Niin, se on mielenkiintoinen kysymys, onko ajokorttia varten ajettu harjoittelu parkipaikalla lajiharjoittelua, ja jos ei, niin miksi ei, entä jos harjoittelee parkkipaikalla ajoasentoa kisaa varten? Tekeekö sporttinen nahkahaalari, kiinteät jalkatapit, kuitiukatteet ja peilien puuttuminen ajamisesta lajiharjoittelua? Entä jos nahkapuvussa lukee isolla että ROAD USE ONLY ja moottoripyörä on vakio, saako sillä kallistaa polven maahan ilman että siitä tulee lajiharjoittelua? Vai tarkoittaako lajiharjoittelu moottorirataa jonne pääsee ajamaan yhtä helposti kuin autokoulun käyttämälle parkkipaikalle?
Sanoisin että tulkinnoille on tarvetta. Uskon, että virkamiehet osaa kyllä ajatella asiaa tarcvittavilta kanteilta
Muistakaa pitää huoli että olette vaikkapa SMOTO jäseniä. Onnistuu vaikka meidän Motorg ry:n jäsenenä automaattisesti jos ei muuten.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ja sitä lakiehdotukseen liittyvää tulkintaa löytyy tuolta lausuntopalvelusta, jossa on 66 sivua tekstiä selittämässä mitä muutetaan, miksi muutetaan ja mikä on sen vaikutus niin kansalaiselle kuin yrityksillekin.
Tässä pätkä mikä avaa tuota kilpailun ja lajiharjoittelun käsitettä:
Kilpailulla tarkoitettaisiin etukäteen järjestettyä tyypillisesti maksullista ja kilpailulisenssiä- tai muuta vastaavaa vakuutusta vaativaa tapahtumaa, jossa kilpailu tapahtuu organisoidusti ja sovittujen kansainvälisten tai kansallisten kilpailusääntöjen mukaan. Tapahtumalla tulisi myös olla yksilöitävissä oleva järjestäjä, kuten esimerkiksi rekisteröity yhdistys. Tapahtuman ei kuitenkaan tarvitse olla julkinen tilaisuus täyttääkseen pykälässä tarkoitetun kilpailun tunnusmerkistön. Myös kilpailuun välittömästi liittyvässä harjoittelussa aiheutuvat vahingot rinnastettaisiin kilpailutoiminnassa aiheutuneiksi. Lajiharjoittelulla tarkoitettaisiin ohjattua tai valvottua harjoitteluohjelman mukaista harjoittelua, joka tähtää kilpailuihin. Pykälässä tarkoitettuna toimintana ei pidetä harrasteajoa eikä myöskään ajokoulutusta sekä muuta liikenneturvallisuuden parantamiseen pyrkivää toimintaa, vaikka se järjestettäisiin sellaisella moottoriradalla, jota voidaan käyttää myös kilpailuun.
Äkkipäätään tuosta lukien esim. orgin ratapäivät eivät todennäköisesti olisi lajiharjoittelua. Harmaalle alueelle saattaisi pudota jotkut valmennuskurssit.
Edit. Tässä vielä linkki koko proosaan. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5660-5
Hyvää lisätietoa, joka harrastajan tuskaa vaikuttaisi helpottavan, oli kyse sitte krossi-, enska- tai moottoriradasta.
Kysymykseksi jää ainakin sitten ns. MotOrg Race. Voisiko kiertotien löytää sillä, että tässä "Racessa" ei virallisesti kilpailtaisi, yleisö saisi esim. huutoäänestää ajon kannustettavimman suorituksenSilloin se ei olisi kilpailu, vaan näytösajo?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kilpalisenssistä korvataan lenkillä/salillakin tapahtuvat vahingot lajiharjoitteluna, mahtaako sillon moottoripyörällä ajo moottoriradalla olla lajiharjoittelua. Ei kai tätä tarvitse edes miettiä, mikä olisi vakuutusyhtiön kanta asiaan.
Nyt kaivattaisiin muilta kokemuksia / tietoa. Vaihdoin pyörää muutama viikko takaperin ja otin siihen vakuutuksen Pohjolasta. Vakuutusta ottaessa jäi mietityttämään kohta: "Onko moottoripyörä muussa kuin normaalissa tieliikennekäytössä?" Kysyin tätä erikseen ja kerroin pyörän olevan satunnaisesti käytössä ratapäivillä moottoriradoilla. Käyttö ei ole kuitenkaan kilpailutoimintaan tähtäävää jne...
Pohjolasta tullut vastaus oli vähintäänkin hämmentävä. "Liikennevakuutus ei ole voimassa ajettaessa suljetulla radalla, mutta kaskovakuutus on, kunhan ei ole kilpailutoimintaa". Käsittääkseni yksikään Suomen moottoriradoista ei ole "suljettu" ja näin ollen vakuutusyhtiö ei voi kieltää liikennevakuutuksen voimassaoloa?
