Moi! Ostin tommosen 88-vuoden gpz 500s pyörän.
Kysymyksiä herää tässä mitä enemmän pyörään tutustuu..
Ensimmäisellä koe ajolla huomasin että pyörä on todella tukkoinen, ei vastannut kunnolla kaasuun edes tyhjäkäynnillä saati sitten ajossa...
Laitoin tuoreet bensat tankkiin + bensan sekaan putsaus aine jonka tarkoitus putsata kaikki kaasuttimista venttiileihin. Availin kaasarien "kannet" ja kurkin sisään löytämättä mitään ihmeellistä. Ilmanputsarin tarkistin ja samalla kaikki kaasareiden liitokset letkut yms löytämättä mitään vikaa. Tulpat vihdoin uusiin.
Näillä toimenpiteillä meno parantui jo lähes normaaliksi. Mistä herääkin kysymyksiä..
Meno on jo melkein normaalia mutta pientä takertelua on havaittavissa, samoin kaasua joutuu vähän veivaamaan jotta pyörä kiihtyy normaalisti. Putkessa vähän paukkuu "miettimisen" aikana..? Mistä johtuu?
Kun ajon päätteeksi laittaa vaihteen vapaalle (pysähtyy liikennevaloihin tms) niin kierrokset on todella korkealla jossain 3000rpm, tämä loppuu ku laittaa vaihteen ja antaa vähän kytkintä, mutta jos taas kääntää kaasua niin kierrokset jää sinne 3000 tienoille..
Mistä johtuu?
Moottori pitää tyhjäkäynnillä kolinaa ja kilinää, mutta ilmeisesti vaan ominaisuus?
Lisäksi moottorin kun ajoi kuumaksi ja sammutti, tämän jälkeen kun laittaa virrat päälle niin mittaristossa palaa öljyvalo. Kun pyörän käynnistää valo sammuu.. mutta jos moottori on lämmin ja pelkästään virrat on päällä niin öljyvalo palaa? Tätä vähän säikähdin, onko vika vai ominaisuus? Koneen jäähdyttyä valo ei kuitenkaan taas palanut..
Näihin jos saisi alkuun vastauksia niin olisin todella kiitollinen!
Lisää kysymyksiä tulee varmasti...![]()
Viimeksi muokannut: MANONTHEMOON; 18.05.2015 klo 22:44.
facebook.com/gravicustoms
Öljynpaineen merkkivalon kuuluu palaa kun virrat kääntää päälle oli kone sitten kylmä tai kuuma, koska tällöin ei ole öljynpainetta. Koneen käynnistyttyä valo sammuu kun öljy lähtee kiertämään.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Voisi auttaa tuohon "tukkoisuuteen" jos avaisit ja puhdistaisit kaasuttimet huolellisesti ja tarkastat myös synkronoinnin kaasareista. Kannattaisi varmaan myös tarkastaa venttiilinvälykset.
Kone paukkuu varmaan siksi että seos on laihalla, voi olla ilmavuoto imupuolella.
Taivas saa odottaa
helpottaa kummasti säätää ja tarkastaa kun kyseisessä pelissä on vain 2 kaasaria ja 8 venttiiliä![]()
parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !
KAWASAKI
Kiitos! Näillä pääsee jo pitkälle.
Onkohan tohon venttiilien tarkistukseen/säätöön jossain hyviä ohjeita?
Ilmeisesti suhteellisen helppo homma, onnistuuko ihan perus työkaluilla?
Kauhea polte olis päästä ajamaan, mutta ehkä se olis vaan fiksuinta pistää jäitä hattuun ja laittaa pyörä varmasti kuntoon...
Tullut siihen tulokseen että vaikka jotain moottoreista tiedänkin niin mielummin kyselen vaikka sitten vähän tyhmiä, kun että luulen vaan tietäväni mitä teen![]()
facebook.com/gravicustoms
Taitaa tuossakin olla öljynmäärän varoitusvalo, eikä paineen merkkivaloa...
Onhan koneessa tarpeeks öljyä?
Ainakin nelipyttysis GPZ:ois oli tyyppivikana, et öljynmäärän valo tykkäs syttyä ilman syytä...
