Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Moi! Ostin tommosen 88-vuoden gpz 500s pyörän.

    Kysymyksiä herää tässä mitä enemmän pyörään tutustuu..

    Ensimmäisellä koe ajolla huomasin että pyörä on todella tukkoinen, ei vastannut kunnolla kaasuun edes tyhjäkäynnillä saati sitten ajossa...
    Laitoin tuoreet bensat tankkiin + bensan sekaan putsaus aine jonka tarkoitus putsata kaikki kaasuttimista venttiileihin. Availin kaasarien "kannet" ja kurkin sisään löytämättä mitään ihmeellistä. Ilmanputsarin tarkistin ja samalla kaikki kaasareiden liitokset letkut yms löytämättä mitään vikaa. Tulpat vihdoin uusiin.

    Näillä toimenpiteillä meno parantui jo lähes normaaliksi. Mistä herääkin kysymyksiä..

    Meno on jo melkein normaalia mutta pientä takertelua on havaittavissa, samoin kaasua joutuu vähän veivaamaan jotta pyörä kiihtyy normaalisti. Putkessa vähän paukkuu "miettimisen" aikana..? Mistä johtuu?

    Kun ajon päätteeksi laittaa vaihteen vapaalle (pysähtyy liikennevaloihin tms) niin kierrokset on todella korkealla jossain 3000rpm, tämä loppuu ku laittaa vaihteen ja antaa vähän kytkintä, mutta jos taas kääntää kaasua niin kierrokset jää sinne 3000 tienoille..
    Mistä johtuu?

    Moottori pitää tyhjäkäynnillä kolinaa ja kilinää, mutta ilmeisesti vaan ominaisuus?

    Lisäksi moottorin kun ajoi kuumaksi ja sammutti, tämän jälkeen kun laittaa virrat päälle niin mittaristossa palaa öljyvalo. Kun pyörän käynnistää valo sammuu.. mutta jos moottori on lämmin ja pelkästään virrat on päällä niin öljyvalo palaa? Tätä vähän säikähdin, onko vika vai ominaisuus? Koneen jäähdyttyä valo ei kuitenkaan taas palanut..

    Näihin jos saisi alkuun vastauksia niin olisin todella kiitollinen!

    Lisää kysymyksiä tulee varmasti...
    Viimeksi muokannut: MANONTHEMOON; 18.05.2015 klo 22:44.
    facebook.com/gravicustoms
  2. #2
    Öljynpaineen merkkivalon kuuluu palaa kun virrat kääntää päälle oli kone sitten kylmä tai kuuma, koska tällöin ei ole öljynpainetta. Koneen käynnistyttyä valo sammuu kun öljy lähtee kiertämään.
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  3. #3
    Voisi auttaa tuohon "tukkoisuuteen" jos avaisit ja puhdistaisit kaasuttimet huolellisesti ja tarkastat myös synkronoinnin kaasareista. Kannattaisi varmaan myös tarkastaa venttiilinvälykset.
    Kone paukkuu varmaan siksi että seos on laihalla, voi olla ilmavuoto imupuolella.
    Taivas saa odottaa
  4. #4
    helpottaa kummasti säätää ja tarkastaa kun kyseisessä pelissä on vain 2 kaasaria ja 8 venttiiliä
    parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !


    KAWASAKI
  5. #5
    Kiitos! Näillä pääsee jo pitkälle.

    Onkohan tohon venttiilien tarkistukseen/säätöön jossain hyviä ohjeita?
    Ilmeisesti suhteellisen helppo homma, onnistuuko ihan perus työkaluilla?

    Kauhea polte olis päästä ajamaan, mutta ehkä se olis vaan fiksuinta pistää jäitä hattuun ja laittaa pyörä varmasti kuntoon...

    Tullut siihen tulokseen että vaikka jotain moottoreista tiedänkin niin mielummin kyselen vaikka sitten vähän tyhmiä, kun että luulen vaan tietäväni mitä teen
    facebook.com/gravicustoms
  6. #6
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa MANONTHEMOON kirjoitti Katso viesti

    Lisäksi moottorin kun ajoi kuumaksi ja sammutti, tämän jälkeen kun laittaa virrat päälle niin mittaristossa palaa öljyvalo. Kun pyörän käynnistää valo sammuu.. mutta jos moottori on lämmin ja pelkästään virrat on päällä niin öljyvalo palaa? Tätä vähän säikähdin, onko vika vai ominaisuus? Koneen jäähdyttyä valo ei kuitenkaan taas palanut..
    Lainaa -perttu- kirjoitti Katso viesti
    Öljynpaineen merkkivalon kuuluu palaa kun virrat kääntää päälle oli kone sitten kylmä tai kuuma, koska tällöin ei ole öljynpainetta. Koneen käynnistyttyä valo sammuu kun öljy lähtee kiertämään.
    Taitaa tuossakin olla öljynmäärän varoitusvalo, eikä paineen merkkivaloa...

    Onhan koneessa tarpeeks öljyä?

    Ainakin nelipyttysis GPZ:ois oli tyyppivikana, et öljynmäärän valo tykkäs syttyä ilman syytä...
    Ollu aikoinaan 550:n ja 750:n GPZ:tat, joissa molemmissa syttyy öljyvalo omia aikojaan, varsinki ku availi vähän reippaamin
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  7. #7
    En oikein tiedö noista venttiileistä, kuitenkin moottori käynnistyy niin kylmänä kuin kuumanakin ilman minkäänlaista viivettä, eikä omaan korvaan kuulosta että nakuttaisikaan.. ehkä noi kaasarit vois repiä pöydälle ja tutkia. Ihmettelin tota ilmanpuhdistajan koppaa kun revin sitä puoltuntia irti jotta sain putsattua, mikä idea siinä on että noin paljon tyhjää tilaa ennen suodatinta..
    Mietiskelin sukka tai power filter suodattimia, mutta sitten on taas seokset päin metsää enkä toistaiseksi ole löytänyt minkäänlaisia ohjeita kaasareidenkaan säätöön..

    facebook.com/gravicustoms
  8. #8
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Taitaa tuossakin olla öljynmäärän varoitusvalo, eikä paineen merkkivaloa...

    Onhan koneessa tarpeeks öljyä?

    Ainakin nelipyttysis GPZ:ois oli tyyppivikana, et öljynmäärän valo tykkäs syttyä ilman syytä...
    Ollu aikoinaan 550:n ja 750:n GPZ:tat, joissa molemmissa syttyy öljyvalo omia aikojaan, varsinki ku availi vähän reippaamin
    Lykkäsin koneeseen lisää oljyä kun valo syttyi, ja jos jotain niin nyt siellä voi olla liikaakin öljyä.. eli liian vähäisestä öljystä ei ole kyse. Ja tosiaan ihmetyttää että koneen ollessa käynnissä tai kylmä niin valo ei syty.
    facebook.com/gravicustoms
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa MANONTHEMOON kirjoitti Katso viesti
    Ihmettelin tota ilmanpuhdistajan koppaa kun revin sitä puoltuntia irti jotta sain putsattua, mikä idea siinä on että noin paljon tyhjää tilaa ennen suodatinta..
    Se koppa on, tai voi olla, suunniteltu "hengittämään" tietyllä kierrosluvulla. Jos tiedät kaiuttimet, niin niissä on usein refleksiputki/rakenne jolloin kaiuttimesta saadaan korostettua jotain yleensä matalia taajuuksia. Samallalailla ilmanputsarin kotelo korostaa koneen hengitystä tietyllä taajuudella, eli kierrosluvulla. Siihen taas vaikuttaa sen boksin koko ja siinä olevien tötteröiden halkaisijat ja pituudet. En mä kyllä tiedä miten vanhoissa pyörissä tätä on oikeesti laskettu… Mutta sitten noi alipaineluistikaasarit ei oikein kuulemma toimi jos ei ole putsarikotelo suunnitellun kaltainen, ei ole itsellä kokemusta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Taitaa tuossakin olla öljynmäärän varoitusvalo, eikä paineen merkkivaloa...

    Onhan koneessa tarpeeks öljyä?

    Ainakin nelipyttysis GPZ:ois oli tyyppivikana, et öljynmäärän valo tykkäs syttyä ilman syytä...
    Ollu aikoinaan 550:n ja 750:n GPZ:tat, joissa molemmissa syttyy öljyvalo omia aikojaan, varsinki ku availi vähän reippaamin
    Kawassa on nimenomaan öljynpaineen varoitusvalo eikä öljymäärän valoa. Jos valo syttyy koneen käydessä öljyn kierrossa on vikaa. Öljyt voi olla finaalissa tai pumppu voi imaista ilmaa öljyn vähyyden takia.
    Viimeksi muokannut: BlackCat; 19.05.2015 klo 08:08.
    Taivas saa odottaa
  11. #11
    Lainaa BlackCat kirjoitti Katso viesti
    Kawassa on nimenomaan öljynpaineen varoitusvalo eikä öljymäärän valoa. Jos valo syttyy koneen käydessä öljyn kierrossa on vikaa. Öljyt voi olla finaalissa tai pumppu voi imaista ilmaa öljyn vähyyden takia.
    Öljynpaineanturi voi kuitenkin rikkoutua niin, että se näyttää koneen lämpötilasta riippuen virheellisesti paineen puuttuvan tai että painetta on vaikka sitä ei ole. Mittari tai uusi anturi on ainoa varma keino todeta tilanne.
  12. #12
    Kaverin suzukasaviasta (marauder) pamahti öljypumppu p*skaksi, joten ihan aina ei kannata jäädä arvailemaan että mikähän sen öljyvalon käydessä sytyttää. Mutta jos valo ei moottori käydessä pala, niin silloin tilanne on yleensä hyvä.
    KTM 690SM
  13. #13
    Dodiih, huvikseni tarkistelin jäähdytin nesteet ja kappas öljyähän sielä.. ei paljon mutta kuitenkin veden pinnalta huomasi öljyn..
    Ihmettelinkin kun öljyjä vaihdoin että onpas löysät litkut koneessa..
    Eli menee öljyt ja vedet sekaisin. Saas nähdä pääseekö tällä tänä kesänä ajoon ollenkaan
    Onko veikkauksia missä kohtaa tiiviste vuotaa? Lähinnä että onko näissä jotain perus paikkaa mikä antaa periksi.. ainakin sylinterin kansi on liimattu jollain hel*etin tiiviste liimalla eli se luultavasti valskaa..?

    Juuri kun ajattelin hakea kilvet ja lähteä kylille, hah!
    facebook.com/gravicustoms
  14. #14
    Lainaa MANONTHEMOON kirjoitti Katso viesti
    Dodiih, huvikseni tarkistelin jäähdytin nesteet ja kappas öljyähän sielä.. ei paljon mutta kuitenkin veden pinnalta huomasi öljyn..
    Ihmettelinkin kun öljyjä vaihdoin että onpas löysät litkut koneessa..
    Eli menee öljyt ja vedet sekaisin. Saas nähdä pääseekö tällä tänä kesänä ajoon ollenkaan
    Onko veikkauksia missä kohtaa tiiviste vuotaa? Lähinnä että onko näissä jotain perus paikkaa mikä antaa periksi.. ainakin sylinterin kansi on liimattu jollain hel*etin tiiviste liimalla eli se luultavasti valskaa..?

    Juuri kun ajattelin hakea kilvet ja lähteä kylille, hah!
    Eipä noissa monesta paikkaa vedet ja ölpät sekoa. Kansi, lohkon alapää tai vesipumppu.

    Oliko noi löysät vedestä, vaiko bensasta? Vaikea uskoa, että öljyjen sekaan olisi niin paljoa vettä kertynyt, taikka sitten syylaria on täytelty päivittäin.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  15. #15
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Eipä noissa monesta paikkaa vedet ja ölpät sekoa. Kansi, lohkon alapää tai vesipumppu.

    Oliko noi löysät vedestä, vaiko bensasta? Vaikea uskoa, että öljyjen sekaan olisi niin paljoa vettä kertynyt, taikka sitten syylaria on täytelty päivittäin.
    Mielestäni vettä öljyn seassa.. tosin vissiin seissyt noilla öljyillä vuoden että paha mennä sanomaan minkä takia on noin notkeeta..
    facebook.com/gravicustoms
  16. #16
    Lainaa MANONTHEMOON kirjoitti Katso viesti
    Moi! Ostin tommosen 88-vuoden gpz 500s pyörän.

    Kysymyksiä herää tässä mitä enemmän pyörään tutustuu..

