Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 201:sta
  1. #91
    Minulla olisi Ahvenistolle ajotaitokilinikka hidas 1 ryhmän ( tiistai 13.8.2013 ) lippu myynnissä. Kun en ole tuota Ajotaito II tasoa käynyt itse, mikä vaatimuksena tähän ryhmään.. Vastatkaa YV:nä.
  2. #92
    Mulla myös hitaan ryhmän lippu (jäsen) Botnialle myynnissä. Laita YV:tä.
  3. #93
    AdvAuntie heippa:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2005
    Vihti
    MotOrg ry jäsen
    klo portti lippu1 lippu2 lippu3
    11-13 Dealhill tomppa82 -Anu- marko
    13-15 R6Kaitsu Eve vertzu Waille
    15-17 vuohi tamik87 miolta Pekko5?
    17-18 Brocol Jantunen2 eeelis

    Sunnuntain lippuvuorot yllä. Koitetaan kolmella lipulla uutta pitkää rataa, kun liputtajiakin näyttää olevan. Ajajakokouksessa tarvittaessa lisää infoa.
    Rapa-akka
    BMW S1000RR -19
    CFMoto 450MT -24
    BMW S1000R -17
    Gas Gas 300 EC -22
    Stark Varg
    Ducati 748s -95
    #AdvAuntie
  4. #94
    Myynnissä hitaan ryhmän lippu

    Botniaring 28.7.

    Nyt nämä on kaupasta jo loppu, joten osta lippu ja lähde uutta Botniaringiä kiertämään.

    Jäsenelle 35 €/pvä ja ei-jäsenelle 50 €/pvä. ALEALE!

    Lippua voi tulla kyselemään varikolla sinisen pressukärryn luota.
    Honda CBR600F -02
  5. #95
    Olipas helteiset kaksi päivää! Kiitokset taas ORG:lle sujuvista järjestelyistä, hienoa ja piristävää myös että paikalle oli järjestynyt vieraileva kouluttaja, ratakierros kävellen oli sangen avartava kokemus

    Kiitokset avusta purkamisessa ja pakkaamisessa tuolle suulaalle varikkonaapurille. Erittäin iso kiitos etu ja takarenkaan jumpasta ystävälliselle harrasmiehelle! Jäin ehdottomasti kahvit velkaa vähintään!
  6. #96
    Kiitoksia mahtavasta Kemora viikonlopusta kaikille!

    Ajotaito2 oli myös oikein hyvä.
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
  7. #97
    mistä löytyisi kuvia kemoran la päivältä, aika paljo oli niitä kuvaajia siellä
    KVR-koulutus oli asiallinen! samoin aamukävely radalla
    hontamies RR

  8. #98
    Lainaa honda RR kirjoitti Katso viesti
    mistä löytyisi kuvia kemoran la päivältä, aika paljo oli niitä kuvaajia siellä
    KVR-koulutus oli asiallinen! samoin aamukävely radalla
    Holtsu ainakin oli kuvaamassa ja myös tänään Botnialla. Laittaa linkin tähän ketjuun kun pääsee kotia ja saa kuvat purettua.

    KVR-koulutus sunnuntaina Botnialla oli myös erinomaisen hyvä, Botnian jotkut linjat meni ihan eri lailla kuin olisin muuten ajanut. Mun kamera tilttas että vikat palautteet jäi saamati mutta ei se menoa haitannut Suosittelen kyllä kaikille jos Wehnä näitä järkkäilee
    Mopovapaa vuosi

    Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
  9. #99
    Kiitoksia taas kivasta päivästä botnialla, hauskaa oli.
    Ja anteeksi, jos säikäytin jotakuta radalla.

    Hauskuus jatkuu ensi viikonloppuna kemoralla, ei tähän harrastukseen näytä kyllästyvän koskaan
  10. #100
    Kiitokset järjestäjille Kemorasta, Botnialle ei enää riittäny virta.

    Ens kerralla otan ison pakastearkun mukaan ja makaan siellä settien väliset tauot...nahkapuku päällä.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  11. #101
    itellä jäi kans viimeinen palaute saamatta (ei ollu kamera lähtenyt nauhoittaan) oman tuntemuksen mukaan oli niistä neljästä koulutus vedosta paras!harmiku ei saanu siitä palautetta, et jatkuiko oikea suunta!! nyt kun olen aikoja katellu niin joka setillä lähti tyliin 3sek. pois
    toinen kerta eläissään radalla 2-pyöräisellä, ja nyt meni jo kovempaa ku osalla autoista millä olen rataa kiertänyt.(laiskoja autoja) 1:27:** näytti olleen paras kiekka, täytyy laittaa tuubiin kolmos setin video.
    hontamies RR

  12. #102
    Kiitoksia tapahtumasta, sää suosi ja rata oli kanttarivajeita lukuun laskematta sangen mukava.

    Muutama huomio nopean ryhmän kuski(e)n vinkkelistä.

    1. Olisi mukava jos vuorot alkaisivat pääsääntöisesti ajallaan. Kaadot ym. poikkeustilanteet erikseen, mutta jos päivä alkaa klo 11.00 ja 10.58 alkaa lippumiesten bussikuljetus pisteilleen jolloin nopean ryhmän kuskit töröttävät odottamassa ja renkaitaan jäähdyttämässä yli viisi minuuttia se on paitsi turvallisuusriski, myös vähän tylsää. Lippupisteille pääsee varmaan kävellenkin jos polkupyörää, autoa tai sivujalalla varustettua moottoripyörää ei ole sattunut matkaan (13 vuoden ajan itseltäni on ainakin onnistunut vaikken mikään kestävyysurheilija olekaan)

    2. Lippupisteillä liput olisi hyvä pitää piilossa eikä roikottaa niitä tuulessa liehumassa. Kerran tulin varta vasten veks radalta kun yhdellä pisteellä lepatti punainen lippu ja kävinkin siitä porttivahdille sanomassa.

    3. Ajajakokouksessa esitetyt näkemykset joiden mukaan punaisten lippujen jälkeen tulee ajaa omaa kovaa radalta pois (huomattuaan missä kaato on) on ÄÄRIMMÄISEN vaarallinen idea eikä sellaisen antaja ole kyllä ihan loppuun asti asiaa miettinyt. Näiden n. 800 ratapäivän ja 13 vuoden aikana olen useamman kymmenen kertaa käynyt hakemassa radan varresta jonkun pötköttäjän joka on jatkanut omaa kovaa punalipuista huolimatta ja ajanut öljyyn, radalle pudonneeseen esineeseen ja kerran yhteen kaatuneeseen kuskiinkin. Punainen lippu kun ei tuppaa tarkoittamaan sitä, että radalla on vain ja ainoastaan yksi kaatunut pyörä, siellä voi olla koko radan mitalta öljysumua, useita kaatuneita pyöriä useassa eri paikassa samaan aikaan, kaatosade yhdessä osaa rataa jne. Itselleni ei avautunut lettipäisen naishenkilön avautuminen siitä, että ajan kovempaa kuin hän. Väittäisin, että myös keskiryhmä ja jopa hitaankin kuskit vetävät silmälleen ajettuaan mutkassa moottoriöljyyn vaikka vauhti olisi sitten kuinka paljon rataennätystä hitaampi, omaa kovaa ne hitaimmatkin menevät eivätkä öljytyllä radalla pysy edes apupyörillä pystyssä.
    Jos punaisten lippujen jälkeen (ruutulippu on erikseen) vauhti pudotetaan selvästi alas, niin silloin sinne voi tyrkätä ambulanssin sekaan eikä se lisää riskitasoa juurikaan. Jos joukkoon eksyy kuski, joka ei näe punaista lippua ja törmää edellä ajavaan hälyytysajoneuvoon, hän on Luonnonvalinnan valittu ja joutaa vaihtamaan a) harrastusta b) hiippakuntaa. Ehdotukset joissa taas ehdotetaan ajettavan ruutulipun jälkeen lyhyempää lenkkiä, ovatkin sitten jo ihan sekopäisiä. Ei varmaan tule mieleen, että joku ei muista sitä tai että 2 sek ennen ruutulippua ohi ajanut kuski ajaa pitkän lenkin omaa kovaa ja ruutulipun ensimmäisenä nähnyt ajaa sitten lyhyempää lenkkiä suoraan nopeamman eteen. No, tuohon ei sentään onneksi tartuttu.

    Vauhtierot olivat tänään melkoiset, nopeassa ryhmässä reilusti yli 20 sekuntia vaikka joukossa ei rataennätysten haltijoita ollutkaan mukana. Toisaalta se on uudella radalla odotettavissakin eikä siitä mitään suurempia ongelmia tullut kun sen tiedosti. Normaalistihan nopean ryhmän kuskien ajolinjat ovat jossain määrin ennustettavia, tänään eivät olleet vaan radalla oli kaikki mahdolliset ja pari mahdotontakin ajolinjaa käytössä.

    Muutoinhan päivä oli kokonaisuutena plussalla, mitä nyt koulutettava, joka ajoi tyttöpyörällä ja edustaa väärää sukupuolta, ajoi soolona kouluttajaansa nopeammin. Siitä tuli tietenkin paha mieli, mutta eipähän tarvitse enää opettaa kun on nopeammakseni muuttunut. Oma Botniaringin ennätykseni huononi merkittävästi (1:13.4 -> 1:48,7), mutta sen kanssa voi ehkä elää.

    Kiitos ja seuraavaan kertaan.

    P.S. Ajajakokouksessa voisi olla tiivistetty tietopaketti jossa ajankohtaiset tai poikkeavat asiat niille jotka ovat olleet ajajakokouksessa vaikkapa 50 kertaa tai useammin. Itse myönnän olevani hidas oppimaan, mutta olen jo sisäistänyt ruutulipun ja punaisen lipun merkityksen, sekä sen, että radalla ajetaan vain yhteen suuntaan. Jos tilaisuudessa luetaan aina koko sääntölitania muutama kohta tuplasti parilla kaskulla höystäen, niin osalla saattaa syntyä halu piiloutua telttaan ajajakokouksen ajaksi ja tällöin tärkeäkin informaatio jää saavuttamatta. Tämä mielipide ei ollut pelkästään omani, mutta esitän sen nyt muidenkin puolesta jotta mahdolliset mielensäpahoittamiset voidaan kohdistaa allekirjoittaneeseen ja muut saavat olla edelleenkin niitä hyviä tyyppejä (tähän jokainen voi lisätä haluamansa keltiön, liikkuvan tai muutoin vain söpön). Kiitos, osa II.

    Jukka Relander
    YCC #46
    (Palaute annettu yksityishenkilönä)
    Viimeksi muokannut: Moottoripyorailyn_tuki_ry; 28.07.2013 klo 23:47.
  13. #103
    Nopean ryhmän yhdessä setissä tosiaan tapahtui pieni hölmöily punaisen lipun kanssa ja itse moottoriurheilukisoissa lipun varressa olleena noin 20 vuotta, toimin alta sekunnin jos radio vaatii punaisen lipun. Ehdin sen siis ohjeesta nostaa jonkun ryhmän eteen kunnes lippu "peruttiin sittekin tarpeettomana" heti perään. On kuitenkin parempi että virhe tapahtuu näin päin, kuin että aristellaan lippua ja sen seurauksena kasa kuskeja kiskaisee kahtasataa samaan läjään. Asiasta on annettu palaute reaaliajassa ja kyseessä oli puhdas inhimillinen virhe joita sattuu kaikkien päivillä, kaikille ihmisille jossain kohtaa uraa.

