Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 48:een 48:sta
  1. #31
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Saitko edes rekkarin ylös? Tahdon tavata tämän kaverin, joka todistaa, että pk-seudulla elää vielä joku mopoikäinen, joka osaa virittää mopoa muutenkin kuin rajoittimet poistamalla. Tahi sitten on vähän avomielisempi faija ollu ruuvaamassa.

    Omaan mopoaikaan taisi paras kaupan hyllyltä ostetuilla osilla rakennettu PV kulkea auton mittariin ~140km/h huitteille. Ja tämä siis 15v pojankloppien yritys-erehdys metodilla. Nykyisillä tiedoilla tuosta padasta saisi huomattavasti enemmän irti. Sitten oli näitä jotka heitti RM:n padan mopon runkoon, mutta se on mun makuun vähän huijausta. :P Nyt rupes polttelemaan, että pitäsköhän raahata tuo vanha mopon raato maalta kaupunkiin ja kokeilla mitä siitä saa irti.

    Edit. Isoin ongelma noissa yli 100km/h kulkevissa tossumopoissa oli se, että kumit ei kestäny niitä vauhteja kovin hyvin vaan sulivat alle ja katosivat silmissä. Toinen pikku ongelma oli se, että ne rumpujarrut ei oikein kestäny peräkkäisiä jarrutuksia noista nopeuksista kovin hyvin. Jarrupalat kirjaimellisesti räjähtää pölyksi muutaman kovemman jarrutuksen jälkeen.
    Tää on tosiaan laji, joka on kadonnutta kansanperinnettä.
    70- luvun alkupuolella ei joka nurkka tursunnut suoraan paikalleen käyviä "ylikokovermeitä", joista on
    naurettavan helppo kaivella vielä huomattavasti lisää kulkua.

    "Mestaruuslaji" oli tosiaan kaivaa kaasaria, imukurkkua ja paisaria lukuunottamatta
    mopojen ns. vakio-osista kaikki mahdollinen irti.

    Tuon ajan ehkä potentiaalisin yhdistelmä taisi olla Tomoksen 5-lovinen alakerta, johon
    sovitettiin Puchin kovakromi kansineen..... uudet virtavehkeet ja sitten ajatusta & luovaa ratkaisua peliin .

    Oi jospa.... täällä tuolloin olisi ollut kaupan Kreidlereitä.
    Hollantilaisten "mopomiesten" vehkeet olivat sitä luokkaa, että niiden tutkimista muistellessa tahtoo
    "niskaa vetää jäykäksi vieläkin" .

    Sinällään hienoa, että tuolla "mantereen puolella" vielä hengissä olevat, vanhat legendaariset
    50cc GP- pierut puuhailevat vieläkin noiden vehkeiden kanssa, erityisesti Hollannissa.
    Tahtoo vaan tuo orginaali äänimaailma olla ongelma kansanperinteen ylläpitämisessä .

    Sääli, ettei aikanaan ymmärtänyt säilöä yhtään noita keksintöjä.
    Siinä olisi tosiaan nykyisille lökäpöksyille ihmettelemistä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  2. #32
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    PV:tä ei liene "muutamaan" vuoteen enää valmistettu lainkaan = eiköhän tuonkin yksilön rek.otteet ole aika monen käden kautta jo kiertänyt ja mistä sitä tietää missä omistushistoriansa vaiheessa tuo on ruuvattu nykyisiin nopeuksiinsa

    Ja tuo että vedotaan mopon nopeuden nostossa siihen että kyllä ne rungot ja jarrut kestää, niin... No kestää ja "kestää". Se että samaan runkoon ruuvataan ihan tehtaallakin 100cc moottoria ei tee siitä rungosta/jarruista yhtään sen parempia kuin 50cc runko olisi. Pysähtymismatkat on aika onnettomat näillä "jarruilla" vrt. edes ihan oikeisiin piikkeihinkin, saati suurempiin. Pysähtyyhän tuo nyt 100km/h nopeudesta rumpujarruillakin, se siitä kiinni ole, vaan kuinka pitkällä matkalla tahi kuinka usein tämä on toistettavissa ennen kuin jarrut käpsähtää
    Esim. Derbi käyttää muistaakseni samaa runkoa, jarruja yms. sekä mopoissa, että piikeissä. Milläs tapaa tuo mopona sitten muuttuu huonommaksi? Suurin osa nykyisistä mopoista ja skoottereista on varustettu jo vakiona levyjarruilla ja ihan kohtuullisella jousituksella, joten kyllä ne ihan kepoisasti kelpaavat yli 50km/h nopeuksiin. Vai luuletko tosiaan, että itseään arvostava mopotehdas ja sen suunnitteluosasto vielä nykyaikana jättäisi jarrut alimitoitetuksi mopon alkuperäiseen suunniteltuun kulkunopeuteen? (Ei sitten vedetä tähän niitä kiinalaisia markettileluja, joiden kauppaaminen pitäisi olla laitonta)
    Superbike #7
  3. #33
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Tää on tosiaan laji, joka on kadonnutta kansanperinnettä.
    70- luvun alkupuolella ei joka nurkka tursunnut suoraan paikalleen käyviä "ylikokovermeitä", joista on
    naurettavan helppo kaivella vielä huomattavasti lisää kulkua.

    "Mestaruuslaji" oli tosiaan kaivaa kaasaria, imukurkkua ja paisaria lukuunottamatta
    mopojen ns. vakio-osista kaikki mahdollinen irti.
    Joo, ennen oli kaikki toisin Minullakin oli aikoinaan vanha, lähes romusta kasattu Solifer 4 speed. Ulkonäkö vaan hieman hämäsi ja muistan aina, kun kaveri uudella, tehdasosilla viritetyllä 5-vaihteisella Soliferillaaan jäi toiseksi

    Tämä viritystarina on sellainen, että... Oli paikallinen pieni kansalaisopiston moottorikerho ja siellä vetäjänä eräs Jope. Hän ajoi kilpaa moottorikelkoilla, joiden kilpakoneet myös rakenteli itse. Hänen tietotaidoillaan se vanha 4-speedikin saatiin kulkemaan hurjat ~80 km/h, joka myös auton mittarilla todettiin.
    Niin, se paisarikin tehtiin hänen opastuksellaan itse, eikä siinä mitään muutakaan kaupasta hankittua viritysosaa ollut. Kaikki viritykset tehtiin vakio-osiin, tai sovellettiin jonkun muun vehkeen käytettyjä osia
    Viimeksi muokannut: J@ck; 17.06.2013 klo 13:08.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  4. #34
    Tuohon aikaan ei PK-seudulla kannattanut "kierrellä haastamassa",
    ellei kyyti ollut tasoa.... 80-alueella autoille tarraa selkään nelosella,
    ohituksen jälkeen vitosta pesään ja horisonttiin .
    Siis "vakiomopon" pytyistä, kansista ja männistä sovellettuna.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  5. #35
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    PV:tä ei liene "muutamaan" vuoteen enää valmistettu lainkaan = eiköhän tuonkin yksilön rek.otteet ole aika monen käden kautta jo kiertänyt ja mistä sitä tietää missä omistushistoriansa vaiheessa tuo on ruuvattu nykyisiin nopeuksiinsa

    Ja tuo että vedotaan mopon nopeuden nostossa siihen että kyllä ne rungot ja jarrut kestää, niin... No kestää ja "kestää". Se että samaan runkoon ruuvataan ihan tehtaallakin 100cc moottoria ei tee siitä rungosta/jarruista yhtään sen parempia kuin 50cc runko olisi. Pysähtymismatkat on aika onnettomat näillä "jarruilla" vrt. edes ihan oikeisiin piikkeihinkin, saati suurempiin. Pysähtyyhän tuo nyt 100km/h nopeudesta rumpujarruillakin, se siitä kiinni ole, vaan kuinka pitkällä matkalla tahi kuinka usein tämä on toistettavissa ennen kuin jarrut käpsähtää
    Oli noissa jo 90-luvulla kelvollisiakin jarruja, tai ainakin takapyörän sai ilmaan kun edessä oli 230mm levy 2 mäntäisellä puristimella
  6. #36
    Näköjään monella aika kuultaa muistot, kuinka PV kulki ooppelkadetin mittarin mukaan 120 Bolt-on varusteilla eli "80":llä Malossilla, 20 lortolla, tehoputkella ja pitkillä väleillä jää todellisuudessa aika paljon siitä.

    Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni kannatan ajatusta, että nykymopot saisivat laillisesti kulkea sen n. 60-65. Toisaalta perinnemopoille (esim. PV, manki ja pappis) riittäisi 55. PV on ainakin kovemmissa nopeuksissa aika hirveä ajettava. Tänään kävin vaihtelun vuoksi ajelemassa vakio-PV:llä melkein 60 km - leppoisaa matkantekoa kauniissa kesäsäässä

    off-topic.... Pappatuntureita on vanhempi väki entisöinyt innolla jo viimeiset 15 vuotta, mutta PV:eiden ja mankien entisöintibuumi on vasta alkamassa. Ostakaa vielä, kun halvalla saatte ja vielä kun osia on saatavilla! Tuossa kuva yhdestä hieman keskeneräisestä, mutta palkitusta, entisöidystä 1981 PV:stä:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...i_15062013.JPG
    Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
  7. #37
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kolmone kirjoitti Katso viesti
    Näköjään monella aika kuultaa muistot, kuinka PV kulki ooppelkadetin mittarin mukaan 120 Bolt-on varusteilla eli "80":llä Malossilla, 20 lortolla, tehoputkella ja pitkillä väleillä jää todellisuudessa aika paljon siitä.
    Ei tuo 120km/h kovin kaukana todellisuudesta ollut kasiaisen pannulla, viidennen vaihteen kanssa pari kymppiä kovempaa. Huippuja rajoittava tekijä ei noissa ollut teho vaan välitysten loppuminen kesken. Jostain arkiston kätköistä löytyy lappu, jossa itse herra 120kg poliisisetä ajoi tutkaan 75km/h meikäläisen mopolla, joka oli kuutiotilavuudeltaan, pakoputkeltaan ja ilmanotoltaan vakio. Kuivan kesän oravan fysiikan omaavan teinin alla tuo lienee kulkenut karvan kovempaa.
    Tosin kyllähän noita tossumopoja vaikka millä viriosilla näki rakennettuna päin persettä, jolloin edes isolla pytyllä ei peli kulkenut edes 80km/h. Varsinkin tuo Malossin pytty oli ehkä tuon ajan isoin rahastus.
    Kaasarin säädöillä sai helposti 15-20km/h lisää huippuja noihin 60-80cc laitteisiin puhumattakaan kiihtyvyydestä.
    Superbike #7
  8. #38
    Tuskin kulkee bolt-on viriosilla yksikään PV todellista yli 100km/h. RM-padalla menee varmaan mutta kovin ovat tehottomia nykymittapuulla ne vanhat rm:t, sellaisenkin omistaneena. Ehkä puolet 90-luvun kasikymppien tehosta, tai aikalaisensa yamahaan verrattuna. Kyllä se teho kuitenkin loppupeleissä se rajoittava tekijä on kun puhutaan pv:n kohdalla sen 6-8hp moottoritehosta karkeasti mitä sieltä 80cc vireillä viilailematta irti saa. Itsellänikin yksi PV joskus oli, ja meni sen n.60kmh 50cc virityssylinterillä ja putkella. 2000-luvun enduromopot saa puolestaan tietyt mallit varsinkin menemään putkiviritteisenä jo +90km/h tasamaalla, kun niistä koneista irtoaa se lähemmäs kymmenen kaakkia em. kunnossa.

    Niinhän tuo tuntuu menevän että ennen oli miehet vahvempia(joka jannu nosti kevyesti ladan perästä ilmaan) ja PV:t kulki 120-140 tapauksesta riippuen

    Sikäli naurettavaa tuo lainsäädäntö, että 125cc kiinamankilla mp-kilvellä saa vedellä vaikka motaria, ja jarrut + runko aivan samat kuin mopoversiossa. Todella paljon kauheampi ajettava kuin jämäkät nykymopot, tuli tuollasella säädettynä+välitettynä+ putkivirinä laskettua pidemmä matkaa valtatiellä 100km/h, enkä kyllä oo pelannut hengenlähtöä koskaan niin pahoin. Katkesi etupumppu sitten omia aikojaan lopulta(kiinalaista alu-valua), meni takuisiin mutta tuon jälkeen ei maantielle mielellään lähtenyt.
    Viimeksi muokannut: SMRacing; 22.06.2013 klo 04:32.
    Kawasaki ZX12R B1
    EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R



  9. #39
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa SMRacing kirjoitti Katso viesti
    Tuskin kulkee bolt-on viriosilla yksikään PV todellista yli 100km/h.
    Kappas...jäi tuo bolt on huomaamatta. Kyllä niistä nyt pahimmat valmistusvirheet pitää ennen kiinni ruuvaamista siistiä. ;)
    Superbike #7
  10. #40
    Kyllähän noita ihan hyvin kulkevia mopoja on näkynyt useita kertoja, muutaman kerran olen ajanut mopoilijoiden takana ja mopot kulki noin 80kmh.
  11. #41
    Lainaa Pyörämies kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän noita ihan hyvin kulkevia mopoja on näkynyt useita kertoja, muutaman kerran olen ajanut mopoilijoiden takana ja mopot kulki noin 80kmh.
    Suottaapi olla että mopopoika ajaa sillä 80 km/h, mutta sitku päälle hyppää 100 kg kuski, niin vauhti tippuu 50 km/h

