).
Ja vaikka internjetissä ollaan, niin mielestäni täällä olisi ihan hyvä jutella sääntöjen perusteista ja taustoista ilman, että sitä käännetään kiistaksi "oikeasta tavasta tehdä". Eri päivillä on erilainen systeemi ja erilaisia osallistujia. Multa peukku ihan kaikille, ketkä jaksavat vapaaehtoisina työtä tehdä.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Tuo neljä 20min ryhmää ja riittävän pitkä päivä on paras uudistus mitä tällä kaudella on tullut vastaan. Ehkä tuolla systeemillä saataisiin niitä oikeasti nopeitakin paremmin mukaan. Nyt oli melkoisia vauhtieroja jokaisena päivänä ilmeisesti kaikissa ryhmissä. Täydet ryhmät ja vauhtierot näkyikin sitten kaatuneiden määrässä. Alkupäivästä ihan toivotonta yrittää saada puhtaita kierroksia etenkin kemoralla, kun nopean ryhmän seassa seikkailee selvästi yli 1:20 vauhtista porukkaa. Botnialla osalla linjat odotetusti varsin erikoisia ja tuossa Jukan mainitsemassa kikkamutkan jarrussa sai olla todella varovainen, jos kuskeja oli näkyvissä. Sama juttu Kemoralla paluusuoralla ja kahvilan mutkassa.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Pitänee päivittää ihan rataohjeeseen asti tuo räpylän nostaminen punalipun huomaamisen merkiksi jos ei meidän ratavastaavilla ole siihen isompaa vastustusta. Itse olen ehkä pitänyt liian itsestään selvänä tuota hanskan nostamista, koska se on merkki, että hiljentää ja on tulossa varikolle. Ja vauhdin himmaaminen ja varikolle tulo ovat suoraa seurausta punalipusta.
Superbike #7
Superbike #7
Olikos siellä lauantaina joku muukin yli 1.20 ajanut nopeassa kuin allekirjoittanut (päivän parhaaksi jäi 1.20,7) ?
Se kun on vaan niin että kyllä minusta ainakin ryittiin upeasti ohi nopeampien toimesta ilman mitään vaaraa tahi ongelmaa. Ja se jos mikä oli hyvä koska samalla saa itselleen muutaman mutkan ajaksi vetoapuja ja linjavaihtoehtoja. Kehittymisen ja oppimisen kannalta sillä oli noin kolmen sekunnin vaikutus omaan ajoon.
Jos toisaalta haluaa vain ja ainoastaan ajella pelkkiä puhtaita kierroksia omineen, niin radan saa kyllä varattua itselleenkin, muistaakseni hintaan noin 200 euroa tunti. Itse tein sen taannoin parin tunnin ajaksi Alastarolla. Ei ollut ruuhkaa ei. Eli kättä taskuun vaan niin homma on taatusti kunnossa.
Käsittääkseni rata-ajo ei ole kuitenkaan pelkkää sooloajelua vaan ideana on osata myös tarvittaessa ohittaa hitaampia edessä ajavia ja olla myös ohitettavana ilman että koko ajo menee sen jälkeen hetken vatkaamiseksi josta sitten nillitellään kun niin pelottaa. Se tekee asiasta motorsporttia se.
Seikkailuista en saanut mitään pahaa palautetta vaikka olinkin nopeampia reilusti hitaampi. Pikemminkin päinvastoin, palaute oli opettavaista ja rohkaisevaa vailla mitään purnausta josta iso kiitos kaikille nopean ryhmän konkareille. Ihan yhtä turhauttavaa oman kehityksen kannalta on ajaa loputtomiin keskiryhmässä harjoittelemassa pelkkiä ohituksia.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Yleensä nämä uudet kuskit ovat automaattisesti Ajotaito II koulutuksessa, ja täten tutustuvat rataan ns. possujunassa, jolloin jokainen on varmasti kartalla, että missä se lätäkkö on. Lisäksi ainakin itse pyrin kouluttajana vielä tarkistamaan, että jokainen ensikertalainen on ymmärtänyt ajajakokouksessa esille tulleet asiat.
Edit. Tuo ehdotus ratakartasta on kyllä hyvä ja lakanat eri radoista tullaan jossain vaiheessa varmasti ottamaan mukaan. Valitettavasti vain ratalakanoiden kuljetteluun liittyy pieni logistinen ongelma, mutta eiköhän siihenkin joku ratkaisu vielä keksitä.
Superbike #7
Kuten GW totesi, kaikkia tarvitaan ja arvosta hyvin paljon kaikkien työtä yhteisen rataharrastuksemme eteen.
Ryhmiä tasoiteltiin päivän mittaan, porukkaa siirettiin mahdollisuuksien puitteissa ryhmästä toiseen. Täysillä ryhmillä siinäkin tulee vaan rajat vastaan ja kiirettä oli muutenkin vaikka en metriäkään ajanut. Tosin tuo epätasaisuus Botnialla selittyy hyvin pitkälti sillä, että suurelle osalle pitkä rata oli uusi, eikä tietoa omasta ajasta ollut juuri kellään ennen eilistä. Jatkossa ehkä kaikki tietävät paremmin missä haarukassa omat ajat liikkuvat.
Olen Vuorelan kanssa samaa mieltä, että ainakin Alastarossa Mp-tuen täydellä päivällä toukokuussa nelijako toimi todella hienosti ja nopeuserot ainakin nopeimmassa olivat mukavan pienet.
GAAAAAZ!!!!
Ei mua ainakaan haittaa vaikka siellä on hitaampaakin seassa. Nopeamman jäniksen perässä kun se oppi vaan menee helpoiten perille, joten rohkeasti sekaan vaan. Sama millanen ohitettava siellä on, niin jätän jonkinlaisen turvamarginaalin... Kun koskaan ei tosiaan tiedä jos toinen löytää vaikka välivapaan tai jotain muuta odottamatonta.
Neljällä ryhmällä saataisiin vaan lisää väljyyttä jokaiseen ryhmään.. Loppupäivästä oli mahtava ajella, kun nopeessa alko olemaan sellasta noin 10-15 mopoa kerralla radalla. Ja jos lasketaan päivän aikana saatuja laatukierroksia, niin tuskin ne täyteen myydyillä päivillä nelijaolla ainakaan huonompaan suuntaan menee. Ja olihan se perjantaina kiva seurata erään nopean R6-kuskin ajelua... Nelijaolla noita voitaisiin saada tapahtumaan hyvällä tuurilla vielä muutama lisää![]()
Tuossa on kyllä mietittävää. Ymmärrän, ettei ryhmiä haluttaisi vaihtaa, koska osa porukasta ostelee lippuja väärään ryhmään. Mutta esimerkiksi botnialla ratakapasiteetti taitaa olla himpun enemmän kuin 30 pyörää ja nytkin tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa nopean ryhmän kuskia alkoi hirvittämään vauhtierot ja hän halusi vaihtaa keskiryhmään, eikä siihen ollut kuulemma mitään mahdollisuuksia.
Lisättäköön vielä tuohon ryhmien tasoitteluun, että ainakin aiempina vuosina nopean raja on ollut n. 1:23 mikäli vain linjat pysyvät loogisina. Eli jos joku ajaa 1:20 alkuisia, kuuluu selkeästi nopeaan ryhmään ellei sitten ole poikkeuksellisen nopea nopea ryhmä.
Superbike #7
Tässä on kyllä hyvää asiaa. Itse tuskaillut siirtymistä nopeaan ryhmään, että uskaltaisiko? Mutta eilisen perusteella se voisi olla jopa itselle turvallisempaa. Keskiryhmässä kun sai ohitella jatkuvasti ja niinhän siinä sitten kävi, että viimeisessä setissä tuli kaato. Uuden lenkin alkupäässä pitkässä oikeassa saavutin kaverin joka ajoi reilusti hitaampaa ihan mutkan sisäreunassa. Ulkona oli yli puoli rataa tyhjänä. Ajattelin että sieltä sopii nätisti ohi, mutta keskellä mutkaa kaveri päättikin siirtää ajolinjansa jyrkästi ulkoreunaan ja minä siellä välissä. Varmaankaan sillä vauhdilla ajolinjan reippaaseen muutokseen ei todellista syytä olisi ollut..
No, jouduin väistämään, eturengas tippui radalta ja siinähän oli kymmenen sentin tiputus pehmeään hiekkaan eli heti nurin, kun ei ehtinyt edes pyörää suoristaa..
Tämähän oli yhteensattumien summa. Oma kärsimättömyys etten odottanut selkeämpää ohituspaikkaa, kaverin odottamaton ajolinjan muutos ja kanttareiden puuttuminen mutkassa nyt tulee ekana mieleen. Mutta näistähän opitaan..
Niin ja se pointti mitä hain takaa..eli nopeassa ryhmässä ei varmaankaan tuollaisia odottamattomia tilanteita tule niin paljon, jotka aiheuttavat vaaratilanteita. Ainakaan niiden muiden ajajien toimesta. Itsellä on kyllä vielä ajo aika hapuilua, eka vuosi rata-ajoa..Tuolla Botnialla ajat oli pääsääntöisesti tasoa 1.55. Yksi kierros osui kokonaisuutena paremmin ja aika oli 1.53..
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Itse siirryin viime kesänä keskinopeasta nopeaan ja yleensä olen ollut sieltä nopean hitaammasta päästä. Alkuun (ja joskus vieläkin) sai kuulla, että jossain kohtaa rataa ajolinja ei ole ihan optimi ja olen sitten sen mukaan korjannut ne kohdilleen. Itse ainakin koen ihan positiiviseksi kun joku tulee neuvomaan ajolinjoja. Keskinopeassa näkee tosiaan niin monen kirjavaa suoritusta ettei siellä välttämättä muodostu kovin selkeää kuvaa miten tulisi ajaa. Myös ohittaminen on keskinopeassa mielenkiintoista kuten ylläkin kuultiin. Itse ajoin nyt botnialla keskinopeassa enkä uskaltanut ajaa ohi kuin pitkillä suorilla kun oli niin vaihtelevia ajolinjoja.
Mielestäni porukka voisi vaihtaa rohkeammin nopeaan ryhmään ja siellä ajavat voisivat rohkeammin antaa palautetta mahdollisille seikkalijoille heti varikolla eikä myöhemmin foorumilla, vastaavasti neuvottavat voisivat ottaa neuvot palveluksena eikä mitenkään negatiivisenä valittamisena.
Keskinopea taitaa olla kuitenkin kemorassa luokkaa 1:35 - 1:20 jolloin aikaero/kierros on se 15s kun taas nopeassa 1:22-1:1? jolloin aikaero on kuitenkin jo keskimäärin huomattavasti pienempi. Lisäksi keskinopea on yleensä huomattavasti ruuhkaisempi.
EDIT: Lainasin näköjään väärää viestiä...
Mulla kävi nopeassa samalla tavalla, mutta onneksi paikkana oli shikaanin jälkeinen suora joten vaikka ajoin ulos radalta oli asvalttia vieressä. Todettakoon vielä, että olin minäkin 2-3 ekaa settiä melko lailla tukkona kun vasta kolmannella setillä rupesi olemaan selkeää mikä mutka oli seuraavaksi ja millä ajolinjalla se suunnilleen pitäisi ajaa. Mielestäni eilen ei olisi ollut juuri em. tapausten vuoksi oikea ratkaisu siirtyä normaalia hitaampaan ryhmään opettelemaan rataa. Koska siinä ei tosiaankaan mennyt kuin muutama setti kun vauhti rupee olemaan lähellä normaalia tasoa --> ja homma olisi mennyt sitä myöten mustan lipun arvoiseksi.
Yamaha R6 -08 kilipapyörä
Kyllä, mutta ryhmäjakoja ei voi oikein tehdä tasasekuntein. Hitaassa on suurempi hajonta kierrosajoissa kuin keskiryhmässä, jossa on edelleen suurempi hajonta kuin nopeassa ryhmässä. Keskiryhmän suurempi kierrosaikahaitari ei välttämättä toimisi nopeassa, kun kovemmat vauhdit pienentävät myös marginaaleja.