Se pötkylä on ilmansuodatin...
Jotain perin kummllista täällä tapahtuu, nyt otin teipinpalan tukkimasta tota putkea ja kävin testiajolla niin ei rötää yhtään. Vähän aikaa sitten täysin samalla kokooonpanolla niin ei sietänyt yhtään kaasua... mitä helkkaria![]()
Tuo on ainakin mun susukin mikuneissa "kalvojen paineletku", eli kun kaasua avatessa kaasariin tulee alipaine, niin ilmanpaine päsee tuota letkustoa pitkin kalvojen alle ja nostaa kalvot+luistit. Yleensä tuossa on joku erillinen suodatin vaahtomuovi ettei mene skämää kalvoille. En ole varma/tiedä että ilmeisesti kohokammiotkin saa paineen tuota kautta, eli kun kaasarissa sisällä on kaasua avattaessa alipaine, niin ilmanpaine kohokammioissa painaa bensaa suuttimien läpi imukurkkuun.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kaasarien toimintaa pohtiessa kannattaa muistaa, että maailmankaikkeudessa ja luonnonlaeissa ei ole olemassa imua, mitään imuvoimaa ei ole olemassa, vaan on pelkkää plusmerkkistä painetta jota on enemmän tai vähemmän. Esimerkiksi sylinteri ei ime, vaan ilmakehän paine painaa ilmaa kohti sylinteriä ja mäntää. Kaikki perustuu nimenomaisesti tuohon positiiviseen paineeseen ja sylinteri-kaasarin imutahdin aikaiseen pienempään paineeseen, mutta ei mihionkään imuun. Toki imua käytetään puhekielessä, mutta kaasarin toiminnan ymmärtämisen kannalta imua ei ole, on vaan isompaa tai pienempää painetta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Pyörä kasattu, ja sama *aska jatkuu, laihalla mennään ja kovaa.. Tyhjäkäyntiä mennään ihan ok, ajossa ei kestä yhtään kaasua ja tehot hukassa. Ei ymmärrä,
Voiko imu tai pakonokan pykälän pielessä oleminen tehdä näin, tai kampuran?
Tuokin että se välillä tuntuu toimivan paremmin johtuu näköjään siitä etten ole käyttänyt konetta lämpimäksi asti, ensimmäinen kiihdytys menee aina ihan ok ja sitten kautoaa puhti, lämpimänä ei kierrä vapaallakaan korkealle rötäämättä..
Viimeksi muokannut: tompa; 17.06.2015 klo 15:51.
Jos se kylmänä "toimii OK", niin ei kait siellä jako lämmetessään muutu
Taikka sitten se ei toimi kylmänäkään. Neljäpuokki Suzukista kun oli jako poskellaan, niin ei se käynyt ilman kaasua tyhjäkäyntiäkään, saatika olisi tehoja ollut. Tuohan löytyy puristus- ja ohipainemittauksella (puristukset alhaalla, ohivuotoja ei ole -> jako sekaisin).
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Vedot paranee kun laittaa ryypyn täysille ja tulpat on valkoiset..
edit, kun kaikkea mahdollista on kokeiltu, ja kaasarin säätöihin ei ole koskettu lukuunottamatta että synkat on säädetty ja seosruuveja väänsin puoli kierrosta enemmän auki..
Vajaalämpöisenä se kumminkin ottaa kierroksia, parinsadan metrin ajon jälkeen katoaa voimat, ja röpellys alkaa
Viimeksi muokannut: tompa; 17.06.2015 klo 16:10.
Ei näköjään ajatus kulje kunnolla viikonlopun jäljiltä vieläkään, vähän joudun syömään sanojani.
Tuo ryypyllä jeesaaminen auttoi sillon paripäivää sitten kun tein testilenkit ilman putsaria, silloin myös tarkistin tulpat ja olivat valkoiset.
