Autokin pörisee normaalisti vaikka 10 vuotta vanhaa 95 tankissa tiedä noista mopoista wingi ainakin talven jäljiltä
98lla menee hyvin.![]()
Yamaha Majesty YP250-98 (myyty)
Nykyinen Suzuki Burgman AN400-00 (myyty)
Uusi pärrä Honda GL1800-08
Uusin Kymco Xciting500-05
Pörisee pörisee-> mutta onko jotakin esim. liuvottavaa vaikutusta bensan määränmittauksen anturiin rikkoen sen?
Laatuhan ei siinä tapauksessa vastaisi käyttötarkoitusta kun bemari ei kiellä nyky 95 :n käyttöä, jotenka varmaankaan ei valmistan puolelta tule asialle vahvistusta voisi tulla liian kalliiksi.
Miten se menikään virhe vastuu laki vai mikä se oli..."pitää kestää koko oletetun elinajan"![]()
Jep tuttu ongelmaVastaava sattui itselle viimeviikonloppuna kun olin kevään ekalla minitourilla päristelemässä takaisin Jyväskylästä. Räps vain kun kerran tihrustelin ajtietokonetta näpelöidessäni bensapalkkeja niin kas vain ja paloihan se varoitusvakokin. Ittuaatana! No tiesin, että tankki melkein täysi joten pelit hetkeksi seis. Tarkistin ettei mistään vuotanut. No tiedustelin asiaa Heinolta ja alla saamani vastaus:
Terve,
Polttoaineen filmianturi on todennäköisesti rikki, kohtalaisen yleistä pitkän seisonnan (talvi) jälkeen. Anturin hinta 140€ ja asennus ja ohjelmointi 157€. Yhteensä 297€.
Ensimmäinen mahdollinen huoltoaika 2.5 klo 9.00. Aikaa menee n. 1,5-2h.
BMW K 1200 S ja aina ei tarvitse olla kädet rasvassa!
Tuo filmianturi on aivanMulla hajos se kanssa aikanaan. Yrittivät ensin kalibroida. Toimi päivän kaksi. Maksoi jotain ja mäkeenhän se meni. Sitten vaihdettiin anturi ja se toimi jotain pari kuukautta. Sitten hajosi taas ja vaihdettiin takuuseen. No nyt se on toiminut jo pitempään kuin koskaan ja kesti tuon talviseisonnankin (kop, kop). Silti ainainen pelko perisiissä milloin se taas leviää.
Jos niin käy, niin sitten olkoon. Kunhan saa sen kolmion kuikan perseeseen vilkkumasta jollain konstilla. Vielä osaan nollata tripin.
Kuten joku aiemmin totesi niin mitenkäs tuo virhevastuu? Kyllä tuo on ihan v***n yleinen vika eikä tietenkään mitään takaisinkutsuja tms.
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Bensamittarin anturista Viromille ja Mopomiehelle ynnä muille, joita asia koskettaa:
Jos olette omistaneet pyörän uudesta asti, myyjän vastuu ei katkea takuuajan loppumiseen. Lukeaa Kuluttajaviraston sivuilta lisää. Tarvittaessa ottakaa yhteys kuluttajaneuvojaan. Jos kyseessä ei ole kulutusosa, sen kuuluu kestää niin kauan kuin sen odotettavissa oleva käyttöikä on...bensamittarin anturin kohdalla se on aika pitkä aika, paljon pitempi kuin BMW:n anturien elinikä.
Itseltäni on hajonnut kaksi - ensimmäinen meni takuuseen, toisen kanssa piti vähän kamppailla. Mitä useampi näistä valittaa, sen parempi meille kaikille. Turha maksaa itse BMW:n tekemistä virheistä. Vastuu viasta sille kenelle se kuuluu!
BMW R 1200 GS Adventure
Uutena gessun (vm -08, aj. rapiat 60000km) omistajana kyselisin kokeneemmilta, mitä teillä syö öljyä nuo vehkeet? Ensimmäisen 500km:n jälkeen pinta on selvästi jo laskenut. Kuuluneeko koneen luonteeseen. Hätäilenkö turhaan, koska entinen (FJR) ei syönyt kauden aikana käytännössä yhtään.
Nosigntoday
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Ei syytä huoleen. Omallani ajettu nyt huollon jälkeen 900 km ja ikkunassa pinta laskenut selvästi.
Ei kannata hätäillä lisäämisen suhteen. Lisäile sitten kun se on alarajassa tai lähellä sitä ja vasta useamman tarkastuksen jälkeen. Öljyn pinta vaihtelee kummasti . Öljynkulutus vaihtelee näissä yksilökohtaisesti ja
siihen vaikuttaa niin moni asia. Öljytyyppi , ajotapa ym.ym. Jos pyörä toimii normaalisti , tehot ovat tallella, käynti on normaalia ja savutusta ei esiinny , niin silloin ei ole mitään syytä huoleen. Lisäät öljyä tarvittaessa ja jatkat ajoa.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Kiitoksia uskon vahvistamisesta. Vähän rauhoittaa. Ei tosiaankaan savuta ja pelittää mielestäni ihan ok. Tuon pinnan vaihtelun lasissa olen myös huomannut. Taitaa olla kohtuutarkka asennosta.
No, eiku kilometrejä![]()
Nosigntoday
Gessusta hävisi sähköt. Lavettikyydillä kotiin. Näyttäisi siltä että on oikkarissa on. Heti kun vääntää avaimesta sähköt päälle niin jännitteet notkahtaa. Bensapumppu ei surise ja mittaristo elää omaa elämäänsä.
Kaupassa kävin ja lähtiessä vain inahti ja sitten siitä tuli mykkä.
Mitään ideaa mistä lähteä selvittämään?
Kyllä se lyijyakkukin oikariin menee, just tänään ihmeteltiin yhtä ruohonleikkuria mihin kaveri oli jo hakenut uuden solenoidin ja akkuhan se siellä kuitenkin simahtanut oli...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Vanha akku on nyt latauksessa, pääsee huomenna kokeilemaan. Päristin on 20km päässä joten ei tälle päivälle enempään veny. Toivotaan nyt että se olisi oikeasti akku eikä mitään mystisiä haamuja sähköissä.
Vanha agm akku oli aivan täysin kuollut. Edes valokynä ei punottanut. Vuoden vanha akku jaksoi valokynän mutta ei muuta. Buusterista suoraan virtaa akunkengille ja heräsihän se kuin Frankensteinin hirviö ikään. Akku on siis kaput dööd. Ihme juttu vaan että meni täysin kerrasta mykäksi.
Tälle päivälle ei ny akkua mistään saa ja pyörä - mies väliksi tulee noin 200km joten täytyy tässä viikolla metsästää akku ja ihmetellä mies ja pyörä samaan osoitteeseen.
Näitä samoja tarinoita piisaa loputtomasti. Noi vaan ei jostain syystä tunnu Puimureissa kestävän. Ja yleensä kuolevat "lennosta" ja kerralla. Tavallinen loiskeakku kestää vuosia kunhan vain muistaa muutaman kerran kesässä tarkistaa vedet. Toisissa pyörissä tuo tietty voi olla työlästä.
<p>2002-2014</p>
Niin noita tuntuu olevan. Ovat näemmä koti- ja ulkomailla modailleet Odyssey PC535:sta kiinni. Heavy duty/military grade tavaraa. Ilmeisen hyvä. Mutta ei mene tiputtamalla paikalleen vaan joutuu puukottamaan ja riskinä on kai shorttaus satulan korkeussäätötangon kanssa.
Vieläkin ihmetyttää miten akku voi niin kerrasta kuolla. Toimii hyvin nyt. Ja nyt ei enää elektronit virtaa. Hämmentävää.
Tuon oikosulkuriskin voi pienentää halkaisemalla sopivan muoviputken, laittamalla sen tangon päälle ja vaikka lukitsemalla sen kutistesukalla paikalleen. Itse tein ylijäämälattialämmitysputkesta sellaisen. Vaikka satulan laittaa huonosti kohdalleen, ei akun navoissa ekaksi ole rautatanko yhdistämässä napoja.
-juha-
Saa niitä valmiiksi puukotettuinakin ja valmiilla kiinnikkeillä...![]()
Motorworks
Itselle on tulossa tuollainen sarja vähän niin kuin varalle, jos tuo originaali joskus loppuu. Kuudes kesä menossa, joten ei sitäkään voi huonoksi moittia.
Kyllä ihan perinteinen akkukin voi kuolla kerrasta. Omalla kohdalla näin kävi joskus muinoin autossa.
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Perän ulompi stefa hikoilee. Ei vuoda mutta sen verran puskee "hikeä" että pöly tarttuu. Työnä tuo on kai nopea ja helppo - jos on tilat ja työkalut. Nämä uupuu nyt tähän hätään, ei ehdi lähteä 200km päähän vaihtotyötä tekemään. -> liikkeeseen vaihdettavaksi.
Jos stefan nyppää irti niin tuleeko ne öljyt sieltä syliin saman tien? Ei kai perän öljynvaihtoon tuossa tarvitse varautua?
Jos heittää pyörä kyljelleen, niin ainakin osa öljyistä jää jäljelle. Näin olen itse varautunut reissussa tekemään jos tämä sattuu kohdalle.
Sen jälkeen sopivaan kohteeseen tarkistamaan öljyn määrä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
RM Heinon Guy vaihtoi stefan minun gessuuni, laskussa oli vain stefa ja työ, eli öljyä ei oltu vaihdettu/lisätty. Maksoi vahdettuna reilut 60 euroa, kesällä 2011.
Heinolla on parin vkon jonot. Autocentterillä lupasivat vaihtaa vielä tälle päivälle. Oletan, että öljyt vaihtuu nyt kuitenkin vaikka kenties ilmankin pärjäisi. Iltapäivällä sen sitten näkee.
Stefa hikoili samalla tavalla noin 23tkm sitten ja se vaihdettiin määräaikaishuollon yhteydessä. Näkyy kuitissa olevan stefan hinta 17e. Öljyistä ei nyt tiedä koska ne vaihdettiin ko. huollossa muutenkin.
Stefa vaihdettu, aika niukasti oli kuulemma vuotoa. Olisi voinut mennä pelkällä puhdistuksella. Öljyt meni vaihtoon samalla.
Tulipa sitten eilen vaihdettua GSA:han tällaiset: http://www.ohlins.com/Our-products-new/Motorcycle/Miscellaneous/Shock-absorbers/BMW-R1200-GS-Mechatronics/
Kyllä tuli taas ajo-ominaisuudet kohdalleen. Hieman jänskätti ajella tuolla kun mutkiin ei oikein uskaltanut ajaa, jotenkin tuntui että pyörä *kaatuu* alle ja montuissa/pateissa joku pää heitti/painui miten sattuu.
Nyt toimii ja viikonloppuna GS Meetingissä tulee nuo koeponnistettua tulevaa kesän reissua varten!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN