Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 151:sta
  1. #61
    Itseäkin kyllä rassaa (ja ajan päivittäin Tuusulan moottoritie / Kehä3 / Kehä1 / Lahden moottoritie / Hämeenlinnan moottoritie) aina jotain noista väylistä. Ja se mikä yleensä häiritsee, eniten kotilolla tai kuorma-autolla ajaessani, on jo täällä mainitut:

    - Ohituskaistalla nukutaan, joko ajellaan turhaan vaikka oikealla ei ajaisi ketään, tai sitten ajetaan joko samaa vauhtia tai ehkä jopa hieman hitaammin, kuin oikealla kaistalla. Ei pitäis mennä sinne vasemmalle, jossei aijo ohittakkaan!

    - Ja kaikista eniten ketuttaa se, kun tuntuu että osa suomalaisista vaan ei osaa tuota moottoriteille liittymistä. Siinä on kiihdytyskaista sitä varten, että siinä kiidhtysykaistalla kiihdytetään sallittuun nopeuteen (alkaa ramppien alusta) ja liitytään sillä 100:n tai 120:n vauhdilla muun liikennevirran sekaan. EI niin, että ajetaan sitä ramppia 60-80 kmh, survotaan se sinne motarille joka aiheuttaa turhia jarrutuksia ja/tai vasemman kaistan ohituksia, ja sitten aletaan siinä moottoritiellä vasta nostamaan nopeutta 60-80:stä sinne 100/120.

    - Ja viimeisenä tosiaan tuo, että joko vaihdetaan ohituskaistalta IHAN siihen nenän eteen, vaikka latua olisi, tai sitten jos 25-50m päässä on poistumisramppi, niin sieltä ohituskaistalta tullaan tuhatta ja sataa, ja sitten koukataan ihan vasemmasta laidasta oikeaa kaistaa ajavan nokan edestä ja liittymän liikennemerkin/pientareen välistä sinne ramppiin. Vaikka oikealla kaistalla ajavan takana olisi ollut hyvin tilaa.

    Kaikkia näitä näkee päivittäin, etenkin te, jotka ajatte esim Tuusulan väylää ja/tai Kehä 1:stä työmatkallanne aamuisin ja iltapäivisin.
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
  2. #62
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Poikkeushan tuohon lailliseen oikealta ohittamiseen on, jos vasen kaista liikkuu oleellisesti oikeaa hitaammin..

    Tiedä sitten, saako niin te4hdä jos vasemmalla joku menee 100kmh 120kmh alueella (motari)



    edit..jaa, tuossa yllähän oli jo liikennevirrasta...
    Niinpä....näinhän se tietysti on ja tottakai oikealta saa ohittaa jos puhutaan moottoritiestä (120km/h) ja joku ajaa vasenta kaistaa 100 km/h. Mutta minkä helvetin takia vasen kaista yleensä voi liikkua oleellisesti oikeaa hitaammin, jos ajetaan kuten moottoritiellä kuuluu ajaa? Kaiken järjen mukaan (ei nyt oteta mukaan rekkaa ohittamassa toista rekkaa) vasenta kaistaa ajavien pitää liikkua 120 km/h+, koska oikealla kaistalla ajetaan 120 km/h, eikö niin?
    Toisikohan se kolmas kaista helpotuksen tuohon suomalaiseen motarihelvettiin? Tuskin....pomminvarmasti joku menisi sinnekin köröttelemään mittarinopeutta 120 joka todellisuudessa on ehkä 111, ja miettisi, ettei hän voi olla kenenkään tiellä, koska kovempaahan täällä ei saa edes ajaa. Saksassa käynti tekisi monelle terää, ei ihan vähään aikaan tarvitsisi piipahtaa vasemmilla kaistoilla kuin pakon edessä.
  3. #63
    Lainaa GSXman1400 kirjoitti Katso viesti
    Mutta minkä helvetin takia vasen kaista yleensä voi liikkua oleellisesti oikeaa hitaammin, jos ajetaan kuten moottoritiellä kuuluu ajaa? Kaiken järjen mukaan (ei nyt oteta mukaan rekkaa ohittamassa toista rekkaa) vasenta kaistaa ajavien pitää liikkua 120 km/h+, koska oikealla kaistalla ajetaan 120 km/h, eikö niin?


    Johtuu vaikkapa lainkuuliaisista kansalaisista ja vähän muustakin..

    Pakujen, bussien ja matkailuautojen ajoneuvokohtainen on 100 km/h. Myös mittarivirheen tiedostamattomuus, varovaisuus, kokemattomuus, keli... Peräkärryhemmot (rajoitus 80 km/h) joilla on hieman hoppu, mutta kuitenkin kortinsäilytysvaisto tallella jne, jne.. Mikään laki ei edellytä ohitustilanteessakaan käyttämään 120 km/h nopeutta, eikä motarilla kuulu = ole pakko ajaa missään tilanteessa sataakahtakymppiä, saati kovempaa.

    Johtuu myös siitä, ettei vaihdeta kaistaa ajoissa ja kun lähdetään liian myöhään ohitukseen, niin kotilo ei vaan kiihdy - ja vaikka kiihtyisi, niin ei raaskita painaa kaasua. Myös oikealta ohittavat kiilaajat aiheuttavat huomattavasti muiden ohittavien nopeuden hidastumista. Toki vasen kaista vapaana täytyy pitää, mutta haitaria sekä hidastumista aiheuttavat myös ne vilkkaassa liikenteessä kaistalta toiselle turhaan pomppivat hölmöt.
    Viimeksi muokannut: J@ck; 15.08.2012 klo 02:47.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  4. #64
    Tarina kertoo, että esim. Kehä III - Lohja, sekä vastaavasti Mäntsälän välillä voi
    ihan rauhallisesti ja poukkoilematta, ajellen 120-125 kmh todellista,
    sivuuttaa 2-3 autoa vapaata oikeanpuoleista kaistaa ajaen..... jokaista
    vasenta kaistaa tehtyä ohitusta vastaan.

    Tarinan todenperäisyyttä ei ole pienintäkään syytä epäillä.

    Se kertoo myös vasemmalla kaistalla "pötköttelyn" olevat sellaisissa
    mittasuhteissa, että valvovan viranomaisen olisi syytä
    tarttua asiaan..... niinä hetkinä kun jostain kumman syystä
    saavat päähänsä keskittyä johonkin olennaiseen.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  5. #65
    Teoria on teoriaa ja käytäntö käytäntöä - liikennekäyttäytymistä seuratessa.

    Suojatieasiat. Jos jalankulkija on astumassa suojatielle, on väistettävä ja pysäytettävä. Pyrin tulkitsemaan asian myös niin, että jos jalankulkija on pysähtynyt suojatien eteen seisomaan hänellä on aie ylittää tie, eli pysäytän auton ja mp:n. Jos taakseni syntyy autojono, ja kahden samaansuuntaisen kaistan rinnakkaiselle kaistalle tulee myös jono, niin mitäpä siitä, antaa jonon muodostua. Ja toisinaan, jos jalankulkija heiluttaa kättään, että "ann mennä vaan", niin seisautan - tässä kohden laki on laki, ja sen noudattaminen tuottaa hyvät fiilikset.
    Kaista-ajo motareilla, joilla siis paljon liikun. Ruuhkaisella tiellä, jossa vas. kaista on täynnä - niin täynnä, että hetkittäin se menee hitaammin, kuin oik.puoleinen kaista jossa olisi pätkittäin tilaakin. Pysyn vas. kaistalla, sillä hetkittäinen oik. poukkoaminen aiheuttaa taas kohden tarpeen "ängetä" vas. kaistalle muiden väliin. Näin se Suomessa toimii. Näissä tilanteissa mp:llä menen aina oik. kotiloiden ohi, kun kohdalle sattuu.

    Vilkkaalla motarilla, jossa usein joutuu ohittamaan hitaampia. Aina ohituksen jälkeen oik. kaistalle, vaikka siirtymistä kaistalta toiselle olisi tehtävä tiuhaan. Ja aina varsinkin siirryttäessä oik. kaistalta vasemmalle, vilkun käyttö on erittäin tarpeellista, käyttöön edellyttää myös laki. Asian merkityksellisyys korostuu, kun kohta "pimeät" vuodenajat koittavat. Mp:llä vilkkaalla tiellä menemistä on harkittava. Pitäisi mennä taakse ja odottaa edellä ajavan väistöä, joka tapahtuukin about 8 kymmenestä, mutta sitten on ne pari onnetonta, jossa tuloksena voi olla eilisen kaltainen pökkelö.
    <p>.</p>
  6. #66
    Lainaa Karkov kirjoitti Katso viesti
    - Ja kaikista eniten ketuttaa se, kun tuntuu että osa suomalaisista vaan ei osaa tuota moottoriteille liittymistä. Siinä on kiihdytyskaista sitä varten, että siinä kiidhtysykaistalla kiihdytetään sallittuun nopeuteen (alkaa ramppien alusta) ja liitytään sillä 100:n tai 120:n vauhdilla muun liikennevirran sekaan. EI niin, että ajetaan sitä ramppia 60-80 kmh, survotaan se sinne motarille joka aiheuttaa turhia jarrutuksia ja/tai vasemman kaistan ohituksia, ja sitten aletaan siinä moottoritiellä vasta nostamaan nopeutta 60-80:stä sinne 100/120.
    Tästä olen AIVAN samaa mieltä! Mm. Karjalaisen yleisönosastolla on joka vuosi samat kirjoitukset siitä miksi rampista tulevaa ei väistetä ohituskaistalle, jäkätijäkjäk. Kyllähän se varmasti on haastavaa liittyä moottoritien 100-120km/h kulkevaan liikennevirtaan jos oma nopeus on max. 70km/h. Kyllä se yks-piste-kiree Tojanttikin sen verran kiihtyy, että rampin pohjalla ollaan jo lähellä rajoituksen mukaisia nopeuksia.
    Kawasaki Z1000 -03
    Kawasaki ZX-6R 636B - EX
  7. #67
    Lainaa Zetäxä kirjoitti Katso viesti
    Tästä olen AIVAN samaa mieltä! Mm. Karjalaisen yleisönosastolla on joka vuosi samat kirjoitukset siitä miksi rampista tulevaa ei väistetä ohituskaistalle, jäkätijäkjäk. Kyllähän se varmasti on haastavaa liittyä moottoritien 100-120km/h kulkevaan liikennevirtaan jos oma nopeus on max. 70km/h. Kyllä se yks-piste-kiree Tojanttikin sen verran kiihtyy, että rampin pohjalla ollaan jo lähellä rajoituksen mukaisia nopeuksia.
    Ainakin pk-seudulla useimmiten se rampilta tuleva köröttelijä puhuu puhelimeen, eli keskittyminen on siinä eikä ajamisessa. Useamman kerran tänäkin kesänä sieltä on myös kännykkä korvalla ja niskat jäykkänä tuikattu suoraan liikennevirtaan 20-30km/h nopeuserolla (vaikka monesti kiihdytyskaista jatkuisi vielä pitkäänkin) ja sitten paniikissa väistellään ja jarrutellaan.

    Toiset sankarit on näitä jotka enempää ajattelematta antaa tilaa rampista tuleville, oli tarvetta tai ei, katsomatta vedetään vasenta kaistaa tulevan eteen/kylkeen. Viimeksi tapahtui tilanteessa jossa oli kokonaiset kolme autoa näköpiirissä ja silti sai tehdä hätäväistön pientareelle, kun neiti päätti kiilata vasemmalle suoraan rinnalla ollessa.