Ollu aikoinaan 550:n ja 750:n GPZ:tat, joissa molemmissa syttyy öljyvalo omia aikojaan, varsinki ku availi vähän reippaamin![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
En oikein tiedö noista venttiileistä, kuitenkin moottori käynnistyy niin kylmänä kuin kuumanakin ilman minkäänlaista viivettä, eikä omaan korvaan kuulosta että nakuttaisikaan.. ehkä noi kaasarit vois repiä pöydälle ja tutkia. Ihmettelin tota ilmanpuhdistajan koppaa kun revin sitä puoltuntia irti jotta sain putsattua, mikä idea siinä on että noin paljon tyhjää tilaa ennen suodatinta..
Mietiskelin sukka tai power filter suodattimia, mutta sitten on taas seokset päin metsää enkä toistaiseksi ole löytänyt minkäänlaisia ohjeita kaasareidenkaan säätöön..
![]()
facebook.com/gravicustoms
Se koppa on, tai voi olla, suunniteltu "hengittämään" tietyllä kierrosluvulla. Jos tiedät kaiuttimet, niin niissä on usein refleksiputki/rakenne jolloin kaiuttimesta saadaan korostettua jotain yleensä matalia taajuuksia. Samallalailla ilmanputsarin kotelo korostaa koneen hengitystä tietyllä taajuudella, eli kierrosluvulla. Siihen taas vaikuttaa sen boksin koko ja siinä olevien tötteröiden halkaisijat ja pituudet. En mä kyllä tiedä miten vanhoissa pyörissä tätä on oikeesti laskettu… Mutta sitten noi alipaineluistikaasarit ei oikein kuulemma toimi jos ei ole putsarikotelo suunnitellun kaltainen, ei ole itsellä kokemusta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kaverin suzukasaviasta (marauder) pamahti öljypumppu p*skaksi, joten ihan aina ei kannata jäädä arvailemaan että mikähän sen öljyvalon käydessä sytyttää. Mutta jos valo ei moottori käydessä pala, niin silloin tilanne on yleensä hyvä.
KTM 690SM
Dodiih, huvikseni tarkistelin jäähdytin nesteet ja kappas öljyähän sielä.. ei paljon mutta kuitenkin veden pinnalta huomasi öljyn..
Ihmettelinkin kun öljyjä vaihdoin että onpas löysät litkut koneessa..
Eli menee öljyt ja vedet sekaisin. Saas nähdä pääseekö tällä tänä kesänä ajoon ollenkaan
Onko veikkauksia missä kohtaa tiiviste vuotaa? Lähinnä että onko näissä jotain perus paikkaa mikä antaa periksi.. ainakin sylinterin kansi on liimattu jollain hel*etin tiiviste liimalla eli se luultavasti valskaa..?
Juuri kun ajattelin hakea kilvet ja lähteä kylille, hah!
facebook.com/gravicustoms
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mulla oli tommonen GPZ500S ittellä, ja teki just tuota. Venttiilit kuulemma kantoi, kierrokset jäi päälle, seos muuttui ja mäntään tuli reikä. Jäi huutamaan valoissa, vähän kun luistatti kytkintä, niin hiljeni.
Edittiä: Kyselin mieheltä tosta nesteiden sekaantumisesta, se laittoi vinkkinä kansipahvin tai kannen ittessään olevan rikki. Ja tosiaan noi venttiilit kannattaa tarkastaa.
Viimeksi muokannut: Mouru; 20.05.2015 klo 16:23.
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
kaverilla oli tommonen pyörä, ihan hieno, vähän sitä rupes ikä painamaan, putki ruostuu yms.
Ja se oli vuonna 93 kun se sillä oli.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ensimmäiset ajot tehty, kävin heittämässä noin tunnin lenkin ilman revitystä tai vedättämistä ja tulin siihen tulokseen että venttiilit on säädettävä.. lisäksi veden lämmöt ei nouse ajossa juuri ollenkaan, paikallaan kyllä. Saakohan näihin jostain termostaatteja?
Ja parhaat vinkit jos sais tohon venttiilien säätö hommaan?
Lisäksi imu ja pako venttiilien arvot/välykset olis hieno saada tietää kun en oikein googlestakaan löytänyt..![]()
facebook.com/gravicustoms
Välykset muistaakseni imu 13-18 satasta ja pako 18-23, en ole varma muistanko oikein.
Sa sitten tankki pois, puolat pois, koneesta jäähdytysnesteet pois, vesiletkut kannesta irti, venttiilikoppa irti HUOM tarkkana niiden pienien ohjausholkkien kanssa ja lopuksi ohuet öljyputket kannesta irti. Sitten välysten säätö ja kasaus. Varmista että pyörität konetta säätäessä oikeaan suuntaan. Samalla näkyy myös nokkaketjun kiristimen kunto eli onko ketju miten kireällä/löysällä.
Tuolla ohjeita Lontooksi http://gpz500s.foobuzz.com/info/how-...nja-500gpz500/
Ja säätöarvot Saksaksi http://cdn3.polo-motorrad.de/media/b.../BDE005787.pdf
Taivas saa odottaa
Pientä päivitystä, eli venttiilikoppa nyt auki.
Noihin ohjeisiin vois täydentää vielä että kaasuttimien vaijerit täytyy irrottaa pois tieltä että saa venttiilikopan pois ;)
Muistelin omistavani rakotulkin/läpyskät, mutta pitkän etsinnän jälkeen niitä ei sitten löytynytkään eli homma seisoo nyt sen aikaa että löydän ne jostain..
Silmin nähden konetta pyöriteltynä välykset on aivan päin h*lvettiä...
Viimeksi muokannut: MANONTHEMOON; 24.05.2015 klo 01:00.
facebook.com/gravicustoms
Tais mennä mettään koko homma...
Eli. Venttiilit nyt säädetty imu 0.15 ja pako 0.20 läpysköiden mukaan..
Kaikki kiristetty ja laitettu niinkun olikin. Pyöritin konetta käsin varman kymmenen kertaa ja välykset pysyi säädöissään.
No mopo käyntiin ja kaikki meni hyvin toimi hyvin MUTTA kun kone lämpesi kuumaksi asti niin kierrokset huusi yli 3000 eikä laskenut ilman että laittaa vaihteen ja antaa kytkintä..
Eli menikö nyt joku väärin?
Vai voisko johtua vaikka kaasareisen säädöistä...?
Mainittakoon vielä että ennen venttiilien säätöä mihinkään venttiilin väliin ei mahtunut minkään kokosta mitta läpyskää..
facebook.com/gravicustoms
nimenomaan, sitä on säädetty kaasareista varmaan tyhjäkäyntiseoksia ja tyhjäkäyntiä, että saadaan edes jotenkin toimimaan väärillä välyksillä.
laita kaikki tehdasasetuksiin ja lähde niistä uudelleen.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Suur kiitos nopeista vastauksista!
Mistähän noita kaasareita säädetään? Tai lähinnä sitä tyhjäkäyntiä..
Ei varmaan ole samanlaista yhtä seosruuvia kun kiinan vehkeissä..
facebook.com/gravicustoms
1432554313541.jpg
Mikä näistä..?
Edit: tulpista päätellen käy laihalla..
Sinisistä vissii vaa tyhjennys..
Apua!
Viimeksi muokannut: MANONTHEMOON; 25.05.2015 klo 17:34.
facebook.com/gravicustoms
Ei mikään noista. Käytännössä tyhjäkäyntiruuvi yleensä toimii säädettävänä stopparina sille kääntyvälle häkkyrälle, johon kaasuvaijerit tulevat kaasareiden päässä kiinni, eli niitä seuraamalla pitäisi löytyä.
Löytyki jo englanniks ohjeita, korjatkaa jos olen väärässä!
Eli tässä seoksen säätö ruuvi, mun kuvassa punaisella merkitty..
http://myural.com/Keihin%2032CVK%20Service%20010.jpg
Ja tässä tyhjäkäynti ruuvi..
http://myural.com/Keihin%2032CVK%20Service%20011.jpg
facebook.com/gravicustoms