Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 151:sta
  1. #31
    Lainaa JouniST4 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä suomalainen autoilija ja motoristikin on varmasti yksi maailman parhaiten provosoituvista tielläliikkujista.
    Jos itse antaa vähän periksi, saattaa elää hitusen pitempään.
    Varmaan niinkin. Vaan kun Euroopassa reissaa, niin jotenkaan siellä ei edes suomalaiselle tule provosoitumisen tarvetta. Kun mietin kesäkuista Euroopan reissua, niin liikenne oli sujuvaa ja muut huomioon ottavaa niin Ruotsissa, Tanskassa, Hollannissa, Belgiassa, kuin Saksassakin.
    Oikeastaan ainoa mikä ihmetytti, oli valottomat autot. Ajetaan jopa hitonmoisessa vesisateella ja hämärässä, eikä pienintäkään tuikkua missään. Suomalaisittain, tai ainakin minusta helvatin omituista.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  2. #32
    Lainaa Ropaaja kirjoitti Katso viesti
    Lahdentie myös työmatkapätkää.

    Nuo vasemmankaistan valloittajat kans ottaa päähän, mut talvea ja räntäkelejä odotellessa
    (siis autonajoaikaan siirtymistä odotellessa) ottaa päähän myös eräs toinen ikävä ajotapa.
    Siis ketuttaa se jo näilläkin keleillä.

    Eli ajat itse oikeaa kaistaa. Edessä tyhjää, takana tyhjää (aamulla ennen varsinaista ryysisaikaa) ja peilistä näkyy jo kaukaa kun joku tulee lujempaa. Kuski vaihtaa kaistaa ja ohittaa ja PERKELE tempasee metrin päästä takasin oikealle kaistalle siihen nenän eteen.

    En jaksa ymmärtää mikä kiire siihen ohitettavan nenän eteen on, kun tilaa olisi mennä reilusti ohi ennenkuin palaa siihen oikealle kaistalle.

    Tämän toimintamallin idioottimaisuus tosiaan korostuu talvella loskakelien aikaan.

    KERPELE.
    Motarinopeuksissa on kyllä ikävää jos eteen joku perheauto vaihtaa kaistaa heti ohituksen jälkeen. Kivat turbulenssit irtoaa.

    Itseäni vituttaa suuresti nämä ohittajat jotka vaihtavat siihen eteen vaikka siinä olisi 10m tilaa seuraavaan ja sitten samantien takaisin vasemmalle kaistalle, ja tietty ilman vilkkua(mersut).
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  3. #33
    Lainaa tube68 kirjoitti Katso viesti
    Omat kokemukset on enemmänkin Kehä I, Leppävaarasta Tussulan motarille ja toisin päin. Sen olen huomannut että yleensä nopein tapa on se kaikista oikean puoleisinkaista. Siellä on yleensä vähiten autoja.
    Ainiin se bussikaista
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  4. #34
    Tänään Kuopion motarilla ajoin Volkkari kuskis noin 90-95 lasissa, ohitin nätisti noin 115 vauhilla. Noin 10m kuskin keulasta tulin takasin omalle kaistalle ja alkoi kauhea pitkien räpsyttely show. Tämän jälkeen kuski tuli perään kiinni ajamaan ja jatko tätä valoshowta erkanemiskaistalle asti joka tuli noin 100m päästä ohituksest. En oikein ymmärtänyt tämän kuskin ajattalumaailmaa...
    Pyörätön
  5. #35
    Lainaa Vislami kirjoitti Katso viesti
    Tänään Kuopion motarilla ajoin Volkkari kuskis noin 90-95 lasissa, ohitin nätisti noin 115 vauhilla. Noin 10m kuskin keulasta tulin takasin omalle kaistalle ja alkoi kauhea pitkien räpsyttely show. Tämän jälkeen kuski tuli perään kiinni ajamaan ja jatko tätä valoshowta erkanemiskaistalle asti joka tuli noin 100m päästä ohituksest. En oikein ymmärtänyt tämän kuskin ajattalumaailmaa...
    Sä ajoit ylinopeutta ja hän koki velvollisuudekseen ilmoittaa tästä rikkeestä.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  6. #36
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Sä ajoit ylinopeutta ja hän koki velvollisuudekseen ilmoittaa tästä rikkeestä.
    Näinpä ^^ Mutta nytkun tarkemmin luin näitä vastauksia ja muuta, niin kaikenlaista sitä näkyy. Itse ammatiltani rekkakuski ja tien päällä tulee muutenkin nähtyä kaikenlaista törppöilyä; Vaarallisia ohituksia, vaarallisen alhaisia nopeuksia maantiellä, onnetonta ajoneuvon käsittelyä. Kaupunkiajo onkin monelta kantilta niin kauheaa katseltavaa välillä etten jaksa edes kirjoittaa.. Tottakai suomessakin hyviä kuskeja enemmistö on, mutta eihän töissäkään välttämättä hyviä asioita aina muisteta vaan ne huonot hetket.

    Asennevammoista ja ajotaidon puuttestahan näistä kaikista on kyse. Autokoulujen ja VANHEMPIEN tarttuva näiden opettamiseen paljon paremmin, näytetään lapsille esimerkkiä pienestä pitäen niinkuin oma isäni tehnyt vuosikaudet (rekkamies myös). Tällä tavalla saadaan sinne pienen pään takaraivoon paljon paremmin tieto talteen. Itse kannatan tätä uutta määräystä että ajokortti ajetaan 15 välein uudelleen kyseisen asian takia. Saadaanpahan riskitekijöitä pois liikenteestä.

    Ainiin ja pahin kaikista mitä näkyyy joka päivä Suomen maanteillä, vaarallisin asia mitä voi oikeasti tehdä: Vilkun ajoissa laitto! Ei niin että tehdään kova jarrutus 50m ennen risteystä ja juuri ennen kääntymistä vilkku päälle. Kaikkihan rupee sitten turvavälistä vinettämään, mutta eihän sillä 100m turvavälillä ole mitään merkitystä jos et kerkeäkkään huomata jarruvaloja ajoissa... Eli vilkku päälle monta sataa metriä ennen risteystä niin ihmiset tajuavat että olet kääntymässä! Säästää vaaratilanteilta ja mahdollisilta vahingoilta.
    Pyörätön
  7. #37
    Lainaa Vislami kirjoitti Katso viesti
    Näinpä ^^ Mutta nytkun tarkemmin luin näitä vastauksia ja muuta, niin kaikenlaista sitä näkyy. Itse ammatiltani rekkakuski ja tien päällä tulee muutenkin nähtyä kaikenlaista törppöilyä; Vaarallisia ohituksia, vaarallisen alhaisia nopeuksia maantiellä, onnetonta ajoneuvon käsittelyä. Kaupunkiajo onkin monelta kantilta niin kauheaa katseltavaa välillä etten jaksa edes kirjoittaa.. Tottakai suomessakin hyviä kuskeja enemmistö on, mutta eihän töissäkään välttämättä hyviä asioita aina muisteta vaan ne huonot hetket.

    Asennevammoista ja ajotaidon puuttestahan näistä kaikista on kyse. Autokoulujen ja VANHEMPIEN tarttuva näiden opettamiseen paljon paremmin, näytetään lapsille esimerkkiä pienestä pitäen niinkuin oma isäni tehnyt vuosikaudet (rekkamies myös). Tällä tavalla saadaan sinne pienen pään takaraivoon paljon paremmin tieto talteen. Itse kannatan tätä uutta määräystä että ajokortti ajetaan 15 välein uudelleen kyseisen asian takia. Saadaanpahan riskitekijöitä pois liikenteestä.

    Ainiin ja pahin kaikista mitä näkyyy joka päivä Suomen maanteillä, vaarallisin asia mitä voi oikeasti tehdä: Vilkun ajoissa laitto! Ei niin että tehdään kova jarrutus 50m ennen risteystä ja juuri ennen kääntymistä vilkku päälle. Kaikkihan rupee sitten turvavälistä vinettämään, mutta eihän sillä 100m turvavälillä ole mitään merkitystä jos et kerkeäkkään huomata jarruvaloja ajoissa... Eli vilkku päälle monta sataa metriä ennen risteystä niin ihmiset tajuavat että olet kääntymässä! Säästää vaaratilanteilta ja mahdollisilta vahingoilta.
    Mutta sittenhän se kallis vilkkurele kuluu :-) ( samaa monesti ihmetellyt)
  8. #38
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Näin näkee usein tapahtuvan ja kylläpä noista tulee oikealta ohi ajettua. Yleensä kuitenkin sillain vähemmän provosoiden yritän ainakin..

    Entäs ne ohittajat, jotka poukkoilevat kaistalta toiselle. Miksi hitossa motarilla pitäisi siirtyä oikealle kaistalle, jos seuraava ohitettava on sadan-parinsadan metrin päässä ja vauhtia vähintään todellinen, reilu tikkarinopeus. Ei sekään liikenteen sujuvuutta lisää.

    Ja miksi ihmeessä se ohituskaistalle siirtyminen pitää jättää niin viime tippaan, että takana tulevat, jo ohituskaistalle siirtyneet saavat polkea jarrua. Tätä näkee jatkuvasti.. Miksi näin, kokemattomuutta, ajatukset muualla, vai mikä?

    Entäs ne, jotka ohittelevat oikealta motarilla letkaa, joka on ohittamassa hitaammin liikkuvia ja kiilaavat surutta auton mentävään rakoon. Se, jos mikä nostaa verenpaineita. Jotenkin sellaista vittu-minä-kun-menen meininkiä.

    Nämä sen haitarin sekä liikenteen takkuilun motarilla aiheuttavat - ihan samoin kuin vasemmalla kaistalla roikkujatkin.

    Noista kehäteistä sen verran, että moni tuntuu mieltävän ne moottoriteiksi. Todellisuudessa ne ovat katuun rinnastettavia väyliä, joilla saa laillisesti ajaa bussikaistoja lukuunottamatta millä kaistalla vaan. Tyhmäähän se kehilläkin on roikkua vasemmalla kaistalla, mutta mikään pykälä sitä ei kiellä.
    Jos moottoritietä ajaa niinkuin se kuuluisi tehdä, niin jonkun mielestä se ehkä näyttää poukkoilulta. Kyllä se vasen kaista on tarkoitettu käytettäväksi ohituksen ajaksi, jonka jälkeen palataan oikealle kaistalle. Mutta kun se joidenkin mielestä on turhaa "poukkoilua", niin nämäpä päättävät jatkaa vasemmalla, kun horisontissa siintää seuraava ohitettava rekka. Ja siinä sitä taas ollaan puhtaan persiin kanssa....vasemman kaistan ritarina.
  9. #39
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Varmaan niinkin. Vaan kun Euroopassa reissaa, niin jotenkaan siellä ei edes suomalaiselle tule provosoitumisen tarvetta. Kun mietin kesäkuista Euroopan reissua, niin liikenne oli sujuvaa ja muut huomioon ottavaa niin Ruotsissa, Tanskassa, Hollannissa, Belgiassa, kuin Saksassakin.
    Oikeastaan ainoa mikä ihmetytti, oli valottomat autot. Ajetaan jopa hitonmoisessa vesisateella ja hämärässä, eikä pienintäkään tuikkua missään. Suomalaisittain, tai ainakin minusta helvatin omituista.
    Jep ja sitten ne rekkojen ohittelut toisistaan kolmikaistaisilla motareilla ja tappituntumassa ajo Saksassa, Itävallassa ja Italiassa. Vesisateessa parhaimmillaan hieno tunnelma
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  10. #40
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Oikeastaan ainoa mikä ihmetytti, oli valottomat autot. Ajetaan jopa hitonmoisessa vesisateella ja hämärässä, eikä pienintäkään tuikkua missään. Suomalaisittain, tai ainakin minusta helvatin omituista.
    Sen verran nuori, ettet muista, millainen polemiikki täällä oli, kun ajovalojen käyttöpakko tuli voimaan? Itse taisin olla niihin aikoihin Korpivaaran tarvikevarastolla, ja noita huomiovaloja kerättiin toimitukseen lavatolkulla, kukaanhan ei suostunut ajovaloja polttamaan, ja maksamaan ylimääräisestä polttoaineen kulutuksesta
  11. #41
    Lainaa Vislami kirjoitti Katso viesti
    Itse kannatan tätä uutta määräystä että ajokortti ajetaan 15 välein uudelleen
    Ajokorttia ei ajeta 15 vuoden välein uudestaan, vaan uusitaan. Paperisotaa siis, ei siinä ajokoulua tai -koetta käydä.

    Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnettävät uudet ajokortit tulevat olemaan määräaikaisia. Kortit ovat luokasta ja ajokortin haltijan iästä riippuen voimassa 2-15 vuotta. [...]

    Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen ja traktorien ajokortit ovat voimassa 15 vuotta kerrallaan [...]

    Uutta ajokorttia haetaan poliisilta ennen nykyisen ajokortin voimassaoloajan päättymistä erillisellä hakemuksella. Ajokortin uusimisen yhteydessä uusitaan tarvittaessa myös valokuvat

    Lähde
  12. #42
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Noista kehäteistä sen verran, että moni tuntuu mieltävän ne moottoriteiksi. Todellisuudessa ne ovat katuun rinnastettavia väyliä, joilla saa laillisesti ajaa bussikaistoja lukuunottamatta millä kaistalla vaan. Tyhmäähän se kehilläkin on roikkua vasemmalla kaistalla, mutta mikään pykälä sitä ei kiellä.
    Onko se muuttunut? Jossain vaiheessa oli pykälä jonka mukaan pitäisi käyttää aina kaikista oikeanpuoleisinta kaistaa.
    xxx
  13. #43
    Lainaa Vislami kirjoitti Katso viesti
    Tänään Kuopion motarilla ajoin Volkkari kuskis noin 90-95 lasissa, ohitin nätisti noin 115 vauhilla. Noin 10m kuskin keulasta tulin takasin omalle kaistalle ja alkoi kauhea pitkien räpsyttely show. Tämän jälkeen kuski tuli perään kiinni ajamaan ja jatko tätä valoshowta erkanemiskaistalle asti joka tuli noin 100m päästä ohituksest. En oikein ymmärtänyt tämän kuskin ajattalumaailmaa...
    Vedit liian lähelle eteen.
    Fillari
  14. #44
    Lainaa Streethawk kirjoitti Katso viesti
    Onko se muuttunut? Jossain vaiheessa oli pykälä jonka mukaan pitäisi käyttää aina kaikista oikeanpuoleisinta kaistaa.
    Jos muistan oikein se sanamuoto taitaa nykyisin olla " Ensisijaisesti oikean puoleisinta kaistaa" tms - käytännössä siis ohje ei vaatimus.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  15. #45
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    Jos muistan oikein se sanamuoto taitaa nykyisin olla " Ensisijaisesti oikean puoleisinta kaistaa" tms - käytännössä siis ohje ei vaatimus.
    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

    Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

    Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.

    Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  16. #46
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.
    Tuossahan se tuli. Nyt siis puhutaan kohteesta "muu vastaava laite" joka estää ihmisten liikkumista.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  17. #47
    Ei se ole ohittamista oikealta, jos ajaa suurinta sallittua nopeutta ja pyyhkäisee oikealta ohitse. Se lasketaan liikennevirraksi.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  18. #48
    Mulla on välillä vähän silleen, että jos alkaa ottamaan pattiin, niin menen just sieltä mistä pääsee ja just niin lujaa miltä tuntuu. Välillä sitten taas olen hyvinkin kärsivällinen...tai ehkä joskus.


    Mutta tuohon vasemmalla kaistalla hidasteluun, hissunkissun liikennevaloista lähtöön yms. auttaisi varmasti, jos autoilijat alkaisivat käyttämään äänimerkkiä enemmän. Motarlla puskuriin kiinni ja tööttiä vaan niin prkeleesti; sama valoissa jos ei auto edestä lähde rivakasti.
    Mulla olis sellainen kutina, että "muualla" näin toimitaan. Sehän ei ole vtuilua, vaan "herättämistä" ja kohtelias pyyntö, jotta keskitytäänpäs ny vähän siihen ajamiseen.........
    T7
  19. #49
    Lainaa xs2jammu kirjoitti Katso viesti
    En ole kohtelias vaan menen samantien oikealta ohi jos siinä joku roikkuu vasemmalla kaistalla.
    Teen valitettavasti systemaattisesti samaa. Esson pojat kertoivat, että kortti lähtee, kun poliisi näkee. On vekkulia nähdä, miten se vaikuttaa oikean kaistan omistajiin.
    Muuten! Menkää oikeasti katsomaan kehä III:n liittymää Lahden motarille perjantai-iltapäivänä. Tämä voidaan näyttää maailmalle tittelillä "maailman kyvyttömimmät kuskit". Se jatkuu siitä, pitkälti ohi Heinolan. 5-tie on kummallisuuksia täynnä.
    Toisaalta, just tänään kierrettiin Kuusankosken kautta Mäntyharjulle ja siinä leveäkaistatiellä ei ykskään -siis ei ykskään, yrittänyt estää custom-pyörien ohittelua. Customia kohtaan autoilija kokee "pärjäävänsä". Nyt asennetta ei näkynyt.
    Myös 5-tiellä näkyy aina vaan useammin autoilijoita, jotka antavat aina mahdollisuuden ohittaa. Näin on ollut erityisesti nopeammilla pyörillä, mutta nyt annetaan tilaa myös customille. Kaikki autoilijat eivät suinkaan ole aivokuolleita. Joskus tämä kansa voi siis oppia. On vaan oltu apukouluasteella.
    ... jotain piti muistaa
  20. #50
    Poikkeushan tuohon lailliseen oikealta ohittamiseen on, jos vasen kaista liikkuu oleellisesti oikeaa hitaammin..

    Tiedä sitten, saako niin te4hdä jos vasemmalla joku menee 100kmh 120kmh alueella (motari)



    edit..jaa, tuossa yllähän oli jo liikennevirrasta...
    T7
  21. #51
    Lainaa Masa kirjoitti Katso viesti
    Ei se ole ohittamista oikealta, jos ajaa suurinta sallittua nopeutta ja pyyhkäisee oikealta ohitse. Se lasketaan liikennevirraksi.
    Vähänniinkuinnoinhan se pykäläkin menee:

    Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Milloin ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi kukin tietylle liikennesuunnalle, kuljettaja saa kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

    Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommalla- kummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Milloin kuitenkin ajoneuvot ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka milloin ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

    Pelisäännöthän on motarilla aikas selvät. Mut nuo vasemman kaistan tukot on kyllä ärsyttäviä. Mut jos meet oikeelta ohi - tulee sakot... jos vilkutat valoja tai tööttäilet niille - tulee sakot. Varsinainen tilanteen aiheuttaja jatkaa vaan turvallista matkaa hymy huulilla Sillanpäätä kuunnellen.

    Nykyään aika moni on alkanut vaihtaa vasemmalle kaistalle hirmu aikaisin - varmaan pussituksen pelossa. Pussiinkin joutuu tosin aika helposti kun vasenta kaistaa tullaan vakkari päällä hirmu pienellä nopeuserolla ja sellaiselle erehtyy antamaan tilaa. Tosin fiksummat noista ohittajista polkaisevat hetkeksi vähän vauhtia niin tilanne purkautuu kätevästi ja ajoneuvot etenevät taas nopeusjärjestyksessä.
    KTM 1290 Super Adventure S
  22. #52
    Lainaa seku kirjoitti Katso viesti
    Myös 5-tiellä näkyy aina vaan useammin autoilijoita, jotka antavat aina mahdollisuuden ohittaa. Näin on ollut erityisesti nopeammilla pyörillä, mutta nyt annetaan tilaa myös customille. Kaikki autoilijat eivät suinkaan ole aivokuolleita. Joskus tämä kansa voi siis oppia. On vaan oltu apukouluasteella.
    Sawolaisetko ei olekaan ihan toivottomia vaikka kuulema lisääntyvätkin jakaantumalla?

    Ne on kai lukenut Ilta-sanomista etelän liivipukuisten custom-kuskien panssarintorjuntavarusteista. Alkaa kummasti löytymään tilaa.
    KTM 1290 Super Adventure S
  23. #53
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Mutta tuohon vasemmalla kaistalla hidasteluun, hissunkissun liikennevaloista lähtöön yms. auttaisi varmasti, jos autoilijat alkaisivat käyttämään äänimerkkiä enemmän. Motarlla puskuriin kiinni ja tööttiä vaan niin prkeleesti; sama valoissa jos ei auto edestä lähde rivakasti.
    Sais vaan olla pyörissäkin vähän "uskottavamman" kuuloset äänimerkit. Ei tollasta sorsapilliä kehtaa käyttää edes
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  24. #54
    Mukavaa ajanvietettä..... kotilolla liikuttaessa, ilman kriminalisoitua ohittamista, on
    ujuttautua oikeaa kaistaa metrin verran keulasta edelle ja ankkuroitua siihen.

    Jää puupäälle aikaa ja mahdollisuus tehdä jotain viisaampaa kuin mitä on
    siinä parhaillaan tekemässä .

    Ihan "kymppiä" on körmyyttää tuollaista kimpassa jonkun kanssa.
    Hetken päästä se perässä tuleva siirtyy puupään taakse
    "lämmittämään" pitkillä ja torvella..... Toimii

    Sitten hilpaisee molemmat puupään ohi ja ja näyttää vieressä
    naama virneessä.... peukkua
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  25. #55
    Tänään mustapaku teki u-käännöksen vastakkaisesta suunnasta eteeni ja kadun viereen parkkiin.Minä ,prätkällä siis liikkeellä, painoin torvea ja pysähdyin pakun viereen ja kysyin miksi ajoi eteeni sanoi ettei nähnyt minua,minä hieman siinä ihmettelin,niin pakukuski kysyi haluanko jäädä juttelemaan asiasta lisää,katsoin tämän sanomisen jälkeen parhaaksi poistua paikalta.Tuli tunne että pakukuski olisi halunut puhua nyrkeillä,oli isokokoinen tatuoita äijä.
    Suzuki GSX 1400-05
  26. #56
    Ei ole yksi tai kaksikertaa kun on auto tullut vastaan minun kaistalla ohittaessaan toista autoa. Kyllä se aina säväyttää...

    -t-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  27. #57
    Niinhän se on joka puolella maailmaa mopoillessa, että
    täytyy vaan koittaa selvitä hengissä ja jos vielä suht ehjänäkin,
    voi reissun kun reissun jälkeen tuntea onnistumisen iloa..... kin
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  28. #58
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Entäs ne ohittajat, jotka poukkoilevat kaistalta toiselle. Miksi hitossa motarilla pitäisi siirtyä oikealle kaistalle, jos seuraava ohitettava on sadan-parinsadan metrin päässä ja vauhtia vähintään todellinen, reilu tikkarinopeus. Ei sekään liikenteen sujuvuutta lisää.

    Ja miksi ihmeessä se ohituskaistalle siirtyminen pitää jättää niin viime tippaan, että takana tulevat, jo ohituskaistalle siirtyneet saavat polkea jarrua. Tätä näkee jatkuvasti.. Miksi näin, kokemattomuutta, ajatukset muualla, vai mikä?

    Entäs ne, jotka ohittelevat oikealta motarilla letkaa, joka on ohittamassa hitaammin liikkuvia ja kiilaavat surutta auton mentävään rakoon. Se, jos mikä nostaa verenpaineita. Jotenkin sellaista vittu-minä-kun-menen meininkiä.

    Nämä sen haitarin sekä liikenteen takkuilun motarilla aiheuttavat - ihan samoin kuin vasemmalla kaistalla roikkujatkin.

    Lainaa GSXman1400 kirjoitti Katso viesti
    Jos moottoritietä ajaa niinkuin se kuuluisi tehdä, niin jonkun mielestä se ehkä näyttää poukkoilulta. Kyllä se vasen kaista on tarkoitettu käytettäväksi ohituksen ajaksi, jonka jälkeen palataan oikealle kaistalle. Mutta kun se joidenkin mielestä on turhaa "poukkoilua", niin nämäpä päättävät jatkaa vasemmalla, kun horisontissa siintää seuraava ohitettava rekka. Ja siinä sitä taas ollaan puhtaan persiin kanssa....vasemman kaistan ritarina.
    Olen tässä kyllä GSXman1400:n kanssa samoilla linjoilla.

    Juuri sehän tässä hommassa kusee, kun vasemmalla kaistalla hinaavat ajattelevat, että enpä vaihda tuonne oikealle kaistalle, sillä jos vaihdan, niin kukaan ei anna tilaa, kun tullaan 500 m päässä seuraavan ohitettavan kohdalle. Sitten mennäänkin hanhenmarssia vasemmalla kaistalla oikean kaistan ollessa tyhjä. Ja samat tyypit sitten kiroavat, jos joku käyttää kaistoja oikein: ajaa pääosin oikealla ja vierailee vasemmalla kaistalla vain ohittaakseen ja tulee "just MUN eteen" ohituksensa ajaksi.

    Autoissa on peilit, kaasupoljin, jarrupoljin ja kuskin pää kääntyy (toivottavasti). Nämä riittävät turvalliseen "poukkoiluun" moottoritiellä. Ei sitä 120 km/h -nopeusrajoitustakaan tarvitse lukea kuin piru raamattua, vaan joskus siellä vasemmalla kaistalla voi mennä vaikka vähän nopeamminkin, jos se helpottaa tilannetta (esim. oikealta kaistalta ohittamaan heti tai kohta lähtevän elämää) tavalla tai toisella. Sen sijaan, että luettaisiin sitä koko tilannetta ja jopa jätettäisiin se auton mentävä väli edellä ajavaan autoon, niin vedetäänkin ennemmin välit kiinni, ettei oikealla kaistalla vaan pääse "kiilaamaan". Se on sitä suomalaista liikennekulttuuria.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  29. #59
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Mulla on välillä vähän silleen, että jos alkaa ottamaan pattiin, niin menen just sieltä mistä pääsee ja just niin lujaa miltä tuntuu. Välillä sitten taas olen hyvinkin kärsivällinen...tai ehkä joskus.


    Mutta tuohon vasemmalla kaistalla hidasteluun, hissunkissun liikennevaloista lähtöön yms. auttaisi varmasti, jos autoilijat alkaisivat käyttämään äänimerkkiä enemmän. Motarlla puskuriin kiinni ja tööttiä vaan niin prkeleesti; sama valoissa jos ei auto edestä lähde rivakasti.
    Mulla olis sellainen kutina, että "muualla" näin toimitaan. Sehän ei ole vtuilua, vaan "herättämistä" ja kohtelias pyyntö, jotta keskitytäänpäs ny vähän siihen ajamiseen.........
    Itsellä on tuo puskuriin kiinni ja töötti pohjaan käytössä vasemman kaistan alinopeutta ajaville tientukkoille. Toimii vaihtelevasti... Välillä hoksaavat vaihtaa kaistaa ja se siitä, monet nostavat jopa lapasta. (varsinkin naiskuskit)

    Tosin jos sattuu 50-60v ylipainoinen puolikalju volvolla/audilla/jatkeella, niin isolla todennäköisyydellä alkavat hermostuksissaan jarruttelemaan ja kiilailemaan kun joku rohkenee heille töötätä. Parille sellaiselle on tullut annettua pakun etupuskurilla pieni ja hellä kosketuskin kun vauhti on mennyt aivan mateluksi ja kiihdyttelyksi kun yrittää ohi. Se on tähän asti yleensä riittänyt. Kasvokkain nuo läskipallerot ei yleensä halua asiasta keskustella. Ilmeisesti leasing autojen puskureille ei ole niin justiinsa...

    Mopolla noista tolloista ei onneksi tarvitse välittää, eihän noiden olemassaoloa edes silloin huomaa.
    Supermoto
  30.  
  31. #60
    Lainaa d0ggie kirjoitti Katso viesti
    Annan itse aina jalankulkijoille ja pyöräilijöille suojatiellä tietä (koska pidän aina ympäri vuoden kaksi pyörää alla, mutta talvisin "moottorityyppi" vaihtuu), olipa itsellä väistämisvelvollisuutta tai ei. En oikein ymmärrä mikä siinä on niin mahdottoman vaikea pysähtymisessä, onko jarrut rikki, kytkintä ei osata käyttää, vaihde ei mene silmään, moottorijarrutus tutematon, kulkuneuvo ei kiihdy uudelleen noihin huimiin taajaminopeuksiin?

    Viimeksi eilen todistin seuraavanlaista: Korotettu suojatie (mallia panssarieste, koska aiemmin 80km/h alue), 40km/h alue, kolme pikkupoikaa pyörien kanssa odottaa, että pääsisi suojatien ylitse. Suojatien edessä on risteys, josta itse itse käännyn oikealle (ja ko. suojatien ylitse). Autoa kyllä ajaa risteyksen ja suojatien läpi (on uutta ja vanhaa, kotteroa ja asuntoautoa), mutta kukaan ei anna tietä. Käsittämätöntä, sopivassa välissä kurvaus suojatien eteen, pysähtyminen, viittelöinti pojille että menkää, ja matka jatkuu. Toimitus kestää 5~10s, onko tosiaan näin kiire ettei tähän ole aikaa?


    Tuota vasemalla kaistalla köröttelyä (koska näistähän yleensä aina oikealta pääsee sujahtamaan ohitse) enemmän häiritsee se, että rampilla ajetaan 60~80km/h ja noista vauhdeista sitten "yritetään" liikenteen sekaan. Käsittämätöntä. Ajokortti välittömästi pois tuollaisilta jeesustelijoilta ja auto paaliin jos ei kiihdy tuon vertaa.
    Just. Silloin kun rampista tosiaan tullaan päätielle samaa vauhtia kuin muukin liikenne niin eipä pitäis ongelmia olla. Onhan siellä rampin alussa yleensä aina ilmoitettu sen pääväylän nopeusrajoitus. Että jos 100 rajoituksella on oma vauhti 95-105 niin onhan se kumma jos ei pääse suosiolla väliin? Itse annan aina tilaa jos tulijan vauhti on kutakuinkin sama kuin itselläni. Ja sitä "kiihdytyskaistaakin" löytyy joka rampista yleensä semmoset puoli kilsaa.
    Toki seassa on joka sa...tanan päivä niitäkin m...lkkuja jotka koittaa kiihdyttää tai jarrutella ihan kiusallaan, joilla elämän ainoana periaatteena: Minun eteen et mene, mutta jonnekin tuonne taakse voit mennä. M-pyörällä saa olla vähän jo niinkuin valmiiksi aina varuillaan noiden ramppien kohdalla kun itse on siellä oikealla kaistalla, kun vasemmalla on pakuja, karavaanareita, ja rekkoja yms... joiden takaa ei meinaa tulla m-pyörän kanssa huomatuksi.

    Taajama-alueella pitäis siirtyä tuohon yleis eurooppalaiseen käytäntöön myös täälläkin, että suojatielle tulijalle on todellakin annettava tietä. Jalankulkijana ja fillarilla saa tosiaankin olla tosi varuillaan, ja varsinkin jos kyseessä on kaksi kaistaaa samaan suuntaan. Siellä jää hyvin helposti tuninki-tojotan tai rahoitusyhtiön bmw:n yliajamaksi.
    Murjaanien kuningas!
Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen