Olisi muutama kysymys kyseistä kapineesta. Tarkotuksena ostaa omaan zx-6r -01 ohjausiskari. Paria vaihtoaehtoa olis tarjolla: 75m:n iskari tulee yläkolmiokappaleen päälle ja 140mm iskari vasemmalle puolelle alakolmiokappaleesta runkoon.
Suurin kysymys koskee iskarimalleja, joita tuntuu olevan progressiivinen sekä lineaarinen. Jos olen oikein ymmärtynyt niin progressiivisessa iskarin jäykkyys muuttuu rasituksen mukaan eli on "löysä" ajossa, mutta poistaa iskun, jos sellainen tulee?
Lineearinen taas aina säädetyn jäykkyinen?? Tarkoittaako sitä, että myös perusajossa tekee ohjauksesta raskaamman?
Lähinnä mietityttää juuri tuo jäykkyyden tuleminen ohjaukseen, koska pyörä on melko jäykkä jo nyt käännellä.
Jos joku viitsii avata asiaa hieman enemmän, olen todella kiitollinen!
Oikein säädetty ja laadukas ohjausiskari ei vaikuta ohjauksen jäykkyyteen lainkaan koska kyse ei ole muusta kuin äkillisten ja nopeiden liikkeiden hallinnasta. Itse en ole kuunaan kuullut että ohjausiskareissakin olisi olemassa progressiota joten jään mielenkiinnolla kuuntelemaan iskariviisaidemme mielipiteitä.
Muuten kyllä kys. Vempain on yksi parhaita ajonvakauttajia ainakin kovassa käskytyksessä ja etenkin pattisilla mutkapätkillä.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Viitataankohan tuolla progressiivisuudella siihen, että Scottsin ohjausiskarissa on erillinen hitaan ja nopean vaimennuksen säätö? Tiettävästi nämä ovat hyviä aparaatteja mutta aika arvokkaita. Omassani on Matris M3 ja sen vaimennusominaisuudet ovat oikein oivat. Jos olisin itse hankkimassa ohjausiskaria, ottaisin kuitenkin ehdottomasti sen sivulle asennettavan - toki riippuu vähän pyörästä että minkä verran mikäkin asennustapa haittaa huoltoja ja purkamista.
Mulla on pyörässä jälkiasenteinen TOBY iskari. Jos sen ruuvaa löysimmälle, niin iskaria ei huomaa paikallaan ohjausta käännellessä. Ajaessa tiukinta asentoa ei huomaa kuin siinä, että pyörä on vakaampi. Ei kaupunki, eikä maantieajossa. Ajellessa pyörää kallistellaan ja jos pääosa ajelusta on kaupunkia, niin eipä sillä iskarilla mitään siellä teekään...Pari kertaa voblausta ja yhdet voblauslipat sen puuttesta, niin on hintansa arvoinen ollut sen jälkeen. Mm. viime kesänä lähti keula luistelemaan ja otti pitoa, niin kävin vain asfaltin reunalla kun ohjaus palautui keskelle heittelyn jälkeen. Veikkaisin suuresti, että ajotaidoillani olisin ollut nurin ilman iskaria. Olihan siinä varmasti tuuriakin mukana.
Viimeksi muokannut: Smistik; 15.02.2012 klo 11:38.
?
Mulla on Öhlinssi ja säädän sen tiukemmalle kun ajelen radalla ja löysemmälle kun menen grillin nurkille. Tiukalle säädettynä haittaa hiukan nurkka-ajelussa.
50cc -> 50cc -> 500cc -> 750cc -> 1200cc -> 900cc -> 600cc ->
Hyvä harrastus pitää pois kaduilta...
Ymmärtääkseni ohjausiskarin ei edes pitäisi koskaan olla niin "tiukalla", että sen tuntee. Idishän on tosiaan poistaa tai ainakin helpottaa äkillisiä liikkeitä kuten woblaaminen. Näitä sitten tulee jos kiihdyttäessä keula nousee ja rengas laskee radan pintaan hiukan vinossa tms.
Itsellä ei ole tarkkaa tietoa montako napsua omassa WP:ssä on tai pitäisi olla, mutta eipä ole ollut jänniä tilanteita radallakaan enää sen asennuksen jälkeen.
Nyrkkisääntönä toiminee klassinen, jos se toimii, älä säädä.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Ookoo, siis mulla on ollut se liian tiukalla?? Ajossa ei huomaa, mutta tuntee kyllä vastineen varikolla/kadun kulmissa. Kokeillaan siis ens kesänä löysemmällä asetuksella... Helppohan tuota on ruuvailla![]()
50cc -> 50cc -> 500cc -> 750cc -> 1200cc -> 900cc -> 600cc ->
Hyvä harrastus pitää pois kaduilta...
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Mulle viisaammat kertoi neuvoksi ton öhlarin iskarin kanssa,että kadulle 10 auki ja radalle 7 auki,Matopurkkiin 6 auki.Ja kyse oli huolletun iskarin napsuista.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Ajossa ohjaustangon liikkeet ovat niin pieniä, että tiukallakaan olevaa iskaria ei huomaa. Varikolla ja nurkka-ajossa kokeiltaessa iskarin tulisi olla niin löysällä, että vasteen juuri ja juuri nopeahkossa laidasta-laitaan ohjausliikkeessä tuntee. Normaalia nurkkapyörittelyä tai hidasajoa sen ei tulisi haitata.
Superbike #7
Ajattelin laittaa Gessuun Hyperpron 'reaktiivisen' ohjausiskarin ja jäi mietityttämään sellainen asia että kuinka vastaisuudessa onnistuu tiukat väistöliikkeet t.s. 'tönäisyt' käytettäessä sellaista.Onko arvauksia/tietoa?
Kari
Asiahan poikinut melko reilusti keskustelua.
Ilmeisesti juuri sellainen tuo 75mm, että tiellä jos tankin meinas irrottaa. Tuo 140mm olis yli 100e halvempi vielä, kuin tuo pienempi... Ilmeisesti passaa ostaa tuo 140mm lineaarinen, sopii omaan käyttötarkoitukseen parhaiten. Kerta sen jäykkyydenkin saa säädettyä.
Kiitos ja kumarrus vastauksista![]()