    Kohdan kolme ilmaan heitetyn ajatuksen idea hautautui turhaan väärinymmärrykseen. Ajatuksen tarkoituksena lienee se että punaisen lipun perään ei ajeta kierrosta loppuun kahtakymppiä ykkösellä kihnuttaen vaan reippaasti mutta äärimmäistä varovaisuutta noudattaen. On aika hullua alkaa isoon ääneen ampumaan ilmaan heitettyjä ideoita alas "tyhminä" ja näin tappaa osallistujien keskuudesta mahdollisesti esiin nousevat kehitysideat. Jos esitetty ajatus ei ole hyvä, se voidaan perustellusti ottaa tai olla ottamatta käyttöön. En soisi näkeväni tilannetta missä kukaan ei enää uskalla avata suutaan peläten itseään konkareina pitävien julkista tuomiota. Ja edellisellä tarkoitan kaikkia pidemmän kokemuksen omaavia, en suoraan kommentin antajaa. Aihe viistää läheltä itse Kemorassa esittämääni pyyntöä että kun näkee radan varressa pyöränsä päällä istuvan veikkosen ja keltaisen lipun, niin ei kiskaistaisi jarruja pohjaan yhtä-äkkiä lähes pysähdyksiin saakka. Näitäkin näkee aika-ajoin ja muutamassakin kohtaa on peräänajo ollut suht liki.

    Ratapäivien suosion nousu ORGgilaisten keskuudessa on ollut huimaa ja isoksi osaksi siitä johtuen että ne ovat helvetin hyvin organisoidut ja vahvalla kokemuksella johdetut, sekä että niillä vallitsee rento ja reilu kaverihenki. Aina on parantamisen varaa mutta suhteellisen taattua ORG-laatua oli tämäkin pohjanmaan turnee.

    Iso iso kiitos kaikille lippumiehille, järkkäreille, vastaavalle ja koko varikon poppoolle raskaasta mutta antoisasta reissusta.
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 29.07.2013 klo 00:22.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  14. #104
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Nopean ryhmän yhdessä setissä tosiaan tapahtui pieni hölmöily punaisen lipun kanssa ja itse moottoriurheilukisoissa lipun varressa olleena noin 20 vuotta, toimin alta sekunnin jos radio vaatii punaisen lipun. Ehdin sen siis ohjeesta nostaa jonkun ryhmän eteen kunnes lippu "peruttiin sittekin tarpeettomana" heti perään. On kuitenkin parempi että virhe tapahtuu näin päin, kuin että aristellaan lippua ja sen seurauksena kasa kuskeja kiskaisee kahtasataa samaan läjään. Asiasta on annettu palaute reaaliajassa ja kyseessä oli puhdas inhimillinen virhe joita sattuu kaikkien päivillä, kaikille ihmisille jossain kohtaa uraa.

    Kohdan kolme ilmaan heitetyn ajatuksen idea hautautui turhaan väärinymmärrykseen. Ajatuksen tarkoituksena lienee se että punaisen lipun perään ei ajeta kierrosta loppuun kahtakymppiä ykkösellä kihnuttaen vaan reippaasti mutta äärimmäistä varovaisuutta noudattaen. On aika hullua alkaa isoon ääneen ampumaan ilmaan heitettyjä ideoita alas "tyhminä" ja näin tappaa osallistujien keskuudesta mahdollisesti esiin nousevat kehitysideat. Jos esitetty ajatus ei ole hyvä, se voidaan perustellusti ottaa tai olla ottamatta käyttöön. En soisi näkeväni tilannetta missä kukaan ei enää uskalla avata suutaan peläten itseään konkareina pitävien julkista tuomiota. Ja edellisellä tarkoitan kaikkia pidemmän kokemuksen omaavia, en suoraan kommentin antajaa. Aihe viistää läheltä itse Kemorassa esittämääni pyyntöä että kun näkee radan varressa pyöränsä päällä istuvan veikkosen ja keltaisen lipun, niin ei kiskaistaisi jarruja pohjaan yhtä-äkkiä lähes pysähdyksiin saakka. Näitäkin näkee aika-ajoin ja muutamassakin kohtaa on peräänajo ollut suht liki.

    Ratapäivien suosion nousu ORGgilaisten keskuudessa on ollut huimaa ja isoksi osaksi siitä johtuen että ne ovat helvetin hyvin organisoidut ja vahvalla kokemuksella johdetut, sekä että niillä vallitsee rento ja reilu kaverihenki. Aina on parantamisen varaa mutta suhteellisen taattua ORG-laatua oli tämäkin pohjanmaan turnee.

    Iso iso kiitos kaikille lippumiehille, järkkäreille, vastaavalle ja koko varikon poppoolle raskaasta mutta antoisasta reissusta.
    Jottei mieltä pahoiteta väärästä asiasta, niin oikastaan jos palautteeni oli ymmärretty koskevan jotain "väärää" liputusta. Palaute koski lippuja, jotka oli jätetty lippupisteelle tuulen heilutettavaksi, ei lippuja/lippua jota joku olisi tietoisesti tai tiedostamattaan heiluttanut.

    Ratapäivien suosio on ollut kohtuullisen suurta myös COMilaisten ja FIläisten parissa ja sekin on mieleni saanut iloiseksi. Mikäpä mieltä enemmän ilahduttaa jos nostaa maasta roskan, vie sen roskakoriin ja huomaa muiden ottavan mallia ja tekevät heti perässä samoin. Näin säästyy pitkässä juoksussa omat kyyristelyt ja saa keskittyä ihailemaan kaunista luontoa ja liehuvia lippuja, kunhan punalipuissa ei vaan ole keltaisia työkaluja.
  15. #105
    Asia ymmärretty. Oletin tosiaan kommentin koskevan häthätää ilmassa käyneeseen punaiseeni. Tuosta olen prikulleen samaa mieltä että pisteelle leijumaan jätetyt liput pitää karsia oitis. Samoin kun Kemorassa käsiteltiin aiheellisesti sitä ettei lippumiehen tule sonnustautua punaiseen T-paitaan tai käyttää sen väristä sateenvarjoa auringon suojana. En ottanut palkoja scuuppiin laisinkaan vaan palautteesi oli sangen rakentava ja asiallinen.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  16. #106
    Lainaa Moottoripyorailyn_tuki_ry kirjoitti Katso viesti
    2. Lippupisteillä liput olisi hyvä pitää piilossa eikä roikottaa niitä tuulessa liehumassa. Kerran tulin varta vasten veks radalta kun yhdellä pisteellä lepatti punainen lippu ja kävinkin siitä porttivahdille sanomassa.
    Tämä oli minun moka. Liput oli "rullaamatta" kaivonrenkaan päällä ja tuuli otti niihin. Porttivahti ilmoitti asiasta ja korjasin virheeni.

    Lainaa Moottoripyorailyn_tuki_ry kirjoitti Katso viesti
    3. Ajajakokouksessa esitetyt näkemykset joiden mukaan punaisten lippujen jälkeen tulee ajaa omaa kovaa radalta pois (huomattuaan missä kaato on) on ÄÄRIMMÄISEN vaarallinen idea eikä sellaisen antaja ole kyllä ihan loppuun asti asiaa miettinyt.
    Ei tullu mietittyä asiaa loppuun ennen kuin päästin sammakoita suustani.
    Tuli päivän aikana mietittyä asiaa useampaan kertaan ja se oli todella typerä idea minulta.

    Lainaa Moottoripyorailyn_tuki_ry kirjoitti Katso viesti
    Jos punaisten lippujen jälkeen (ruutulippu on erikseen) vauhti pudotetaan selvästi alas, niin silloin sinne voi tyrkätä ambulanssin sekaan eikä se lisää riskitasoa juurikaan. Jos joukkoon eksyy kuski, joka ei näe punaista lippua ja törmää edellä ajavaan hälyytysajoneuvoon, hän on Luonnonvalinnan valittu ja joutaa vaihtamaan a) harrastusta b) hiippakuntaa.
    Tästä ehdottomasti samaa mieltä ja asiasta tuli keskusteltua ratavastaavien kanssa. Asia tuli sitten selväksi, että lanssi lähtee kyllä radalle, vaikka rata ei tyhjä olisikaan.





    Erityiskiitos ratailijoille:
    Punaista lippua näyttettäessä osa ratailijoista nyökkäsi lipun huomattuaan. Näin oli hyvä lippumiehen näkökulmasta kun lippu "kuitattiin" huomatuksi.
  17. #107

    R.I.P.
    Liittyi Aug 2005
    Vantaa
    Olipa kivat kolme päivää radalla! Kiitos ratajärkkäreille. Punaisella lipulla radalta pois ajaminen ei sujunut eilen kemorassa hitaalta ryhmältä edes välttävästi, ja sama tapahtui toisessa ryhmässä perjantaina. Punaisilla pitää ilman muuta poistua radalta turvallisesti varautuen öljyyn/muihin nesteisiin/raatoihin jne mutta tämä on tehtävissä järkevää vauhtia ajaen, ei taluttaen kokonaista kierrosta tasaista 30km/h vauhtia.
    Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express
    Kawasaki ER-5 1998 aka Romulus 2010-2012
    Kawasaki ZX-6R 2003 (636 Ninja) aka Pimu 2012-2014
    Suzuki GSXR-600 2009 aka no name yet 2014-
  18. #108
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Kiitos järkkäreille ja kaikille hyville ratakavereille upeasta pitkästä viikonlopusta. Etenkin kemoran lauantai oli tähän astisista ratapäivistä paras ikuna kikuna kun ajokin sujui.

    Botniaringin päivä nyt oli pieni fiasko, mutta sen ymmärtää täysin koska rata oli uusi sekä järkkäreille, että kuskeille. Oli muutama potentiaalinen halvaantuminen itselläkin lähellä kun edellä ajava ohitettava opettelee uusia ajolinjoja kesken jarrutuksen (mikä menee tietty uuden radan piikkiin). Botniaring ei ole lisäksi turva-alueita tahi kanttareita nähnytkään. Kumma että siellä saa ylipäätänsä järjestää kisoja! Varmaan ahvenistokin on turvallisempi.
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  19. #109
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Hyvää läppää punalipputilanteista. Sääntöjä pitää olla, muuten tulee kaaos. Toisaalta esimerkkinä, kun asiaa järkätään tarpeeksi pitkään ja kommunikaatio portin ja lippumiesten välillä sujuu, voi raatokärryn tai lanssin lähettää radalle, mikäli lippumiehet varmistavat, että radalla seilaavat 1-3? mopoa ovat osoittaneet, että ovat punalipun nähneet.

    Yllä oleva on selkeä poikkeus sääntöön, jota en toivo muutettavaksi, mutta ymmärrän hyvin, jos säännöstä joskus poiketaan.

