Tällainen tuli eteen eka kertaa rengasasioissa. Fjr suosituksen (käyttöohjekirjan) rengastyypi on Mezler 180/55-17 Roadtec Z 6 C. Tällä renkaalla ajelin myös edellisellä mopolla (bandiitti 1200). Nyt kun, rengaskaupalla kävin, niin ensimmäistä kertaa kysyttiin kumpi malli. Toinen oli myös muuten samoin merkinnöin,mutta lisäksi Intract C 6. Mitähän muuta eroa renkaissa kuin hinta? Muuten olen ollut kyseiseen merkkiin ihan tyytyväinen ainoa miinus on kuluvuuden kesto max. 7000km/taka rengas. Ajotyyli mielestäni rauhallinen,tietysti aika paljon kaks päällä ajoa. Mikä toisaaltaan selittää kulumisenkin.Tietysti voisi välillä vaihtaa merkkiäkin, mutta kun varastossa vielä yksi Mezlerin etunen. Kai ne hyvä olis olla samaa merkkiä?
rengas
ehdottomasti reunavahvistettu malli FJR:ään. Lisää paitsi kestävyyttä, myös ajovakautta mutkissa oleellisesti.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Interact on käisttääkseni tuosta renkaasta uudempi kehitysversio. Katu- ja touring-ajelussa ei ole niin suurta merkitystä sillä ovatko renkaat saman valmistajan tai samaa mallia keskenään. Pääsääntönä tässä kannattaa pitää kuitenkin se, että eturengas olisi ominaisuuksiltaan vähintään yhtä pitävä kuin takanen, mieluummin vähän parempi. Eli jos takana on puhdas touring-rengas niin eteen sitten touring tai sport-touring -luokan kumi. Asiansa osaava rengaskauppias kyllä osaa kertoa miten eri valmistajien kumit vertaantuvat toisiinsa. Jos ei osaa, vaihda liikettä. Kulutuskestoa matka-ajoon saa käyttämällä hieman valmistajan suositusta korkempia rengaspaineita. Käytännössä hyväksi havaitut paineet kylmana ovat edessä 2,7-2,9bar ja takana 2,9-3,2bar hieman renkaasta riippuen.
Superbike #7
MICHELIN pilot road 2 eteen vahvistettu ja MICHELIN pilot road 3 taakse vahvistettu.
Alla ollut metzeler z6 ja 8 misukka on kestävämpi.
Viimeksi muokannut: mattianki; 13.03.2012 klo 16:58.
Viimeksi muokannut: qazwsx; 13.03.2012 klo 20:51.
ZX10R -08
S1000RR -11
Saamani opin mukaan painoindeksi ei ole se juttu, vaan renkaarungon jäykkyys. Raskas mopo lujassa mutkassa aiheuttaa renkaan reuna- alueen taittumista. Itse ajoin ekan sarjan fjr:llä vahvistamattomilla ja seuraavan vahvistetuilla pilot road kakkosilla. Ero oli selvä heti kun mutkassa vauhti kasvoi. Samalla kulutuskestävyys kasvoi liki 1500 kilometriä vaikka vauhdit nousivat selvästi kun mopo tuli samalla tutummaksi ja sen rajat alkoivat löytyä.
Korjatkaa vapaasti jos väittämä on väärä.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 13.03.2012 klo 21:43.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Ainakin se tuli myöhemmin markkinoille joten näin asia täytynee olla. Z6 ja Z6 Interactin ero on renkaan rungon ominaisuuksissa, Z6:ssa ei ole "viritetty" teräsvöitä kuten alla on kuvattu. Kummassakin on renkaan reunoilla ja keskellä sama kumiseos, saman aikakauden PR2:ssa on kaksi eri kumiseosta.
Maahantuojan sivuilta:
Interact-tekniikka
Ns. kynnysefektistä* päästään Interact-tekniikan avulla eroon, kun renkaan jäykkyyden ja pehmeyden vaihtelut toteutetaan renkaan rungon ominaisuuksia muuttamalla eri kumiseosten yhdistelemisen sijaan. Renkaan rungon teräsvyö voidaan virittää eri kireyksille täysin portaattomasti - näin sama kumiseos antaa joko enemmän kulutuskestävyyttä tai pitoa kuljettajan ajoasennosta ja renkaan kallistuskulmasta riippuen. Optimaalinen ajo-tuntuma saavutetaan täysin ilman portaita, tai saumoja eri materiaalien välillä - turvallisesti.
