Kyllä mopoilla on ajettu jo 60- luvun alusta joten näkökantaa on aika pitkältä ajalta. Renkaista sen verran, että niitäkin on jopa tehty huomattava määrä, autoihin kylläkin. Vanha ja ajettu mopo on aina huonompi ajettava kuin uusi siitäkin syystä, että kilometrejä on jo takana x määrä, varsinkin jos on ajettu paljon radalla äärirajoilla. Kampeesta saa aina mieleisensä kun sitä tuunaa ja rakentelee ja se on nyt vaakalaudalla kun tuo insinöörikunta haluaa alkaa syynäämään näitä meidän vehkeitä.
Sekin on hyvä kun on uuteen kampeeseensa tyytyväinen, niinhän minäkin olen vanhaani. Valistakaa kuitenkin ratamiehet minua amatööriä onko Hondalta tai Yamahatta selaista uutta joka on selvästi parempi kuin XX tai FJR, jossa on tuota elektroniikkaa jota kovasti mainostetiin. Lisäksi sellaiset ominaisuudet vielä jotta pystyy lykkäämään 1500km/päivä matkaajoa. Ei siis mitään nojatuolimalleja vaan sport tournig. Ei pidä yllyttää Italian tyttöjä rataajoon, voi vielä käydä kalpaten meille pohjoisen pojille. Itsekin tein sellaisen havainnon mennä kesänä Italiassa, että skootteritytöt kulkivat kovin kauniisti vuoristoteillä, oikein hikeä pukkas. Ehjänä päästiin kuitenkin kotiin ja ei yhtään hävettänyt vaikka ei pärjätykkään kaarreajossa (kährillä) näille kaunottarille, kiukku oli vain nieltävä, jos sitä nyt oikeasti edes olikaan. Valitettavasti en ole itse löytänyt sellaista uutta mopoa jossa olisi selvästi harpattu eteenpäin ominaisuuksissa. En havitele kilpapyörää vaan nopeaa mopoa jolla voi matkustaa erityisemmin väsymättä. LT:n sai ylempänä hymyilyä aikaiseksi vaikka onkin varsin oiva matkakumpani ja kyllä silläkin on mutkat menneet. Tuo voima kun aina kinosta niin kuinkas paljon sitä on nyt yli 200hv noissa kyykyissä, siis vakiossa. Jos sitä on tullut rutkasti lisää niin silloinhan liikutaa varmaankin jo reilusti 250hv. Vuosituhannen vaihteessahan tuo voimareservi oli jo tuo 200hv.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Justhan sulle Nitrous selitti. Nuo Race ABS:t, luistonestot jne. on ihan vakio-ominaisuuksia useassakin mallissa joita nykyään myydään. Uudet Ducatit (jopa Diavelissa on luistonesto), BMW S1000RR, Aprilia RSV4 APRC. Japseista en miusta tarkkaan kun kun ne ei sinällään koskaan ole kiinnostaneet.
Käypäs koeajamassa vaikka tollanen uusi bemari niin saat vähän käsitystä miten järkyn nopea sellainen on.
Eli jos otetaan pyörä ja renkaat jolla perusrataharrastaja kävi radalla katupyörällään n. vuonna 2000 (vaikkapa R1 vm 2001) vrt. vaikka tuo bemari ja kumit joita tänäpäivänä käytetään ero on merkittävä. Noilla samoilla vehkeillä kun tahkotaan noita mutkateitäkin ja välillä ihan lomareissuja vaikka Alpeillekin.
Viimeksi muokannut: zpete; 28.09.2012 klo 13:53.
Eiköhän kuitenkin pidetä mielessä, että "peruskonstruktio" asettaa aika pitkälle sen
viimeisen paalun paikan, kuten myös ihmisen fysiikka.
Elektroniikan huima kehitys on... suoraan ja välillisesti jonkun tuntuman mukaan vähentänyt
merkittävästi "hajontaa" suorituksissa.... niin tekniseltä kannalta tarkastellen,
kuin kuskien kykyjenkin osalta.
Sinällään mielenkiintoista, että kun jätetään pyörillä kulkevat "siivet" pois laskuista,
monessa hommassa on siirrytty "jouheasta mutka-ajosta" taktiikkaan jossa
touhu muistuttaa lähinnä drag racingia mutkasta toiseen.
Hämärästi muistelen, että esim. cartingissa aikanaan haettiin esim. puolikkaissa
ns. jouhevaa ja venyvää konetta..... kunnes huomattiin, että podiumille ehtii
paremmin lähinnä pumppuhaulikon voimantuottoa muistuttavalla padalla ja
perinteisestä poikkeavalla ajotyylillä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tämän takiako mopokauppa sitten sakkaa. Tietysti tällä asialla ei ole mitään tekemistä siihen kumpi on liukaampi mutkissa auto vai mopo. Kun vielä päätettäisiin millaisissa mutkissa radalla vai tiellä, hyvällä näkyväisyydellä vai sokkona niin kuin usein vuoristossa. Asia menee vielä vaikeammaksi kun kiistellään siitä millä pitää ajaa ratavehkeellä vai maantiejuhdalla, vakioautolla tai rakenetulla kilpurilla. Sitten vielä renkaat, rata vai katu. Ajakaa kuitenkin tiellä sillä lailla, että olette ehjänä kotona, siipeensä saaneena ei ole kivaa ajaa enää kovaa.
Ei juuri mitenkään jos sitä taluttaa himasta nakkikioskille ja takaisin. Jos pyörää käyttää siihen tarkoitukseen, mihin se on tehtykin, on ero varsinkin tehon ja kääntyvyyden osalta hyvinkin selvä.
Edit. Esim tehot on kasvanu parissa vuodessa sen verran, että toi meikäläisen -08 Yamaha R1 täysputkistolla ja kitti-Eculla + muilla sääntöjen sallimilla kilkkeillä höystettynä häviää suorilla ainakin vakiokuntoisille bemareille ja kawoille. Eli kyllä se kehitys on hidasta kun parin vuoden takainen kilpuri ottaa pataan vakiopyörältä, joka on vieläpä tuotu ajamalla radalle.
Aktiivisesti säätyvä alusta löytyy tällä hetkellä vain bemarin uudesta HP4:stä, mutta noi muut herkut alkaa olemaan aikalailla vakiotavaraa uusissa tonnareissa kaikilla valmistajilla. Ja ne joilta nuo vielä puuttuvat, lisäävät nuo pyöriinsä seuraavan parin vuoden kuluessa.
Matkamopoista voit perustaa vaikka oman topicin. Onko se nyt mikään ihme, että valmistajat ei halua tehdä alle 200kg/+200hp matkapyörää, koska painavammatkin menee kaupaksi. Ja matkapyörien kehitys seuraa muutenkin kyykkyjä muutaman vuoden viiveellä. Tämän huomaa siitäkin, että 10-15 vuotta vanhaa suunnittelua olevat mopot menee edelleen kaupaksi. Vähän sama juttu kuin se, että autoissa luksusmalleihin tulee ekana uusimmat varusteet ja viimeisenä ne lisätään karvalakkimalleihin.
Edit. Renkaista sen verran, että mihinkähän niitten olisi katukumien osalta pitänyt kehittyä kymmenessä vuodessa. Suoraan ajaessa kun ei ole ihan hirveästi väliä millainen musta ja pyöreä siellä alla on ja pito noissa nykyisissä touring-renkaissa riittää radallakin sellaiseen kyytiin, johon 90% motoristeista ei kykyne.
Edit. 2: Itsehän en siis ole koskaan kilpaa ajanut, ensi kesänä ehkä jos jostain saa rahaa. Nämä erot uusissa ja vanhoissa kyykyissä on vain tälläisen köröttelevän rataharrastajan omia näkemyksiä.
Superbike #7
Sivupolulla kun ollaan niin, nuo tonnarit ovat kehittyneet aikalailla sitten vuoden ~2004, kun superbikeja alettiin ajaa uusin säännöin. Kusiaisten puolella viimeiset nelisen vuotta ovat kyllä olleet kehityksen saralla melko hiljaista, jos en ihan kujalla ole.
Kaiken kaikkiaan väittäisin, että 2012 mallisto on kautta linjan merkittävästi kehittyneempää kuin vuoden 2002. Oiskohan poikkeuksia kura/ enskapuolella (siis oikea enska, ei matkamöhkö).
Jahka päästään muutama vuosi eteenpäin, niin esimerkiksi 2010 BMW:n asettama pohja kyykyissä on normi, jopa Hondan osalta. Spekulointia joo, mutta näin tapahtuessa merkittävä kehitys jatkuu tonnareiden osalta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ajatus on kyllä karannut aika kauaksi kysytystä. Kummat on kehittyneet nopeammin autot vai mopot. Väittäisin että autot. Siitä on pitkälti kysymys, tässä vertailusta. Ratamiehet tykkäävät, että ovat saaneet vajaassa vuosikymenessä riitävästi hyvää ja tavoiteltavaa sehän on silloin ihan hyvä. Me sport tournig ajajat sitävastoin katsomme, että kehitys on jotenkin pysähtynyt, kun ei pääse tuhlaamaan rahojaan uutuuksiin. Ratamiehilla on siis kalusto mieleistä ja meilläkin asiat on kunossa kun on kulkeva peli alla mutta uutta odotellaan jotta saataisiin tuo elektroniikka näihin japseihinkin korjaamaan omia ajovirheitä. Näyttää kyllä pahalta, että tulevat messut eivät tarjoa oikein paljon todellista ja mulistavaa uutta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Jo vuonna 1994 suunnittelimme jätkien kanssa GoldWingia jossa olisi piikkirenkaat ja sillä ajettaisiin jäällä 2päällä.. sit soitettas mökille/kotiin että laitas kaffet tippumaan![]()
Vois karavaanarille tehdä tiukkaa...ja aika monelle kyykkykuskillekin http://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo
Taivas saa odottaa
Missä kuplassa oikeen elät? Vuosi oli 1998, eli testi tehtiin 14vuotta takaperin. Meinaat että 98 r1:llä pärjäisi nykypäivän pyörille? Todennäköisesti kusiaisille alkaisi jo tulemaan takkiin radalla. Tehot on auttamattoman pienet verrattuna nykypäiväisiin vaikka s1000rr, 128rwhp vs. 177,8rwhp sportriderin mittaamat. Tehoero siis takarenkaalla 50hevosvoimaa, sehän on aivan helvetisti moottoripyörässä. Eikä tuo 98 r1 mikään aerodynaaminen ihmekään ollut, kesy kulkemaan tehoonsa nähden. Jos 1000rr bemariin sitä vertaat niin jo suoralla tiellä 0-200km/h kiihtyvyydessä tulee takkiin n.2s, joka on paljon. Nyrren pääsuoralla nopeusero on helposti 30km/h bemarin hyväksi.
Miksi sport-touring pyörän pitäisi painaa 200kg, minun tietääkseni niitten ominaisuuksiin kuuluu jotta massaa löytyy? Ei ne ole mitään kilpureita. Nykyinen sport-touring pyörä +240kg painoineen on huomattavan paljon mukavampi ajaa tuolla maantiellä, mitä oli entinen vajaa 190kg tankki täynnä painava pyörä.
Tosin tohon painoon kyllä voi sanoa, ettei taida niin kevyttä sbk-replicaa löytyä vakiokunnossa mitä oli 2000-alussa. Osa selittyy varmaankin painavilla vakioputkistoilla(päästöjen ja äänten takia)
RSV Mille R '02 434 462lbs
GSX-R 750 00' 397 426 lbs
GSX-R1000 '09 432 460 lbs
YZF-R1 '10 448 477 lbs
ja jos siihen vielä yksi supersportti sekaan niin;
GSX-R600 '09 414 441 lbs
Read more: http://www.sportrider.com/weights_me...#ixzz27m2WlDvt
(c) sportrider.com
Joskus ihmettelin kun entistä gixeriä (750 00 ja 01) punnittaessa antoi titaaniputkistolla alle 190kg lukemia tankki täynnä. Luulin että vaaka on rikki, mutta ei se ollut. Toisaalta nykytekniikalla varmaan onnistuisi tehdä kevyempikin katupyörä, joka on vielä vakaa noin alhaisella painolla. Tuo gixeri oli etupäästään melkoisen "elävä" 270km/h todellisen jälkeen, ilmeisesti teki nostetta keulaan jo aika paljon.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 28.09.2012 klo 20:10.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Oneksi en elä kuplassa. Enkä väitä, että vanha R1 on parempi kuin tämänvuoden malli. Vaan luin tuolloin sen artikelin jossa silloinen R1:n oli sukkelampi tuon kyseisen radan testissä. Muistaakseni 3 mutkaa oli Dodge nopeampi (jyrkimmät mutkat). Minä en siis väitä mutta lehti väitti, en muista mikä lehti oli kyseessä, ilmeisesti joku moottorilehti.
Sen kyllä väitän, että en löydä yhtäkään mopoa jaka painaa öljyt, nesteet ja tankki täynnä alle200kg. Kulkee yli 200 mailia/h. Ja siinä on yli 200 hevosvoimaa. Nämä ominaisuudet katupyörässä, ei siis rakenetussa kilpurissa.
Jos sellainen löytyy niin silloin olen ollut tietämätön.
Wingi ilman matkailuautoa:
www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo
19. maaliskuu 2007 - 3 minuuttia - Lataaja: yabbanoname
this guy once did 106 runs on deals gap in 24 hours fastest run about 11 minutes. He makes ...
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Ja tämäkö on sinun "peruste" poskettomalle väitteellesi etteivät sporttipyörät, renkaat yms ole kehittyneet kymmeneen vuoteen. Hienoa. Kuka kymmenen vuoden kehityksen seisahtumista väittää tapahtuneen, on tosissaan elänyt kuplassa, tai luultavammin ei vaan tiedä mistä puhuu.
Mutta jatka vain. Viikonloppu on tulossa ja viihdettä kaivataan.
Ringin kierrosennätyksiä eri laitteille ==>> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...eife_lap_times
Siellä on tietysti pikkasen eripituisia lenkkejä mutta pisimmän lenkin ennätyksissä ei pyörillä juurikaan voi henkseleitä paukutella. 10R-Kawa 2011 ajoi pisimmän lenkin aikaan 7.50. "katulaillinen" Viper 2010 aikaan 7.12.
No tämä auto vs. pyörä on yhtä vanha ja eripuraa aiheuttava aihe kuin se että mikä on maailman nopein moottoripyörä tai auto.Minkä tahansa väitteen heittää ilmaan niin aina joku sanoo että "mutta kun siinä oli sellaset renkaat,sellainen kuski,sellainen keli"......jne. Kiistely ei lopu koskaan.
Mutta lopullinen fakta on se että auto voittaa aina lopulta pyörän kun mennään äärimmäisyyksiin. Autolla on ajettu matalimmat ajat stripillä,autolla on ajettu suurimmat huippunopeudet,autolla ajetaan isoilla moottoriradoilla nopeimmat ajat. Niin se vaan menee. Näin motoristina se fakta on pakko itsekin myöntää.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!