    Tiedä sitten.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  20. #110
    Kiitos taas kerran hyvin järjestetystä rataviikonlopusta.
    Kemora meni miten meni, olisi kannattanut valittaa levotonta keulaa jo heti alussa. Eikä vasta toisen päivän puolessa välissä...hankalatkin paikat alkoi tuntua helpoilta . Vaan puhti oli loppu siinä kohtaa.
    Kiitos vain säätäjälle

    Botnian pari ekaa settiä sai sydärin partaalle. Harrastuksen vaihto pitsinnypläykseenkin kävi mielessä; vaan: , aion tulla vastakin nynnyröimään radalle.
    Loppupäivästä alkoi jo tuntua siltä etten sittenkään laita kalustoa myyntiin (...ja milloin uusiks Botnialle?).

    Hieno viikonloppu!
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  21. #111
    Lainaa Naakka kirjoitti Katso viesti
    (...ja milloin uusiks Botnialle?).
    Tiistaina taas ajamaan Botnialle...
    Tänään tuli vaan kulutettua aikaa varikolla ja lipulla.
  22. #112
    Kiitoksia järkkäreille ja lippumiehille ja varikkokavereille. Hieno päivä ja hyvin toimi taas systeemit. Kiitoksia Jukalle varoittelusta ajajakokouksessa, ainakin kerran olisi ainakin voinut olla glykolia radalla, kun luulin että punaliput tulivat kaadon johdosta...

    Ja ihan asiallisia pointteja ajajakokouksessa muutenkin, puolin jos toisin. Sellainen ihan pienenpineni kysymys/ehdotus olisi (saa ampua alas), että voisiko ne ekan kierroksen hitaan/keskinopean keltaiset liput olla seisovia keltaisia (eli että niitä ei heiluteta vaan ainoastaan näytetään)? Siitä on vähän vaihtelevaa käytäntöä, ja vaikka aina muulloin on hyvä että liput liehuvat selkeästi, niin ekalla kiekalla liehuminen voi aikaansaada ylimääräistä ihmettelyä, että onkos vielä jotain mitä radalla pitää ottaa huomioon. Ei siinä, ei sekään pahasta turvallisuusmielessä ole. Aika moni lippumies tuota (ehkä kilparadoilta tuttua?) heiluttamatonta näyttötapaa sovelsikin...
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  23. #113
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa oukkis kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia järkkäreille ja lippumiehille ja varikkokavereille. Hieno päivä ja hyvin toimi taas systeemit. Kiitoksia Jukalle varoittelusta ajajakokouksessa, ainakin kerran olisi ainakin voinut olla glykolia radalla, kun luulin että punaliput tulivat kaadon johdosta...

    Ja ihan asiallisia pointteja ajajakokouksessa muutenkin, puolin jos toisin. Sellainen ihan pienenpineni kysymys/ehdotus olisi (saa ampua alas), että voisiko ne ekan kierroksen hitaan/keskinopean keltaiset liput olla seisovia keltaisia (eli että niitä ei heiluteta vaan ainoastaan näytetään)? Siitä on vähän vaihtelevaa käytäntöä, ja vaikka aina muulloin on hyvä että liput liehuvat selkeästi, niin ekalla kiekalla liehuminen voi aikaansaada ylimääräistä ihmettelyä, että onkos vielä jotain mitä radalla pitää ottaa huomioon. Ei siinä, ei sekään pahasta turvallisuusmielessä ole. Aika moni lippumies tuota (ehkä kilparadoilta tuttua?) heiluttamatonta näyttötapaa sovelsikin...
    Se riippuu ihan tuulen suunnasta näkyykö se heiluttamaton lippu vai ei. Onko siitä jokin pykälä olemassa siitä heilutustyylistä / nopeudesta? Olen luullut että ainoastaan lipun väri merkitsee, eikä se heilutustyyli. Toki maassa makaavaa lippua ei lasketa

    Ps. Eka kierros olisi muutenkin hyvä vetää pienellä turvamarginaalilla jos radalle on jäänyt jotain rojua / kakkaa / hiekkaa edellisten jäljiltä.
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  24. #114
    Lainaa tamik87 kirjoitti Katso viesti
    Se riippuu ihan tuulen suunnasta näkyykö se heiluttamaton lippu vai ei. Onko siitä jokin pykälä olemassa siitä heilutustyylistä / nopeudesta? Olen luullut että ainoastaan lipun väri merkitsee, eikä se heilutustyyli. Toki maassa makaavaa lippua ei lasketa

    Ps. Eka kierros olisi muutenkin hyvä vetää pienellä turvamarginaalilla jos radalle on jäänyt jotain rojua / kakkaa / hiekkaa edellisten jäljiltä.
    Turvamarginaalista olen samaa mieltä, eikä tuo heiluttaminen sen enempää ajonautintoa häirinnyt, kunhan pisti silmään. Sitä paikallaan olevaa keltaista kannattaa tuulisella säällä pitää kaksin käsin ajajille siten, että toinen käsi pitää lipun alalaidasta kiinni. Näkyy kyllä ihan mainiosti, sitäpaitsi ekalla kiekalla sitä tietää odottaa seurata.

    Ja kun nyt kysyit, niin nopeudella ei ole väliä, mutta ainakin kisoissa heiluttamisella ja paikallaan pitämisellä (liikkumaton lippu) on eroa. Heiluttamisella kiinnitetään enemmän huomiota siihen, että radalla mutkan takana saattaa olla jotain ikävää. Paikallaan pidetty lippu tarkoittaa sitä, että radalla ei ole mutta sen ulkopuolella voi olla. Tai että heilutettu lippu on kohta tulossa vastaan. Molemmissa tapauksissa ohittaa ei saa. Öljylippua ei muistaakseni heiluteta koskaan, vaan se on aina paikallaan. Valkoisillakin lipuilla on sama systeemi, mutta niitä en ole koskaan nähnyt käytössä siten, että kisaa ei olisi keskeytetty.
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  25. #115
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko_ kirjoitti Katso viesti
    Erityiskiitos ratailijoille:
    Punaista lippua näyttettäessä osa ratailijoista nyökkäsi lipun huomattuaan. Näin oli hyvä lippumiehen näkökulmasta kun lippu "kuitattiin" huomatuksi.
    Omasta mielestäni jokaisen ratailijan, joka huomaa punalipun, pitäisi nostaa räpylä reilusti pystyyn, että

    a) Takaatulija näkee, että jotain tavallisesta poikkeavaa tapahtuu
    b) Lippumies ja sitä myötä järjestävä organisaatio tietää, että jokainen on havainnut lipun.
    Superbike #7
  26. #116
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Omasta mielestäni jokaisen ratailijan, joka huomaa punalipun, pitäisi nostaa räpylä reilusti pystyyn, että

    a) Takaatulija näkee, että jotain tavallisesta poikkeavaa tapahtuu
    b) Lippumies ja sitä myötä järjestävä organisaatio tietää, että jokainen on havainnut lipun.
    Näinhän sen pitäis mennä mutta kun on vain niin pieni osa joka tekee niin.
    Millä sais kaikki toimimaan noin?
  27. #117
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa oukkis kirjoitti Katso viesti
    Turvamarginaalista olen samaa mieltä, eikä tuo heiluttaminen sen enempää ajonautintoa häirinnyt, kunhan pisti silmään. Sitä paikallaan olevaa keltaista kannattaa tuulisella säällä pitää kaksin käsin ajajille siten, että toinen käsi pitää lipun alalaidasta kiinni. Näkyy kyllä ihan mainiosti, sitäpaitsi ekalla kiekalla sitä tietää odottaa seurata.

    Ja kun nyt kysyit, niin nopeudella ei ole väliä, mutta ainakin kisoissa heiluttamisella ja paikallaan pitämisellä (liikkumaton lippu) on eroa. Heiluttamisella kiinnitetään enemmän huomiota siihen, että radalla mutkan takana saattaa olla jotain ikävää. Paikallaan pidetty lippu tarkoittaa sitä, että radalla ei ole mutta sen ulkopuolella voi olla. Tai että heilutettu lippu on kohta tulossa vastaan. Molemmissa tapauksissa ohittaa ei saa. Öljylippua ei muistaakseni heiluteta koskaan, vaan se on aina paikallaan. Valkoisillakin lipuilla on sama systeemi, mutta niitä en ole koskaan nähnyt käytössä siten, että kisaa ei olisi keskeytetty.
    Kisoissa on ennakoivaa, yms liputtamista jota meillä ei harrasteta.

    MotOrg ry:n tapahtumissa on vain kaksi vaihtoehtoa. Joko lippu on "päällä" koko radan osuudella tai sitä ei ole ollenkaan. Ohjeena on lippumiehille, että aina heilutetaan ja kunnolla, jotta ne näkyvät. Paikallaan olevaa lippua en ainakaan itse havainnoi käytännössä kuin vahingossa. Yleensä on ajaessa muutakin tekemistä kuin katsella maisemia. Punainen väri on sitten asia erikseen ja se häiritsee todella paljon jos sitä lippupisteeltä näkyy. Kisoissa on poistettu katsojia lippujen lähistöiltä kun heillä on ollut yllään punaista, ja ihan syystä.

    Mitään "seisovaa keltaista" tms ei ole, eikä ole tulossakaan. Meillähän ei myöskään ole valkoisia, öljylippuja tai edes vihreää tai mustaa lippua jokaisella lippupisteellä. Halutaan pitää homma yksinkertaisena jotta viestintä menisi perille myös ensikertoja radalla adrenaliinipöllyssä ajaville tai meille rataa jo useampia vuosia kiertäneille ja päänsä liian monta kertaa asfalttiin iskeneille nopean ryhmän kuskeille.

    Veli Nitrouksen kommenttia mukaillen, lapaa pystyyn jolloin lippumiehen viesti kuittaantuu, mutta tärkeämpänä, takana tuleva kuski huomaa sinun käyttäytyvän normaalista poikkeavasti. Ohituspaikkaa etsiessään saattaa keskittyä pelkästään edellä menevän toimintaan, eikä välttämättä huomaa lippumiehen heiluttamaa lippua.

    Romuautoa ei radalle laiteta samaan aikaan kun siellä on pyöriä, mutta muutamassa tilanteessa kun on huomattu kuskin loukkaantuneen vakavasti, on lanssi päästetty radalle samaan aikaan pyörien kanssa. Tätä pyritään välttämään, mutta niinhän niitä loukkaantumisia muutenkin. Jokainen varmastikin osaa arvostaa sitä, että itse maatessaan radanpinnassa lanssi tulee paikalle mielummin aiemmin kuin myöhemmin.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  28. #118
    3 hyvin onnistunutta päivää takana ja hyvä fiilis jäi, erityisesti botnian uudistetusta radasta.

    Pientä kritiikkiä kuitenkin botnian porttimiesten suuntaan täytyy antaa. Tyhjää ajoväliä hakiessani nopean ryhmän ajovuorolla ei päästetty enää radalle kun oli vaan 5 minuuttia vuoroa jäljellä.
    Vipa hitaan vuoro loppui kans aivan liian aikasin, harmitti erityisesti koska hidas ryhmä menetti muutenkin paljon ajoaikaa erinäisten tapahtumien johdosta.

    Toki nämä voi myös kuitata sillä, että on uusi rata...
    Yamaha R1 -04
    Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
    Suzuki RF600 -93
    Suzuki GS500 -99
  29. #119
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wiltzu kirjoitti Katso viesti
    3 hyvin onnistunutta päivää takana ja hyvä fiilis jäi, erityisesti botnian uudistetusta radasta.

    Pientä kritiikkiä kuitenkin botnian porttimiesten suuntaan täytyy antaa. Tyhjää ajoväliä hakiessani nopean ryhmän ajovuorolla ei päästetty enää radalle kun oli vaan 5 minuuttia vuoroa jäljellä.
    Vipa hitaan vuoro loppui kans aivan liian aikasin, harmitti erityisesti koska hidas ryhmä menetti muutenkin paljon ajoaikaa erinäisten tapahtumien johdosta.

    Toki nämä voi myös kuitata sillä, että on uusi rata...
    Varsinaisesti näihin yksittäisiin kertoihin en osaa ottaa kantaa, kun en tapahtumassa ollut, mutta helposti voin yleiset syyt edellämainitulle porttimiehen toiminnalle antaa.

    Portilla eletään porttimiehen kellon mukaan ja hänen kellonsa saattaa minuutin, kaksi heittää esim. pyörän kellon ajasta. Koska Botniaringin radalla nopeallakin voi nykyään olettaa viimeisen kierroksen vievän noin 2 minuuttia, oli porttivahdilla todennäköisesti aikomuksena aloittaa ruutulipun heiluttaminen juurikin niillä hetkillä joilla olit radalle lähdössä. Kannattaa ottaa huomioon, että portin juuri ennen liputuksen alkua ohittanut kiertää vielä täydet kaksi kierrosta liputuksen aloittamisesta. -> joka tapauksessa olisit seuraavalle kierrokselle tullut ruutulipulle etkä olisi saanut yhtään nopeaa kierrosta enää kasaan.

    Päivän lopetus puolestaan otetaan yleensä sen takia muutamaa minuuttia aiemmin, että saadaan rata varmasti tyhjäksi ja tienoo hiljaiseksi sovittuun lopetusaikaan mennessä. Suurimmalla osalla radoista seurataan meluja nykypäivinä erittäinkin tarkkaan, emmekä halua osaltamme olla osa ongelmaa, vaan pidämme kiinni sovituista ajoista. Vaikka radalla olisi myöhempään ympäristölupaakin, niin esimerkiksi Kemorassa on tullut valitussoittoja siitä, että radalla on ajettu muutamia minuutteja pitempään kuin etukäteen on heidän nettisivuillaan ilmoitettu.

    Jukan aiempaan kommenttiin päivän aloittamisesta voisin vastata sen verran yleisellä tasolla, että mitä myöhäisemmäksi porukka jättää ilmoittautumiseen tulemisen, sen edemmäksi se venyttää ajajakokouksen alkua ja puolestaan päivän aloittamista. Ikävä kyllä se on aina nopea ryhmä joka tuosta kärsii, samalla tavalla kuin se on aina illan viimeinen hidas ajovuoro joka liputetaan radalta pois muutamaa minuuttia aiemmin. Toki pyrimme aina saamaan miehistön paikalleen hyvissä ajoin, mutta itsekin päiviä järjestäneenä, tietänet ettei joka kerta asiat suju kuin Strömsössä. Lippumiesten vihdon haluamme tulevaisuudessakin tehdä autolla, jotta samalla syntyy luonteva väli tarkastaa radan kunto ja silmäillä josko radalle on noussut sinne kuulumatonta materiaalia penkoilta tai joltain on sinne jotain rojua tipahdellut. Radan jokaisen mutkan pintaa ei kuitenkaan lippumiehetkään pysty valvomaan, eikä järjestävälle taholle asti aina noista ilmoitusta tule, jos ne eivät aivan ajolinjalle satu.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  30.  
  31. #120
    Lainaa Moottoripyorailyn_tuki_ry kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia tapahtumasta, sää suosi ja rata oli kanttarivajeita lukuun laskematta sangen mukava.

    Muutama huomio nopean ryhmän kuski(e)n vinkkelistä.

    1. Olisi mukava jos vuorot alkaisivat pääsääntöisesti ajallaan. Kaadot ym. poikkeustilanteet erikseen, mutta jos päivä alkaa klo 11.00 ja 10.58 alkaa lippumiesten bussikuljetus pisteilleen jolloin nopean ryhmän kuskit töröttävät odottamassa ja renkaitaan jäähdyttämässä yli viisi minuuttia se on paitsi turvallisuusriski, myös vähän tylsää. Lippupisteille pääsee varmaan kävellenkin jos polkupyörää, autoa tai sivujalalla varustettua moottoripyörää ei ole sattunut matkaan (13 vuoden ajan itseltäni on ainakin onnistunut vaikken mikään kestävyysurheilija olekaan)

    2. Lippupisteillä liput olisi hyvä pitää piilossa eikä roikottaa niitä tuulessa liehumassa. Kerran tulin varta vasten veks radalta kun yhdellä pisteellä lepatti punainen lippu ja kävinkin siitä porttivahdille sanomassa.

    3. Ajajakokouksessa esitetyt näkemykset joiden mukaan punaisten lippujen jälkeen tulee ajaa omaa kovaa radalta pois (huomattuaan missä kaato on) on ÄÄRIMMÄISEN vaarallinen idea eikä sellaisen antaja ole kyllä ihan loppuun asti asiaa miettinyt. Näiden n. 800 ratapäivän ja 13 vuoden aikana olen useamman kymmenen kertaa käynyt hakemassa radan varresta jonkun pötköttäjän joka on jatkanut omaa kovaa punalipuista huolimatta ja ajanut öljyyn, radalle pudonneeseen esineeseen ja kerran yhteen kaatuneeseen kuskiinkin. Punainen lippu kun ei tuppaa tarkoittamaan sitä, että radalla on vain ja ainoastaan yksi kaatunut pyörä, siellä voi olla koko radan mitalta öljysumua, useita kaatuneita pyöriä useassa eri paikassa samaan aikaan, kaatosade yhdessä osaa rataa jne. Itselleni ei avautunut lettipäisen naishenkilön avautuminen siitä, että ajan kovempaa kuin hän. Väittäisin, että myös keskiryhmä ja jopa hitaankin kuskit vetävät silmälleen ajettuaan mutkassa moottoriöljyyn vaikka vauhti olisi sitten kuinka paljon rataennätystä hitaampi, omaa kovaa ne hitaimmatkin menevät eivätkä öljytyllä radalla pysy edes apupyörillä pystyssä.
    Jos punaisten lippujen jälkeen (ruutulippu on erikseen) vauhti pudotetaan selvästi alas, niin silloin sinne voi tyrkätä ambulanssin sekaan eikä se lisää riskitasoa juurikaan. Jos joukkoon eksyy kuski, joka ei näe punaista lippua ja törmää edellä ajavaan hälyytysajoneuvoon, hän on Luonnonvalinnan valittu ja joutaa vaihtamaan a) harrastusta b) hiippakuntaa. Ehdotukset joissa taas ehdotetaan ajettavan ruutulipun jälkeen lyhyempää lenkkiä, ovatkin sitten jo ihan sekopäisiä. Ei varmaan tule mieleen, että joku ei muista sitä tai että 2 sek ennen ruutulippua ohi ajanut kuski ajaa pitkän lenkin omaa kovaa ja ruutulipun ensimmäisenä nähnyt ajaa sitten lyhyempää lenkkiä suoraan nopeamman eteen. No, tuohon ei sentään onneksi tartuttu.

    Vauhtierot olivat tänään melkoiset, nopeassa ryhmässä reilusti yli 20 sekuntia vaikka joukossa ei rataennätysten haltijoita ollutkaan mukana. Toisaalta se on uudella radalla odotettavissakin eikä siitä mitään suurempia ongelmia tullut kun sen tiedosti. Normaalistihan nopean ryhmän kuskien ajolinjat ovat jossain määrin ennustettavia, tänään eivät olleet vaan radalla oli kaikki mahdolliset ja pari mahdotontakin ajolinjaa käytössä.

    Muutoinhan päivä oli kokonaisuutena plussalla, mitä nyt koulutettava, joka ajoi tyttöpyörällä ja edustaa väärää sukupuolta, ajoi soolona kouluttajaansa nopeammin. Siitä tuli tietenkin paha mieli, mutta eipähän tarvitse enää opettaa kun on nopeammakseni muuttunut. Oma Botniaringin ennätykseni huononi merkittävästi (1:13.4 -> 1:48,7), mutta sen kanssa voi ehkä elää.

    Kiitos ja seuraavaan kertaan.

    P.S. Ajajakokouksessa voisi olla tiivistetty tietopaketti jossa ajankohtaiset tai poikkeavat asiat niille jotka ovat olleet ajajakokouksessa vaikkapa 50 kertaa tai useammin. Itse myönnän olevani hidas oppimaan, mutta olen jo sisäistänyt ruutulipun ja punaisen lipun merkityksen, sekä sen, että radalla ajetaan vain yhteen suuntaan. Jos tilaisuudessa luetaan aina koko sääntölitania muutama kohta tuplasti parilla kaskulla höystäen, niin osalla saattaa syntyä halu piiloutua telttaan ajajakokouksen ajaksi ja tällöin tärkeäkin informaatio jää saavuttamatta. Tämä mielipide ei ollut pelkästään omani, mutta esitän sen nyt muidenkin puolesta jotta mahdolliset mielensäpahoittamiset voidaan kohdistaa allekirjoittaneeseen ja muut saavat olla edelleenkin niitä hyviä tyyppejä (tähän jokainen voi lisätä haluamansa keltiön, liikkuvan tai muutoin vain söpön). Kiitos, osa II.

    Jukka Relander
    YCC #46
    (Palaute annettu yksityishenkilönä)
    tod totta lukenut muita viestejä kuin tämän. Jaaa aionpa siihen vähän tarttua. Ensinnäki. ihnan ekaks kerraksi ku niitä aivan ekakerrailijoita o riittttävästi niin ne samat perus pena jutut joutuu lukemaan sieltä monisteista joo. joo. niinku siellä peruskoulussa. . kopiokoneet erikseen, ,

    Joo. Jotkut on Aloittelijoiden päiville Liian nopeita. Siis ei vauhiltaan vaan koska se on vaan sopimus.

    Mutta Asiaan: Allek hienoa: Tod näk Whnä tuplaa hintansa jos moottoriurheilussa eurolla saa sekunnin nopeestaan harrastajat pois ajoistaan ni aika halvalla menee. Vaineskaan, tietämyksen jakaminen on yleeensä ilmaista mutta palvelukset ei.

    ... Relander voi sitte morjenstaa. Pari Päivää oli kemoralla hieno ORG henki mutta ku sut näin ajajakokouksessa niin hermostuneisuudenki henki tarttui. kohtaloaki lie mut punanen heilui ja salamakilöi. Lähtiskö se lanssi ja mihnä kierrolle.. Hitaaillee sillee hitaasti ja noille nopeille nopeesti jos vaan tarttis.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen