[QUOTE=Motoristi1958;6092267]
Suojatieasiat. Jos jalankulkija on astumassa suojatielle, on väistettävä ja pysäytettävä.
QUOTE]
Pelonsekaisin tuntein olen tässä viimeisen viikon ajan seurannut tuota suojatieasiaa. Siellä kun on liikenteessä taas aika paljon noita pikku palleroita(lapsia) ja jumalauta, aikuiset ihmiset eivät tunnu seuraavan lainkaan sitä liikettä sieltä ratin takaa.
Pelkästään tällä viikolla on 3-4 kertaa ollut ns. läheltä piti tilanne, kun lapsukaiset on hiukan arvaamatta lähteneet ylittämään tietä, eikä autoilija ole ensin edes meinannut pysähtyä.Ja kyseessä on hyvin pienet kaupungit ja molemmista löytyy näitä ekaluokkalais-kylttejä.
Mikä perkele siinä on niin vaikeaa, ettei voi tarkkailla sitä ympäristöä ja keskittyä pelkästään siihen ajamiseen?
Toinen havainto vastaavaan liittyen on, että jos tien laidassa jolkottelee koira, niin autoilijat hiljentää reilusti vauhtia ja kiertää kaukaa, koska koira on arvaamaton.
Eikö ne pienet lapset ole arvaamattomia, HÄ?!![]()
Joka kerta kun näkee tuollaisen läheltä-piti tilanteen, pitäisi tuupata autolla kylkeen ja mennä hiukan ojentamaan.
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto
Ja tässä http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...492192496.html taas yksi esimerkki siitä mitä nämä väärille tavoille opetetut motarille tunkijat saavat aikaiseksi.
Ja tässä lisää. Niin ne vaan yllättäen ihmiset/lapset tulevat suojatielle....
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...492169346.html
T7
Pisteet tälle.
Tai niin, että kiihdytyskaistaa olis vielä kakssataa metriä jäljellä, nopeutta on yhä 20kmh vähemmän kuin vieressä menevällä liikenteellä, mutta silti pitää tunkea jo väliin. Kiihdytyskaistojen suoma tila kannattaa käyttää hyödyksi, ja etsiä se hyvä väli ja hyvä nopeus liittyä sekaan, aiheuttamatta kenellekään vaivaa. Liikenteen pitäs sujua kuin tanssi - sujuvasti. Mutta Suomessa tuskin ikinä tulee onnistumaan... *huokaus* Puolet on näitä "minäminäminäminä!!!!!1"-kuskeja ja kolmasosa on näitä "iiiiiiiiikapuaapuaapuaiiiiiiik"-kuskeja. Ja loput ehkä melkeen järkeviä.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Tästä lämpimäisiä tältä päivältä:
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Toki ja sen tiedostinkin (sormet jarrulle ja tööttönapille ja valmistauduin tekemään peliliikkeitä), kuten myös sen, että minulla oli pari solmua liikaa nopeutta. Sekin on mainittavaa, että Turunväylältä Kehä III:lle liittyvillä ei ole kärkikolmiota, jolloin kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen. Kumpi meistä sitten teki väärin - minä näyttäessäni etukäteen, mitä aion tehdä vai Nissani laittaessaan vilkun päälle ja lähtiessään kaistanvaihtoon saman tien...
Nissan-kuskin ilme ohi mennessäni oli kyllä sellainen, ettei hänellä ollut olemassaolostani mitään tietoa, kun hän lähti kaistaa vaihtamaan. Pää pyörähti vasta sitten, kun kuuli ilmatorvesta lähtevät reilut 100 dB.
Jäbällä on kunnon kotipoliisi viiiiideoitaja torvi soi...
Omista oikeuksista tinkiminen tuntuu olevan ihan tuntematon käsite joten
oletettavasti kohta napsahtaa. Faija antoi mulle yhden opetuksen, kun
aloitin kaksipyöräisten kanssa. "Muista, että aina, kun osuu sinä häviät".
Lycka till![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Mitä lässytät. Autoilijahan tuossa on puusilmä persereikä ja vaihtaa kaistaa päälle. On se nyt saatana, jos ei voi torvea soittaa ääliölle.
Dixi et animam levavi
Tuossa videossa näkyy vielä paistavan aurinkokin siinä kulmassa että ihan hyvin oot voinut
jäädä valopalloon.
Siitä huolimatta tietysti pitää varmistaa näillä liikkuvilla nivelillä ettei tule ketään...
Tuo lievä ylinopeus on yksi raskauttava nykyisellään.
Ja jostain syystä oletetaan että motarilla ajavat kyllä antaa tilaa eikä sitä poljinta paineta
siinä kiihdytyskaistalla. Jos pakulla väistät vasemmalle että pääsee joku auto tulemaan
niin oikealta painaa sen verran lujaa autoja ohi ettei pääse takas ja yht`äkkiä olenkin vasemman kaistan tukkeena.
Siinä syy miksen väistä vasemmalle muita kuin rekkoja.
Honda XL1000VA 2006
"Tätä on nyt vielä vaikea arvioida. Tutkimme onko tilanteessa noudatettu riittävää varovaisuutta. Lapsi kun ryntää kadulle, niin siinähän on vähän kuin koiranpentu"
Jos tämä on viranomaisen suusta, ja vaikka ei olisikaan, alas on vajottu liikennekulttuurissamme, kun ihmisiä verrataan eläimiin.
Vaaditaanko seuraavassa vaiheessa pikkulapsille valjaita, kun koiratkin on lain mukaan pidettävä kytkettyinä yleisillä paikoilla.
Vaadin koirat verolle - ja heti!
Toivottavasti joku viranomainen lukee tätä.
<p>.</p>
Niinpä niistä monista tämän päivän mopopärtsäripojista ja skootteritytöistä tulee oivia liikenteentulkitsijoita, kun
oikeudet kotiloiden kuljettamiseen saadaan. Kunhan selviävät pärtsäri-iästään ja siinäkin on meillä tämän päivän autoilijoilla huomioimista.
Fillaristit ovat lähes lainsuojattoman asemassa. Totesin, kun muutama päivä sitten Lahdessa ajelin pyörätieltä suojatien jatkeelle, ja lähestyvä auto joutui himmaamaan, nyrkkiä puiden minulle, kännykkä kädessään.
Hyvä etten heittänyt U-käännöstä pysähtyäkseni auton eteen suojatielle - ja puhuttaakseni autoilijaa liikennesäännöistä. Mutta kun en ole kotipolliisi.
<p>.</p>
Tämä "opettaminen, että miten pitäisi käyttäytyä" on jalankulkijoiden osalta saanut liikenteessämme käänteisesti nurinkurisen käyttäytymisen.
Usein tapahtuu, että pysäyttäessäni suojatien eteen päästääkseni jalankulkijan yli, niin kuin pitää, jalankulkija heilauttaa kättään kiittääkseen. Eihän hänen tarvitse kiittää suorittaessaan oikeuttaan - noh, onhan se toisaalta ihan kiva saada tunnustusta, vaikka missään nimessä ei pitäisi, kun vain noudattaa oikeita liikennesääntöjä.
Ja kuinka usein tapahtuukaan tätä väärää opettamista, jalankulkija heilauttaa kättään väistääkseen autoilijaa - ja niin ne autoilijat sitten oppivat väärille tavoilla - täysin päin mäntyä.
Pari päivää siten palasin Apparalta mp:llä ja jäähallin kohdalla kuntoilija oli jo suojatien päällä ja silti heilautti, että ann mennä vaan kaistasi on vapaa, voin odottaa. En mennyt van pysäytin, kuten muutkin taakseni ja annoin kuntoilijan mennä.
Kanarian saariryhmillä jne, eivät jalankulkijat heilauttele. Siellä jalankulkija on suojatiellä kunniassaan ja autoilijat yms. väistävät jo kaukaa, ja tekevät tiettäväksi, että ann mennä vaan, kävele yli.
Emämaista, Espanja, Portugali ja Kyproksen tapauksessa Kreikka, en tiedä.
Meillä on piiiitkä matka moiseen, mutta pikkuhiljaa.
<p>.</p>
Villhon video on hyvä ja mielestäni "tööttiä" käytetään Suomessa liian vähän. Honussa on onneton rääkkä ja juuri tuommoisia tapauksia varten harkitsen kunnon töötin laittamista, prätkissä pitäisi jo vakiona olla vaikka 120 dB:n töötit, ei ne niin paljon hintaa nostaisi. On parikin kertaa, että päälleni on meinattu peruuttaa, kun ei ole ollut kunnon tööttiä, ja toisaalta minua ei ole mp:llä havaittu.
Hyvä, että mies tööttäsi ja noin pitääkin toimia, saattaa säästää jonkun terveyden jatkossa...
Kotilolla tööttään aina, kun siihen on aihetta, se kyllä kuuluu. Aiheettomuuksiin ei pidä sortua.
Nokittelu on turhaa molemmin puolin. Suomessa yksityisen kuvaamia rikkomuksia ei oteta huomioon, elleivät ne ole jonkun onnettomuuden selvittämiseen tarvittavaa autenttista todistusaineistoa, on minun käsitykseni.
Eikö motoristien pitäisi keskenään morjenstella ja luoda hyvien fiiliksien - hyviä ajosuorituksia.
<p>.</p>
Ja seuraavaksi saataisii lukea, että liikkuva poliisi hankkii käyttöönsä uudenlaisia melumittareita koska moottoripyorien rakenteellinen turvallisuutta on rikottu asentamalla niihin liian äännekäitä äänimerkin antovälineitä. Nämä vaarantavat törkeällä tavalla kanssatiellä liikkujien turvallisuutta aiheuttamalla suurempaa melua kuin olisi tarve.![]()
Jos olisi ollut mp - kuski takana, niin olisikohan tullut syyte kuolemantuottamuksesta tai muusta vastaavasta.
http://www.ess.fi/?article=381463
Sitä paitsi, mun mielestä on liikenneturvallisuuden törkeää vaarantamista vähintään. Vai? jos ajat ylinopeutta >40 kmh yli sallitun napsahtaa törkeä vaarantaminen ja kortti pois etc, vaikka olisi tyhjä tie.
Anyway, kaikkea helvettiä ne ihmiset ajon aikana keksivät.
<p>.</p>
Suomalaista liikennekulttuuria.
Pohjalainen kirjoitti
Eli siis moottoripyöräilijä ajaa juuri siihen kuolleen kulman kohdalle sillä hetkellä kun nissan-kuski todennäköisimmin alkaa vilkuilemaan peiliin kaistaa vaihtaakseen? Ja varmuudeksi vielä kaistan vasempaan reunaan jottei vahingossakaan näkyisi peilissä? Melkoista liikennekulttuuria kun tahallaan hakeutuu tilanteisiin joissa saa toiset tekemään virheitä.
Pieni hidastus ja veto kaistan oikeaan laitaan jossa 1) näkyy peilissä ja 2) valmistautuu vaihtamaan kaistaa oikealle kun sinne kuitenkin oli menossa olisi johtanut ihan eri lopputulokseen. Ja aikaa olisi kulutettu ehkä puoli sekuntia.
Onhan se selvä että saa varmasti materiaalia kun tuolla liikenteessä mopolla tarkoituksella kukkahattuilee ja vaalii oikeuksiaan... Järkevyydestä voi tietysti olla montaa mieltä.
Jos kuitenkin jättää kotipoliisin hommat vähemmälle ja keskittyy enempi itse ajamiseen, niin eipä tuollaiset nissan kuskit pääse tuollaisella menolla vielä paljoa häiritsemään ja rekatkaan eivät roiku takarenkaassa riesana.
Supermoto
Kiitoksia kommentista. Toki olisin voinut toimia toisin ja myös esim. jäädä kotiin, niin en olisi ollut auttamassa Nissan-kuskia tekemään virheitä. Tokihan ilman minua Nissan-kuski nimittäin olisi laittanut suuntamerkin päälle hyvissä ajoin ja tarkistanut kuolleen kulman ja peilin ennen kaistanvaihtoaan. Not.
Uskallan vain toivoa, että jatkossa kyseisen Nissan-kuskin niskat kääntyvät paremmin, kun on tarve vaihtaa kaistaa. Toivottavasti myös suuntamerkki menee aiemmin päälle, eikä vasta sitten, kun on aika kääntää rattia.
Minut on vastaavasti "yritetty" teilata viime aikoina niin monta kertaa, ettei jaksa enää edes sen kummemmin muistella/kiinnittää huomiota......mutta siis asiani:
yks homma, minkä tänään huomasin, kun mimmi meinas ajaa mut kumoon kaistaa vaihtamalla (tosin taas niin, että auto valui jo mun kaistalle ja sitten vasta vilkku päälle; erittäin yleinen tapa varsinkin naisilla/naisenmielisillä). NIIN.. Sillä mimmillä oli sellaaset todella leveäsankaiset aurinkolasit, joilla ääreisnäkökenttä peittyy totaalisesti.
Edelleen peräänkuulutan...MISSÄ ON KUNNON PERINTEISET TIETOISKUT.....niitä olis varmaan vielä ihan hauska/ mielenkiintoista tuottaa/ohjata/keksiä aiheita..... ny joku alasta tietävä rahamies vois alkaa puuhastelemaan.....
Vielä vähän ot:nä...mun mahdolliset pienet ylinopeudet ei ole mitään verrattuna niihin lukuisiin ja lukuisiin minuun kohdistuneisiin "tappoyrityksiin" liikenteessä![]()
T7
Vaikka Villhosta pitäisikin kukkahattuilla rikollinen, ei Datsun-kuski kyllä kievota päätään. Ja se menosuunta pitää varmistaa katseella, siitä tulee valitettavasti tingittyä eritoten pärrällä, mutta tuurilla oon toistaiseksi selvinnyt - onnekseni.
Tuollaisia suorituksia, kuin tuolla datsunistilla, näkee kehillä päivittäin enemmän kuin tarpeeksi, viime reissulla maltoin väistää pientareelle, siirtää vasemman peukun töötille ja oikean senarin siihen Audin sivuikkunan tuntumaan. Sen verran osasin tapahtumaa odottaa, että huomasin kuskilla olevan aikaa katsoa OIKEALLE vaihtaessaan kaistaa vasemmalle samalla kun höpistiin joko vänkärin tai handsfreen kanssa. Mutta oma vika, pitäis ajaa alinopeutta (eikä vahingossakaan rajoituksen mukaan), pelastusliivit päällä ja tankilla.
Husqvarna Vitpilen 401 -22
ex-GSX-R 750 K6
ex-SV1000S K5
Tämä on vähän kiperä. Mutta kallistun sille kannalle, että autokuskin toiminta oli enemmän todennäköistä kuin epätodennäköistä näissä olosuhteissa.Tästä lämpimäisiä tältä päivältä:
Itse olisin luultavasti vähentänyt vauhtia ja kaartanut Nissan kuskin perään jo etukäteen tai ainakin hidastanut, koska tämä tilanne oli ennakoitavissa. Nissankuskin voi silti hirttää koska ei seurannut liikenteen tapahtumia tarpeeksi. Mutta se ei paljon lohduta polilla. Nämä on näitä päivittäisiä tilanteita jotka vaatii motoristilta oikeaa asennetta. Jos haluaa pysyä pystyssä.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Mä taas olen huomannu, että nimenomaan pärrällä en liiku mihinkään sivusuunnassa ilman, että pää pyörii ensin ja kunnolla. Oma henki, luusto ja nahka kullan kallis.
Autolla ajo melkein hirvittää nykyisin, kun siinä vanhojen tapojen mukaan ei tule läheskään samalla tavalla kierrettyä niskaa. (Katson kyllä, pää kääntyy hieman, mutta sivusilmällä vilkaisen kuolleen kulman.) Olen kuitenkin paremmaksi oppinut prätkäharrastuksen takia. Ensimmäinen ajatus oli aina, että no, vähän voi pelti rutista, jos huonosti käy, mutta rotia tuli lisää, kun tajusin, että se pelti voi olla prätkä. Samoin sivulla kulkevan kevyen liikenteen katson autollakin paremmin nykyisin, kun olen prätkällä oppinut varmistamaan.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84