Varmaan niinkin. Vaan kun Euroopassa reissaa, niin jotenkaan siellä ei edes suomalaiselle tule provosoitumisen tarvetta. Kun mietin kesäkuista Euroopan reissua, niin liikenne oli sujuvaa ja muut huomioon ottavaa niin Ruotsissa, Tanskassa, Hollannissa, Belgiassa, kuin Saksassakin.
Oikeastaan ainoa mikä ihmetytti, oli valottomat autot. Ajetaan jopa hitonmoisessa vesisateella ja hämärässä, eikä pienintäkään tuikkua missään. Suomalaisittain, tai ainakin minusta helvatin omituista.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Motarinopeuksissa on kyllä ikävää jos eteen joku perheauto vaihtaa kaistaa heti ohituksen jälkeen. Kivat turbulenssit irtoaa.
Itseäni vituttaa suuresti nämä ohittajat jotka vaihtavat siihen eteen vaikka siinä olisi 10m tilaa seuraavaan ja sitten samantien takaisin vasemmalle kaistalle, ja tietty ilman vilkkua(mersut).
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Tänään Kuopion motarilla ajoin Volkkari kuskis noin 90-95 lasissa, ohitin nätisti noin 115 vauhilla. Noin 10m kuskin keulasta tulin takasin omalle kaistalle ja alkoi kauhea pitkien räpsyttely show. Tämän jälkeen kuski tuli perään kiinni ajamaan ja jatko tätä valoshowta erkanemiskaistalle asti joka tuli noin 100m päästä ohituksest. En oikein ymmärtänyt tämän kuskin ajattalumaailmaa...
Pyörätön
Näinpä ^^ Mutta nytkun tarkemmin luin näitä vastauksia ja muuta, niin kaikenlaista sitä näkyy. Itse ammatiltani rekkakuski ja tien päällä tulee muutenkin nähtyä kaikenlaista törppöilyä; Vaarallisia ohituksia, vaarallisen alhaisia nopeuksia maantiellä, onnetonta ajoneuvon käsittelyä. Kaupunkiajo onkin monelta kantilta niin kauheaa katseltavaa välillä etten jaksa edes kirjoittaa.. Tottakai suomessakin hyviä kuskeja enemmistö on, mutta eihän töissäkään välttämättä hyviä asioita aina muisteta vaan ne huonot hetket.
Asennevammoista ja ajotaidon puuttestahan näistä kaikista on kyse. Autokoulujen ja VANHEMPIEN tarttuva näiden opettamiseen paljon paremmin, näytetään lapsille esimerkkiä pienestä pitäen niinkuin oma isäni tehnyt vuosikaudet (rekkamies myös). Tällä tavalla saadaan sinne pienen pään takaraivoon paljon paremmin tieto talteen. Itse kannatan tätä uutta määräystä että ajokortti ajetaan 15 välein uudelleen kyseisen asian takia. Saadaanpahan riskitekijöitä pois liikenteestä.
Ainiin ja pahin kaikista mitä näkyyy joka päivä Suomen maanteillä, vaarallisin asia mitä voi oikeasti tehdä: Vilkun ajoissa laitto! Ei niin että tehdään kova jarrutus 50m ennen risteystä ja juuri ennen kääntymistä vilkku päälle. Kaikkihan rupee sitten turvavälistä vinettämään, mutta eihän sillä 100m turvavälillä ole mitään merkitystä jos et kerkeäkkään huomata jarruvaloja ajoissa... Eli vilkku päälle monta sataa metriä ennen risteystä niin ihmiset tajuavat että olet kääntymässä! Säästää vaaratilanteilta ja mahdollisilta vahingoilta.
Pyörätön
Jos moottoritietä ajaa niinkuin se kuuluisi tehdä, niin jonkun mielestä se ehkä näyttää poukkoilulta. Kyllä se vasen kaista on tarkoitettu käytettäväksi ohituksen ajaksi, jonka jälkeen palataan oikealle kaistalle. Mutta kun se joidenkin mielestä on turhaa "poukkoilua", niin nämäpä päättävät jatkaa vasemmalla, kun horisontissa siintää seuraava ohitettava rekka. Ja siinä sitä taas ollaan puhtaan persiin kanssa....vasemman kaistan ritarina.
Sen verran nuori, ettet muista, millainen polemiikki täällä oli, kun ajovalojen käyttöpakko tuli voimaan? Itse taisin olla niihin aikoihin Korpivaaran tarvikevarastolla, ja noita huomiovaloja kerättiin toimitukseen lavatolkulla, kukaanhan ei suostunut ajovaloja polttamaan, ja maksamaan ylimääräisestä polttoaineen kulutuksesta![]()
Ajokorttia ei ajeta 15 vuoden välein uudestaan, vaan uusitaan. Paperisotaa siis, ei siinä ajokoulua tai -koetta käydä.
Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnettävät uudet ajokortit tulevat olemaan määräaikaisia. Kortit ovat luokasta ja ajokortin haltijan iästä riippuen voimassa 2-15 vuotta. [...]
Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen ja traktorien ajokortit ovat voimassa 15 vuotta kerrallaan [...]
Uutta ajokorttia haetaan poliisilta ennen nykyisen ajokortin voimassaoloajan päättymistä erillisellä hakemuksella. Ajokortin uusimisen yhteydessä uusitaan tarvittaessa myös valokuvat
Lähde
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.
Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Ei se ole ohittamista oikealta, jos ajaa suurinta sallittua nopeutta ja pyyhkäisee oikealta ohitse. Se lasketaan liikennevirraksi.![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Mulla on välillä vähän silleen, että jos alkaa ottamaan pattiin, niin menen just sieltä mistä pääsee ja just niin lujaa miltä tuntuu. Välillä sitten taas olen hyvinkin kärsivällinen...tai ehkä joskus.
Mutta tuohon vasemmalla kaistalla hidasteluun, hissunkissun liikennevaloista lähtöön yms. auttaisi varmasti, jos autoilijat alkaisivat käyttämään äänimerkkiä enemmän. Motarlla puskuriin kiinni ja tööttiä vaan niin prkeleesti; sama valoissa jos ei auto edestä lähde rivakasti.
Mulla olis sellainen kutina, että "muualla" näin toimitaan. Sehän ei ole vtuilua, vaan "herättämistä" ja kohtelias pyyntö, jotta keskitytäänpäs ny vähän siihen ajamiseen.........
T7
Teen valitettavasti systemaattisesti samaa. Esson pojat kertoivat, että kortti lähtee, kun poliisi näkee. On vekkulia nähdä, miten se vaikuttaa oikean kaistan omistajiin.
Muuten! Menkää oikeasti katsomaan kehä III:n liittymää Lahden motarille perjantai-iltapäivänä. Tämä voidaan näyttää maailmalle tittelillä "maailman kyvyttömimmät kuskit". Se jatkuu siitä, pitkälti ohi Heinolan. 5-tie on kummallisuuksia täynnä.
Toisaalta, just tänään kierrettiin Kuusankosken kautta Mäntyharjulle ja siinä leveäkaistatiellä ei ykskään -siis ei ykskään, yrittänyt estää custom-pyörien ohittelua. Customia kohtaan autoilija kokee "pärjäävänsä". Nyt asennetta ei näkynyt.
Myös 5-tiellä näkyy aina vaan useammin autoilijoita, jotka antavat aina mahdollisuuden ohittaa. Näin on ollut erityisesti nopeammilla pyörillä, mutta nyt annetaan tilaa myös customille. Kaikki autoilijat eivät suinkaan ole aivokuolleita. Joskus tämä kansa voi siis oppia. On vaan oltu apukouluasteella.
... jotain piti muistaa
Poikkeushan tuohon lailliseen oikealta ohittamiseen on, jos vasen kaista liikkuu oleellisesti oikeaa hitaammin..
Tiedä sitten, saako niin te4hdä jos vasemmalla joku menee 100kmh 120kmh alueella (motari)
edit..jaa, tuossa yllähän oli jo liikennevirrasta...
T7
Vähänniinkuinnoinhan se pykäläkin menee:
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Milloin ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi kukin tietylle liikennesuunnalle, kuljettaja saa kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommalla- kummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Milloin kuitenkin ajoneuvot ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka milloin ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Pelisäännöthän on motarilla aikas selvät. Mut nuo vasemman kaistan tukot on kyllä ärsyttäviä. Mut jos meet oikeelta ohi - tulee sakot... jos vilkutat valoja tai tööttäilet niille - tulee sakot. Varsinainen tilanteen aiheuttaja jatkaa vaan turvallista matkaa hymy huulilla Sillanpäätä kuunnellen.
Nykyään aika moni on alkanut vaihtaa vasemmalle kaistalle hirmu aikaisin - varmaan pussituksen pelossa. Pussiinkin joutuu tosin aika helposti kun vasenta kaistaa tullaan vakkari päällä hirmu pienellä nopeuserolla ja sellaiselle erehtyy antamaan tilaa. Tosin fiksummat noista ohittajista polkaisevat hetkeksi vähän vauhtia niin tilanne purkautuu kätevästi ja ajoneuvot etenevät taas nopeusjärjestyksessä.
KTM 1290 Super Adventure S
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Mukavaa ajanvietettä..... kotilolla liikuttaessa, ilman kriminalisoitua ohittamista, on
ujuttautua oikeaa kaistaa metrin verran keulasta edelle ja ankkuroitua siihen.
Jää puupäälle aikaa ja mahdollisuus tehdä jotain viisaampaa kuin mitä on
siinä parhaillaan tekemässä.
Ihan "kymppiä" on körmyyttää tuollaista kimpassa jonkun kanssa.
Hetken päästä se perässä tuleva siirtyy puupään taakse
"lämmittämään" pitkillä ja torvella..... Toimii
Sitten hilpaisee molemmat puupään ohi ja ja näyttää vieressä
naama virneessä.... peukkua![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tänään mustapaku teki u-käännöksen vastakkaisesta suunnasta eteeni ja kadun viereen parkkiin.Minä ,prätkällä siis liikkeellä, painoin torvea ja pysähdyin pakun viereen ja kysyin miksi ajoi eteeni sanoi ettei nähnyt minua,minä hieman siinä ihmettelin,niin pakukuski kysyi haluanko jäädä juttelemaan asiasta lisää,katsoin tämän sanomisen jälkeen parhaaksi poistua paikalta.Tuli tunne että pakukuski olisi halunut puhua nyrkeillä,oli isokokoinen tatuoita äijä.
Suzuki GSX 1400-05
Ei ole yksi tai kaksikertaa kun on auto tullut vastaan minun kaistalla ohittaessaan toista autoa. Kyllä se aina säväyttää...
-t-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Niinhän se on joka puolella maailmaa mopoillessa, että
täytyy vaan koittaa selvitä hengissä ja jos vielä suht ehjänäkin,
voi reissun kun reissun jälkeen tuntea onnistumisen iloa..... kin![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Olen tässä kyllä GSXman1400:n kanssa samoilla linjoilla.
Juuri sehän tässä hommassa kusee, kun vasemmalla kaistalla hinaavat ajattelevat, että enpä vaihda tuonne oikealle kaistalle, sillä jos vaihdan, niin kukaan ei anna tilaa, kun tullaan 500 m päässä seuraavan ohitettavan kohdalle. Sitten mennäänkin hanhenmarssia vasemmalla kaistalla oikean kaistan ollessa tyhjä. Ja samat tyypit sitten kiroavat, jos joku käyttää kaistoja oikein: ajaa pääosin oikealla ja vierailee vasemmalla kaistalla vain ohittaakseen ja tulee "just MUN eteen" ohituksensa ajaksi.
Autoissa on peilit, kaasupoljin, jarrupoljin ja kuskin pää kääntyy (toivottavasti). Nämä riittävät turvalliseen "poukkoiluun" moottoritiellä. Ei sitä 120 km/h -nopeusrajoitustakaan tarvitse lukea kuin piru raamattua, vaan joskus siellä vasemmalla kaistalla voi mennä vaikka vähän nopeamminkin, jos se helpottaa tilannetta (esim. oikealta kaistalta ohittamaan heti tai kohta lähtevän elämää) tavalla tai toisella. Sen sijaan, että luettaisiin sitä koko tilannetta ja jopa jätettäisiin se auton mentävä väli edellä ajavaan autoon, niin vedetäänkin ennemmin välit kiinni, ettei oikealla kaistalla vaan pääse "kiilaamaan". Se on sitä suomalaista liikennekulttuuria.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Itsellä on tuo puskuriin kiinni ja töötti pohjaan käytössä vasemman kaistan alinopeutta ajaville tientukkoille. Toimii vaihtelevasti... Välillä hoksaavat vaihtaa kaistaa ja se siitä, monet nostavat jopa lapasta. (varsinkin naiskuskit)
Tosin jos sattuu 50-60v ylipainoinen puolikalju volvolla/audilla/jatkeella, niin isolla todennäköisyydellä alkavat hermostuksissaan jarruttelemaan ja kiilailemaan kun joku rohkenee heille töötätä. Parille sellaiselle on tullut annettua pakun etupuskurilla pieni ja hellä kosketuskin kun vauhti on mennyt aivan mateluksi ja kiihdyttelyksi kun yrittää ohi. Se on tähän asti yleensä riittänyt. Kasvokkain nuo läskipallerot ei yleensä halua asiasta keskustella. Ilmeisesti leasing autojen puskureille ei ole niin justiinsa...
Mopolla noista tolloista ei onneksi tarvitse välittää, eihän noiden olemassaoloa edes silloin huomaa.![]()
Supermoto
Just. Silloin kun rampista tosiaan tullaan päätielle samaa vauhtia kuin muukin liikenne niin eipä pitäis ongelmia olla. Onhan siellä rampin alussa yleensä aina ilmoitettu sen pääväylän nopeusrajoitus. Että jos 100 rajoituksella on oma vauhti 95-105 niin onhan se kumma jos ei pääse suosiolla väliin? Itse annan aina tilaa jos tulijan vauhti on kutakuinkin sama kuin itselläni. Ja sitä "kiihdytyskaistaakin" löytyy joka rampista yleensä semmoset puoli kilsaa.
Toki seassa on joka sa...tanan päivä niitäkin m...lkkuja jotka koittaa kiihdyttää tai jarrutella ihan kiusallaan, joilla elämän ainoana periaatteena: Minun eteen et mene, mutta jonnekin tuonne taakse voit mennä. M-pyörällä saa olla vähän jo niinkuin valmiiksi aina varuillaan noiden ramppien kohdalla kun itse on siellä oikealla kaistalla, kun vasemmalla on pakuja, karavaanareita, ja rekkoja yms... joiden takaa ei meinaa tulla m-pyörän kanssa huomatuksi.
Taajama-alueella pitäis siirtyä tuohon yleis eurooppalaiseen käytäntöön myös täälläkin, että suojatielle tulijalle on todellakin annettava tietä. Jalankulkijana ja fillarilla saa tosiaankin olla tosi varuillaan, ja varsinkin jos kyseessä on kaksi kaistaaa samaan suuntaan. Siellä jää hyvin helposti tuninki-tojotan tai rahoitusyhtiön bmw:n yliajamaksi.
Murjaanien kuningas!