Varsin passeli viikonloppu hauskalla radalla, kun viime kesän hitaan ryhmän +2.00 ajoista aika parani eilen 1.52:een ja tänään alle 1.50:n aikoihin niin voi olla oikein tyytyväinen omaan kehitykseen.Kiitokset Mikille ajolinjavinkeistä ja muillekin seuramiehille ja -naisille. Seuravan kerran sitten Pärnussa. Vai pitäisköhän sittenkin yrittää luistaa ensi sunnuntaiksi affenistolle...?
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Kelit suosi ja uusien renkaiden antama henkinen pito auttoi parantamaan aikoja, joten oli oikein onnistunut viikonloppu. Kait se pitää sitten lähteä kokeilemaan miten kumit pitää Kemoralla.
Tuossa vielä klippejä molempien päivien keskinopeasta.
Kesän ratapäivät ja iänikuinen kitinä kun on hitaampia eessä ja possujonoo ja ohittaminen "vaikeeta" ja ja jne jne..
Lukekaa vaikka toi alkuun, ja miettikää sitten miksi te teette siitä ohittamisesta itsellenne niin vaikeeta:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=1349.0
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Jos ohitat liikaa, olet joko väärässä ryhmässä, väärällä ratapäivällä tai menossa Lahdesta Helsinkiin."
Ekaa kertaa itsekkin parkissa. Lauantaina hitaassa paras veto 2:01.07, ja sunnuntaina sit keskarissa 1:52.49 (muutenki pyöri tasasesti siellä 1:52-1:54 välillä).
Paremmalla avauksella lähtis vielä ajasta sekuntteja pois, puhumattakaa jarrusta. 190.9km/h näyttää chrono et parhaillaan oli takasuoralla... Sit vielä pitäs linjojakin vähä parantaa, ja ajoasentoa.
Onkos loppukesällä tulossa vielä AT3:sta?
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Nyt on vähän väärä paikka lähtee hakemaan kierrosajan parannusta avauksista tai jarruista kun ollaan tuolla 1:50 tasolla kierrosajassa. Se millä Motoparkissa(kin) tehdään kierrosaika, on tarkka ajolinja. Kun ajolinja on kohdillaan ja mutkavauhtia edes sen verran, että saa polven maahan niin mennään jo siinä keskiryhmän ja nopeen rajamailla. Avauksia voi alkaa miettimään sitten kun ajolinja pysyy joka kierroksella n. 1 metrin rännissä, jarruja ei oikeastaan tarvitse vielä pitkään aikaan kunhan vain muistat hidastaa apexiin asti edes moottorijarrulla.
Superbike #7
Hauskan näköstä kun iso osa keskiryhmän kuskeista ajaa tohon sokeeseen vasuriin semmosen ison S-mutkan. Tuurihaukalla on kyllä ihan ajatusta linjassa, vähän vaan lisää tarkkuutta niin hyvä tulee. Ilman ääniä tosin kattelin, joten kaasunkäyttöön en osaa sanoo, että oliko hyvä vaiko eikö.
Superbike #7
Sanokaas nyt vielä, että kuinka kovaa tonninen kulkee Motoparkin takasuoran päässä ihan kunnon gepsillä mitaten ja kisatason kuski puikoissa? Oli Esson baarissa taas ihan hirveitä juttuja, kun mittari näytti kuulemma sitä ja tätä, jne. Joskus kisaa seuratessa kuuluttaja on hehkuttanut, että 270 mennään. Onko näin?
Lauantaina mulla oli kovimmat huiput GPS:n mukaan 262km/h ja risat. Tuolla kierroksella bussipysäkin hitain oli n. 220km/h. Sunnuntaina oli aika kova vastatuuli (n. 5m/s) ja parhaat huiput jäi 257km/h vaikka pysäkillä minimissään 225km/h vauhtia. Jos olisi ollut tyyntä, olisi sunnuntain huiput olleet tod. näk. yli 265km/h kun pysäkkin tuli huomattavasti parempaa linjaa läpi.
Mulla kierrosajat lauantaina 1:31 kieppeillä ja sunnuntaina sekunnin kovempaa. Rataennätys on 6 sekkaa kovempaa kyytiä, joten epäilen, että vähän (>10km/h) kovempaa menevät myös pysäkin ja takasuoran kuin meikäläinen. Luulisin, että ite voisin saada pysäkille n. 230km/h kyytiä ja takasuoran päähän 270km/h jos kaikki natsais kohdalleen ja vetää jarrumerkin tarkalle.
Mut nopeen ryhmän rataharrastajalle 240km/h kusiaisella on jo kova lukema ja tonnarilla vastaavasti 260km/h ylitys on hyvää kyytiä, eli jos paljon tuota kovempia lukemia kuulee niin puikoissa on ollut joko melko kova kuski tai sitten kaveri puhuu pashaa.
Edit. Esson baarijuttuun on vielä pakko lisätä, että oonhan mäkin tyrkänny tuonne takasuoran päähän kilpigixerillä 299km/h mittarissa...todellista oli niillä väleillä ehkä 245.
Superbike #7
Kiitos. Tämä vahvisti omia käsityksiäni.
Kovat jutut puhutaan aina mittarinopeuksilla ylöspäin pyöristäen. Ja tässäkin puhuttiin vakio gixerin mittarinopeuksista. Oman laitteen mittarin kalibroin 100:n vauhtiin, kun se on kilpipeli. Jolloinka sekään ei pidä paikkaansa suoran päässä, kun tulee vetoluistot ja mitkä lie kuvioihin.
Käytätkö racechronoa ajanottoon? Jos käytät, niin pistähän nopeimmasta kierroksesta samanlainen käppyrä, mitä itse laitoin tuonne edelliselle sivulle.
Olis kiva verrata nopeuksia, niin tietäis missä tulee eniten turpaan
Oma kusiainen ei ole mennyt gepsiin motoparkissa ikinä 235kmh enempää, vaikka tornin mutkasta laskee kaasu pohjassa jarruun asti. Vakio kone ja isohko kuski (187/82) lienee jarruttaa osakseen menoa.
..ja löytyy video missä ajan 299kmh bussipysäkin läpi, eli se niistä mittarinopeuksista![]()
Tuossa kyljessä viime kesänä CBR600RR:llä ajettu 1:31 kierros ja eilinen gixerillä ajettu 1:30. Ei varmaan oo epäselvää kumpi on tonnarilla ajettu.
Edit. Kusiaisella maaliviivalta tornin apeksiin 0,7 sekkaa tonnaria nopeemmin. Tonnarilla ottaa ton eron kiinni ennen bussipysäkkiä ja takasuoran päässä apexissa ero tonnarin hyväksi 0,7sekkaa. Eli tornin apeksista seuraavan vasurin apeksiin 1,4sekkaa tonnarin ja kusiaisen ero.
Muita merkittäviä eroja: Hevosenkengän avauksesta montun pohjalle kusiainen 0,4 sekkaa nopeempi, montun pohjalta shikaanin jarruun tonnari 0,35nopeempi. Shikaanissa kusiainen vie 0,2 sekkaa, mutta tonnari ottaa avauksessa ensin kiinni ja on kaks kymppää edellä maaliviivalla. Kyllä voima vaan on kiva.![]()
Viimeksi muokannut: Nitrous; 13.06.2016 klo 17:38.
Superbike #7
On, vähintään 270,7 kmh.
http://www.mprata.fi/index.php?topic...36830#msg36830
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Hmm..kiva vertailla. Kun katsoo omaa ajoa vs. tuota cbr ajoa, niin täytyy todeta, että 2.5s näyttää tuossa karttapohjalla tulevan yllättävän pienistä eroista. Eihän tuo tietenkään koko totuutta kerro, vaikka näkyy min ja max nopeudet..
Tossa on yritetty sunnuntai iltapäivällä ajaa vähillä jarruilla. Valuu linjalta monessa kohtaa. 1:40 - 1:41.xx kierroksia. Ei tuo naku oikein 200+ nopeuksissa ole parhaimmillaan.
Hetkinen, tuon linkin takana kaverit puhuu kaasun löysäämisestä bussipysäkillä. Esson baarissa löysäämistä pidettiin 'turhana', vaikka monet kuulemma tekee niin.
Hankkikaa vakio gixeri, renkaina pilot power original (halpa), ajakaa löysäämättä suora läpi, niin huippunopeus ja varmaankin myös kierrosaika paranee!
Odotan jo seuraavaa juttutuokiota Essolla.
Riippuu aika paljon pyörästä, kuskista, alustasta ja renkaista. Kyllähän sen ajaa kaasu selallään, mutta siinä ei ole puolta metriä leveämpää polkua mihin osua, tehoja tuohon esimerkin bemariin uupuu varmaan 10 hevosta ja vauhtia luokkaa vitonen vähemmän apeksissa.
Myös kilpaa ajavat on ihmisiä, eikä tosta ole mitään järkeä runnoa treenissä ruuhkaisella radalla kaasu auki läpi, kun ajamaan oppii muutenkin. Ja jos sillä gixxerillä on eniten täysiä 30kmh vähemmän vauhtia tossa, niin varmasti menee kaasu auki ja 299 mittarissa.