Juuri ja juuri pääsee liikkeelle ensimmäisellä toimivalla vaihteella (sen verran vaikeasti että luulen sen olevan 3). Sitten ihan normaalisti vaihtaa yhen isommalle, ja töks..
Tutkailin vempelettä tänään vähän paremmalla ajalla (ja paremmilla hermoilla...), ja pelissä siis vaihteisto on kunnossa. Nitkuttelin ees taas ja kokeilin vaihteita, löyty kaikki, mukaanlukien vapaakin :P
Ongelma on siinä, ettei poljin palaudu siihen perusasentoon... Vaihdan kakkoselle ykköseltä, se jää siihen yläasentoon, jolloin se luonnollisesti ei mene kuin alaspäin, ja tästä syystä kuvittelin ettei edes toimisi kuin kaksi vaihdetta (anteeksi...). Mahtaako siinä polkimessa olla jotain palautusjousta, mikä tuon homman hoitaa, kun se poljin on siis todella löysän tuntuinen...? Kiitos ja anteeksi
![]()
Tuntematta sen enempää ninjaa kuin cbr:ääkään tuli heti tämä tapaus mieleen. Eli olisko tässäkin nyt tilanne se, että joko on tosiaan palautusjousi mennyt, tai sitten siellä on vaan niin paljon jotain paskaa vaihdepolkimen akselin juuressa, että vaikuttaa jo vaihteiden vaihtoonkin.![]()
Ensimmäisenä puhdista vaihdeakseli ja kaikki vaihdevivuston nivelet huolellisesti. Tämän jälkeen voitele kaikki nivelet niin että ne varmasti lievistyvät ja notkeutuvat. Tämän jälkeen uusi vaihdelåådan testaus.
Mikäli em toimet eivät auta, on syytä ruveta etsimään vikaa syvemmältä.
Noniin, olihan se odotettavissa milloin tuoreella motoristilla on eka huoltotarve edessä. Kyseessä on siis CBR600F-pc35 vm-99. Eräänä aamuna käynnistäessä pyörän käyntiääni oli poikkeavan epätasainen ja kierrokset ei nousseet ihan niinkuin rikastimen kanssa pitäisi. Ajaessa alakierroksilla kone tuntuu flunssaiselta ja kaasua pitää antaa tavallista reippaammin ettei moottori nukahda. Kiihdyttäessä taas tuntuu ettei tehoa ole ihan niin hyvin kuin ennen ja muutenkin ajaessa käyntiääni on "puksuttavampi" tai traktorimaisempi. Toisena iltana vika katosi mutta tuli taas seuraavana aamuna takaisin. Pyörällä pystyy siis ajamaan ihan hyvin, mutta huolettaahan se kun oma lapsonen on flunssassa.
Onko kellään mitään visioita mistä kaikista asioista ongelmat voisi johtua? Kavereiden kanssa jauhaessa teoriat vaihteli ilmanpuhdistimesta bensansyöttöön, sylinteriongelmiiin ja kaasarin roskaisuuteen. No ilmanpuhdistimessa vika ei ainakaan ole, vaihdoinkin sen jopa varmuuden vuoksi. Isä ehdotti että yksi neljästä sylinteristä ei toimisi tulpan tai jonkin muun syyn takia, joka johtaisi epätasaiseen käyntiin ja tehon puutteeseen. Tulpan vaihtoa alettiinkin tekemään mutta todettiin että projekti vaikutti siltä että kohta rikotaan enemmin kun korjataan joten jätettiin kesken.
Ja nyt kun homma varmaan menee ammattilaisten työksi niin voisitteko suositella hyviä hultopaikkoja pk-seudulta? Asustelen Espoossa joten mitä lähempänä, laadukkaampi ja halvempi sitä parempi.Tärkeintähän on saada pyörä kuntoon, mutta arvostan kyllä sitä että näin opiskelijana pääsisi mahdollisimman halvalla... Muuten on pakko todeta että mukavalta on kyllä pyörä ja ajaminen tuntunut ja Hondasta on tullut jo osa perhettä.
![]()
Mä veikkaisin vian löytyvän tulpista, omassa pyörässä oli samaa "flunssaisuutta" ja tulpat meni vaihtoon sitten huollossa ja nyt kulkee taas aivan mahtavasti. Itse suosittelen Metura Motorsia Malmilla.
Ex CBR 600F
Ducati Monster 620
Motoville suomenojalla. laatua.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Nyt on pakko kysyä että mikäs siinä tulpanvaihdossa tuli ongelmaksi? Ainakin omasta 94 seposta tankki ja ilmanputsarihässäkkä irti ja tulpat ovat hollilla. Joku hondan insinööri kyllä väittää että ne pystyisi huoltoaukoista vaihtamaan purkamatta enempää mutta ei kyllä itseltä onnistuisi :P Ethän satu matinkylässä muuten asustelemaan? Oman taloyhtiön tallissa pyörinyt tuollainen vastaava seppo.
Kyllä ne tulpat pystyy vaihtamaan ilman senkummempia purkamisia. Ne huoltoläpyskät vain pois sivukatteista. Hiukan ahdasta on, mutta ei mahdoton homma![]()
Joo satun asumaan, Matinniitynkujalla.
Koitin tosiaan oppaan mukaisesti vaihtaa mutta oli kyllä sen verran ahtaat välit että ei vaikuttanut kovin helpolta. En tiedä olisiko pitänyt sitten irroittaa ilmanputsari että olisi päässyt vähän paremmin tulppiin käsiksi. Kuitenkaan en mikään kovin kokenut koneiden kanssa ole joten päätin että enpä nyt viitsi enemmän purkaa kun ei mene kohta enää kasaan.
Päivitystä tilanteeseen että huoltotarve kasvoi hieman kun virolainen raksamies ajoi eilen perään kun odotin valoissa. Vauhtia oli onneksi sen verran vähän että mies ja pyörä säilyivät jokseenkin ehjänä, vahinkoina lähinnä vääntynyt oikean puolen kaatumistappi ja oikean puolen sivukatteeseen tulleet jäljet ja ehkä hieman kieroutunut rekisterikilpi.
Ja murinalle, soitin Motovilleen ja sanoi ettei huolla Hondaa, vaan muita kolmea japsipyörää kylläkin.
Viimeksi muokannut: physe; 20.09.2012 klo 15:07.
Meinasin unohtaa mallikohtaisen ketjun. Eli jos nurkkiin on jäänyt pyörimään cbr:n hyvälaatuisia jousitusosia,
voin lunastaa niitä järkevään hintaan.
- 01-04 vusimallien säädettävään keulaan jouset, 0,95 ja/tai 1,00 kg/mm.
- vakioita paremmat venttiilit
- kokonainen cartridge ja muu säläkin huomioidaan
- taakse ~14,8-15,0 kg/mm jousi
- valmiiksi modifioitu ja huollettava takapumppu
- hyvälaatuista tarvikepumppuakin kannattaa tarjota
Mitkähän syttytulpat olisi hyvät -99 600cc hornettiin? Mitkä kestää parhaiten? Ngk:t, densot?
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
Jantteri, täältä http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto/600-cc
löytynee vastaukset.
Älä korjaa ehjää....
Honda cbr 600 f 2006:n jarrujärjestelmä ? Onko yhdistelmä jarrut vai "karvalakki" malliset ? Entäs milloin Abs:t ilmestyivät kuvioihin ? Poikani laittoi Cebarin ja isäukkokin nuortui koeajolla 30-vuotta.
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
ei oo yhistelmäjarrut ja absit CBR 600 äffään saa vasta 2011 uudessa korimallissa
Honda Fireblade HRC 2012
olis kiinnostusta koro clipareista. Onko kellään tietota mistä sais edukkaasti, tai jos joku itse niin mihin tyyliin tehny?
Millastas ääntä tuo löysä nokkaketju pitää? Hornetti alkoi pitämään öljynvaihdon jälkeen pientä kalinaa lämpimänä, semmosta kal kal kal kal, ja ilmeisesti kierrosten mukana ääni tihenee. Vaikea kuitenkin kuulla tuota koneen yli jos vähän enempää kierroksia on. 42500 ajettu, eli ilmeisesti nokkaketjun ja kiristimen vaihtoa kannattaa ajatella, samaten venttiilien tarkistusta?
