Jos on vastakkain kyykkypyörä & vaikkapa madallettu leveerenkainen alustasarjalla oleva BMW? kummalla pystyy vetämään kovemmin?
Periaatteessa auto, jo ihan fysiikan lakien takia. Mutta tosielämässä ei ole ihan niin yksinkertaista. Tästähän nyt aina kiistellään tasaisin väliajoin.
http://www.youtube.com/watch?v=EeP0_aLvc0I
http://www.youtube.com/watch?v=Man0X0bf8vk
Viimeksi muokannut: Murina; 27.09.2012 klo 17:25.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Vai pitäisikö kysymyksen olla yksinkertaistamisen vuoksi, että kummalla saavutetaan suurempi sivuttaiskiihtyvyys?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Moottoripyörässä rajoittava tekijä lienee renkaan pitopinta,
autossa taasen huomattavasti suurempi paino. Normaali katuautoon
ei yksistään maavaravaatimusten takia pysty rakentamaan sellaista
aerodynaamista pitoa että sillä olisi mitään merkitystä tässä.
MotorCyclistissä testattiin takavuosina kahtenkin kertaan radalla
tätä asiaa, ZR1-Corvetella oli n 10% korkeampi mutkanopeus kuin
sen aikaisella FZR1000 Yamahalla, uudemmalla Corvetella ja 1000-Suizalla
(testaajana K.Schwanz) kaarernopeudet olivat suurinpiirtein samat.
Corvette jäi muistaakseni Suzukille n. 3sek/kierros.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Auton sivuttaispitohan voidaan lisätä siivekekeillä, jolloin saadaan niillä downforcea renkaille ja siis pito jonkinverran paranee.. Mitä loivempi kaarre, sitä kovempi nopeus ja siivekkeistä siis suurempi hyöty. Pienemmällä säteellä ja siis hitaamassa kaarteessa sitten ei ole niin paljon tuota etua.
Kait sitä kuitenkin käytännössä parisataaheppainen kyykky oikein säädettynä tavallisen rataauton päihittää, formula ykkönen sitten on jo toinen juttu
Scuuba varmaan osais kertoo tähän, että millasia sivuttaiskiihtyvyyksiä ihan tavan rataharrastajat saa aikaseks. Ite muistan sen verran, että jarrutuksissa meikäläisen tasoinen harrastelija saa parhaillaan jotain 1,2-1,3g hidastuvuuksia aikaseksi ja osaavat kaverit jarruttaa vielä pahimmillaan yli 50 metriä meikäläistä myöhemmin. Äkkiseltään vois luulla, että kaarteessa pääsee ainakin lähelle tasoihin jarru-g:n kanssa, mutta en lähde tän enempää spekuloimaan ennen kun saa datasta varmistuksen.
Superbike #7
Toisaalta tavanomaisessa tilanteessa tienpäällä (kuskit plus kalustot) autolla on hyvin paljon paskamaisempaa ajaa mutkia kun mp:llä. tavallisen auton penkin sivuttaistuet yms. ei juuri auta ja kuski on helposti kroppa C-kirjaimena, kun motoristiin kurvatessa ei kohdistu käytännössä sivuttaisvoimia (suhteessa selkärankaan) lainkaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ehhehhe... Aika harva kakspyöräisellä ajaa mutkat selkä 90° kulmassa "tangentin suuntaan" kuten autossa tapahtuu. Mp:llä voit vetää mutkat "lujaa" pitämättä mistään kiinni (ratatouhuista en tiedä), mutta autoilla et pysy vastaavassa vauhdissa penkillä.
Kyykyllä kuvittelen olevan vielä helpompaa, kun keskipakokiihtyvyyden paine ei tule suoraan berseen kautta selkärankaan pituusuuunnassa.
Jos otetaan ihan keskiverto sporttipelit, sanotaan vaikka kusiais-gixxeri ja vaikkapa GTI golf niin aika vetomies saa olla että tulee rampin mopolla perässä kun lataa autolla kanttiin. Nostetaan panoksia ja otetaan vaikkapa rytkönen palikoilla ja kunnon alustalla, ja vaikkapa Subarun wrx sti, orggis potenzan kumeilla, niin alkaa jo olla vedon paikka ettei kalle-keskiverto aja pyörällä ramppia samalla vauhdilla kuin kalle-keskiverto kaaramies. Miten tilanne muuttuu kun kuskeiksi laitetaan pro-tason heput onkin toinen stoori.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
http://www.youtube.com/watch?v=rploiW80r_M
3.30 alkaa tapahtua. Pyörä on vaativampi kuskin suhteen. Oikeissa käsissä M3 jää toiseksi.
