Moikka!
Tuli tuossa puolivahingossa hommattua osittainen projekti, vuoden 1980 yamaha xs400se.
Paljon tulee varmasti lisääki kysymyksiä ko. pyörän ympäriltä, mutta nyt ehkä se akuutein, eli lataus. Pyörä ei siis lataa.
Tehty ja tarkistettu:
-vaihdettu akku, ei vaikutusta
-Vaihdettu jännitteensäädin (jostain suzukista?), ei vaikutusta
-Mitattu staattorilta tulevat 3 johtoa (vastukset ok, ei ota maihin kiinni mikään, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla antaa virtaa)
-Mitattu myös suoraan jännitteen säätimeltä akulle menevä johto. Käynnissä ollessa antaa noin 0,4v.
Kytketty seuraavasti:
Staattorilta kolme johtoa oikeisiin johtoihin jännitteensäätimelle. Jännitteensäätimeltä 12v akun plus -napaan. Maa johto rungon maadoitukseen. Samaan maadoitukseen tulee myös akun maadoitus.
Onko tässä jokin erikoinen latausjärjestelmä tms? vai onko myös tuo uusi testattu jännitteensäädin rikki (käytetty osa, mutta toimivana ostettu liikkeestä).
Aiheesta on hyvä lanka tuolla http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lataus
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Luinkin ton ennen kuin kirjotin.
Pitää vielä huomenna mittailla.
Lähinnä mietityttää kun tässä ollut alunperin kaksiosainen jännitteensäädin/tasaaja. Nyt vaihdettu sellaiseksi että molemmat samassa, että kuuluuko piuha vetää jotenkin erilailla?
Kolme keltaista on ne genusta tulevat johdot, ne kun kytkee oikein niin lähtöpuolella on sitten + ja -. Jotain muita johtoja siinä voi olla mutta peruskytkentä on juurikin noin yksinkertainen.
Mitä jännitteitä niden genustra tulevian johtojen välillä on kun ne on irti ja kone jossain 2000 kierroksella ?
Suuruusluokka pitäisi olla 50v tai enemmän.
Tuskin tuossa on säädettävällä magnetointivirralla olevaa laturia (tuon ajan vehkeissä esim Suzuki GT380 70 luvulta oli) ja sen kytkentä on erilainen ja vaatii erilaisen säätimen.
Jostain Haynes tms manuaali josta näkee kytkentäkaavion , sitten sitä voi arvailla paremmin, muuten on hankala auttaa kun oma kristallipallo on hukan teillä jo vuosikymmeniä.
Mulla oli joskus pyörä jossa oli yksivaihelaturi. Mutta staattorilta tuli kolme johtoa. Yhteinen "maa" ja kaksi eri jännitteistä lähtöä. Toista käytettiin jos oli valot päällä, toista valojen ollessa pois päältä. Tuon ikäisessä voi olla vinkeitäkin ratkaisuja siis.
Toki jos kaikki staattorilta tulevat johdot on samanlaiset niin sitten se _luultavasti_ on ihan tavallinen 3-vaiheinen.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Aika monessa vanhemmassa laitteessa on laturin kolmas vaihe kytketty valokatkaisijan kautta mukaan, vähentämään säätimen kuormaa (laturihan tunkee tässä kestomagneetti toteutuksessa koko ajan täyttä tehoa, ja ylimääräinen johdetaan vastuksen kautta maihin).
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
edellisen omistajan mukaan staattorilta lähtee 5 johtoa, kolme keltaista, yksi vihreä ja yksi musta. Tuolla xs400 foorumilla mainittu "laturin kenttäkäämiltä tulee myös musta ja vihreä johto, jotka täytyy kytkeä jännitteensäätimeen. Jännitteensäädin ohjaa virtaa kenttäkäämin läpi, mikä on tarpeen — muuten laturi ei tuota akun lataukseen tarvittavaa jännitettä." eli onko vinkkejä mihin tuo vihreä pitää nyt kytkeä kun jännitteensäätimellä on vain 5 johtoa, 3 keltaista, yksi punainen akulle ja yksi musta maihin
Jeps, jonkun tätä vastaavan: https://www.carmoelectronics.co.uk/i...oducts_id=2972
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jos suomesta tilaat niin tuskin on hyllyssä. Tilaavat jostain ulkomailta ja varmistat vielä pidemmän saapumisajan.
Tietysti jos haluat maksaa odotusajasta lisää niin mikäs siinä.
Aliexpressistäkin kiinasta saa tavaran postilaatikkoon/toimpisteeseen noin viikossa kun katsoo sieltä sopivan toimittajan.