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
Tervehdys kaikille!
Olisi "pieni" robleema tuollaisessa -91 600 CBR:ssä (PC25). Ei muuta vikaa, mutta tahtoo jättää välille!
Tässä nopea vuodatus aiheesta:
Eli vika on seuraavanlainen: Kesken ajon kone alkaa käymään kolmella tai kahdella mukilla.
Oireet ja taustatiedot:
Vika saattaa mennä ohi kohtuullisen nopeasti (minuutissa) tai kestää huomattavasti kauemmin.
Lämpötilalla ei ole tapahtumaan vaikutusta, vika ei siis ilmene tietyllä lämpötila-alueella.
Myöskään kierrosalue eikä nopeus ole tapahtumahetkillä olleet samat.
Vikaa ei ole ilmennyt koskaan paikalla käyttäessä ja muutenkin pyörä toimii niin kuin pitääkin lukuunottomatta tuota vikaa.
Vian ilmenemisen jälkeen yön yli seisottuaan pyörä käynnistyy ja käy normaalisti kunnes vika taas palaa.
Vian ilmenemisen jälkeen, jos menee pyörän sammuttamaan ja yrittämään käynnistämistä heti tai lähes heti perään, käyntiin lähteminen on luonnollisesti tahmeaa, lähtee useinmiten kuitenkin käyntiin, joskus ryyppy helpotti (mopolle ei ajajalle), ei kuitenkaan siedä kaasuttamista lainkaan vaan sammuu.
Talven aikana pyörästä tarkistettu venttiilien välykset ja kaasarit synkattu, jonka jälkeen ajettu n. 400km ilman ongelmia. Nyt vika ilmenee 3-30km ajon jälkeen.
Korjausyritykset ja vian selvittelyä:
Itselle tuli kaksi luonnollista selitystä mieleen: Vika bensansaannissa tai sytytyksessä.
Kaasarit käytetty irti ja puhdistettu, ei silmin havaittavia vikoja ja olivat puhtaat, myös tankki putsattu, bensat vaihdettu ja tarkistettu että hanasta tulee tavaraa(Bensahana ei toimi alipaineella, vaan valuu aina kun hanan kääntää auki).
Sytytyksen puolelta mitattu ilmeisestikkin kaikki mitä mitattavissa on. Vaihdettu tulpat + johdot + häiriösuojat (hatut). Akun kytkentä tarkistettu.
Viimeisen kerran kun laite hyytyi sopivasti kotinurkalle tunnustelin pakoputkesta mikä (mitkä) mukit olisivat pimeinä. Nelonen oli selvästi kylmä, samoin kolmoseen pystyi koskemaan, ykkönen ja kakkonen ainoat oikeasti kuumat. Tämä aiheutti elämään lisää hämmennystä, sillä olin mielessäni ristinyt vian puolaviaksi. Käsitykseni mukaan puolavian sattuessa olisi pimeänä pitänyt olla 1 ja 4 tai 2 ja 3, koska nämä ovat samassa puolassa? Puolia mitattaessa toinen oli aavistuksen yli raja-arvon (muutaman ohmin).
Oletusarvoisesti mikäli pytyt 3 ja 4 pimenevät vika ei voi olla muualla kuin puola - tulppa välillä tai bensansaannissa? Vai jääkö minulta nyt jotain ajattelematta?
Jos joku on tahinut tällaisen laitteen puolavian kanssa, niin pimeneekö puolan molemmat tulpat vai onko mahdollista että vain toinen sanoo sopimuksen irti?
Kiitokset kaikille vastaajille jo näin etukäteen!
-JosEtTeippaaEtVoiVoittaa-
^ Mulla aikoinaan PC19:ssä oli boksilta puolille menevässä liittimessä vika penkin alla, liittimessä huono kontakti, ja sytytys hävisi ihan yhtäkkiä ja sitten taas saattoi toimia. En nyt muista tippuiko silloin kaikki pytyt vai 2 vain, mutta meno katkesi kuitenkin.
Lisätään vielä, että vika löyty sitten kun mopo taas kävi, purin kaikki katteet poies ja tökin vaan kaikkia johtoja ja liittimiä, ja kun viallista liitintä tökkäsi, niin mopo välittömästi sammui![]()
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Mulla oli aikanaan PC25 kanssa samanlainen ongelma, syyksi paljastui silloin kaasarien neulaventtiilien jumittaminen, joka aiheutti kaasarin tulvimisen. Se johti tulpan kastumiseen ja pytyn putoamiseen pois pelistä. Muistaakseni auttoi, kun siinä vaiheessa, kun alkaa vähän pröpöttämään niin laittoi bensahanan off asentoon. Tietty sitten ei enään pitkälle ajeta, mutta se voisi paljastaa onko samanlainen vika.
ex CBR 600 '05
Yamaha YZF-R6 ´02 ratalelu
Neulaventtiiliin en oikein halua uskoa, sillä kaasarithan tulvisivat tuolloin yli, eikös näissä ollut ylivuodolle joku putki mistä bensa tulis ulos? Lisäksi ryypyn kanssa tuo lähti käyntiin joskus kun teki moisen tenän (ryyppy pois -> sammui) Lisäksi neulaventtiilit näyttivät silmin tarkastettuna hyviltä... EDIT: Lisäksi tuolla jatkuvasti valuvalla hanalla (hana minulla aina auki) kaiken järjen mukaan sylinterit olisivat täynnä bensaa ja käynnistyminen olisi tahmaista/mahdotonta. Kylmänähän tämä lähtee aina käyntiin kuin palmun alta.
Kosketushäiriö on mahdollinen, tuossa viimeksi kävin noita johtoja läpi, mutten saanut kuitenkaan pyörästä mitään reaktiota aikaiseksi, tarkoitus olisi laittaa uudet suorat johdot kummallekkin puolalle (vain toiset korvaten, toinen johdoista meni kiekkamittariin sulakkeen kautta yms.) Toisaalta juuri tuossa "mutkittelevassa" johdossa tuo vika on todennäköisemmin...?
Vikahan tosiaan ilmenee kesken ajon ja pyörä saattaa alkaa toimimaan minutin kuluttua, tai sitten vika on niin paha että pyörä on sammutettava ja odoteltava... Tulpat näyttävät silmämääräisesti kaikki samalta, joten kaasarien säädöt ovat vissiinkin suurinpiirtein tasaiset...
Tänään jatkuu pyörän roplaaminen, eiköhän se siitä suttaannu...
Kiitokset ideoista ja lisää saa esittää!
-JosEtTeippaaEtVoiVoittaa-
Ei luultavasti liity tähän mutta omassa PC25 oli pääsulakkeen kontaktit niin pahasti hapettuneet että ei meinannut lähteä käyntiin -> lopulta ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Heti kun putsasi kontaktit niin kerrasta tulille. Olivat siis silminnähden vihreät hapettumasta. Muuten sähköt pelasivat ok, mutta heti kyykkäsi kun startata yritti. Ei pystynyt tarpeeksi syöttämään akulta virtaa.
Sytytyksen sulakkeen + kontaktin tarkistelin aiemmin, tuossa vika ei ainakaan ollut.
Eilen ei sitten ehtinyt CBR:ää vilkuilemaan, tänään uusi yritys!
Niin kuin tuossa aiemmin ehdotettiinkin, kyllä tässä olen kaatumassa kontaktihäiriön suuntaan, kuitenkin tuossa talvella huoltojen yhteydessä taittelin johtoja / auoin liittimiä...
-JosEtTeippaaEtVoiVoittaa-
Tuli tuo oma PC25 laitatettua väli-a:n sallimiin 25kw tehoihin luisteja räpläämällä. Nyt kun on oikeanlainen teholappu kourassa, herää kysymys mistä tonne konehuoneen puolelle kannattaa hyökätä kurien pois saamiseksi.. Apuja ennen kun alan purkaan yhtään mitään?
CBR 919 RR