    Näiltä pitäisi viedä kortit, jos keltä.
  8. #68
    Hidastamisen tarpeen motareilla katson edelläni kulkevan ajoneuvon edellä kulkevasta. Jos siinä jarruvalot välähtävät, niin tarpeen vaatiessa - väläytän omiani, merkiksi takaatulevalle, että kohta saattaa hidastua. Ja tämä niin kotilolla ja mp:llä, niin koti-, kuin ulkomailla. Ja jarruttamisen tarpeen ollessa voimakasta haen näpin hätävilkkujen kytkimelle - vaikka ajoneuvo olisi vielä reippaassakin nopeudessa. Honussa tämä kytkin on hieman epäloogisessa paikassa - ja sitä joutuu hapuilemaan - ikävä kyllä. Varsinkin lomareissulla sitä tarvittiin pakosti bahnoilla.

    Liittymiset seuraan jo etäältä, kun ramppia tuleva ajoneuvo on vasta lähestymässä liittymistä, olipa liittyvän ajoneuvon nopeus miikä tahansa. Jos tilaa on, niin siirryn vas. kaistalle, mutta en "änkeä", ja jos tilaa ei ole sovitan ajonopeuttani, salliakseni tulevan ajoneuvon liittymisen jouhevasti mukaan motarin liikennevirtaan.
    Eihän siitä mitään tule, että liittyvä joutuisi vaikka seisauttamaan, lain mukaan. Kaaoshan siitä tulisi,
    esim. ns. käärmeportin liittymät.

    Näin siis ns. Lahden ja Porvoon ajoittain hyvin vilkkaissa aamun ja iltapäivän liikennevirroissa, kun ihmiset kiiruhtavat töihinsä ja koteihinsa.
    <p>.</p>
  9. #69
    Lainaa Brocol kirjoitti Katso viesti
    Ainakin pk-seudulla useimmiten se rampilta tuleva köröttelijä puhuu puhelimeen, eli keskittyminen on siinä eikä ajamisessa. Useamman kerran tänäkin kesänä sieltä on myös kännykkä korvalla ja niskat jäykkänä tuikattu suoraan liikennevirtaan 20-30km/h nopeuserolla (vaikka monesti kiihdytyskaista jatkuisi vielä pitkäänkin) ja sitten paniikissa väistellään ja jarrutellaan.

    Toiset sankarit on näitä jotka enempää ajattelematta antaa tilaa rampista tuleville, oli tarvetta tai ei, katsomatta vedetään vasenta kaistaa tulevan eteen/kylkeen. Viimeksi tapahtui tilanteessa jossa oli kokonaiset kolme autoa näköpiirissä ja silti sai tehdä hätäväistön pientareelle, kun neiti päätti kiilata vasemmalle suoraan rinnalla ollessa.

    Näiltä pitäisi viedä kortit, jos keltä.
    Juurikin sama tilanne Oulussa josta aikasemin tuolla mainitsin. enemmän kuin 75% vähänkään simään pistävistä nyhertäjistä rampeilla ajaa puhelin korvalla_ kattomatta ympärilleen tai kiihyttää isoimmalla vaihteella varovaisesti.

    Mut virallinen kanta lienee se että kun ylinopeutta ei ole niin vaaraakaan ei aiheuteta.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  10. #70
    Lainaa Ropaaja kirjoitti Katso viesti
    Lahdentie myös työmatkapätkää.

    Nuo vasemmankaistan valloittajat kans ottaa päähän, mut talvea ja räntäkelejä odotellessa
    (siis autonajoaikaan siirtymistä odotellessa) ottaa päähän myös eräs toinen ikävä ajotapa.
    Siis ketuttaa se jo näilläkin keleillä.

    Eli ajat itse oikeaa kaistaa. Edessä tyhjää, takana tyhjää (aamulla ennen varsinaista ryysisaikaa) ja peilistä näkyy jo kaukaa kun joku tulee lujempaa. Kuski vaihtaa kaistaa ja ohittaa ja PERKELE tempasee metrin päästä takasin oikealle kaistalle siihen nenän eteen.

    En jaksa ymmärtää mikä kiire siihen ohitettavan nenän eteen on, kun tilaa olisi mennä reilusti ohi ennenkuin palaa siihen oikealle kaistalle.

    Tämän toimintamallin idioottimaisuus tosiaan korostuu talvella loskakelien aikaan.

    KERPELE.
    Joo.. KERPELE... tällaisen idiootin takia juuri viime keväänä jouduin sitten vaihdattamaan autoon tuulilasin kun tuli nasta tai kivi ohittajan renkaista, kun piti päästä tyhjällä tiellä saman tien ohitettavan eteen. KERPELE vielä toisen kerran Kun on tyhjä tie niin voisi ajaa ainakin sen 50 - 100m ohi ennenkuin palaa takaisin oikealle kaistalle.
    Honda CBR1100XX
  11. #71
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Johtuu vaikkapa lainkuuliaisista kansalaisista ja vähän muustakin..

    Pakujen, bussien ja matkailuautojen ajoneuvokohtainen on 100 km/h. Myös mittarivirheen tiedostamattomuus, varovaisuus, kokemattomuus, keli... Peräkärryhemmot (rajoitus 80 km/h) joilla on hieman hoppu, mutta kuitenkin kortinsäilytysvaisto tallella jne, jne.. Mikään laki ei edellytä ohitustilanteessakaan käyttämään 120 km/h nopeutta, eikä motarilla kuulu = ole pakko ajaa missään tilanteessa sataakahtakymppiä, saati kovempaa.

    Johtuu myös siitä, ettei vaihdeta kaistaa ajoissa ja kun lähdetään liian myöhään ohitukseen, niin kotilo ei vaan kiihdy - ja vaikka kiihtyisi, niin ei raaskita painaa kaasua. Myös oikealta ohittavat kiilaajat aiheuttavat huomattavasti muiden ohittavien nopeuden hidastumista. Toki vasen kaista vapaana täytyy pitää, mutta haitaria sekä hidastumista aiheuttavat myös ne vilkkaassa liikenteessä kaistalta toiselle turhaan pomppivat hölmöt.
    Jos tarkoitat kaistalta toiselle pomppivilla hölmöillä niitä, jotka ajavat motarilla niinkuin siellä kuuluu ajaa, eli ohituksen jälkeen oikealle kaistalle, olen kanssasi jyrkästi eri mieltä ja pidän sinua hölmönä.

    Jokainen ymmärtää että raskas kalusto, peräkärryt yms. aiheuttaa poikkeuksia liikennevirtaan. Kyse onkin siitä, että ilman yhtään rekkaa tai kärryn vetäjää tilanne on aivan sama. Olen joskus ottanut oikein asiakseni tarkkailla liikennettä Hki-Lahti välillä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun henkilöautolla liikkuva lähimmäinen on säätänyt jossain Keravan kohdalla vakionopeussäätimensä omasta mielestään reiluun125 km/h ja siirtynyt vasemmalle kaistalle, josta on palannut oikealle jossain Lahden ja Heinolan välimaastossa.

    Ei tietenkään motarilla ole pakko ajaa 120 km/h, mutta on se ainakin minun mielestäni ihan helvetin suotavaa. Jos sellaiseen suoritukseen ei pysty, on oikeasti harkittava onko henkilö kykenevä käyttämään autoa yleisessä liikenteessä.
  12. #72
    Lainaa CebariTonni kirjoitti Katso viesti
    Joo.. KERPELE... tällaisen idiootin takia juuri viime keväänä jouduin sitten vaihdattamaan autoon tuulilasin kun tuli nasta tai kivi ohittajan renkaista, kun piti päästä tyhjällä tiellä saman tien ohitettavan eteen. KERPELE vielä toisen kerran Kun on tyhjä tie niin voisi ajaa ainakin sen 50 - 100m ohi ennenkuin palaa takaisin oikealle kaistalle.
    Nämä "heti eteen tulevat", ovat ikäviä tyyppejä.

    Pahus, kun mun 1-kotilo mm. työmatka-ajossa ei tunnu millään ssavan tuollasta kiveniskemää, että pääsisi vakuutuksen piikkiin vaihdattamaan uuden. Kun alkaisi olla vaihdon aika.

    Mutta eikös 2-kotilossa, jossa tuulilasivakuutusta ei ole, saanut moisen kiveniskemän, lasi halki ja vaihtoon, kun katsari ei enään hyväksynyt.

    Tasan ei käy...
    <p>.</p>
  13. #73
    Lainaa Zetäxä kirjoitti Katso viesti
    Tästä olen AIVAN samaa mieltä! Mm. Karjalaisen yleisönosastolla on joka vuosi samat kirjoitukset siitä miksi rampista tulevaa ei väistetä ohituskaistalle, jäkätijäkjäk. Kyllähän se varmasti on haastavaa liittyä moottoritien 100-120km/h kulkevaan liikennevirtaan jos oma nopeus on max. 70km/h. Kyllä se yks-piste-kiree Tojanttikin sen verran kiihtyy, että rampin pohjalla ollaan jo lähellä rajoituksen mukaisia nopeuksia.
    Siksi sinne ohituskaistalle ei väistetä, koska se tarkkaan ottaen on laitonta. Lisäksi olen aina ollut siinä uskossa, että rampilta moottoritielle tullaan Suomessa kolmion takaa, enkä näe mitään syytä muuttaa mielipidettäni. Esim. Ruotsissahan moottoritien rampit on tasa-arvoisia risteyksiä, eli rampilta tulija tulee oikealta.
  14. #74
    Lainaa GSXman1400 kirjoitti Katso viesti
    Siksi sinne ohituskaistalle ei väistetä, koska se tarkkaan ottaen on laitonta. Lisäksi olen aina ollut siinä uskossa, että rampilta moottoritielle tullaan Suomessa kolmion takaa, enkä näe mitään syytä muuttaa mielipidettäni. Esim. Ruotsissahan moottoritien rampit on tasa-arvoisia risteyksiä, eli rampilta tulija tulee oikealta.
    Juuri noin se menee. rampilta tullaan kolmion takaa - ja vaikka ei olis kolmiotakaan, ovat väistämis velvollisia kun ovat vaihtamassa kaistaa, kiihdytyskaistalta moottoritien oikeanpuoleiselle kaistalle - siinä on ihan normi kaistaviiva.

    Tässä tuli mieleen et nä hitaasti rampista tulevat muuten aiheuttaa ruuhkia. vähänkään liikennöitympien ramppien kohalla liikennevirta hidastuu reilusti jopa kilsa pari ennen - kun siihen virtaan tulee niitä 20km/h alle liikennevirran liikkuvia autoja enemmän kuin silloin tällöin, joutuu se moottoritien virta hidastamaan ja/tai pusertumaan sille ohituskaistalle. Heti kun tää hidsatuminen alkaa niin ajoneuvojen välit lyhenee ja kastanvaihto vaikeutuu-> virta hidastuu väkisin se hitaimman nopeuteen.
    Tätä korostaa se että motarilla turvavälit on turhan lyhyet, jolloin ilmiä näkyy jo vähemmällä hidastelijoiden määrällä.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  15. #75
    Lainaa GSXman1400 kirjoitti Katso viesti
    Siksi sinne ohituskaistalle ei väistetä, koska se tarkkaan ottaen on laitonta. Lisäksi olen aina ollut siinä uskossa, että rampilta moottoritielle tullaan Suomessa kolmion takaa, enkä näe mitään syytä muuttaa mielipidettäni. Esim. Ruotsissahan moottoritien rampit on tasa-arvoisia risteyksiä, eli rampilta tulija tulee oikealta.
    Tarkkaan ottaen, jos liikenteessä kaikki ajaisivat kaikkia lakeja tarkalleen noudattaen - olisi tuloksena monin paikoin pelkkää puuroa - ruuhkaa - ärtymystä jne.

    Sujuvaan liikennöimiseen tarvitaan joustavuutta ja yhteispeliä, tätä motarilla vas. väistämistä havaintojeni mukaan tekee ainakin puolet - ja edistävät sujuvaa liikennöimistä. Takavuosina oli oikein sanonta: Yhteispelillä se sujuu.
    Ruotsi on asia ihan erikseen. Siellä moni ramppiliittymä on jo rakenteellisesti rakennettu aivan eri tavalla kuin Härmässä.
    Eli fiksu tapahan olisi, kun ramppi jatkuisi suoraan muodostaen ajokaistan, jolle takanatuleva / tulevat kaistat sitten liittyisivät.
    Mutta tämä vaatii jo ihan eri luokan tienrakentamistsydeemit, koska mm. liiittymistä tulee pitkät, jolloin maa-alueitakin tarvitaan paljon enemmän.
    <p>.</p>
  16. #76
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Eli fiksu tapahan olisi, kun ramppi jatkuisi suoraan muodostaen ajokaistan, jolle takanatuleva / tulevat kaistat sitten liittyisivät.
    Mutta tämä vaatii jo ihan eri luokan tienrakentamistsydeemit, koska mm. liiittymistä tulee pitkät, jolloin maa-alueitakin tarvitaan paljon enemmän.
    Jenkkilässä olikin - varsinkin jos ramppeja oli tiheästi - 3 kaistaa joista oikean puoleisin meni rampista ramppiin - ja varsinaiset kaistat jatku yhtenäisenä.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  17. #77
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Tarkkaan ottaen, jos liikenteessä kaikki ajaisivat kaikkia lakeja tarkalleen noudattaen - olisi tuloksena monin paikoin pelkkää puuroa - ruuhkaa - ärtymystä jne.

    Sujuvaan liikennöimiseen tarvitaan joustavuutta ja yhteispeliä, tätä motarilla vas. väistämistä havaintojeni mukaan tekee ainakin puolet - ja edistävät sujuvaa liikennöimistä. Takavuosina oli oikein sanonta: Yhteispelillä se sujuu.
    Ruotsi on asia ihan erikseen. Siellä moni ramppiliittymä on jo rakenteellisesti rakennettu aivan eri tavalla kuin Härmässä.
    Eli fiksu tapahan olisi, kun ramppi jatkuisi suoraan muodostaen ajokaistan, jolle takanatuleva / tulevat kaistat sitten liittyisivät.
    Mutta tämä vaatii jo ihan eri luokan tienrakentamistsydeemit, koska mm. liiittymistä tulee pitkät, jolloin maa-alueitakin tarvitaan paljon enemmän.
    Minäkin tein sitä lähes aina siihen asti, kun eräs ilmeisesti sokea perävaunun vetäjä teki saman antaakseen tietä rampilta tulijalle ja tappoi samalla parhaan ystäväni pojan, joka sattui ajamaan prätkällä siinä ohituskaistalla! Nykyään vaihdan vasemmalle ainoastaan silloin, kun rampista on tulossa rekka...ja silloinkin olen 100% varma, ettei ohituskaistalla ole ketään näkyvissä.
  18. #78
    Lainaa GSXman1400 kirjoitti Katso viesti
    Jos tarkoitat kaistalta toiselle pomppivilla hölmöillä niitä, jotka ajavat motarilla niinkuin siellä kuuluu ajaa, eli ohituksen jälkeen oikealle kaistalle, olen kanssasi jyrkästi eri mieltä ja pidän sinua hölmönä.

    Jokainen ymmärtää että raskas kalusto, peräkärryt yms. aiheuttaa poikkeuksia liikennevirtaan. Kyse onkin siitä, että ilman yhtään rekkaa tai kärryn vetäjää tilanne on aivan sama. Olen joskus ottanut oikein asiakseni tarkkailla liikennettä Hki-Lahti välillä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun henkilöautolla liikkuva lähimmäinen on säätänyt jossain Keravan kohdalla vakionopeussäätimensä omasta mielestään reiluun125 km/h ja siirtynyt vasemmalle kaistalle, josta on palannut oikealle jossain Lahden ja Heinolan välimaastossa.

    Ei tietenkään motarilla ole pakko ajaa 120 km/h, mutta on se ainakin minun mielestäni ihan helvetin suotavaa. Jos sellaiseen suoritukseen ei pysty, on oikeasti harkittava onko henkilö kykenevä käyttämään autoa yleisessä liikenteessä.
    Ihan turhaa löpinää.. Liikenteessä on porukkaa joka lähtöön ja halusimmepa, tai emme ja näin tulee olemaan. On ihan sama mitä mieltä olemme "henkilön kykeneväisyydestä", mitään sille ei vaan voi ja siihen on sopeuduttava.
    Onko motarilla mielestäsi suotavaa ajaan rajoitusnopeutta joka tilanteessa? Sumussa, vesi- ja räntäsateessa jne.. Mieti vaikka talvisia ketjukolareita, ne johtuvat lähes aina ko. keliin suhteettoman suurista nopeuksista, eivät mistään muusta. Parasta turvallisuuden parantamista olisivat sähköisesti olosuhteiden mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset, niitä on vielä aivan liian harvassa.

    Toki ohituksen jälkeen pitää pääsääntöisesti palata oikealle kaistalle. Kuitenkin ja jos ohitettavan edellä, 100 m päässä menee samaa alinopeutta ajava auto, niin miksi ihmeessä pitäisi pussittaa itsenä sen perään - näinhän siinä käy. Siitä sitten tungetaan seuraavaan auton mentävään rakoon, niin takana tulevat joutuvat painamaan jarrua ja haitari on valmis. Tätä näkee jatkuvasti ja mitä enemmän on liikennettä, sitä enemmän sillä on vaikutusta haitariliikkeen syntymiseen, nopeuksien pienenemiseen ja liikenteen takkuamiseen.
    Viimeksi muokannut: J@ck; 15.08.2012 klo 13:10.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  19. #79
    Lainaa GSXman1400 kirjoitti Katso viesti
    Minäkin tein sitä lähes aina siihen asti, kun eräs ilmeisesti sokea perävaunun vetäjä teki saman antaakseen tietä rampilta tulijalle ja tappoi samalla parhaan ystäväni pojan, joka sattui ajamaan prätkällä siinä ohituskaistalla! Nykyään vaihdan vasemmalle ainoastaan silloin, kun rampista on tulossa rekka...ja silloinkin olen 100% varma, ettei ohituskaistalla ole ketään näkyvissä.
    Yrittämättäkään spekuloida puusilmän ja ilmeisesti "pojan" eli nuoren motoristin tapausta.

    Ikävistä tapauksista huolimatta pitäisi edistää sujuvaa liikennöimistä ja suomalaisella motarilla siihen kuuluu toisinaan /usein siirtyminen vas. kaistalle rampilta tulijalle. Motarillahan seurataan takana olevaa liikennettä yhtä paljon kuin edessä menevää. Ja sivulla olevakin / muodostuva liikenne tiedostetaan. Siis se paljon puhuttu ennakoiva ajoasenne tässäkin.

    Autobahnoilla yleensä on takana tuleva / muodostuva liikenne havainnoitava paremmin, kuin edessä menevä - että kukaan ei aja päälle.

    Tulen rampeista paljon motareille ja aina manaan rampin lyhyyttä, vaikka kotiloni kyllä kiihtyy hyvin, liittyäkseni sujuvasti liikennevirtaan, koska sen kuolleen kulman poistumiselle jää vähän aikaa, näillä suomalaisilla lyhyillä motariramppien pätkillämme. Motarilletulorampin tikkarihan on rampin alkupäässä, jolloin voi laillisesti heti aloittaa kiihdyttämisen, toisin kuin ulosrampissa, jossa tikkaria ei ole lainkaan, jolloin välittömästi tulee voimaan max. nop. raj. 80 kmh, oli kesä tai talvi, jollei toisin osoiteta.

    Kait se on niin, että kun niitä motareita on niin vähän ja ollut lyhyen aikaa., niin kansa on tottumatonta jouhevaan liikkumiseen niillä. Sellaista sukupolvea, jotka motareilla eivät ole koskaan ajaneetkaan - lienee niitäkin paljon.

    Siis Lahden väylä kokonaisuudessaan Lusiin asti - viitisentoista vuotta. Tampereen väylä vielä vähemman ja Turun väylä jonkun vuoden. Ja siinähän ne meidän merkittävät motarit ovatkin.
    <p>.</p>
  20. #80
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Ikävistä tapauksista huolimatta pitäisi edistää sujuvaa liikennöimistä ja suomalaisella motarilla siihen kuuluu toisinaan /usein siirtyminen vas. kaistalle rampilta tulijalle. Motarillahan seurataan takana olevaa liikennettä yhtä paljon kuin edessä menevää. Ja sivulla olevakin / muodostuva liikenne tiedostetaan. Siis se paljon puhuttu ennakoiva ajoasenne tässäkin.
    Missään nimessä ei ole syytä opettaa noita motarille tulijoita siihen käsitykseen, että aina ja automaattisesti motarilla ajava väistää! Väistäminen tehdään vasta sitten, kun tähän opetettu on auttamatta törmäyskurssilla, jos sittenkään.

    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Tulen rampeista paljon motareille ja aina manaan rampin lyhyyttä, vaikka kotiloni kyllä kiihtyy hyvin, liittyäkseni sujuvasti liikennevirtaan, koska sen kuolleen kulman poistumiselle jää vähän aikaa, näillä suomalaisilla lyhyillä motariramppien pätkillämme.
    Mikä ihmeen kuollut kulma? Johtuuko niskan jäykkyydestä, että pää ei käänny, ei noita motarille liittymisiä ole syytä pelkkään peiliin luottaen tehdä.
    Pääsääntöisesti ramppien alussa on kohtuullisen hyvä näkyvyys motarille, ja paikkansa liikennevirrassa voi valita jo rampin alussa, ja kiihdyttää siihen valittuun väliin. Tämä tietysti edellyttää, että motarilla ajavat eivät tee mitään "odottamatonta". Eniten harmittavat sekä ne, jotka ajavat tuon välin kiinni, estääkseen "eteen" tulon, että ne jotka jarruttelevat nopeuttaan huomatessaan, että motarille on joku tulossa, vaikka valittu paikka onkin heidän takanaan.
  21. #81
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Missään nimessä ei ole syytä opettaa noita motarille tulijoita siihen käsitykseen, että aina ja automaattisesti motarilla ajava väistää! Väistäminen tehdään vasta sitten, kun tähän opetettu on auttamatta törmäyskurssilla, jos sittenkään.

    Kenenkään ei pidä asennoitua "opettajaksi" muille, liikenteessä, kyse on sujuvasta liikennöimisestä.

    Mikä ihmeen kuollut kulma? Johtuuko niskan jäykkyydestä, että pää ei käänny, ei noita motarille liittymisiä ole syytä pelkkään peiliin luottaen tehdä.
    Pääsääntöisesti ramppien alussa on kohtuullisen hyvä näkyvyys motarille, ja paikkansa liikennevirrassa voi valita jo rampin alussa, ja kiihdyttää siihen valittuun väliin. Tämä tietysti edellyttää, että motarilla ajavat eivät tee mitään "odottamatonta". Eniten harmittavat sekä ne, jotka ajavat tuon välin kiinni, estääkseen "eteen" tulon, että ne jotka jarruttelevat nopeuttaan huomatessaan, että motarille on joku tulossa, vaikka valittu paikka onkin heidän takanaan.
    Jokainen tietää, tai ainakin pitäisi tietää, kuolleen kulman olemassaolon ja tiedostaa sen merkityksen liikenteessä, ja varsinkin motoristin ollessa liikennevirrassa.
    Pää kääntyy kyllä ja on käännettävä, toisinaan niskan tai selän lihaksien jäykkyydestä johtuu, että se on perhanan vaikeaa, tuttu tunne monelle muullekin.
    Jos rampilla on paljon menijöitä motarille, niin tästä pään kääntämisestä taas vaikeutuu edellä ajavien seuraaminen, ja tätä tapahtuu paljon. Noh, on totta, että hyvän näkyvyyden ramppeja on paljon, kuin ramppeja, joissa näkyvyyden soisi olevan paremman. Maan käyttökö on ollut esteenä rakentaa sellaisia, ja myös muita kuin motariramppeja. Heti voisin luetella useita.
    <p>.</p>
  22. #82
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Jos rampilla on paljon menijöitä motarille, niin tästä pään kääntämisestä taas vaikeutuu edellä ajavien seuraaminen, ja tätä tapahtuu paljon. Noh, on totta, että hyvän näkyvyyden ramppeja on paljon, kuin ramppeja, joissa näkyvyyden soisi olevan paremman. Maan käyttökö on ollut esteenä rakentaa sellaisia, ja myös muita kuin motariramppeja. Heti voisin luetella useita.
    Tuossahan se on se toinen ongelma mikä näistä nyhertäjistä tulee - joudut koko ajan seuraamaan edellämenevää jos se nyt sit päättääkin ettei uskalla mennä sinne liikennevirtaan ja lyö jarrut pohjaan.

    Samalla se luo sen että motarilla olevien pitää tarkkailla niitä 20 km liian hitaasti tulevia jos ne sen jarruttamisen sijaan tuleekin sinne sekaan sillä nopeudella- motarilla nopeus hidastuu vaistomaisesti yllättävää tilannetta ennakoidessa -> turvavälit lyhenee - entistä hankalampi tulla oikein sinne sekaan.

    Mulle on kerran käyny niin että edellä muutaman kymmen metrin päässä menevä näytti ensin kiihdyttävän hyvin mut sit nysväs ja tupeloi niin että motarilla porukka jarrutti varulta ja sit tää nysväri ei uskaltanukkaan vaan veti liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän - kun ite olin kattonu välin mihin mahtuu ja kiihdyttäny sitä varten - tulikin vieressä olevasta jonosta niin ahdas ettei väleihin mahtunu ja kaistaan päässä odotti jarruvalot....
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  23. #83
    Jos sitä tietä haluaa antaa rampilta tulevalle, joka on sovittanut nopeutensa muuhun liikenteeseen, on mielestäni paras tapa tehdä se hieman hiljentämällä omaa vauhtiaan (ei jarrulla, vaan esim päästämällä kaasun) tai reippaasti lisäämällä omaansa, esim +10 km/h jotta kerkeet "pois alta" ja rampista tuleva pääsee taaksesi.

    Jos taas rampista tuleva yrittää liittyä liikennevirtaan (120kmh) tulemalla 70-80 kmh niin mielestäni oma on murheensa ja oppikoot käyttämään sitä kiihdytyskaistaa, että pääsee mukaan. Silloin olen hieman itsekäs mulkku ja en "anna tilaa" jarruttamalla että tämä köröttelijä pääsee mukaan ja taakseni kertyy jonollinen jarruvaloja.
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
  24. #84
    Ramppikeskusteluun lisään oman työmatkaramppini, lienee eräs Suomen paskamaisimmista, missä toteutuu noita edellämainittuja tapauksia ja pääsääntöisesti vältettävissä hankaluudet, kun jo etuajo-oikeutettua tietä ajavat
    huomioisivat liittyvän, kolmion takaa tulevan liikenteen, vaikka ovatkin etuajo-oikeudessa.
    Useimmiten myös huomioivat ja onneksi.
    Ja kaksi tapausta puolen vuoden sisään, toinen läheltä piti, ja toinen osuma.
    Motarille tulevaan ramppiin liittyy kaksi ajoväylää, joista oik. tulevalle väylälle kolmio, mistä myös vas. tulevalle väylälle huono näkyväisyys. Yhtyvät juuri ennen muodostamistaan motarirampin, josta siitäkin huonohko näkyvyys motarille.
    Ja aamuinen työmatkaliikenne ruuhkaista, Porvoon suunnasta kun mennään Tsadia kohden, menijöitä siis riittää.

    Oikealta tullessa kolmion takaa pääväylälle on liityttävä ruuhkaiseen liikennevirtaan nopearytmisessä liikenteessä, ja varmuudella on pään käännyttävä, luotettavan kokonaistilanteen muodostaakseen, nopeuttakin on oltava reilusti ja edellä menee autoja. Sitten yksi epävarma edellä nykäisee liinat kiinni, jolloin pään taas kääntyessä eteen päin, edellä paistaa jarruvalot. Muutama kk. sitten tällaisessa tapauksessa, nipin napin sain väistettyä ja estettyä törmäyksen, minähän siinä olisin ollut syyssä.
    Toinen tapaus kahden viikon sisään ja aivan sama paikka ja sama tapaus. Nyt autoilija ei ollut ennättänyt pysähtyä / väistää, siinä selvittelivät vaurioita.

    Mainitussa motariliittymässä motari ylittää tien jolta tullaan motarille, eli liittymät tulevat alhaalta päin - ja näistä pitäisi päästä eroon, niissa on aina huono näkyväisyys, ellei liittymiä voida rakentaa todella pitkiksi.
    <p>.</p>
  25. #85
    Lainaa Karkov kirjoitti Katso viesti
    Jos sitä tietä haluaa antaa rampilta tulevalle, joka on sovittanut nopeutensa muuhun liikenteeseen, on mielestäni paras tapa tehdä se hieman hiljentämällä omaa vauhtiaan (ei jarrulla, vaan esim päästämällä kaasun) tai reippaasti lisäämällä omaansa, esim +10 km/h jotta kerkeet "pois alta" ja rampista tuleva pääsee taaksesi.

    Jos taas rampista tuleva yrittää liittyä liikennevirtaan (120kmh) tulemalla 70-80 kmh niin mielestäni oma on murheensa ja oppikoot käyttämään sitä kiihdytyskaistaa, että pääsee mukaan. Silloin olen hieman itsekäs mulkku ja en "anna tilaa" jarruttamalla että tämä köröttelijä pääsee mukaan ja taakseni kertyy jonollinen jarruvaloja.
    Olen Karkovin kanssa täysin samaa mieltä, ennemmin pieni himmaus/kiihdytys, kuin hätäinen puikahtaminen vasemmalle. Nykyään vaan tuntuu, että rampilta tulevat, eivät pelkästään oleta, vaan suorastaan vaativat motarilla jo olevaa väistämään. Sitten kun lähituntumalle joudutaan, niin ensin ollaan kauhean hölmistyneen näköisiä ja pienen toipumisen jälkeen aloitetaan protestointi, kuka milläkin tavalla.
  26. #86
    Lainaa GSXman1400 kirjoitti Katso viesti
    Olen Karkovin kanssa täysin samaa mieltä, ennemmin pieni himmaus/kiihdytys, kuin hätäinen puikahtaminen vasemmalle. Nykyään vaan tuntuu, että rampilta tulevat, eivät pelkästään oleta, vaan suorastaan vaativat motarilla jo olevaa väistämään. Sitten kun lähituntumalle joudutaan, niin ensin ollaan kauhean hölmistyneen näköisiä ja pienen toipumisen jälkeen aloitetaan protestointi, kuka milläkin tavalla.
    Juurikin näin. Kiihdytystä tai himmausta, vasemmalle kaistalle siirtymistä muita häiritsemättä, jotta kolmion takaa päästään jouhevasti mukaan, ennakoimista kaiken kaikkiaan. Kuin pakottamista peräti vaikka pysähtymään, ajatuksella, mä meen tästä, kun mulla on etuajo-oikeus.
    <p>.</p>
  27. #87
    Lainaa GSXman1400 kirjoitti Katso viesti
    Olen Karkovin kanssa täysin samaa mieltä, ennemmin pieni himmaus/kiihdytys, kuin hätäinen puikahtaminen vasemmalle. Nykyään vaan tuntuu, että rampilta tulevat, eivät pelkästään oleta, vaan suorastaan vaativat motarilla jo olevaa väistämään. Sitten kun lähituntumalle joudutaan, niin ensin ollaan kauhean hölmistyneen näköisiä ja pienen toipumisen jälkeen aloitetaan protestointi, kuka milläkin tavalla.
    Juuri näin, en minäkään ala kaistaa vaihtamaan henkilöautojen takia, vaan joko kiihdytän tai höllään kaasua. Kyllä siihen purkkiin pitäisi saada kerättyä +100km/h ennen liittymistä ja jos ei onnistu, niin on syytä pysyä poissa motareilta.

    Ainakin yksi tähän ketjuun kirjoittaneista vaikuttaa juuri perinteiseltä motarihinaajalta, jonka olisi syytä pysyä poissa moottoriteiltä.
    Viimeksi muokannut: -JuhaK-; 15.08.2012 klo 15:07.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  28. #88
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti

    Ainakin yksi tähän ketjuun kirjoittaneista vaikuttaa juuri perinteiseltä motarihinaajalta, jonka olisi syytä pysyä poissa moottoriteiltä.
    Kortti pois ennemmin. Asennevamma tuskin enää paranee, päinvastoin...
    Supermoto
  29. #89
    Yksi pidemmän tähtäimen keino liikenteen sujuvuuteen on:

    pannaan ne muksut harrastamaan joukkuelajeja niin yhteispeli sujuu sitten aikanaan huomattavasti paremmin myös liikenteessä
    T7
  30.  
  31. #90
    ^Niin ja pakollinen ajokokemus kaikista liikunta muodoista: Kävely - Polkupyörä - Mopo - Auto - Moottoripyörä jne... mitä niitä nyt on.

    Ja tosiaan niin että ajetaan vaikka se pari vuotta fillarilla esim. Helsingissä niin siinä yleensä oppii ottamaan huomioon muut tiellä liikkujat (pari kertaa kun on meinannut jäädä auton alle) kun sitten ajaa autolla tai MP:llä.

    Ainakin omasta mielestä kun olen alkanut kulkemaan fillarilla tai MP:llä niin tulee seurattua liikennettä huomattavasti ennemmän eikä vain räplää navia, kännyä, meikkaa jne....
    Triumph Tiger 800 XCx -18
    ex- Triumph Speed Triple -08
    ex- Triumph Street Triple -09
Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen