Tää on tosiaan laji, joka on kadonnutta kansanperinnettä.
70- luvun alkupuolella ei joka nurkka tursunnut suoraan paikalleen käyviä "ylikokovermeitä", joista on
naurettavan helppo kaivella vielä huomattavasti lisää kulkua.
"Mestaruuslaji" oli tosiaan kaivaa kaasaria, imukurkkua ja paisaria lukuunottamatta
mopojen ns. vakio-osista kaikki mahdollinen irti.
Tuon ajan ehkä potentiaalisin yhdistelmä taisi olla Tomoksen 5-lovinen alakerta, johon
sovitettiin Puchin kovakromi kansineen..... uudet virtavehkeet ja sitten ajatusta & luovaa ratkaisua peliin.
Oi jospa.... täällä tuolloin olisi ollut kaupan Kreidlereitä.
Hollantilaisten "mopomiesten" vehkeet olivat sitä luokkaa, että niiden tutkimista muistellessa tahtoo
"niskaa vetää jäykäksi vieläkin".
Sinällään hienoa, että tuolla "mantereen puolella" vielä hengissä olevat, vanhat legendaariset
50cc GP- pierut puuhailevat vieläkin noiden vehkeiden kanssa, erityisesti Hollannissa.
Tahtoo vaan tuo orginaali äänimaailma olla ongelma kansanperinteen ylläpitämisessä.
Sääli, ettei aikanaan ymmärtänyt säilöä yhtään noita keksintöjä.
Siinä olisi tosiaan nykyisille lökäpöksyille ihmettelemistä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Esim. Derbi käyttää muistaakseni samaa runkoa, jarruja yms. sekä mopoissa, että piikeissä. Milläs tapaa tuo mopona sitten muuttuu huonommaksi? Suurin osa nykyisistä mopoista ja skoottereista on varustettu jo vakiona levyjarruilla ja ihan kohtuullisella jousituksella, joten kyllä ne ihan kepoisasti kelpaavat yli 50km/h nopeuksiin. Vai luuletko tosiaan, että itseään arvostava mopotehdas ja sen suunnitteluosasto vielä nykyaikana jättäisi jarrut alimitoitetuksi mopon alkuperäiseen suunniteltuun kulkunopeuteen? (Ei sitten vedetä tähän niitä kiinalaisia markettileluja, joiden kauppaaminen pitäisi olla laitonta)
Superbike #7
Joo, ennen oli kaikki toisinMinullakin oli aikoinaan vanha, lähes romusta kasattu Solifer 4 speed. Ulkonäkö vaan hieman hämäsi ja muistan aina, kun kaveri uudella, tehdasosilla viritetyllä 5-vaihteisella Soliferillaaan jäi toiseksi
Tämä viritystarina on sellainen, että... Oli paikallinen pieni kansalaisopiston moottorikerho ja siellä vetäjänä eräs Jope. Hän ajoi kilpaa moottorikelkoilla, joiden kilpakoneet myös rakenteli itse. Hänen tietotaidoillaan se vanha 4-speedikin saatiin kulkemaan hurjat ~80 km/h, joka myös auton mittarilla todettiin.
Niin, se paisarikin tehtiin hänen opastuksellaan itse, eikä siinä mitään muutakaan kaupasta hankittua viritysosaa ollut. Kaikki viritykset tehtiin vakio-osiin, tai sovellettiin jonkun muun vehkeen käytettyjä osia![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 17.06.2013 klo 13:08.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tuohon aikaan ei PK-seudulla kannattanut "kierrellä haastamassa",
ellei kyyti ollut tasoa.... 80-alueella autoille tarraa selkään nelosella,
ohituksen jälkeen vitosta pesään ja horisonttiin.
Siis "vakiomopon" pytyistä, kansista ja männistä sovellettuna.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Näköjään monella aika kuultaa muistot, kuinka PV kulki ooppelkadetin mittarin mukaan 120Bolt-on varusteilla eli "80":llä Malossilla, 20 lortolla, tehoputkella ja pitkillä väleillä jää todellisuudessa aika paljon siitä.
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni kannatan ajatusta, että nykymopot saisivat laillisesti kulkea sen n. 60-65. Toisaalta perinnemopoille (esim. PV, manki ja pappis) riittäisi 55. PV on ainakin kovemmissa nopeuksissa aika hirveä ajettava. Tänään kävin vaihtelun vuoksi ajelemassa vakio-PV:llä melkein 60 km - leppoisaa matkantekoa kauniissa kesäsäässä
off-topic.... Pappatuntureita on vanhempi väki entisöinyt innolla jo viimeiset 15 vuotta, mutta PV:eiden ja mankien entisöintibuumi on vasta alkamassa. Ostakaa vielä, kun halvalla saatte ja vielä kun osia on saatavilla! Tuossa kuva yhdestä hieman keskeneräisestä, mutta palkitusta, entisöidystä 1981 PV:stä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...i_15062013.JPG
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Ei tuo 120km/h kovin kaukana todellisuudesta ollut kasiaisen pannulla, viidennen vaihteen kanssa pari kymppiä kovempaa. Huippuja rajoittava tekijä ei noissa ollut teho vaan välitysten loppuminen kesken. Jostain arkiston kätköistä löytyy lappu, jossa itse herra 120kg poliisisetä ajoi tutkaan 75km/h meikäläisen mopolla, joka oli kuutiotilavuudeltaan, pakoputkeltaan ja ilmanotoltaan vakio. Kuivan kesän oravan fysiikan omaavan teinin alla tuo lienee kulkenut karvan kovempaa.
Tosin kyllähän noita tossumopoja vaikka millä viriosilla näki rakennettuna päin persettä, jolloin edes isolla pytyllä ei peli kulkenut edes 80km/h. Varsinkin tuo Malossin pytty oli ehkä tuon ajan isoin rahastus.
Kaasarin säädöillä sai helposti 15-20km/h lisää huippuja noihin 60-80cc laitteisiin puhumattakaan kiihtyvyydestä.
Superbike #7
Tuskin kulkee bolt-on viriosilla yksikään PV todellista yli 100km/h. RM-padalla menee varmaan mutta kovin ovat tehottomia nykymittapuulla ne vanhat rm:t, sellaisenkin omistaneena. Ehkä puolet 90-luvun kasikymppien tehosta, tai aikalaisensa yamahaan verrattuna. Kyllä se teho kuitenkin loppupeleissä se rajoittava tekijä on kun puhutaan pv:n kohdalla sen 6-8hp moottoritehosta karkeasti mitä sieltä 80cc vireillä viilailematta irti saa. Itsellänikin yksi PV joskus oli, ja meni sen n.60kmh 50cc virityssylinterillä ja putkella. 2000-luvun enduromopot saa puolestaan tietyt mallit varsinkin menemään putkiviritteisenä jo +90km/h tasamaalla, kun niistä koneista irtoaa se lähemmäs kymmenen kaakkia em. kunnossa.
Niinhän tuo tuntuu menevän että ennen oli miehet vahvempia(joka jannu nosti kevyesti ladan perästä ilmaan) ja PV:t kulki 120-140 tapauksesta riippuen
Sikäli naurettavaa tuo lainsäädäntö, että 125cc kiinamankilla mp-kilvellä saa vedellä vaikka motaria, ja jarrut + runko aivan samat kuin mopoversiossa. Todella paljon kauheampi ajettava kuin jämäkät nykymopot, tuli tuollasella säädettynä+välitettynä+ putkivirinä laskettua pidemmä matkaa valtatiellä 100km/h, enkä kyllä oo pelannut hengenlähtöä koskaan niin pahoin. Katkesi etupumppu sitten omia aikojaan lopulta(kiinalaista alu-valua), meni takuisiin mutta tuon jälkeen ei maantielle mielellään lähtenyt.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 22.06.2013 klo 04:32.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Kyllähän noita ihan hyvin kulkevia mopoja on näkynyt useita kertoja, muutaman kerran olen ajanut mopoilijoiden takana ja mopot kulki noin 80kmh.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Hyvin se eilen kulki sen 80 km/h 115 kilosen liki viiskymppisenkin alla, joskin aika vahvan alamäen se vaati
Ei mopoilu ole mikään pikkupoikain yksinoikeus !
Viimeksi muokannut: GuessWho; 23.06.2013 klo 14:50.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Ihan mielenkiintoista, että miten asia etenee.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutis...n/201306448383
Vakavasti ottaen voisi olla hyväkin, mm. maaseutujamme ajatellen, että tästä tulisi tottakin. Asioidenhan on kehityttävä.
Edit, lisäys. Ja saman tien kehitykseen, että tällaista kuristettua "autoa" 3 v. ajanut saa h.autokortin paljon edullisemmin.
Siinä sivussa menee läpi mopojenkin huippunopeuden nostaminen abaut 60 kmh:hon asti.
<p>.</p>
Onko noi 90-luvun micrat ja kumppanit sitten sen ekologisempia tai turvallisempia kuin nykypäivän mopoautot? Niitä joilla on varaa hankkia jälkikasvulle up, c1, tms. uudempi pikkukinneri taitaa kuitenkin olla aika paljon vähemmän kuin niitä joiden budjetti on 2ke.
Ekologisuudesta en tiedä (enkä välitä), mutta eiköhän mikä tahansa 800-1000 kg teräshäkkyrä peittoa tuollaisen lain mukaan maksimissaan 350 kg muovipulkan turvallisuudessa.
Mitä hintaan tulee, tuolla mainitsemallasi 2 ke:llä ei kyllä mopoautojakaan ostella. Uudet mopoautot näyttävät maksavan sellaiset 12-18 ke (uusi VW Up alkaen 13ke), käytetyt muutamasta tonnista alkaen. Sillä muutamalla tonnilla kuitenkin saa jo vaikka 2000-luvun alkupuoliskon, alle 100 tkm ajetun Clion, joka ei ole autona erityisen hyvä, mutta aina se lehtipuhaltimen moottorilla varustetun muovilaatikon voittaa.
GSF 1250 SA -10
FZ6 S2 -07 (ex)