Tulinkin pitkästä aikaa prätkällä duuniin, ja jouduin varsin erikoiseen kohteluun.
Porvoon motarilla tsadiin päin tulin normaalia nopeutta, eli pikkusen kovempaa kuin muu liikenne, saavuttaen vas. kaistaa kulkeneen kotilon, jokin Toyotan rimpula, oikea kaista oli sillä kohtaa tyhjä.
Eli normaali käytäntö tuossa kohtaa, kun heti ei ymmärretä oikea oppisesti siirtyä oik. kaistalle vapauttaen vas. kaistan ohittajille.
Pari kertaa pitkien väläytystä, kohteliaasti merkiksi siirtyä hitaammalle sivuun.
Sainkin sitten tuulilasinpesunestettä visiiriin, ikävä kuittaus kotilokuskilta, jonka kuittasin välittömästi vääräoppisesti ohittaen motarilla oikealta, ao. kotilon eteen ja sitten tultiinkin hanhenmarssia n. 100 kmh liittymään, jolta erkanin. Olikin kohtuullinen autojono takanani ja taisi siinä torvetkin soida.
Huonoa käytöstä minulta - myönnän, mutta ikävää oli saada pesunesteet visiiriin, kun vain kohteliaasti pyysin siirtymään sivuun.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
<p>.</p>
Vasemmalla kaistalla ajamisesta on tullut suomessa tapa.En vain ymmärrä mistä tämä ajotapa on pinttynyt monelle autoilijalle.Autokoulut tai poliisi ei taida olla reagoinut asiaan mitenkään ihmettelen.
Suzuki GSX 1400-05
En ole kohtelias vaan menen samantien oikealta ohi jos siinä joku roikkuu vasemmalla kaistalla.
Jjooo.. Tampereella yks polkupyöräilijä oi kohtalaisen oma-alotteinen, kun ajeli suojatietä tien yli poliisiauton pysähtyessä siihen suojatien eteen päästämään jalankulkijaa yliRohkee mimmi oli tangossa…
se iskulause "suomalaiset on maailman nopein kansa" on mennyt selkäytimeen niillekkin jotka eivät ole omaksuneet tarvittavaa perusosaamista liikenteessä. yhä enemmän näkee niitä alinopeudella kruisaavia "liikenneopettajia" vasemmalla kaistalla. kamalinta oli kuitenkin eilinen näky kun 65 (80alue) ajavaa Vectraa ohitti kaksi rekkaa Hanko-Mäntsälä tiellä...
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Aloituksessani jo myönsin huonon käytökseni tuossa kohtaa - ei sitä enempää tarvitse alkaa repostelemaan.
Kun paljon liikkuu noilla teillä ja vapaa - aikaakin tien päällä paljon vietän, niin ihan kaikissa paikoissa ei jaksa olla fiksu ja filmaattinen, kun epäasiallisen käytöksen kohteeksi joutuu.
<p>.</p>
Annan itse aina jalankulkijoille ja pyöräilijöille suojatiellä tietä (koska pidän aina ympäri vuoden kaksi pyörää alla, mutta talvisin "moottorityyppi" vaihtuu), olipa itsellä väistämisvelvollisuutta tai ei. En oikein ymmärrä mikä siinä on niin mahdottoman vaikea pysähtymisessä, onko jarrut rikki, kytkintä ei osata käyttää, vaihde ei mene silmään, moottorijarrutus tutematon, kulkuneuvo ei kiihdy uudelleen noihin huimiin taajaminopeuksiin?
Viimeksi eilen todistin seuraavanlaista: Korotettu suojatie (mallia panssarieste, koska aiemmin 80km/h alue), 40km/h alue, kolme pikkupoikaa pyörien kanssa odottaa, että pääsisi suojatien ylitse. Suojatien edessä on risteys, josta itse itse käännyn oikealle (ja ko. suojatien ylitse). Autoa kyllä ajaa risteyksen ja suojatien läpi (on uutta ja vanhaa, kotteroa ja asuntoautoa), mutta kukaan ei anna tietä. Käsittämätöntä, sopivassa välissä kurvaus suojatien eteen, pysähtyminen, viittelöinti pojille että menkää, ja matka jatkuu. Toimitus kestää 5~10s, onko tosiaan näin kiire ettei tähän ole aikaa?
Tuota vasemalla kaistalla köröttelyä (koska näistähän yleensä aina oikealta pääsee sujahtamaan ohitse) enemmän häiritsee se, että rampilla ajetaan 60~80km/h ja noista vauhdeista sitten "yritetään" liikenteen sekaan. Käsittämätöntä. Ajokortti välittömästi pois tuollaisilta jeesustelijoilta ja auto paaliin jos ei kiihdy tuon vertaa.
Todella vaarallista hommaa tuo pyöräilijöille tien antaminen, jonkun aikaa kun sitä tehdään niin alkaa olemaan epäselvyyttä kummalla on väistämisvelvollisuus ja sitten kolahtaa pahasti. Ihan sama kuin kolmion takaa tulevaa väistäisi, ja vielä ihmettelee että miksei muut.
Liikennesäännöt on ihan sitä varten olemassa että homma on jossain määrin ennalta arvattavaa ja tiedetään kuka odottaa ja kuka menee ensin. Kun homma on edes jossain määrin järjestyksessä, niin turha lähteä tietoisesti sotkemaan.
Lapsi liikenteessä on elävä varoitus liikennemerkki, vielä kehittymättömästä tilanteiden suhteellistamisesta jne, jolloin voi paukahtaa eteen, vaikka näkisikin ajoneuvon. Esim nopeuksien arvioiminen on täysin kehittymätöntä.
Toivottavasti nuo pikkupojat eivät aikuisiksi vartuttuaan sitten ajele opittujen mallien mukaan, ja jätä väistämättä suojatiellä. Meidänhän pitäisi mallia antaa - vaan on se vaikeaa tuo asenteiden muuttaminen - tosi vaikeaa.
Mutta nyt paremmille fiiliksille, niin sujuu iltapäivän rata-ajoharjoitussessio Apparalla mukavasti. Ei kun ajelemaan.![]()
<p>.</p>
Tuo on kahta pahempaa vielä kun vedetään tuolleen hitaasti puhelin korvalla - eikä pää käänny kun ei voi pistää sitä puhelinta alas siksi aikaa et pääsee liikenne virtaan. Tät näkee liki joka kerta kun rampissa menee, jos on yhtän enemmän liiikennettä
- Kuinka vaikeeta olis sanoa "oota hetki" ja laskee puhelin alas siksi aikaa et on motarilla - tai hommata se BT- korvanappi jos autossa on niin kova tarve puhua puhelimen, niitä saa visiin kympistä ylöspäin.
BT -nappi jossain esim keskikonsolissa silleen että siihen pääsee hyvin käsiksi ajon aikana. Kun autoon hypää niin vaan painaa sen päälle ja se yhdistyy automaattisesti - varsin vaivatonta. nimim kokemusta.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Se on tietty kohteliasta, mutta jos pyöräilijä ei tunne liikennesääntöjä (varsinkin lapsien kohdalla) tuo saattaa "opettaa" luulemaan että liikennesääntöjen mukaan polkupyöräilijää väistetään suojatiellä tai pyörätiellä. Tuollainen saattaa johtaa vakavaan onnettomuuteen jos vaikka lapsi/nuori/muuten tietämätön puskee pyörätien jatkolle auton eteen.
Itse en usko että otsaa silittämällä maailma parantuu, vaan sillä, että esimerkiksi liikenteessä käyttäydytään johdonmukaisesti yhteisin säännöin niin, ettei tarvitse arvailla aikomuksia. Aina tietysti ajoneuvoa kuljettavan pitää olla hereillä suojateillä ja pyörätien jatkojä lähestyttäessä, mutta minusta autoilija/moottoripyöräilijä ei saa alkaa "opettamaan" heikompaa osapuolta vaarallisille tavoille.
Me motoristit sorrumme yleistämiseen ihan yhtä helposti kuin muutkin!
Veikkaisin että kaksikin samantapaista tapahtumaa lyhyen ajan sisällä saa meidät yleistämään (arvaus?)
Sitten sanotaan että "kaikki autoilijat törttöilevät...", "kaikki naiskuskit tekevät sitä ja tätä...", "kaikki bemarikuskit on idiootteja..." jne jne. Saman aikaisesti autuaasti unohdamme ne tapaukset lyhyen ajan sisällä kun kohtasimme liikenteessä samanlaisia autoilijoita/ naiskuskeja/ bemarikuskeja jotka ajelivat fiksusti muun liikenteen mukana. Ne kaikki sadat/ tuhannet autot ja kuskit joita kohtaamme liikenteessä joka päivä ja jotka ajoivat ihan fiksusti -Ne jää meiltä huomaamatta! Vaikka voisimme aivan hyvin tämän perusteella yleistää: "Suomessa kaikki kuljettavat ajavat helkutin hyvin!"
Jokaisella meistä on se raja jossain... Siis se raja kun kohtaamme liikenteessä törttöilyä muutaman saman tapaisen keissin lyhyen ajan sisällä... Joko ajattelemme automaattisesti "Ompas täällä taas paljon silmälasipäisiä vanhoja rouvia jotka eivät osaa ajaa!!!" Tai joillakin menee jopa hermo ja sitten ruvetaan itse törttöilemään! (Soittamaan torvea, ohittelemaan väärältä puolelta tai tekemään jotain muuta liikennesääntöjen vastaista)
Itse 9 vuotta ammattilaisena liikenteessä ajelleena voin sanoa että Suomalainen liikennekulttuuri on helkutin hyvää! Liikenne sujuu hyvin ja vaaratilanteet ovat niin harvinaisia että voi hyvinkin olla että joku ei ikinä törmää sellaiseen vaikka ajelisi joka päivä.
Vain omalla ajotavallaan voi vaikuttaa siihen mitä liikenteessä tapahtuu lähituntumassa. Muiden ajokäytökseen et voi vaikuttaa tai vaikka yrittäisitkin vaikuttaa siihen miten muut ajavat ei tulos välttämättä ole sellainen kuin halusit sen olevan.
Ammattiautoiljat ovat varmaan kaikki joskus kuulleet 10s/ 3s/ 0-1s säännöstä? EN nyt nopeasti etsimällä löytänyt oikeaa linkkiä interwebistä, mutta tässä asiasta puhutaan jotain.
Moottoripyöräilijälle tuo 10 sekunnin ajattelutapa tuntuu lähes mahdottomalta...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hyvä tuo 10 s esittelypätkä ja sanoisin, että valtaosa motoristeista, ehkä tietämättäänkin, noudattaa tuon mukaista ajotapaa.
Muuanna olen kiitellyt valtaosaa autoilijoista, esim. toissa sunnuntainen palaaminen Imatralta Muistojen ajoista.
Mutta, inhimillisä olentoja kun ollaan - joskus se oljenkorsi katkaisee kamelinkin selän.
Edit, lisäys. Kun se selkä katkeaa, silloinhan toki pitäisi olla erityisen viileä - kuin viilipytty ikään. ettei kolahda.
<p>.</p>
Lahdentie myös työmatkapätkää.
Nuo vasemmankaistan valloittajat kans ottaa päähän, mut talvea ja räntäkelejä odotellessa
(siis autonajoaikaan siirtymistä odotellessa) ottaa päähän myös eräs toinen ikävä ajotapa.
Siis ketuttaa se jo näilläkin keleillä.
Eli ajat itse oikeaa kaistaa. Edessä tyhjää, takana tyhjää (aamulla ennen varsinaista ryysisaikaa) ja peilistä näkyy jo kaukaa kun joku tulee lujempaa. Kuski vaihtaa kaistaa ja ohittaa ja PERKELE tempasee metrin päästä takasin oikealle kaistalle siihen nenän eteen.
En jaksa ymmärtää mikä kiire siihen ohitettavan nenän eteen on, kun tilaa olisi mennä reilusti ohi ennenkuin palaa siihen oikealle kaistalle.
Tämän toimintamallin idioottimaisuus tosiaan korostuu talvella loskakelien aikaan.
KERPELE.
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Jos oikealle kaistalle on tilaa väistää, siellä on tilaa myös ohittaa. Ei siihen mitään pitkiä valoja tai lasinpesunesteitä tarvita.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tuon vimosimman autohankinnan myötä taloon tuli myös eka auton kiinteä BT-yhteys ja kyllä on niin vaivattoman mukava keksintö että todella hankala olisi enää ilman sitä ajellaKotipihasta lähteissä N8 haistelee jotta WLAN-kotiverkko katosi, joten ei taideta enää olla kotona ja vaihtaa profiilia, jolloin myös puhelimen BT menee päälle. No auton BT-vastaanotin tietty löytyy, kättely ja yhteys on muodostettu. Auton navarin yläkulmaan imaantuu tästä merkiksi kännykän kentänvoimakkuutta kuvaava palkisto. Ja siis mihinkään nappulaan ei missään vaiheessa tarttenut koskea, kännykkä voi olla koko ajan vaikka taskussa ja yhteydet pelittää
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sunnuntaina Hämeenlinnan moottoritiellä bussi lähti ohittamaan palokunnan pakettiautoa. Muuten ihan jees, mutta nopeusero oli luokkaa 1km/h. Vähän aikaa jaksoin mopolla katsoa touhua, kunnes menin oikealta bussista ohi ja pakusta vasemmalta ohi. Oli taas oikeen ammattikuski liikenteessä![]()
xxx
No jos yrittää survoa siitä vasemmalle kaistalle nukahtaneen peräkontista läpi, niin silloin astuvat voimaan fysiikan lait kaikessa ankaruudessaan. Vasemman pientareen kauttakin on joskus paha mennä siksi, että siellä on vähäisen liikenteen vuoksi kaikenlaista roinaa ja pölyä.
Siis sieltä mennään, mistä mahtuu - ei sieltä, mistä ei mahdu.
Ainiin: pointti meni ohitse, eli minäkin tietysti sivuutan nysvärin, en ohita häntä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Omat kokemukset on enemmänkin Kehä I, Leppävaarasta Tussulan motarille ja toisin päin. Sen olen huomannut että yleensä nopein tapa on se kaikista oikean puoleisinkaista. Siellä on yleensä vähiten autoja.
Triumph Tiger 800 XCx -18
ex- Triumph Speed Triple -08
ex- Triumph Street Triple -09
Noilla motareilla kun yleensä joku laahustaa sen 60-70km/h, ohi ajellessa miltei aina näky ohitettavalla kännykkä korvalla.
Jalka ilmeisesti puutuu puhuessa ja kaasua ei voi painaa.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Näin näkee usein tapahtuvan ja kylläpä noista tulee oikealta ohi ajettua. Yleensä kuitenkin sillain vähemmän provosoiden yritän ainakin..
Entäs ne ohittajat, jotka poukkoilevat kaistalta toiselle. Miksi hitossa motarilla pitäisi siirtyä oikealle kaistalle, jos seuraava ohitettava on sadan-parinsadan metrin päässä ja vauhtia vähintään todellinen, reilu tikkarinopeus. Ei sekään liikenteen sujuvuutta lisää.
Ja miksi ihmeessä se ohituskaistalle siirtyminen pitää jättää niin viime tippaan, että takana tulevat, jo ohituskaistalle siirtyneet saavat polkea jarrua. Tätä näkee jatkuvasti.. Miksi näin, kokemattomuutta, ajatukset muualla, vai mikä?
Entäs ne, jotka ohittelevat oikealta motarilla letkaa, joka on ohittamassa hitaammin liikkuvia ja kiilaavat surutta auton mentävään rakoon. Se, jos mikä nostaa verenpaineita. Jotenkin sellaista vittu-minä-kun-menen meininkiä.
Nämä sen haitarin sekä liikenteen takkuilun motarilla aiheuttavat - ihan samoin kuin vasemmalla kaistalla roikkujatkin.
Noista kehäteistä sen verran, että moni tuntuu mieltävän ne moottoriteiksi. Todellisuudessa ne ovat katuun rinnastettavia väyliä, joilla saa laillisesti ajaa bussikaistoja lukuunottamatta millä kaistalla vaan. Tyhmäähän se kehilläkin on roikkua vasemmalla kaistalla, mutta mikään pykälä sitä ei kiellä.
Viimeksi muokannut: J@ck; 14.08.2012 klo 13:33.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kyllä suomalainen autoilija ja motoristikin on varmasti yksi maailman parhaiten provosoituvista tielläliikkujista.
Jos itse antaa vähän periksi, saattaa elää hitusen pitempään.![]()
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.