Mannerheimintie on nykyään ajokelvoton Erottajalta Tullinpuomille, kun vihreä aalto on kokonaan poistettu. Viime syksynä illalla yritin ajaa sitä, aivan tolkutonta kun jokainen valo on viritetty niin että täytyy pysähtyä. Siihen päälle sitten vielä nykyinen kamerahelvetin synnyttämä flegmaattinen ajotyyli, niin tuntui ettei etene ollenkaan verrattuna johonkin 90-luvun loppuun kun taksilla sitä ajoin monta kertaa joka päivä. Vihreiden aaltojen poistamisessa on kyllä ympäristöajattelu kaukana.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Kun nopeus rajoitetaan sähköisesti, niin kulutus ei muutu, jos sitä verrataan vastaavaan rajoittamattomaan ajoneuvoon ja kun nopeus pysyy rajoitetun nopeuden alapuolella.
Aika vähissä on ne pikkuautot, joilla ei pysty ajamaan 60km/h isoimmalla vaihteella.
kuinkas moni näitä kevytautoja pöljinä pitävistä ja vastustajista on ikinä ajanu tollasta oikeeta mopoautoa?
saattais mieli muuttua jos sellasella päivän tuolla rekkojen (ja "ammattikuskien") ja muun liikenteen seassa kurvailisi sitä vajaata viittäkymppiä, kubotan diisselin painaessa noet perseestä pihalle hirmuisen papatuksen saattelemana.
toki mielipide on mielipide , niinkuin persereikä, jokaisella omansa, mutta pitäis ajatella asiaa näiden härveleiden käyttäjien kannalta eikä aina tuijottaa omaa napaansa![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
en ole mopoautoa ajanut mutta sellasten perässä kyllä jopa työkseni...... on tosi hyvä että se vauhti nousee ja pysyy normaalissa taajama vauhdissa ... paljon vähemmän jonoja ja ohitus tarvetta........ ja pieni hybridi automaatti on hyvä taajama kulkine... kerranki järkeä suomen teille
Eiks tässä köykäautossa juuri ollu se idea, että perheen vanhukset voi ajaa "omalla" avaimella
täysii. Minusta todella järkevä uudistus verrattuna mopoautoon.
Täälläkin taajamassa melko massiivinen säde, missä ei saa 60kmh kovempaa ajaa.
Lähinnä 50... 30...40...50..!!!
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Viime sunnutaina iltapäivällä kehä ykköstä ajettiin 70-80km/h, vaikka ilma oli hyvä ja autoja ei juurikaan ollut.
Viime perjantaina kehä kolmosella mentiin yhden jälkeen 70km/h tai alle ja silloinkaan ei autoja paljon ollut.
Eli ei kevytauto varmaan kauheasti liikennettä hidasta![]()
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Ei onnistu ohittaminen mulla koskaan, koska satun jostain syystä päätymään noille sellaseen aikaan että molemmat kaistat on tukkeessa. Ja nimenomaan parin auton takia.
Mutta joo, aiheeseen liittyen en usko mitään ryntäystä tapahtuvan kevytautojen suhteen.
Ja toi liikenneturvallisuudella pelottelu ei oikein mene läpi, kun aikuiset oikeissa autoissa ei oo sen fiksumpia.
Puhelin korvalla tehdään hätäisiä liikkeitä sen kummemmin miettimättä, ei poikkea teineistä mitenkään.
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Ajokortin hankkiminen jo 17-vuotiaana on osoittautunut erittäin suosituksi, kirjoittaa Uutissuomalainen.
Viime kesänä voimaan tullut ajokorttiuudistus kevensi ajokortin saamisen ehtoja. Aiemmin ajokortin saaminen alaikäisenä vaati painavia syitä, mutta nyt hakemus hylätään harvoin.
Lain voimaantulon jälkeen 17-vuotiaiden ikäpoikkeuslupia on myönnetty yli 2 000, ja hakemuksia on jonossa 2 900.
https://yle.fi/uutiset/3-10677170
2016 23 hakemusta, 4 myönnettyä lupaa
2017 36 hakemusta, 7 myönnettyä lupaa
luetaanko kortteliralli tavoitteelliseksi harrastukseksi?
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Pilluralliko? no tottakai, tavoitehan on kristallinkirkas![]()
"Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
onhan noissa myös sit oikeat varusteet sähköllä alaskaatuva penkki ja kattoluukku niin saa seisaaltaan pukea
automaatin valinta napit ratissa niin ei mitään esteitä hytissä......
sopii hyvin nuorisolle ja myös vanhemmille.....
Osa on myös Hi-Fi-harrastajia. Viidakkorumpuja muistuttavalla kuminalla viestitään reviirialueen naaraille, että hyvää kyytiä olisi luvassa.
Jalankulkijoiden kannalta ns oikea auto on mopoautoa turvallisempi. Niissä on jalankulkijan turvallisuuden vuoksi vaatimukset ja testit, ja osassa myös automaattinen hätäjarrutus.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
luulisi, että on lain vastaista asettaa ihmisiä epäarvoiseen asemaan sen mukaan onko heillä tavoitteita vai ei, harrastuksia tai ei.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Uutissuomalainen: Uusi laki kevytautoista ajoi mopoauto*markkinat pulaan – tänä vuonna myyty vain 11 mopoautoa
Siinä missä ensirekisteröintejä oli Traficomin mukaan viime vuonna 222:n ja sitä edellisenä vuonna yli 700:n mopoauton verran, niin tänä vuonna mopoautoja on rekisteröity vain vaivaiset 11 kappaletta.
Mopoautoja maahantuovan Elfving Oy:n myyntijohtaja Tomi Kinnunen syyttää myynnin tyrehtymisestä edellisen hallituksen lakihanketta niin sanotuista kevytautoista.
– Se tappoi mopoautomarkkinat. Kun kevytautosuunnitelmat lanseerattiin julkisuuteen, mopoautojen myynti hyytyi. Monet myös myyvät nyt paniikissa omia mopoautojaan pois muun muassa netissä, Kinnunen sanoo Uutissuomalaiselle.
https://www.is.fi/autot/art-2000006217636.html
Tuli nähtyä kesällä tienposkessa tuhkakasa, jonka keskellä oli pikkurillin paksuisesta putkesta tehty heppoisen näköinen vääntynyt kehikko. Samassa läjässä oli ruohonleikkurin moottoria muistuttava voimanlähde.
Aprikoin, että mikäli kyseessä oli mopoauto, niin huh huh.![]()
Jep. Tuli joskus naapurin mopoautoa tutkittua, mm alatukivarret oli ensinnäkin hitsattu sen näköisesti että pystyn itse nätimpään ilman minkään sortin koulutusta, ja toisekseenkin valmistettu abaut 19mm huonekaluputkea muistuttavasta neliöputkesta. Hörsköttimen kun laittoi käyntiin se rämisi ja kalisi joka paikasta sen kuulloisesti että vähintään joka toinen pulttiliitos oli vähintään löysällä.
Kerran satuin lahdessa paikalle kun henkilöauto oli tullut kolmion takaa mopoauton eteen, mautosta oli koko keula tuusan paskana, eturenkaat sojotti vastakkaisiin suuntiin ym, kun corollan etukulmassa oli pari naarmua. En todellakaan pysty käsittämään millä verukkeella nuo katiskan ja muuttolaatikon sekasikiöt on saatu katulaillisiksi. Tuollaisella kun vetää talvella sladissa kanttariin, ja aika moni on vedetty, useim takaripustus pettää sivuttaisesta iskusta vääntäen takarenkaan kallistuskulman reippaanlaisesti negatiiviseksi.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Jos vekottimen painoraja on 350kg, niin ei siinä kovin raskaita ratkaisuja voida käyttää.
Tehdäänkö niitä käsityönä, vai ihan teollisesti?
Vrt esim: https://www.ligier.fr/