Muutoin olen samaa mieltä, mutta itse näkisin, että kisassa kaatuminen on todennäköisempää kuin normaalilla ratapäivällä. -> oman kokemuksen mukaan noin 2:1 todennäköisempää...
Kisaan ei kai kukaan lähde kaatumaan, mutta siellä pitää hyväksyä se riski, että kaato tulee. 0,0005% riskillä voi helposti ajaa itsensä nopeaan ryhmään mukaan, mutta kyllä suurimmalle osalle kasvaa sarvet päähän kun valot sammuu. Kisassa yliyrittämisen riski on suurempi, kuin normaalilla ratapäivällä.
Se, että säästää suojavarusteissa on tosiaan hölmöä. Kaatuminen voi sattua yhtä paljon hitaasta vauhdista kuin nopeammastakin. Esimerkiksi noi hanskat on kyllä todella hölmö säästämisen kohde. Kunnolliset hanskat saa jo n. 130 eurolla ja sillä hinnalla saattaa esimerkiksi säästyä kirjoittamisen uudelleen opettelulta tai ikuiselta tuomiolta vetoketjullisiin vaatteisiin ja tarralenkkareihin. Samalla hinnalla voi säästyä kävelykyky jos nyrkin kokoinen kivi osuu huonoon paikkaan kaatuessa. Sormet, kämmenet ja selkäranka ei ole niitä helpoimpia korjailukohteita jos ns. "paska osuu tuulettimeen".
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kyllä kaveri kehuskeli, että kullia ne oli siellä huudellut
Tarkoitus olikin osallistua Kemoran ajotaito 2, mutta aikataulu ei antanut periksi. Nyt piti sitten osallistua 4.6 alastarolle ajotaito 2, mutta se on loppuunmyyty. Motopark 9.6 ajotaito 2 myyty loppuun, 10.6 ilman koulutusta näyttäisi olevan tilaa hitaassa.
Housut on ainoat, mitkä ei ole tarkoitettu radalle nykyisistä varusteista. 1100e on mennyt niihin.
Huomenna ostan hitaaseen 10.6 motoparkkiin lipun, ostaisin heti jos olisi tulostin..
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
jos antaa aikataulu myöden niin esim http://helrc.pp.fi/
tuolla saa varmasti kanssa opastusta.
Ei yhtä intensiivistä kuin esim juuri noissa ajotaito, mutta aina kun paikalla kaveri "liiveissä" niin enemmän tai vähemmän ohjetta tulee.
Ja huomenna esim, Pennan päivä alastarolla.
Joskus vaikea löytää kaikkia noita ajotapahtumia.
Ja ajovarusteista komppaan edellisiä, mitenkään kuitenkaan väheksymättä niistä mitään. Koko vartalo suojaus oltava ja mahdollisuuksien mukaan sanoisin että lähdet suuntaamaan siihen 1 osaiseen nahkapukuun.
Poitsu lipannut useasti, tosin vasta pienillä pyörillä, mutta esim hanskat kului puhki ihan yhdessä lipassa botnialla, sormiin ei onneksi tullut vielä jälkeäkään.
Kertokaa kokeneemmat mitkä racing hanskat. Ovat hinta/laatusuhteeltaan hyvät?
Esim: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/...cle-Glove-0001
?
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Panostaisin noihin ajokamoihin kun tuppaa käymään niin ,että kun vauhdit nousee niin pito loppuu jossain vaiheessa
Ja Juutanaa komppaan noista kisa kaadoista kun ainakin itsellä on eri" moodi "päällä kun ajetaan kisaa tai treeniä. Huomaa sen myös kierrosajoissa kun kisassa tulee ennätykset...
Rengaskuluissa voi säästää ostamalla käytettyjä tai käydä dyykkaamassa muitten pois heittämiä.Tietää vaan enemmän jumppaa mutta kyllä niilläkin vielä kohtuullista kyytiä ajelee ja oppii ainakin miten ajetaan pienessä luistossa![]()
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC #14
Itse kippasin 2 ja puoli viikko sitteen tommosilla rukkasilla http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/...202007-0001%22 eikä ollut mitään valittamista.
Yamaha YZF-R6R -07 "räärää"
KTM Sx-f 505 -07
Aiemmat kunnolliset hanskat kestivät yhden kaadon kadulla ja kaksi vauhdikkaampaa lippaa radalla. Sitten hommasin NÄMÄ. Noilla tuli rypästyä Alastarossa ja ovat edelleen ajokuntoiset. Noi tuli silloin ostettua Ysi-Racingilta kun Tonilla oli niitä ratapäivällä mukana.
E: sen verran vielä, että kiinnittäisin huomiota hanskan suojaavuuteen, eli hyvä rystys- ja sormisuojaus ja riittävän pitkä "kaulus" jotta se suojaa myös ranteen sekä siihen, että hanska toimii luontevasti kädessä ajon aikana. Liian tönkköjä tai kämmenpuolelta topattuja hanskoja ei kannata ostaa, koska silloin häipyy tunto kahvoista. Kyllä sen aika nopeasti huomaa, että mikä omassa kädessä tuntuu hyvälle ja missä on kunnon suojauksen selkäpuolella.
Viimeksi muokannut: Juutana; 31.05.2012 klo 01:21.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Sweepeissä on liian pitkät sormetTai ei ainakaan sovi mun räpylään mut .Botnialla kokeilin ja jämäkkä hanska oli.
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC #14
Yamaha YZF-R6R -07 "räärää"
KTM Sx-f 505 -07
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Bikeweekillä olis teoriaopetusta ja sille on tarvetta. Onko perusmoka asennossa, jos kengän kärki ottaa maahan, muttei polvi käy lähelläkään? Näin kävi itsellä. Otan riskin, enkä osta motoparkkiin vielä lippua, haluan kuivalle ajamaan.
Ja mikä niissä kuitukatteissa niin erikoista on? Kestääkö jotenkin paremmin osumaa, helppo korjata vai mitä hä?
Huomiseksi menin lupautumaan jo kahvittelemaan valmistujaisten kunniaksi kertomaan elämänsuunnitemista yms![]()
Ajoasennon perusteet:
1) Päkiä tapille
2) Kantapää pyörää vasten
3) Polvilla tuki tankista
4) Perse penkkiin, munat lähelle tankkia
5) Selkä ja vatsalihakset kantaa yläkropan painon
6) Yläkroppaa riittävän alas, että kädet ovat rennot ja luonnollisesti koukussa. Kyynervarsi ohjauksen suuntaisesti.
7) Katse riittävän kauas.
Kun nuo on kunnossa voi ruveta harkitsemaan polven ulos työntämistä ja ajoasennon hiomista rataisampaan suuntaan.
Yleisiä virheitä:
1) Päkiä ei tapilla -> varpaat maahan
2) Kantapäät/polvet ei ota tukea pyörästä -> levoton asento
3) Selkä ja vatsa ei kanna yläkroppaa -> paino käsille -> vaikea ohjata
Kun pystyt jarruttamaan perän ilmaan ajaen yhdellä kädellä, tiedät, että paino ei mene käsille. (En suosittele tätä ekaksi jarrutreeniksi.)
4) Yläkroppa pystyssä -> kädet suorana -> ohjaaminen vaikeaa -> paino liian takana
5) Katse liian lähellä -> Ajo kulmikasta (ajetaan mutteria). Katseen pitää olla n. 3-5sekuntia edellä koko ajan, myös mutkissa.
6) Yläkroppa keskellä pyörää tai ulkokaarteen puolella mutkassa -> Pyörän kallistusvarat ulosmitataan. Tämä on lähestulkoon yleisin virhe (noiden muiden lisäksi) mitä aloittelijoilla näkee.)
Vinkkejä aloittelijalle:
1) Älä aja liian kovaa, silloin ei opi mitään. Kehittymistä tapahtuu parhaiten kun ei aja täysillä, jolloin on aikaa miettiä, että missä on kehitettävää. Täysillä ajaessa kaikki keskittyminen menee ajamiseen, ei sen kehittämiseen.
2) Älä siirrä persettä yhtään ennen kuin yläkroppa automaattisesti hakeutuu sisäkurvin puolelle ja katse osoittaa oikeaan suuntaan.
3) Jätä suorilla repiminen pois ja keskity mutka-ajoon. Jarruton ajo ja mahdollisimman vähäinen vaihteiden käyttö on parasta mahdollista treeniä mutka-ajon ja kallistuskulman treenaamiseen alussa.
4) Kun kuitenkin alat siirtää persettä, älä siirrä sitä liikaa. Toinen kannikka pois penkiltä on enemmän kuin riittävästi.
5) Katso kuvia tunnetuista kisakuskeista (Stoner, Pedrosa, Rossi, Kallio yms.) ja vertaa omaa asentoa niihin. Yritä nähdä mikä on pielessä.
6) Kysele paljon kokeneemmilta ja etenkin kuuntele vastaukset.
7) Jossain vaiheessa joku todennäköisesti sanoo sinulle, että nyt kannattaisi himmata vähän, ettei satu mitään. Tuota varoitusta kannattaa totella, koska ajossa on silloin tod. näk. liikaa yritystä tai joku muu vaarantava virhe. Tässä vaiheessa kannattaa istahtaa alas ja miettiä, että ollaanko vielä sittenkään Rossin tasolla tässä hommassa.
Kuitukatteista sen verran, että ne ei mene niin helposti paloiksi kaadossa ja ovat lisäksi halvemmat ja helpommat korvata mitä vakiokatteet.
Superbike #7
Tuosta info-paketista on iso hyöty. Kiitän!
Kyllä se "vauhti" nousi ekalla ratareissulla päähän, kun sai kerrankin painaa niin paljon kun omat taidot antaa myöden. Ei siinä kieltämättä tullut kyllä asentoja juuri ajateltua.
Pitääkö se mokkula teipata esim.radan kaiteeseen kiinni, ja puhelin taskussa? Onko se ihan perus mokkula, että saa mistä tahansa?
Lauantaina Alastarolle menossa. Aamusta näyttäis olevan tilaa.
http://www.alastarocircuit.fi/alasta...aukset2012.pdf lauantai aamuna 16.6 10-16 näyttäis olevan vapaat harjoitukset? Tarviiko tuolla teipata valoja?
Mulla ei ole puhelimessa nettiä, joku tollanen liukuläppä Nokia toi on. On siinä GPS, mutta ei haittaa vaikkei ole nettiä?
Ihan hyvin pärjää tuollaisella halvallakin 1Hz mokkulalla.. Joskus vertasin aika-ajoissa ponderin näyttämään ja taisi suurin ero kierrosajassa olla 0,2s. Lähes kaikki kierrokset 0,1s virhemarginaalissa, eli riittänee tavan tallaajalle.
Noista hanskoista voi suositella ehdottomasti Alpinestarsin GP Pro:ita. On aika kalliit, mutta ovat kestäneet neljät ratalipat eikä käsiin ole tullut mitään vammoja. Eli taistelukestävyyttä ja suojaavuutta löytyy. Viime talvena tosin teetin suutarilla lisää pintaa pikkurilleihin, eivät olleet vielä puhki, mutta näytti siltä että saattavat seuraavissa lipoissa kulua puhki. En raaski vaihtaa, koska istuvat, no, niinkuin hanska käteen!
Kengiksi voi suositella saman firman Supertekkejä. Sama taistelunkestävyys kuin hanskoilla ja todennäköisesti saan kiittää noita saappaita siitä että pystyn vielä kävelemään. Oli nimittäin nilkat aika heikossa hapessa 200km/h pannujen jälkeen, mutta mitään murtumia tai vastaavia vakavia vammoja ei silti syntynyt, koska saapas rajoittaa nilkan liikkeitä hyvin olematta kuitenkaan epämukavat.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Noita 1Hz pulikoita pyörii käytännössä ilmaseks saatavilla (esim. mulla on jossain ainakin yks tarpeeton) ja kyllä se kierrosajan ottamiseen kelpaa ihan hyvin. En oo vieläkään ihan varma oliko tuo 10Hz mokkula sen 70€ arvonen sijotus. Tuo 0,2 sekkaa kierrosajassa mittaustarkkuutena on käytännössä merkityksetön juttu niin pitkään ennen kuin kuski pystyy ajamaan tasaisesti kaikki kierrokset sen parin kymmenyksen sisään. Itseltäni tuo ei onnistu edelleenkään vaan setin sisällä on pahimmillaan 3 sekunnin heittoja kierrosajoissa. Osa heitoista johtuu ohituksista, mutta osa tulee ihan puhtaasti ajovirheistä ja ajolinjan elämisestä ja osa kuskin kehittymisestä päivän aikana.
Superbike #7
Ei hitto tää touhu lähtee ihan käsistä
Kerta tuonne kaupoille nyt lähdetään niin pistetään sitten ranttaliksi.
Eli millanen suojaus kisakuskeilla on?
Onko niillä tuon tyylinen suojaus --> http://www.eurobiker.fi/product_info...oducts_id=1753
Kun tulevaisuudessa ostan 1osainen nahkapuvun niin käykö tuollainen jo liian kankeaksi?
Että olisiko esim.tämä "parempi"
http://www.storm-motor.fi/ajovaruste...ir-selkasuoja/
Käyttääkö ne kunnon polvisuojia? --> http://www.eurobiker.fi/product_info...oducts_id=1747
Tuollaisia niillä tuskin on? --> http://www.storm-motor.fi/ajovaruste...suojashortsit/
Sitten mielipide sweep vs dainese.
Tarkoitus on siis ostaa näitä suojia, jolloinka ne ovat valmiina odottamassa kun ostan sen 1-osaisen nahkapuvun. Ja näitä suojia ostaessa olen valmis lappamaan seteliä tiskiin, että antaa tulla parasta ehdotusta vaan.
Selkäpanssari on ehdoton ja Dainesen Wave varmasti parhaasta päästä. Rintapanssariakin käytetään ja niitä saa erillisenä irtolätkänä tai selkäsuojaan integroituna. Minulla on juurikin nuo Dainesen suojashortsit ja ovat mielestäni tosi hyvät. En ole lipannut mutta yksiosaisessakaan nahkapuvussa ei yleensä ole järin häävi häntäluun tai lonkan suojaus.
Osta suoraan 1-osanen nahkapuku, siinä kiinteästi olevat suojat ovat riittävät. Erillisinä suojina tarvitset vain selkäsuojan, tai suojapaidan/liivin (ei kyynerpää/olkasuojia), jos haluat rintapanssarin. Dainesella on näistä molemmista hyviä tuotteita. Hanskoista esim Richan Magmat ovat hyvät ja edulliset. Kengät ja kypärä sitten ne jotka omaan ruhoon istuvat parhaiten.
Ihan ensimmäiseksi kuitenkin kehottasin ajamaan maltilla sekä ajatuksen kanssa, sekä kyselemään ja kuuntelemaan kokeneempia ratailijoita ja opettelemaan rata-ajon perusasiat. Oman ajon analysointi on tärkeää. Ei ole järkeä lähteä heti alusta menemään kun sika vatukossa mitään mistään tietämättä ja pahimmassa tapauksessa hajottaa vehkeet ja ittensä.![]()
Tässä mallia allekirjotuksiin.