Nyt pyörä kasattuna kävin äsken sellasella 10km lenkillä niin tuo ryypyllä rikastaminen vain pahentaa oireita, eli voisiko sittenkin käydä rikkaalla, lämmettyään rupeaa pintakaasu tökkimään, eli kaasun asennoissa n.1/8- n.1/3 välillä, kone oikeastaan sammuu kokonaan kun tarjoaa kaasua tuolla alueella, ryypyn käyttäminen pahentaa tätä, aloittaa sellasen älyttömän nykymisen.
Kumminkin moottorijarru paukuttaa putkessa eikö se kerro enemmänkin laihasta kuin rikkaasta tyhjäyntiseoksesta?
Miten päin tuo seosruuvi nyt vaikuttaa, avattaessa laihentaako vai rikastaako
Putkessa paukkuminen tarkoittaa sitä että sinne menee palamatonta/osinpalanutta polttoainetta, joko syttymisen heikkouden tai liian polttoaineen määrän takia.-> sit löytää happea ja kipinää niin paukahtaa.
tyhjäkäynnillä ja pienellä kaasullahan tuo seos ruuvi ratkaisee eniten.
Yleensä kai on niin että avaamalla (vastapäivään) lisää polttoaineen virtausta.
tuolta alhaalta jetting chart: http://www.jba.bc.ca/Bushmans%20Carb%20Tuning.html
ja vähän yksinkertaisemmin, hitusen eri painotuksin:http://www.salocal.com/sohc/tech/car...s/jetgraph.htm
Tuon ylemmän mukaan säädettävistä osista seos ruuvit ja neulan korkeus vaikuttaa noilla sanomillasi kaasun asennoilla.
tosin jos neulaputki tai neula(straight dia) on kulunut niin voi olla että saa liikaa ja ruuvilla kompensoimalla vain hyytyy tyhjäkäynnillä/ihan pintakaasulla. Isolla kaasulla sitten kuitenkin yleensä menee kun pääsuutin on se joka rajottaa bensan kulkua.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kokeilin niin seosruuvit oli alunperinn.n.2,25 kierrosta auki, väänsin kiinni yhteen kierrokseen niin lähti heikosti käymään ja kone oli tunkkasen puoleinen, sama rötääminen tuolla alkukaasun asennolla
käänsin 3 kierrosta lisää, eli yhteensä 4 auki, niin koneen luonne muuttui todellapaljon parempaan suuntaan, kierrosherkempi käynti paljon parempi, mutta tuo alkukaasu meni nyt ilmeisesti niin rikkaalle että rupesi tasakaasu nykimään
Tohon kuolleeseen kohtaan 1/8-1/3 ja pätkimiseen tasakaasulla tolla seosruuvin vääntelemisellä ei ollut juurikaan vaikutusta
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Samoin veikkaan itsekin koska tuo pätkiminen on vain tuolla tietyllä kaasukahvan alueella, neuloja tässä ei voi säätää, eli neulojen vaihto, ja neulaputkien vaihto.
Sittenkun joku kertoo miten nuo neulaputket lähtee irti, viimeksi nuo oli mulla pöydällä enkä ymmärtänyt miten ne puretaan, kaasarit Keihin CVK
Viimeksi muokannut: tompa; 17.06.2015 klo 18:52.
Mun avaamissa mikuneissa neulaputket on lähtenyt kun alakautta kohokammiosta avaa mutterin tai ruuvin tms. mikä pitää neulaputken paikallaan (ja myös kappaleen missä on muut suuttimet kiinni) ja sitten taputtelee yläkautta ulos.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tässä ei ollut ainakaan mitään ylimääräisiä ruuveja tai muttereita, enkä löytänyt räjäytyskuvistakaan
edit; tuossa näkyy neulan kanssa tommonen kikkare, "needle and needle jet" ilmeisesta needle jet on tämä putki. koitin työnnellä ja väännellä sitä viimeksi niin ylä kuin alakauttakin mutta en saanut liikahtamaankaan....
Edit2; perhana kun en tajunnut panna ylös mitkä neulat siellä oli.. sen muistan että reunimmaiset oli erineulat kuin keskimmäiset
Viimeksi muokannut: tompa; 17.06.2015 klo 19:25.
Voisiko tämä nyt kumminkin vaikuttaa tähän rötäämiseen ja kuolleeseen kohtaan, Miten paljon tuo bensanpinta vaikuttaa seoksiin, ja millä alueella
edit; lontoota en ole koskaan oikein opetellut niin mitä tarkoitetaan kuvassa tuolla "throttle valve cut away" palkilla mikä näyttäisi vaikuttavan seoksiin saman verran suunilleen kuin tuo neulan halkaisija
http://www.jba.bc.ca/JBCycle/Resources/jet-chart.jpg
edit;2 eikös throttle valve ole kaasuläppä? eli mikä liikkuu kun väännetään kahvasta, voiko tämä nyt liittyä synkronointiinkin kun siinähän juuri säädetään tuota kaasuläpän asentoa
Viimeksi muokannut: tompa; 17.06.2015 klo 20:14.
Se on sen luistin vinoleikkaus:
Muuten, onhan sulla orkkis pääsuuttimet, niiden reikäähän essonbaarilla kasvatetaan järestään, ja kun tuota kaaviota katsot, niin pääsuuttimellahan noi saa kaikkein helpoimmin totaalisen sekaisin.![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Pitäsi olla orkkikset, itse en ole niitä ainakaan vaihtanut, 135sia kaikki neljä, ei kuulosta ainakaan omaan korvaan järjettömän isolta.
Mites toi kohojen asento sitten vaikuttaa? Tietääkö joku siihenkin jotain nyrkkisääntöjä tai diagrammia miten ne vaikuttaa seoksiin
edit; mulle tuo kuva ei kerro kyllä yhtään mitään :lol:
Lisää viistettä, niin menee laihemmalleNäitähän tuskin on viilattu.
Suuttimet, samoin kuin ne seosruuvit ja kohot (=bensapinnan korkeus) katsotaan tehtaan huoltomanuaalista, ei niihin ole syytä kajota, jollei koneelle tehdä samalla jotain muutakin radikaalia.
Manuaalin mukaan seosruuvit taisi olla 1,5 kierrosta auki (ja neillähän ei taaskaan hanat auki ole hevon humpan merkitystä). Ei ole enää käsillä, kun on tuolla kotiin jääneellä työkoneella (nyt jussin vietossa mökillä).
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ajatus olikin kun nuo kaksi reunimmaista kohoa oli selvästi alempana kuin keskimmäiset että voiko se laittaa tuon alkukaasun asennot noin rikkaalle että pätkii, vai käynkö suosiolla ostamassa uudet neulat ja putket vaikka niissä ei silmämääräisesti ollutkaan mitään kulumaa.
edit, ja hanat auki tässä ei mitään ongelmaa olekaan, vaan kuollut kohta juurikin tuolla pintakaasusta n.1/3 kaasunasentoon
Bensapinnan korkeus vaikuttaa aika paljonkin kulkuun, eli ne kannattaa säätää tehtaan arvoihin. Ja kaikki säädetään samalle korkeudelle. Seoksen säätöä varten on oma säätöruuvi vaikka tuo seokseen vaikuttaakin. Säätämiseen tarttet muutaman sentin alumiiniputken, joka on taivutettu 180 astetta ja sen putken toiseen päähän noin 3 cm sekä toiseen päähän noin 15 cm läpinäkyvää letkua (olisko sisähalkaisija ollut 5-6 mm). Pelkällä letkullakin säätö onnistuu mutta tuo alumiiniputki helpottaa letkun oikeassa asennossa pysymistä. Säätö tapahtuu kohon metallikielekkeen asentoa muuttamalla (kyse on millin kymmenyksistä ja sekin erittäin varovasti), eli sen lärpäkkeen, joka pitää/ohjaa neulaventtiiliä. Eli tuo letkuhässäkkä kiinni kohokammion tyhjennysputkeen ja avaat tyhjennysruuvin. Bensapinta pitäis olla muistaakseni 2-4 mm alle kaasarin rungossa olevasta merkistä. Heiluttele sitä letkua myös, että bensanpinta liikkuu letkussa. Muuten pinta jää liian alas kun siellä letkussa voi olla ilmaa.
Ja eiks siinä neulaputkessa ole kierteet? Muistelisin, että siihen käy 8 mm hylsy tai lenkki.
Seosruuvia ei kierretä enempää kuin 3 kierrosta auki ja sillonkin kaasarit on vielä tukossa jos pitää olla 3 kierrosta auki. Tehtaan ohjearvo on muistaakseni jossain 1,5-2,5 välillä. Itse tappelin noitten kaasareitten kanssa myös ja kun pesin ne ultraäänipesurissa, niin sitten vasta pääsi lähelle ohjearvoja. Nuo osat mahtuu pieneenkin pesuriin (Motonetin pienin ja halvin) kun purkaa kaasarit. Runkoa piti käännellä tosin useammalle kantille, että sai kokonaan pestyä. Nyt oman mopon kulku onkin hiukan erilaista, mitä ennen vaikka ei mulla samanlaisia ongelmia ollutkaan, mitä sulla. Pesuaineena oli vesi ja nestemäinen käsienpesuaine. Ei tavallista vaan sellasta, joka irrottaa mm. rasvan hiukan paremmin. Astianpesuainekin kelpaa. Mp-korjaamolla ultraäänipesu ei kaiketi maksa montaa kymppiä ja ne pystynee pesemään ne purkamatta kaikkea atomeiksi.
Kaasarien puhdistamisessa ja säätämisessä ei sitten tarvita viilaa tai poraa.
Hetkonen, onko neulaputki nyt tuo missä on pääsuutin kiinni, se aukeaa 8mm hylsyllä, mikäs kikkare tuo sitten on mikä näkyy kurkusta käsin mihin neula menee, näkyy alla kuvassa
ja tässä läpileikkaus missä tuo näkyy
http://rs879.pbsrc.com/albums/ab351/...RETOR.jpg~c200
tuo ylempi kökkäre sieltä ei ole ikinä irronnut vaikka olen yrittänyt, kuuluuko sitä edes vaihtaa?
edit, latasin juu manuskan, ja tulkitsen sitä parhaan englannin taitoni mukaan
Eiköhän se ole, jos siellä asuu luistin neula jolle pääsuutin antaa soppaa.Ja mahdollisesti ilmasuutin vielä ilmaa että pisaroituu kunnolla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Oolrait, tämähän helpotti jo paljon kun tiedetään mistä osasta puhutaan, ebayssa tota myydään nimellä main jet holder niin ajattelin sen tehtävän olevan vain kannatella pääsuutinta...
Mikä virka tolla "collar"illa on? Kuluuko sekin ja kuuluu vaihtaa samalla?
Pari kommenttia: moottorijarrutuksessa paukkuminen on oire laihasta seoksesta - ei rikkaasta.
Seosruuvin rikastava tai laihentava vaikutus riippuu siitä, onko ruuvi kaasarin keskiviivaan nähden moottorin vai ilmanputsarin puolella. Moottorin puolella oleva ruuvi säätää polttoaineen määrää (enemmän auki antaa rikkaamman seoksen) ja ilmanputsarin puolella oleva ruuvi säätää ilman määrää (enemmän auki antaa enemmän ilmaa ja siis laihentaa seosta).
Collarilla ei ole vaikutusta seoksiin eikä sitä kannata käydä vaihtamaan.
Onko reunimmaiset neulat tarkoituksella eri kuin keskellä, mites teidän vehkeissä on ollut? Siitä ei tuossa manuaalissa sanottu sanallakaan..
Monesti keskellä on eri neulat ja myös eri emulsioputket kuin reunoilla.
Toi main jet holderr ei taida olla kuitenkaan neulaputki, tai no ainakaan Mikuneissa ei ole… En nyt muista oliko se pääsuuttimessa (taisipa olla) vai tyhjäkäyntisuuttimessa missä Mikunissa on tuollainen main jet holder jonkä päässä pääsuutin on ja joka edelleen ruuvataan sinne neulaputken uumeniin…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)