* Kynnysefekti syntyy, kun moottoripyörä kallistuu mutkassa ja tien kontaktipinnassa oleva kumiseos vaihtuu esim. kovemmasta pehmeämpään.
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Mulle riitti kanssa nyt nuo Mezlerit Z6:t. Takanakki suli sivuista tasan 7 000km:ssä aivan silestoneiksi. Myös kaksi paallä tuli ajettua jonkin verran. Mulla on vielä yx Mezlerin rengaskerta tallissa ja kun sen olen ajanut loppuun, siirryn takaisin Misukan Pr2:n, joita käytin Fzr 1000:ssa vain ja ainoastaan.
Misukat kestivät samanlaisessa ajossa paremmin, eikä sulaneet sivuista ns. "hetkessä" kun nää Z6:t. Ne meni kömöksi yhdessä viikonlopun reissussa, jossa ajettiin kaksi päällä 1 500km lähinnä mutkaa. Okei, onhan toi Fjr painavampi kuin Fzr, mut silti, mulle riitti.
Ei kun rengaskauppoja hieromaan![]()
HAYABUSA -12/ko -14
ex:BMW K1200R -08
ex:KTM 990 SupermotoT 2010
ex:FJR 1300 -02
ex:FZR 1000 -89
"Yeah, you're a legend in your own mind."
Menee hiukan OT, kun pyörän merkki on eri mutta... Kevään aikana olen ajanut n. 200 km rata-ajoa Alastarolla ja Apparalla, ja keski-nopeitten kanssa, ei orggilaisten joiden keski-nopeatkin on melkein kisahemmoja, mutta kuitenkin, kunnolla kantaten.
En tiedä, että onko minun PR3:set vahvistettu vai ei, mutta älyttömän hyvin ne toimii. Jopa hiukan kostealla Apparan radalla pystyi kanttaamaan melko rohkeasti - mitä se sitten onkaan siviilimutkapätkillä.
Kyllä VFR:ssä nämä PR3:set toimii loistavasti ja ajelua myös kaksi päällä, joka on tiennyt n. 430 kg:n painoa renkaille.
Paineet: edessä 2,8 bar ja takana 3,3 bar, kun Mich suosittaa normaalia korkeampia, ja mieluummin vähän yli, kuin vähän ali. Nyt n. 3000 km takana, josta tuo n. 200 km radalla. Mitään merkkiä kulumisesta ei vielä ole, ei keskikohdan tasaisuutta, eikä reunoja.
Ja terve menoa sinne radoille kokeilemaan ja opettelemaan. 10 kilsaa radalla vastaa ainakin sataa maantiellä. Kokemusta on.
Ja radallakaan en laske paineita. Eri juttu on pehmeät ratarenkaat, niissähän pitääkin paineita laskea.
<p>.</p>
Monta eri rinkulaa on tullut kulutettua alla jo. Kilometrejä tulee aikamoinen määrä ajokaudelle vuosittain.
Michelin Pilot Road 4 GT on tähän mennessä ehdottomasti paras rengas ollut FJR:ssä. Niitäkin on jo kulutettu aika monta. Eturengas kuluu samaa tahtia kuin aiemmatkin versiosukupolvet, mutta pito on parempi.
Takarengas se vaan kestää ja kestää ja kestää ja kestää. Uskomatonta mikä kesto renkaalla on.
Pahimpaan karkean asfaltin aikaan ja huonon kelin aikaan kannattaa nostaa paineita molempiin renkaisiin suosituksiin nähden +0,3 baria. Toimii paremmin ajossa ja kulutuskestävyydessä.
Minun suositukseni on siis toistaiseksi ainakin FJR:n renkaiksi Michelin Pilot Road 4 GT.
Jotain, jossain, silloin tällöin!