Moi
Tuli hommattua Shorain Litium LFX18A1-BS12 akku BMW R100 pyörään. NOh, eipä oikein pelitä. Vaikka akun lataa täyteen niin ekan startin jälkeen seuraavat startit on vähän niin ja näin. Joudun yrittämään monta kertaa että pyörän saa käyntiin. Olen kokeillut polttaa valoja muutaman minuutin mutta eipä paljoa auta herättely. Pyörä lataa akkua 14.4 voltilla eli latauksessa ei ole ongelmaa. Akun ohje sanoi että latausjännite pitää olla 13.5 - 15.1 jos muistan oikein. Onko vain niin että tollanen akku ei sovellu "isoon" pyörään? Kiva ku maksoin 189e ja nyt en tiedä mitä tehdä....lyijyakku takas? Entäs geeliakku?
![]()
Onko ilmoja pidellyt? Itelläkin oli vielä viime syksynä Shorai paikoillaan, eikä ollut halukas aina starttaamaan kun lämpötila putosi +10 hujakoille. Starttinapin painalluksesta ei tapahtunut yhtään mitään, vaikka valot yms. paloi. Useamman painalluksen jälkeen saattoi joskus lähteä. Eikä auttanut vaikka kuin ajovaloja poltteli. Korkeammissa ilmanlämpötiloissa (tai geeliakulla) ei mitään ongelmia.
Ostin myös Shorain akun eikä se kestä kylmiä kelejäSe on nyt mulla lähinnä vara-akkuna ja säilytän sisätiloissa että on taatusti aina lämpimässä. Jotkut tiesi kertoa, että täytyy laittaa virrat päälle + mielellään myös pitkät valot ensin noin 5 minuuttia ja sitten vasta yrittää käynnistää...
Ducati "Ducster" Monster 1200S -17
Triumph Daytona 675 -10
Elämä on liian lyhyt jossitteluun.
Miten kylmää keliä se ei kestä? Mulla ei ole köhinyt koskaan, kokemusta on noin +7 asteeseen asti muistaakseni. Otin varuiksi heavy duty -version, en tiedä voiko tuolla olla miten suurta väliä.
1000
Ootko mistä päin Suomea? Ainakin yhden tapauksen tiedän, jossa Shorain kehno toiminta korjaantui lataamalla se valmistajan omalla laturilla. Se samalla tasapainottaa (tai jotain, en minä näistä mitään tiedä) kennot. Mulla on tommonen laturi. Voin vuokrata sen edullisesti, jos itseäsi ei huvita moista ostaa.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Mikä on akun oma jännite lepotilassa, esim 12-24 tuntia ajon tai latauksen jälkeen? Mikä on akun jännite jos laittaa ajovalot päälle? Moottori ei saa olla käynnissä näissä mittauksissa. Nyt olet mitannut laturin toimintaa kun jännite on yli 14 V.
Akun jännitteen tulisi olla lepotilassa noin 12,7 V. Jos alle niin irroita akusta toinen johto ja laita virtamittari väliin, sähkölaitteet eivät saa olla kytkettynä ja mittaa onko jotain vuotovirtoja jotka tyhjentävät akkua. En tiedä pyörästäsi minkä verran menee virtaa mahdollisesti kellon tai tietokoneen tms. ylläpitoon vaikka virtalukko on asennossa OFF.
Akustahan ei sitten napojen väliltä mitata virtamittarilla, ainoastaan jännitemittarilla.
Miten vanha akku on? Onko takuu voimassa? Jos ei ihan uusi akku niin oliko talvisäilytys miten toteutettu?
Viimeksi muokannut: Ossinmopo; 09.06.2015 klo 07:08.
Jos on talven seissyt niin on hyvin mahdollista että kennot on tyhjentyneet eri tahtiin, valmistajan balansoivalla laturilla latausta kehiin ja uutta yritystä.
Itselläni on RC harrastuskäyttöön tarkoitetut lifepo akustot, ja ei niillä ainakaan ole mitään ongelmia edes pienessä pakkasessa .. Ainakin noita rc akkuja suositellaan aldattavaksi vähintään kerran vuodessa.
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Johan tuollaisella pitäisi lähteä kolme tonnista pyörää tulille yhtä aikaa. Jos akku on ehjä, on siinä varmasti virtaa enemmän kuin riittävästi tarjolla, mutta jostain syystä se ei kulje.
Itse kokeilisin kunnollisilla akkukaapeleilla pakkostarttia, ts akusta miinuskaapeli moottorilohkoon ja plussa suoraan startin plussaan. Jos auttaa, vika on johdoissa/liitoksissa. Pyöräkohtaisesti sitten voi olla myös automaattisen puolipuristimen mekanismi/nokka-akseli kulunut, jolloin pyörä hyytyy startatessa ikään kuin virtaa ei olisi, mutta tuo lienee enemmän enskojen ominaisuus.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Akku on siis aivan uusi, ladattu pari kertaa kun pääsi tosiaan tyhjentymään jonkun verran. Eli ei ole seissyt talvea. Mitä tulee johtoihin tai siihen ettei virta kulkisi; käytännössä mitä tein niin otin ison lyijyakun irti ja laitoin ton tilalle. Lyijyakulla pyörä käynnistyi tuosta vaan. Eli en usko että johdoissa on vikaa. Soitan tänään liikeeseen ja kysyn mitä tehdään, en usko että suostuvat purkamaan kauppaa enää. Toisaalta jos tuote ei toimi niin ei sekään ihan kiva ole.
Jos tuote ei toimi normaalissa käyttötarkoituksessa, niin silloin se on tuotteen virhe = kaupan purku.
Voisko se Shorai olla viallinen?
Soitin myyjälle ja totesivat että akku on liian pieni tehoinen ja vaihdoin isoimpaan mahdolliseen. Pyörä käynnistyi uudella akulla aavistuksen helpommin mutta silti piti startata ehkä neljä pitkää kertaa että pyörä käynnistyi. Epäilen että jostain syystä litium akku ei sovellu pyörään. Entisellä Euroglobe lyijymötikällä pyörä lähti laakista käyntiin. En usko että akun koolla on yksin väliä vaan sillä miten herkästi akku antaa virtaa ja lyijyakut luovuttavat virtaa ymmärtääkseni nopeammin....korjatkaa jos olen väärässä.
Jaa. Nimenomaan virranantokyky litiumiakuissa on perinteisempiä akkuja parempi. Esim mun 998sin viisikiloinen Yuasa antaa 170 amppeeria kylmäkäynnistysvirtaa ja 800gramman litiumi yli 300. Shoraita en tunne, onko LiFePo4 kennoilla vai millä tehty. Omituiselta toi mun korvaan kuulostaa.
Kävinpä katsomassa aiemman Shorain, CCA 270 Amps, kyllä tuolla pitä jo pienempi lentotukialus pyörähtää tulille.
Edit. LiFePo4 kennoja. Ja suosittelee Shoraita joka antaa 405 CCA. Ärsataselle originaali antas jonkun vuosimallin nettitiedon mukaan 365 CCA. Joten oikein on myyjä ohjeistanut. Kyllä tuolla uudella pitäs tärähtää aika hyvin.
No niin!!Ostin Motonetistä 80e Eurogloben (Geeliakku), pyörä lähti tulille laakista. Käsittämätöntä, miten voi olla että 330e Shorai ei saa pyörää käyntiin vaikka akun speksit on varmaan tuplasti isommat :o 'En ymmärrä miten toi on mahdollista, mut ihan sama, nyt toimii.
Itellä oli myös Shorain kanssa ongelmia keväällä, kun yöt menivät vielä pakkasen puolelle. Nyt kun lämpötila on pysyvästi 10 astetta tai enemmän, ei ongelmia enää ole ollut.
Siksi onkin alkuperäinen akku tallessa, jotta saa taas heittää sen syksyllä paikoilleen ja antaa olla alkukeväästä kunnes lämpötila on riittävä...
Mitäpä sitä ei muutaman kilon painonsäästön vuoksi tekisi!![]()
KTM 1290 Super Duke R '14