Olisikohan virkailija nyt vähän erehtynyt neuvossaan? Auttakaa miestä mäessä.
Erehtyi. Piste.
Ajat pyörälläsi vain baanoja, joilla liikennevakuutusta edellytetään.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tää on tää sama nauku vuodesta toiseen ku vakuutusyhtiöön soittaa ja kysyy mistään mikä liittyy moottoriratoihin.
Kovasti koittavat sanoa että liikennevakuutus ei ole voimassa, mutta ku liikennevakuutus on pakollinen moottoriradalla ajamiseen, ni totta helvetissä sen täytyy olla myös voimassa siellä radalla
Sen sijaan kasko ei todellakaan ole voimassa muuta kuin yhdessä ainoassa tilanteessa, eli hitaan ryhmän ajovalmennusryhmässä jos siellä on EAK kouluttaja ryhmässä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tarkoitetaanko tässä kaskolla törmäysturvaa/kolarivakuutusta ja palovakuutusta? Hirviä ja varkaita tuskin liikkuu riesaksi asti radalla
Onko Iffistä kokemuksia millainen asenne heillä on radalla ajamiseen?
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Ifillä oli ennen korotettu omavastuu, mutta käsittääkseni "yleisen linjan" mukaan eivät nykyään korvaa kaskosta mitään, jos radalla sattuu ja tapahtuu.
EDIT: If kaskon vakuutusehdot nykyään
Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka aiheutuu,
6) osallistuttaessa ajo- tai nopeusharjoitteluun tai muuhun ajoon moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella (jollaiseksi katsotaan myös esimerkiksi Nürburgringin Nordschleifen jaSpa-Francorchampsin niin kutsutut yleisöajovuorot). Tämä rajoitus ei koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
Plus Ahvenistolla ja muistaakseni Botniaringillä on joku kaatunut ajettuaan käärmeen päälle. Yhden kerran Botniaringillä ku käärme huomattiin, otettiin punainen lippu ja yksi rohkea supergladiaattori valittiin uhmaamaan henkeään ja siirtämään yksi maailman vaarallisimmista otuksista sivuun radalta. Gladiaattori sai neljännen asteen palovammoja, mutta käärme saatiin pois radalta, ja kasko ei korvannut palovammoja![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Alastarolla näin peuran pari vuotta sitten. Ei tosin tullut radalle. Oli metsän reunassa kakkosmutkan kohdalla. Alastaro siitä hyvä, kun metsää ei ole kovin lähellä rata-aluetta eli noi sarvipäät ei ihan huomaamatta pääse radalle hiippailemaan.
-- Brake later and open the gas earlier --
Haisee muuten pirun pahalle tollanen vesilintu kun se palaa pakosarjaan kiinni http://static.moottoripyora.org/smile/blink.gif
Ei ole naaman vika jos peili on vino.
Päivän kilvetön vakuutustarjous, tosin crossiin mutta voihan sillä myös Supermotoa moottoriradalla joten menköön tähän
Honda CR250R 1996
IF 7014,37e/v
Sitten laski tuohon liikennevakuutuksen bonarit joita ei yleensä kyllä ole laitettu, pieleen meni siis, mutta alennuksilla ja bonareilla kivempi 1262e/v
Aika kauheita summia taas ja sellainen kuva tuli ettei kukaan tiedä mitä näille pitäisi oikeasti tehdä, varsinkin vakuutusasiamiesten aikakaudella kun olemme, kannattaa kokeilla onnea kertomalla merkki, malli ja runkonumero. Tuonkin tarjouksen 100e/kk ihan mieluusti ottaisin jos juuri olisi ajoja!