    Entisellä työkaverilla oli kuulemma joku italian ihme, eli "kyykky mopo", joka kuulemma kulki vakiona pitkälle toista sataa
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  12. #42
    Hyvin se eilen kulki sen 80 km/h 115 kilosen liki viiskymppisenkin alla, joskin aika vahvan alamäen se vaati

    Ei mopoilu ole mikään pikkupoikain yksinoikeus !
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 23.06.2013 klo 14:50.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  13. #43
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Suottaapi olla että mopopoika ajaa sillä 80 km/h, mutta sitku päälle hyppää 100 kg kuski, niin vauhti tippuu 50 km/h

    Entisellä työkaverilla oli kuulemma joku italian ihme, eli "kyykky mopo", joka kuulemma kulki vakiona pitkälle toista sataa
    Italian ihmettä kutsutaan Ducatiksi :-)
    Taivas saa odottaa
  14. #44
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Suottaapi olla että mopopoika ajaa sillä 80 km/h, mutta sitku päälle hyppää 100 kg kuski, niin vauhti tippuu 50 km/h

    Entisellä työkaverilla oli kuulemma joku italian ihme, eli "kyykky mopo", joka kuulemma kulki vakiona pitkälle toista sataa


    Se paino ei juurikaan kulkuun vaikuta(mitä nyt vähän ilmanvastus kasvaa), kiihtyvyyteen kylläkin. Itse 110-kiloisena sain 4-t(3hp?) skootterin josta variaattorin prikka pois 65 ottamaan mittariin.

    Alamäkeen voi päästä 100kg kuski kovempaa kuin 60-kiloinen.
    Kawasaki ZX12R B1
    EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R



  15. #45
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Ite olen tuumaillut, että jos kerran 15v on kykenevä ajamaan mopoautoa niin miksei voi antaa suoraan turvallista/turvallisempaa peliä alle. Saisivat ajaa Nissan Micra kokoluokan autoa rajottimella. Huiput rajoitettaisiin esim tuo 65 kmh.
    Joo lisää massaa vaan kakaroiden menopeleihin niin saavat enemmän tuhoa aikaan kun ajelevat miten sattuu.


    636 -06
  16. #46
    Ihan mielenkiintoista, että miten asia etenee.
    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutis...n/201306448383
    Vakavasti ottaen voisi olla hyväkin, mm. maaseutujamme ajatellen, että tästä tulisi tottakin. Asioidenhan on kehityttävä.
    Edit, lisäys. Ja saman tien kehitykseen, että tällaista kuristettua "autoa" 3 v. ajanut saa h.autokortin paljon edullisemmin.

    Siinä sivussa menee läpi mopojenkin huippunopeuden nostaminen abaut 60 kmh:hon asti.
    <p>.</p>
  17. #47
    Onko noi 90-luvun micrat ja kumppanit sitten sen ekologisempia tai turvallisempia kuin nykypäivän mopoautot? Niitä joilla on varaa hankkia jälkikasvulle up, c1, tms. uudempi pikkukinneri taitaa kuitenkin olla aika paljon vähemmän kuin niitä joiden budjetti on 2ke.
  18.  
  19. #48
    Lainaa Ratt kirjoitti Katso viesti
    Onko noi 90-luvun micrat ja kumppanit sitten sen ekologisempia tai turvallisempia kuin nykypäivän mopoautot? Niitä joilla on varaa hankkia jälkikasvulle up, c1, tms. uudempi pikkukinneri taitaa kuitenkin olla aika paljon vähemmän kuin niitä joiden budjetti on 2ke.
    Ekologisuudesta en tiedä (enkä välitä), mutta eiköhän mikä tahansa 800-1000 kg teräshäkkyrä peittoa tuollaisen lain mukaan maksimissaan 350 kg muovipulkan turvallisuudessa.

    Mitä hintaan tulee, tuolla mainitsemallasi 2 ke:llä ei kyllä mopoautojakaan ostella. Uudet mopoautot näyttävät maksavan sellaiset 12-18 ke (uusi VW Up alkaen 13ke), käytetyt muutamasta tonnista alkaen. Sillä muutamalla tonnilla kuitenkin saa jo vaikka 2000-luvun alkupuoliskon, alle 100 tkm ajetun Clion, joka ei ole autona erityisen hyvä, mutta aina se lehtipuhaltimen moottorilla varustetun muovilaatikon voittaa.
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12