Nonyt EU on kuulemma heittämässä kapuloita KEVYTAUTOJEN vanteisiin...
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
valmistusmaa kun on italia tai ranska niin "koska noit on aina ollu" , ei niitä pystytä kieltämäänkään, koitas mennä sanomaan että kolmipyöräskootteri ois jollain lailla turvaton
vespaedesta.jpg
toisaalta voi olla että kevytautoja ei suomen teille kuitenkaan tule...
https://www.is.fi/autot/art-2000006218209.html
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) pitää vakavana EU-komission Suomelle antamaa huomautusta kevytautoista. Marinin mukaan on mahdollista, että kevytautoja koskevat lait joudutaan kumoamaan. Lakien on määrä astua voimaan marraskuussa.
Marin arvioi Twitter-viestissään, että asiasta on käytävä keskustelu hallituksen sisällä.
https://yle.fi/uutiset/3-10942385
On ranskalaisten ja italialaisten mopoautotehtaiden lobbaus mennyt hyvin perille?
Pikku näpy eeuusta, nii heti suami pyllistää. Bää![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Koska hitaasti liikkuva henkilöauto on vaarallinen, kannattaa teinien ajaa traktorilla. Se kulkee 60 km/h, eikä paina kuin 4 kertaa henkilöautoa enemmän. Eteen aura tai betonipuntti tönimään esteet tieltä ja taakse lumilinko viimeistelemään roippeiden levitys variksille. Se on turvallista ja sallittua, eikä edes eu asiasta valita.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eiks 15v saatavalla T (ja AM/121) kortilla saa ajaa alle 60km/h kulkevia traktoreita ja traktori mönkkäreitä?
Yli 60km/h vehkeille tarvitaan sitten joko B, C1 tai C (alle 3,5t; alle 7,5t ja yli 7,5t) kortti.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
EU-komission kriittinen kanta Suomen uuteen kevytautosääntelyyn ei Suomen autoalan mukaan voinut tulla kenellekään yllätyksenä.
– Komission krittikki on ollut tiedossa koko ajan. Lait notifioitiin komissiolle vuosi sitten ja sieltä saadut huomautukset otettiin huomioon lopullisessa lainvalmistelussa. Sen jälkeen katsottiin, että lainsäädäntö voidaan viedä läpi, kertaa tapahtumia toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
– Nyt sitten, kun lain voimaantuloon on kaksi kuukautta, komissio onkin yhtäkkiä terävöittänyt kritiikkiään aiemmasta uudessa huomautuskirjeessään.
– Komissio on tässä pahasti myöhässä ja sen toiminta on huonoa hallintoa. Nyt jätetyn kritiikin paikka oli vuosi sitten.
– Komissio ei todellakaan ansaitse puhtaita papereita toiminnastaan. Sen sijaan Suomi on toiminut lainvalmistelussaan ihan linjakkaasti, Kallio huomauttaa.
https://yle.fi/uutiset/3-10942833
Mikäli unohdetaan se tosiseikka, että 15v voi ajaa myös EU-pykälänikkareiden mukaan muita vaarantamatta 6000 kiloa painavilla, vain takajarrullisilla ja jousittamattomilla traktoreilla tiealueella 60 km/h, niin onhan se kuitenkin hiukan huvittavaa että "kevytauto" 15-kesäiselle voi olla 1500 kg omapainoinen suuri isotehoinen perheauto, sikäli mikäli se on alle kolme vuotta vanha ja nopeusrajoitettu.
Yksinkertainen mieleni kuvitteli kun kevytautopykäliä alettiin sorvaamaan, että kevytauto määritellään johonkin max Fiesta, Polo, Yaris-kokoluokkaan ja silloinkin matalimmanpään kW-luokkaan.
Tekstiilikauppiaan johdolla toimineet valmistelijat olivat paljon viisaampia?
Ymmärrän kyllä traktorivertailun..MUTTA..yleensähän vain on niin että landella se traktorilla pöristelevä teini on käytännössä ajanut sitä traktoria pennusta lähtien. Toisin kun taas täällä pk-alueella jossa moni aikuinen ei osaa edes autoansa hallita..
04 Buell xb12s
Helppo juttu. Annetaan rajoittimen hyväksynnän yhteydessä rekisteriote jossa lukee "traktori". Paperia ne on eu:n pykälätkin.
Kokonaan toinen juttu on että mitä tapahtuu maantieliikenteen sujuvuudelle. Tommosella on paljon pienempi kynnys lähteä vaikka 100km matkalle kuin nykyisillä rämisevillä purkeilla. Mutta kun saadaan keskinopeus alle kuudenkympin niin ah, turvallisuuskin paranee ja yksityisauton tarjoama palvelutaso alenee, niinkuin virallinen liturgia kuuluu.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Helvetin hyvä että komissio aiheesta ärähti. Nyt vielä henkilöautot teiltä pois niin siellähän alkaa olla jo ihan viihtyisää![]()
Lajin halpuus viehättää.
Kevytautot eivät pääsekään liikenteeseen marraskuussa, lain voimaantuloon vuoden lykkäys
Ministeri ei takaa, että laki saadaan vuoden lisäajalla korjattua komission vaatimusten mukaiseksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10958598
Patrik Stormin mukaan hänen 15-vuotiaan poikansa kesätyöt ovat vaakalaudalla lain perumisen vuoksi. Pojan oli tarkoitus kulkea töihin kevytautolla.
Vaasalaisen Patrik Stormin perheeseen hankittiin kevytauto noin kuukausi sitten. Vuosimallin 2019 Toyota Aygo maksoi 13 000 euroa, ja sen oli tarkoitus tulla perheen pian 15 vuotta täyttävän pojan käyttöön. Autolla on ajettu vain 40 kilometriä.
– Kaikki pojan säästöt, minun säästöt ja vaimon säästöt meni siihen. Ostettiin ihan tuliterä, että se on turvallinen, Storm kertoo.
Niin, viimeiset rahat autoon, jonka lakihimmeli on vielä kesken...
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006232353.html
No, nyt on auto valmiina kun kloppi täyttää 18v
Ihan turha alkaa syyllistämään EU:ta tai ministereitä jos tekee investointeja ennen kun laki on astunut voimaan, syyllinen löytyy vessan peilistä miksi kaikki säästöt meni eikä poika pääse töihin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ja saahan tuosta parhaimmillaan vaimolle tuliterän kauppakassin, kunhan purkaa noi rajoittimet pois! Vai onko tuossa mukana myös jotain autoverohuojennuksia "moposta"? Käyttömaksu ainakin tullee?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) kertoo saaneensa tappouhkauksen liittyen kevytautolainsäädäntöön.
– Olen saanut eilen illalla tekstiviestin, jonka lähettäjä on uhannut ajaa autolla päältäni. Tulen ilmoittamaan asiasta turvallisuusviranomaisille, hän kommentoi viestitse.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/...7-a6f27e7a7b0e
Nurmeslainen Antti Romppanen osti vastikään pojalleen Onnille, 15, kevytauton. Volvon kevytauto haettiin Saksasta.
Onni Romppasella on ajokoe tulevana perjantaina, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, ettei hän pääsekään ajoneuvonsa rattiin.
koko homma tullut maksamaan lähes 20 000 euroa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006233230.html
Sen EU:n kirjeen on varmaankin lobannut Ligier ja Aixam kimpassa. Tosi asiassa oikea henkilöauto on myös jalankulkijoille turvallisempi koska ne on käynyt kolaritesteissä joissa nykyään myös kiinnitetään huomiota jalankulkijoiden turvallisuuteen.
FJR -17
No todellakin. Mieti nyt jos Suomi saa tuollaisen lainsäädännön voimaan, niin ei mene kauaa kun muita maita seuraa perässä. Se on melkoinen isku mopoautovalmistajille, kauppa loppuu noissa maissa kokonaan jo siinä vaiheessa kun spekulaatio lain voimaan tulosta alkaa. Niillä on aivan varmasti kaikki keinot pelissä jotta moinen saadaan estettyä.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Milläköhän ilveellä hurrit ovat saaneet pitää EPA-traktorinsa?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Niillä oli se jo ennen EU liittymistä, eli se oli helpompi myöntää jatko sille kun ei ollut pelkoa että muut voisivat seurata perässä. Se on myöhäistä sitten kun on jo jäsen. Ruotsi on kuitenkin aika pieni mopoautomarkkina, kuten Suomikin. Pelkona on tosiaan se että Suomen esimerkin johdolla menetetään isommat markkinat. Toisaalta taas EPA-traktorin 30 km/h nopeusrajoitus ei uhkaa samalla tavalla mopoautobisnestä kuin kevytauton 60 km/h. Ja kolmanneksi Ruotsi nyt on Ruotsi, onhan niillä nuuskakin vaikka EU sen kieltää..
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
EU:ssa edes Jeesus ei saa ratsastaa aasilla, vaan hänen on käytettävä sähköpotkulautaa:
https://www.welt.de/kultur/article19...er-fahren.html
Miten sitten muka joku teini? Jalaksen monot, sanon minä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Se menee just noin ja voittaja on se joka osaa lobata päättäjät puolelleen.
Siitä nyt ville, ossin, pirjon ja lauran vanhemmat ajamaan asiaa eteenpäin EU:ssa. Kansanedustajat tarvitsee näissä asioissa tukea ja yhteistyötä kansalaisilta, yhteistyö on voimaa eikä sitä ole lehdissä itkeminen ja uhkailujen lähettäminen, nämä kaksi viimeisintä ei edistä asiaa millään tavalla.
Kylätason kurapyöräilijä.