Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Terve.

    Ostin eilen vuosimallia 07 jammun. Helkatin mukava peli ajella.

    Vaihteisto vaan ei toimi kunnolla eli 1 ja 2 menee hyvin pesään mutta sittenpä ongelmat alkavat. Nätisti ajettaessa ei ongelmia juurikaan mutta kun pikkasen annetaan kyytiä niin alakaa loput vaihteet tökkiin.

    Osaisko kukaan neuvoa mistä voisi olla kysymys.

    Ensimmäinen jammu ja muuten tyytyväinen.
    Fjr 1300 vm 07
  2. #2
    No vaihda ainakin aluksi huolto-ohjelman mukaiset öljyt masiinaan ja perään samalla.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  3. #3
    Tommosen vaihdeviat säikäyttää aina pikkasen. Voi olla palakakkua tai isopala rahaa.
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  4. #4
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    No vaihda ainakin aluksi huolto-ohjelman mukaiset öljyt masiinaan ja perään samalla.
    Pyörä huollettu huolto ohjelman mukaan ja 3000km edellisestä huollosta.
    Fjr 1300 vm 07
  5. #5
    Tarkista etteivät vaihdevivuston nivelet ole ryytyneet jumiin talven aikana. Noin voi käydä varsinkin jos pyörä on tehopesty syksyllä, eikä niveliä ole voideltu sen jälkeen.
  6. #6
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tarkista etteivät vaihdevivuston nivelet ole ryytyneet jumiin talven aikana. Noin voi käydä varsinkin jos pyörä on tehopesty syksyllä, eikä niveliä ole voideltu sen jälkeen.
    Kiitos vinkistä mutta ongelma ei ole vivustoissa uskoisin sillä silloin kun vaihde menee päälle menee todella helposti ja sit kun ei mene on kuin olisi jäykkä rauta vastassa.
    Fjr 1300 vm 07
  7. #7
    Lainaa Jari1979 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos vinkistä mutta ongelma ei ole vivustoissa uskoisin sillä silloin kun vaihde menee päälle menee todella helposti ja sit kun ei mene on kuin olisi jäykkä rauta vastassa.
    Pelaako kytkin OK, irroittaa eikä ole ilmaa?
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  8. #8
    Lainaa Jari1979 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos vinkistä mutta ongelma ei ole vivustoissa uskoisin sillä silloin kun vaihde menee päälle menee todella helposti ja sit kun ei mene on kuin olisi jäykkä rauta vastassa.
    Tuo nimenomaan voisi viitata siihen, että poljin ei palaa keskiasentoon edellisen vaihdon jäljiltä, eli klassinen takkuilevan vivuston oire. Toki vika voi olla jokin ihan muukin.
  9. #9
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Pelaako kytkin OK, irroittaa eikä ole ilmaa?
    Kiitos vastauksesta. Mielestäni pelaa ok mutta asia pitää tarkistaa.
    Fjr 1300 vm 07
  10. #10
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tuo nimenomaan voisi viitata siihen, että poljin ei palaa keskiasentoon edellisen vaihdon jäljiltä, eli klassinen takkuilevan vivuston oire. Toki vika voi olla jokin ihan muukin.
    Kiitos vastauksesta miten tuollainen olisi helpointa tarkistaa.
    Fjr 1300 vm 07
  11. #11
    Lainaa Jari1979 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos vastauksesta miten tuollainen olisi helpointa tarkistaa.
    Kyllä sen melkein kädellä polkimesta tuntee, että liikkuuko se vapaasti molempiin suuntiin ja palautuuko helposti omin voimin keskiasentoon. Jos vivuston kuulanivelet on helposti saatavilla, niin tippa jotain öljyä ei varmaankaan ole pahaksi, samoin kuin polkimen ja akselitapin väliin.

    Se on sinänsä normaalia, että paikallaan vaihteita ei saa välttämättä helposti päälle, mutta jos pyörässä on keskijalka, niin takarenkaasta eteen-taakse pyörittelemällä pitäisi onnistua.
  12. #12
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä sen melkein kädellä polkimesta tuntee, että liikkuuko se vapaasti molempiin suuntiin ja palautuuko helposti omin voimin keskiasentoon. Jos vivuston kuulanivelet on helposti saatavilla, niin tippa jotain öljyä ei varmaankaan ole pahaksi, samoin kuin polkimen ja akselitapin väliin.

    Se on sinänsä normaalia, että paikallaan vaihteita ei saa välttämättä helposti päälle, mutta jos pyörässä on keskijalka, niin takarenkaasta eteen-taakse pyörittelemällä pitäisi onnistua.
    Kiitos. Kyllä se kädellä tuntuu ihan hyvin toimivan ja vaihteetkin vaihtuu. Eli nätissä ajossa pelaa mutta kun antaa hiukka kyytiä 1 ja 2 menee hyvin sisään sit alkaa arpapeli voi olla että joutuu käyttämään kaks kolme kertaakin kytkintä pohjassa ennen kuin vaihtaa.
    Fjr 1300 vm 07
  13. #13
    Toivottavasti ostit liikkeestä. Vie takasin ja korjaavat.
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  14. #14
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jari1979 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos. Kyllä se kädellä tuntuu ihan hyvin toimivan ja vaihteetkin vaihtuu. Eli nätissä ajossa pelaa mutta kun antaa hiukka kyytiä 1 ja 2 menee hyvin sisään sit alkaa arpapeli voi olla että joutuu käyttämään kaks kolme kertaakin kytkintä pohjassa ennen kuin vaihtaa.
    jos siis syöttöä on kunnolla ja ei pykälä siirry niin kuulostaa kuin rattaiden kytkentähampailla olisi vetoa. Jos mennään tuohon vaihtamisen anatomiaan, niin kytkintähän ei tarvi käyttää, riittää että veto loppuu pieneksi hetkeksi jolloin laitetaan pykälää sisään. Jos veto eikatkea, niin kytkentähampaat ei pääse liukumaan irti. Jos kytkin ei irroita kunnolla ja ja vaihdat laiskasti niin että koneen kierrokset pääsee laskemaan reilusti, niin tavallaan vaihteisto on moottorijarrutuksessa, eli veto päällä (väärään suuntaan) ja pykälä ei pääse irti viereisestä vaihteiston rattaasta.

    Tuoreet moottoriöljyt auttaa märkäkytkintä. Nyt jos osaat vaihtaa ilman kytkintä (eka kevyt paine vaihdepolkimelle, sitten nopea ja pieni kaasun pudotus ja samalla lisää voimaa vaihdepolkimelle = uus pykälä sisään), niin sillä saa selville onko ongelma kytkimen kataminen +hidas vaihto, joka voi korjaantua öljynvaihdolla tai uusilla kytkinlevyillä. Ilmeisesti talviseisonnan jolkeen voi olla mahdollista että kytkin on vähän "liimaantunut" tai kuivana tms. Käytön puutetta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  15. #15
    vivut ja nivelet helppo öljytä... polkimen akselitappi vaatii pikasen purkamista mutta kannattaa tehdä
    muutaman vuoden välein yleensä on kuiva paskaa täys... tekee siitä hitaan
  16. #16
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    jos siis syöttöä on kunnolla ja ei pykälä siirry niin kuulostaa kuin rattaiden kytkentähampailla olisi vetoa. Jos mennään tuohon vaihtamisen anatomiaan, niin kytkintähän ei tarvi käyttää, riittää että veto loppuu pieneksi hetkeksi jolloin laitetaan pykälää sisään. Jos veto eikatkea, niin kytkentähampaat ei pääse liukumaan irti. Jos kytkin ei irroita kunnolla ja ja vaihdat laiskasti niin että koneen kierrokset pääsee laskemaan reilusti, niin tavallaan vaihteisto on moottorijarrutuksessa, eli veto päällä (väärään suuntaan) ja pykälä ei pääse irti viereisestä vaihteiston rattaasta.

    Tuoreet moottoriöljyt auttaa märkäkytkintä. Nyt jos osaat vaihtaa ilman kytkintä (eka kevyt paine vaihdepolkimelle, sitten nopea ja pieni kaasun pudotus ja samalla lisää voimaa vaihdepolkimelle = uus pykälä sisään), niin sillä saa selville onko ongelma kytkimen kataminen +hidas vaihto, joka voi korjaantua öljynvaihdolla tai uusilla kytkinlevyillä. Ilmeisesti talviseisonnan jolkeen voi olla mahdollista että kytkin on vähän "liimaantunut" tai kuivana tms. Käytön puutetta.
    Kiitos. Pitää huomenna kokeilla. Voiko vaikutusta olla kun öljyt on vaihdettu viime syksynä. Käsittääkseni nämä Fjr:ät on aikas tarkkoja öljyistä.
    Fjr 1300 vm 07
  17. #17
    Lainaa A59 kirjoitti Katso viesti
    vivut ja nivelet helppo öljytä... polkimen akselitappi vaatii pikasen purkamista mutta kannattaa tehdä
    muutaman vuoden välein yleensä on kuiva paskaa täys... tekee siitä hitaan
    Kiitos. Voiko näissä tosiaan olla sellainen vaikutus että välillä poljin on täysin jumissa ja välillä toimii.
    Fjr 1300 vm 07
  18. #18
    Lainaa Jari1979 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos. Voiko näissä tosiaan olla sellainen vaikutus että välillä poljin on täysin jumissa ja välillä toimii.
    jää tahmeena ääriasentoonsa ... palautuu pirun hitaasti keskelle.. eikä siten huoli uutta vaihdetta
  19. #19
    Lainaa A59 kirjoitti Katso viesti
    jää tahmeena ääriasentoonsa ... palautuu pirun hitaasti keskelle.. eikä siten huoli uutta vaihdetta
    Kiitos. Tuo oli hyvä tietää. Pitää ottaa het huomenna asiaksi ja tarkistaa / putsailla.
    Fjr 1300 vm 07
  20. #20
    Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. Luulen että vika on putsausta vaille hoidettu. Kiitos paljon.
    Fjr 1300 vm 07
  21. #21
    Kiitos kaikille vielä kerran ja erityisesti käyttäjä A59. rasvauksen jälkeen toimii ja sitten ei muuta kuin putsaamaan. Eli kyseessä oli hidas palautuminen mitä toki ei huomannut kun oli paikallaan ja rankkasi vaihteita. Ajossa rasvauksen jälkeen ei tökkinyt enää ollenkaan.
    Fjr 1300 vm 07
  22. #22
    Lainaa A59 kirjoitti Katso viesti
    vivut ja nivelet helppo öljytä... polkimen akselitappi vaatii pikasen purkamista mutta kannattaa tehdä
    muutaman vuoden välein yleensä on kuiva paskaa täys... tekee siitä hitaan
    Lainaa Jari1979 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos kaikille vielä kerran ja erityisesti käyttäjä A59. rasvauksen jälkeen toimii ja sitten ei muuta kuin putsaamaan. Eli kyseessä oli hidas palautuminen mitä toki ei huomannut kun oli paikallaan ja rankkasi vaihteita. Ajossa rasvauksen jälkeen ei tökkinyt enää ollenkaan.
    Se rasvaus auttaa hetkeksi, ekan vesisateen jälkeen akselitappi alkaa uudestaan tahmaamaan ja jää uudestaan jumiin, eli se kannattaa avata, putsata ja rasvata kunnolla putsauksen jälkeen.
    Sama saattaa olla edessä jarrupolkimen kanssa, sekin jää helposti laahaamaan saman syyn takia.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  23. #23
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Se rasvaus auttaa hetkeksi, ekan vesisateen jälkeen akselitappi alkaa uudestaan tahmaamaan ja jää uudestaan jumiin, eli se kannattaa avata, putsata ja rasvata kunnolla putsauksen jälkeen.
    Sama saattaa olla edessä jarrupolkimen kanssa, sekin jää helposti laahaamaan saman syyn takia.
    just auki ja puhtaaxi uudet rasvat ... ja moottoriin suosituksen mukaiset öljyt... ja ei muutako ajoa
    siinä polkimen akselissa sais olla nippa.... mut eihän niitä nykyään misään ole...
  24.  
  25. #24
    Hyvä. Näin teen kaikki auki ja putsaus ja kunnon rasvat. Kävin vetaseen tossa 50 km ja ny pelaa hienosti. Enpä ois ite osannu tuolta vikaa hakea. Ny hyvä fiilis ja kesää kohti. Turvallisia kilometrejä kaikille. Nöyrin kiitos vielä.
    Fjr 1300 vm 07