Niin ei kai tässä mistään kuskien vertailusta ollut kyse.
Pikaseen googlettamalla "sport" autoilla näyttäis lateral g:t pyörivän 1.1 tuntumassa.
http://www.modified.com/tech/0805_sccp_benchracing/
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
No se on tietysti aivan eri tilanne, jos ympyrärataa vedetään. Esimerkiksi 5 kierrosta liikenneympyrän läpi voi mennä miten päin vain, mutta suoraan liikenneympyrän läpi pääsee parhaimmillaan esim mp 180 km/h vs auto 60 km/h. Toisella ei tarvitse kääntyä käytännössä lainkaan ja toisella tarvitsee (riippuu tietysti ympyrän geometriasta).
Muuten homma on melko yksinkertainen:
ympyrärata: autolla saa suuremman sivuttaiskiihtyvyyden
pujottelu: mp vie 6-0
moottorirata: katulaillinen pyörä pärjää katulailliselle autolle (Suomen radoilla). Vapaassa luokassa auto vie 6-0.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ketjun aiheesta päätellen alkaa ajokelit olemaan jo ohi.
http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%B6r%C3%A4)
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Ihan totta. Tässä vertailussa on niin monta muuttuvaa tekijää että asiaa vois validisti vertailla vain laboratioriomitauksilla. Itse lähestyin asiaa siten että otetaan vaikkapa hyvällä superpyörällä 10 vuotta katuja kaahaillut ns. Vetomies ja 10 vuotta katuja raapinut rattimies, suhteessa saman tason autolla niin kyllä silti uskon että mopopoika ottaa leukaan oikeelta ja vasemmalta. Hiukan muna vai kana tyyppinen topicci.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Täytyy todeta, että kyllä jokainen täysjärkinen uskaltaa ajaa autolla kusipäisemmin pimeisiin mutkiin yleisellä tiellä kuin MP:lläTämä jo ihan siitä syystä että autolla on helpompi jarruttaa, se ei ole niin herkkä irtohiekalle ja savelle, plus ulos ajossa on suuremmat mahdollisuudet selvitä hengissä
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Noo ei varmaa.. Mutta ei noita mutkasia teitä kukaan jaksa jollain "corollalla" painaa vaikka sataa kilsaa, mopolla taas menee åelkästään ajamisen riemusta, vaikka oliskin tollanen "xj" esimerkiksi...
Todettakoon tähän myös että jos on yhtään huonompi pito, niin esim. nelivedolla pääsee nopeammin ulos mutkasta kuin MP:llä, koska sillä kärsii siirtää enempi tehoa tienpintaan mutkasta ulostullessa![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
tais olla ensimmäinen vuosi isommalla mp:llä 600gsxfkun kisasin jonkun madalletun kipon kanssa ja kyllähän se pari mutkaa voitti puhtaasti
![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Mites jos verrataan vaikka Silverstonen ennätyksiä. Tänä kesänä superstock1000 kellottivat 2:10 aikoja (lähde) ja Fifth gearissa Jason Plato vetäs sen Noble M600 autolla 2:22 (wikipedia)
Toi 12sek on aika iso ero. Ja nää tulokset pitäis olla nyt edes vähän sinne päin koska kyseessä kuitenkin ammatti ratakuski ajamassa tehokasta katuautoo ja sitten prätkä kuitekin verrattavissa siihen mitä katupelilläkin voi ajaa. MotoGP pyörät vetää vielä tosta ajasta muutamia sekunteja pois (2:02 taitaa olla ennätys).
Harrastetasolla toi ero voi olla kyl aika pahasti toiseen suuntaan.
Yamaha FZ6-N -> Triumph Daytona 955i
^Kierrosaika ei hirveästi kerro kummalla pääsee mutkat kovempaa, vai kertooko?![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Avauksen kysymys taisi kuitenkin käsitellä vain mutkan ajamista, eli suorakiihtyvyyksien ja huippujen saavuttamisen nopeudella ei liene sijaa tässä vertailussa ?
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Yx Nääsvillen ramppi nyt ei todista mitään.
http://www.youtube.com/watch?v=iGsTcmLG7dU aika 7.50 mp:llä
http://www.youtube.com/watch?v=2To_5XjIaMk aika 7.55 autolla
Subaru kuitenkin aika yleinen näky liikenteessä ja Mäkinen on joskus rattia pyöritellyt.
Niinpä, tosta auto vs mp rata-ajossa on jo reilu 80 sivua vääntöä täällä http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%B6r%C3%A4).
Tässä video ko. tapahtumasta.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5