Terve.
Ostin eilen vuosimallia 07 jammun. Helkatin mukava peli ajella.
Vaihteisto vaan ei toimi kunnolla eli 1 ja 2 menee hyvin pesään mutta sittenpä ongelmat alkavat. Nätisti ajettaessa ei ongelmia juurikaan mutta kun pikkasen annetaan kyytiä niin alakaa loput vaihteet tökkiin.
Osaisko kukaan neuvoa mistä voisi olla kysymys.
Ensimmäinen jammu ja muuten tyytyväinen.
Fjr 1300 vm 07
No vaihda ainakin aluksi huolto-ohjelman mukaiset öljyt masiinaan ja perään samalla.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Tommosen vaihdeviat säikäyttää aina pikkasen. Voi olla palakakkua tai isopala rahaa.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Tarkista etteivät vaihdevivuston nivelet ole ryytyneet jumiin talven aikana. Noin voi käydä varsinkin jos pyörä on tehopesty syksyllä, eikä niveliä ole voideltu sen jälkeen.
Kyllä sen melkein kädellä polkimesta tuntee, että liikkuuko se vapaasti molempiin suuntiin ja palautuuko helposti omin voimin keskiasentoon. Jos vivuston kuulanivelet on helposti saatavilla, niin tippa jotain öljyä ei varmaankaan ole pahaksi, samoin kuin polkimen ja akselitapin väliin.
Se on sinänsä normaalia, että paikallaan vaihteita ei saa välttämättä helposti päälle, mutta jos pyörässä on keskijalka, niin takarenkaasta eteen-taakse pyörittelemällä pitäisi onnistua.
Fjr 1300 vm 07
Toivottavasti ostit liikkeestä. Vie takasin ja korjaavat.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
jos siis syöttöä on kunnolla ja ei pykälä siirry niin kuulostaa kuin rattaiden kytkentähampailla olisi vetoa. Jos mennään tuohon vaihtamisen anatomiaan, niin kytkintähän ei tarvi käyttää, riittää että veto loppuu pieneksi hetkeksi jolloin laitetaan pykälää sisään. Jos veto eikatkea, niin kytkentähampaat ei pääse liukumaan irti. Jos kytkin ei irroita kunnolla ja ja vaihdat laiskasti niin että koneen kierrokset pääsee laskemaan reilusti, niin tavallaan vaihteisto on moottorijarrutuksessa, eli veto päällä (väärään suuntaan) ja pykälä ei pääse irti viereisestä vaihteiston rattaasta.
Tuoreet moottoriöljyt auttaa märkäkytkintä. Nyt jos osaat vaihtaa ilman kytkintä (eka kevyt paine vaihdepolkimelle, sitten nopea ja pieni kaasun pudotus ja samalla lisää voimaa vaihdepolkimelle = uus pykälä sisään), niin sillä saa selville onko ongelma kytkimen kataminen +hidas vaihto, joka voi korjaantua öljynvaihdolla tai uusilla kytkinlevyillä. Ilmeisesti talviseisonnan jolkeen voi olla mahdollista että kytkin on vähän "liimaantunut" tai kuivana tms. Käytön puutetta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
vivut ja nivelet helppo öljytä... polkimen akselitappi vaatii pikasen purkamista mutta kannattaa tehdä
muutaman vuoden välein yleensä on kuiva paskaa täys... tekee siitä hitaan
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. Luulen että vika on putsausta vaille hoidettu. Kiitos paljon.
Fjr 1300 vm 07
Kiitos kaikille vielä kerran ja erityisesti käyttäjä A59. rasvauksen jälkeen toimii ja sitten ei muuta kuin putsaamaan. Eli kyseessä oli hidas palautuminen mitä toki ei huomannut kun oli paikallaan ja rankkasi vaihteita. Ajossa rasvauksen jälkeen ei tökkinyt enää ollenkaan.
Fjr 1300 vm 07
Se rasvaus auttaa hetkeksi, ekan vesisateen jälkeen akselitappi alkaa uudestaan tahmaamaan ja jää uudestaan jumiin, eli se kannattaa avata, putsata ja rasvata kunnolla putsauksen jälkeen.
Sama saattaa olla edessä jarrupolkimen kanssa, sekin jää helposti laahaamaan saman syyn takia.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Hyvä. Näin teen kaikki auki ja putsaus ja kunnon rasvat. Kävin vetaseen tossa 50 km ja ny pelaa hienosti. Enpä ois ite osannu tuolta vikaa hakea. Ny hyvä fiilis ja kesää kohti. Turvallisia kilometrejä kaikille. Nöyrin kiitos vielä.
Fjr 1300 vm 07