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kokeillaan herätellä taas keskustelua aiheesta:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164593
Eikös tämän esitetyn lakimuutoksen pitäisi nyt loppuvuodesta (23.12.2023) tulla voimaan? Mielenkiinnolla odotellaan muuttuko asiat, haluja ois hommata yks tai useampiki kilvetön vehje mutta jos maksut on tuommosissa +20v museocrosseissakin luokkaa €€€€ nii jääpi hankkimatta![]()
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Näyttäisi olevan tulossa voimaan 1.5.2024 mutta kukaan ei vielä tässä vaiheessa näytä tietävän miten tämä muutos käytännössä toimii. Moottoriliiton sivulla on ihan hyvä UKK: https://www.moottoriliitto.fi/sml/mo...uutuslaki-ukk/
Oma tulkintani on se että liikennevakuutus tulee olemaan edelleen pakollinen myös kilvettömille mutta sen hinnan pitäisi laskea roimasti koska se ei korvaa enää kuskien henkilövahinkoja, ainoastaan sivullisten. Kilvellisten vakuutusehdot muuttunevat myös niin että ne eivät myöskään enää tule korvaamaan radalla sattuneita henkilövahinkoja, vaikka kävisi vaan ajelemassa muutaman kierroksen esim. Motoparkissa vapailla ajopäivillä. Omia vahinkoja korvaamaan tarvitaan sitten lisäksi henkilökohtainen tapaturmavakuutus, jota tuskin saa halvalla. Eli tavallisen harrastelijaratapäiväilijän näkökulmasta vakuutusten hinta ei tule laskemaan, tosin tapaturmavakuutus ei ole pakollinen eli se on sitten up yours ottaako sen vai ei. Minun oli tarkoitus laittaa ratapyörä kilpiin nyt kevään aikana halvemman vakuutuksen toivossa (viime vuonna vakuutus oli 2000€/vuosi vs. vastaavan katupyörän osakasko 280€/vuosi) mutta taidan odottaa vielä...![]()
Glesga, Skotlanti
Kawasaki ER-5 1999 (ex); Suzuki SV650S 2002 (ex); Kawasaki Zephyr 550 1995 (ex); VFR800FI 2000 (ex)
Suzuki GSXR600 2012; Triumph Street Triple 675 2012; Royal Enfield Bullet 500 2002; Kawasaki KMX125 1999
Jotain on vakuutusrintamalla selkeästi tapahtumassa. Viittaan tässä Kotariin tekemääni vakuutukseen. Siinä kyllä piti vannoa ja luvata ettei ikinä kuunaan mene lähellekään moottorirataa, never ever! Hyvä ettei tarvinnut Raamattua tietokoneen viereen kun vakuutuksen tein... Kaipa siis pitää ostaa joku "ratapäivä" vakuutus erikseen jos esim. käy harjoittelupäivällä. Hinta varmaan sairas, mutta mikä tässä nyt ei maksaisi.....
En nyt lukenut kauhean tarkasti mistä kaikesta on keskusteltu, mutta tämmönen huomio vaan.
Hyvää alkavaa kautta kaikille.
<KTM 1290 Superadventure S -23>
'The Man who invented "autocorrect", has passed away, Restaurant in piece.'
SS1000 -2010
SS2000F -2011
Noi liiton vastaukset heijastelee lähinnä sitä agendaa, jota ne on jostain kumman syystä ajanu ja tuossa on pistetty aika raakasti mutkia suoraksi. MotOrg selvittää lainoppineiden kanssa vastaavaa pakettia kasaan. Eiköhän tässä ennen ratakauden alkua olla jo viisaampia.
Se mikä on varma, on se, että kuskin vakuutusten kokonaissumma ei tule tippumaan, mutta korvaavuus heikkenee ainakin kilvettömillä ajavilla.
Superbike #7
Niinpä, jos jatkossa radalla, motocrossissa ja endurossa tarvitaan liikennevakuutuksen lisäksi korkean riskin tapaturmavakuutus niin harrasteen hintalappu voi olla melkoisen hurja. Kysymys sinänsä on kuinka vakuutusyhtöt suostuvat näitä vakuutuksia myöntämään.
Tosin tapaturmavakuushan ei, ymmärtääkseni, ole pakollinen ja tästä johtuen, kuinka moni ottaa tietoisen riskin ajamalla ilman loukkaantumisen kovaavaa vakuutusta.
Viimeksi muokannut: Patukka; 11.03.2024 klo 23:45.
Olisi ihan kiva saada vakuutusyhtiöiden kanta tähän mitä ja milloin liikennevakuutus jatkossa korvaa, oli pyörä kilvissä tai ei, eli mikä lasketaan lajinomaiseksi harjoitteluksi, varsinkaan jos kisoihin ei ole tarkoitus koskaan osallistua eikä kilpailulisenssiä tule olemaan.
Pitää varmaan hankkia ratapyörälle autoveropäätös varmuuden vuoksi, muuten ratakausi saattaa jäädä taas aika lyhyeksi![]()
Glesga, Skotlanti
Kawasaki ER-5 1999 (ex); Suzuki SV650S 2002 (ex); Kawasaki Zephyr 550 1995 (ex); VFR800FI 2000 (ex)
Suzuki GSXR600 2012; Triumph Street Triple 675 2012; Royal Enfield Bullet 500 2002; Kawasaki KMX125 1999
Josko nyt vaan vaikka selkeästi linjaisivat, ettei liikennevakuutus ole lainkaan voimassa radalla, niin sen voisi jättää jatkossa ottamatta kilvettömiin.
Henk. koht. vakuutus löytyy enivei ennestään ja on ainakin yrittäjille ihan suht edukas (hinta määräytyy toki YEL-tulotason mukaan, itellä se on pieni) ja kattava.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Liiton sivuille oli putkahtanut tällainen UKK-osio.
Olen positiivisesti yllättynyt - odotin, että totuttu hiljaisuuslinja olisi jatkunut.
https://www.moottoriliitto.fi/sml/mo...uutuslaki-ukk/
Jokkis #11 | Ural S1000RR
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.