Morjesta!
Alkoi tossa viime viikolla ongelmat. Pari päivää pyörä seissyt ja akku tyhjä. Apuvirralla käynnistyi, mutta ei lataa. Mittailin jännitteensäätimen päästä, staattorilta tulevat johdot pyörän käydessä ja lähes nollaa näytti. Nyt otin moottorin poskee auki ja ainakin silminnähden kaikki paikallaan. Miten saan mittailtua onko käämit ehjät? Tai jotakin muuta keinoa mittailla/testata tuo. Lisäksi ihmetyttää mitä hapettumaa tuossa on, ja vaikuttaako se mahdollisesti asiaan?
![]()
Yamaha MT-09 -14
Suzuki GSF1200 Bandit -02
ex. Suzuki TL1000R -00
ex. Kawasaki ZXR750 -93
ex. Cagiva Freccia C12R -91
Olisiko tästä apua Moottoripyörän lataus
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Siinäpä asialliset ohjeet, kiitoksia. Nyt tuota lukiessa tuli sellanen flashback, että taisinpa sitten mitata tuolta staattorilta tulevaa jännitettä yleismittari tasavirta asennossa. Mittailin myös staattorilta tulevien johtojen väliset resistanssit ja oli 0,6 ohmia jokainen, joten siltä osin pitäis olla kunnossa. Täytynee vielä kasata sen verran, että pääsee varmistaan tuleeko staattorilta se 70-80V jännitteensäätimelle. Vai mitä luulette, olisko näyttänyt edes jotakin sinne päin myös tasavirta asennossa, jos toimisi?
Yamaha MT-09 -14
Suzuki GSF1200 Bandit -02
ex. Suzuki TL1000R -00
ex. Kawasaki ZXR750 -93
ex. Cagiva Freccia C12R -91
Juuri mittailin bladen staattoria kun ei lataa, vaiheiden välissä on sopiva 0,5-0,6ohm mutta kaikki vaiheet on yhteydessä maahan, eikä sieltä ei jännitettä tule kuin 5v jonkun vaiheen välillä, muutoin nollaa.
KTM 690SM
ne käämit on kolmiossa ja jos joku ottaa maihin niin kaikki on samalla maissa. Vastusarvoja mittaamalla (milliohmimittarilla) voi saada selville mikä käämi on yhteydessä maihin. Mutta tuo ei lataa mitään kun ottaa jostain maihin, turha niitä jännitteitä on enää mittailla. Milliohmimittarina toimii hyvin ESR mittari joka jollain elektoniikkaa harrastavalla kaverillasi voi olla (ei ne maksa kuin noin 60€ ainakin silloin joskus kun omani ostin).
Joko uusi käämitys tai uudelleenkäämintä, en tiedä kuka nykyään tekee.
Tähtikytkentä on yleensä motskarin latureissa. Käämintä ei ole ameriikan temppu. Muutaman olen muinoin tehnyt ja parin tunnin homma suunnilleen. Jos siitä joku ottaa 50€/h, ebaysta saa uuden staattorin suunnilleen samalla hinnalla.
Tuo ruskea mömmö on käämilakkaa ja ei haittaa menoa. Palanut staattori on silminnähden karrelle palanut. Silminnähden ok on yleensä ok. Staattorin johdot irti ja STAATTORILTA kahden vaiheen välistä mitattuna pitäisi lähteä vaihtojännitettä luokkaa 50-200v kierroksista riippuen.
Samoin eristysresistanssimittauksen voi jossain sähköhuollossa tehdä, jotta lyökö käämi jostain läpi maihin. Yli 100V pitäisi kestää.
Viimeksi muokannut: B12; 26.05.2015 klo 13:26.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Hondan staattorissa oli viitteitä kypsymisestä. Alkuperäinen maksaa muuten 425euroa![]()
KTM 690SM
Näyttääpä tutulta Calypson käämi. Panes vaihtoon ettet saman kaavan kautta mene kuin minä. Eli potilas Hondan Bläkkäri -06, ajettu nyt 140tkm. Jo viime kesänä oireili satunnaisesti heikosta sähköstä. Alle vuoden ikäinen Varta akku vaihtoon. CTEK kuitenkin latasi vanhan akun komeasti ja akku myös piti latingin. Pistin volttimittarin tauluun ja latausjännite vaihteli 11.5 -13.5 V. Kaikenkaikkiaan viittasi aika selkeästi tasuri/jännitteesäätäjä puolelle. Ja jossain vaiheessa lopetti latauksen kokonaan.Tilaus Jawsille uudesta MOSFET-tasurista. Per...le, ei lataa. Mittaus staattorin piuhoilta, ei oikaria maahan, mutta ei vaihtojännitettäkään miltään vaiheelta. No käämit tilaukseen Jawsilta. Viime tiistaina tuli paketti ja vot, nyt on tasainen 14.2V vaikka pitkät valot, kahvalämppärit ja Gerbinsit päällä. Tuo siis tosiaan oireili varmaan yhden 10tkm, ei kuitenkaan jättänyt tielle. Uuden listahinta Hondalta on tosiaan aivan sairaan kallis, mutta soitapa BW/Tampere. Voit yllättyä positiivisesti.
huomatkaa, että ne palaa aika usein tuolta ylhäältä, koska siellä öljy ei riitä jäähdytykseen. Yksi syy pitää öljyt maksimissa.
Yamahassa on paras laturi, automalli sylinterin takana.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei tuo ole oikeastaa ylhäältä palanut, vaan koneen etupuolelta, johdon läpivienti on ylöspäin.
En ymmärrä öljymäärän tärkeyttä tässä, eihän se kokonaan ui öljyssä. Kai se öljy jostain paluu kierrosta sinne tulee?
Viimeksi muokannut: Calypso; 06.06.2015 klo 21:44.
KTM 690SM
Tilasin puolasta (kiinalaisen?) staattorin, 80e posteineen. Ny lataa. Ei jaksanu jäädä ihmettelee kesken kautta kuin kauan se tulee tuolta idästä. Silti 100e säästö verrattuna bikeworldin tarvikevaihtoehtoon. No, kestosta ei vielä tiedä. Nää kuitenkaa mitään avaruustiedettä ole. Niin joo, ja 50tkm mittarissa, eikä tuo edellinenkään alkuperäinen ole?
KTM 690SM
Mitä itse olen kääminyt, niissä kyllä oli tähti (kaikki Suzukeja). Kaikista vaiheista oli päät vedetty yhteen tähtipisteeseen ja vaiheet summautuvat tähtipisteessä nollaksi, joten sitä voi käyttää nollapisteenä. Näissä generaattoreissahan ei ole nollajohdinta, vaan pelkät vaiheet 120 asteen vaihe-erolla.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ok, voi sen noinkin tehdä. Ulospäin sitä on mahdoton mittaamalla todeta kun nollapistettä ei voi yhdistää runkoon ( eikä saakaan ). En ymmärrä miksi se noin on sitten pitänyt käämiä, ehkä siinä on jotain sellaista haettu jota en nyt heti muista. Omista opinnoista on sen verran aikaa eikä niissä noiden mitoituksiin puututtu.
Tänään löyty taas hetki aikaa tellulle. Kasasin staattorin paikalleen. Lataa 3000kierroksella n.78V, eli taisi olla vaan aiemmin unohtunut mittari tasavirta asentoon. Mittasin vielä varmuuden vuoksi vanhalla säätimellä latauksen, vajaa 1V.
Kävin tutulta purkaamolta hakemassa muutaman jännitteensäätimen. Suoraan telluun sopivaa ei löytynyt, joten otin muutaman muun kokeiluun. Ensimmäisenä kokeilin zx9r kawan säädintä, staattorilta tulevat vaiheet kiinni ja mittaus -->tulee suoraan staattorin jännite läpi.
Sitten toisella sääätimellä, on kuulemma jostain 1000cc yammusta, ei tarkempia tietoja. Staattorin vaiheiden liitin kävi suoraan, erona vaan että liittimen lukituskieli eri puolella, tällähän ei mitään merkitystä. Mittaustulos n.1,2V.
Sattukohan nyt oikeesti vaan 2 viallista, käytettyä jännitteensäädintä kohdalle, vai onko jotakin muita ideoita?
Yamaha MT-09 -14
Suzuki GSF1200 Bandit -02
ex. Suzuki TL1000R -00
ex. Kawasaki ZXR750 -93
ex. Cagiva Freccia C12R -91
Vaihtovirtapuoli (etenkin kolmivaihe) on melko harmaata aluetta itselle. "Jotain" siitä tiedän ja se ei ole paljoa. Tuossa on jotain eri kytkennöistä generaattorikäytössä. Nollapiuhaa niissä ei ole. Liittyiskö se tähtikytkentä siihen, että saatava jännite on isompi ja virta pienempi, eli ei lämmitä käämiä niin paljoa? Käämin palaminenhan noissa on se ongelma.
http://www.reuk.co.uk/Star-Delta-Wir...lternators.htm
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Alkaa mennä hiukan ohi alkuperäisen aiheen
Tähti ja kolmio voidaan muuttaa toisikseen, kolmiossa on lyhyemmät käämit ( moottorissa tähti-kolmio käynnistys menee niin että ensin tähti niin saadaan liikkeelle se ja sitten komioon jotta tulee oikeat kierrokset, vie enemmän tehoa kolmiossa). Ehkä tuossa onkin haluttu pidempiä käämityksiä niin saa helpommin jäähdytettyä niitä käämejä ( enemmän pinta-alaa joka on öljyn kanssa tekemisisssä ja myös käämirungon kanssa).
Tai sitten joku on vaan kääminyt ekalla kertaa noin kuin ne on ja koskaan sitä ei ole vaan muutettu
Sähköisesti ne näyttää nyt samalle, joku muu piirre tuohon on pakko vaikuttaa. Eri asia jos se tähtipiste olisi maissa. Mutta silloin negatiivinen jakso olisi maapisteen alapuolella eikä sitä voisi käyttää.