    *nips*
    Kun ajon päätteeksi laittaa vaihteen vapaalle (pysähtyy liikennevaloihin tms) niin kierrokset on todella korkealla jossain 3000rpm, tämä loppuu ku laittaa vaihteen ja antaa vähän kytkintä, mutta jos taas kääntää kaasua niin kierrokset jää sinne 3000 tienoille..
    Mistä johtuu? *naps*
    Mulla oli tommonen GPZ500S ittellä, ja teki just tuota. Venttiilit kuulemma kantoi, kierrokset jäi päälle, seos muuttui ja mäntään tuli reikä. Jäi huutamaan valoissa, vähän kun luistatti kytkintä, niin hiljeni.

    Edittiä: Kyselin mieheltä tosta nesteiden sekaantumisesta, se laittoi vinkkinä kansipahvin tai kannen ittessään olevan rikki. Ja tosiaan noi venttiilit kannattaa tarkastaa.
    Viimeksi muokannut: Mouru; 20.05.2015 klo 16:23.
    "On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
    * * * *
    Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
    Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
  17. #17
    kaverilla oli tommonen pyörä, ihan hieno, vähän sitä rupes ikä painamaan, putki ruostuu yms.

    Ja se oli vuonna 93 kun se sillä oli.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  18. #18
    Ensimmäiset ajot tehty, kävin heittämässä noin tunnin lenkin ilman revitystä tai vedättämistä ja tulin siihen tulokseen että venttiilit on säädettävä.. lisäksi veden lämmöt ei nouse ajossa juuri ollenkaan, paikallaan kyllä. Saakohan näihin jostain termostaatteja?

    Ja parhaat vinkit jos sais tohon venttiilien säätö hommaan?
    Lisäksi imu ja pako venttiilien arvot/välykset olis hieno saada tietää kun en oikein googlestakaan löytänyt..
    facebook.com/gravicustoms
  19. #19
    Lainaa MANONTHEMOON kirjoitti Katso viesti
    Ensimmäiset ajot tehty, kävin heittämässä noin tunnin lenkin ilman revitystä tai vedättämistä ja tulin siihen tulokseen että venttiilit on säädettävä.. lisäksi veden lämmöt ei nouse ajossa juuri ollenkaan, paikallaan kyllä. Saakohan näihin jostain termostaatteja?

    Ja parhaat vinkit jos sais tohon venttiilien säätö hommaan?
    Lisäksi imu ja pako venttiilien arvot/välykset olis hieno saada tietää kun en oikein googlestakaan löytänyt..
    Välykset muistaakseni imu 13-18 satasta ja pako 18-23, en ole varma muistanko oikein.
    Sa sitten tankki pois, puolat pois, koneesta jäähdytysnesteet pois, vesiletkut kannesta irti, venttiilikoppa irti HUOM tarkkana niiden pienien ohjausholkkien kanssa ja lopuksi ohuet öljyputket kannesta irti. Sitten välysten säätö ja kasaus. Varmista että pyörität konetta säätäessä oikeaan suuntaan. Samalla näkyy myös nokkaketjun kiristimen kunto eli onko ketju miten kireällä/löysällä.
    Tuolla ohjeita Lontooksi http://gpz500s.foobuzz.com/info/how-...nja-500gpz500/

    Ja säätöarvot Saksaksi http://cdn3.polo-motorrad.de/media/b.../BDE005787.pdf
    Taivas saa odottaa
  20. #20
    Lainaa BlackCat kirjoitti Katso viesti
    Välykset muistaakseni imu 13-18 satasta ja pako 18-23, en ole varma muistanko oikein.
    Sa sitten tankki pois, puolat pois, koneesta jäähdytysnesteet pois, vesiletkut kannesta irti, venttiilikoppa irti HUOM tarkkana niiden pienien ohjausholkkien kanssa ja lopuksi ohuet öljyputket kannesta irti. Sitten välysten säätö ja kasaus. Varmista että pyörität konetta säätäessä oikeaan suuntaan. Samalla näkyy myös nokkaketjun kiristimen kunto eli onko ketju miten kireällä/löysällä.
    Tuolla ohjeita Lontooksi http://gpz500s.foobuzz.com/info/how-...nja-500gpz500/

    Ja säätöarvot Saksaksi http://cdn3.polo-motorrad.de/media/b.../BDE005787.pdf
    Kiitos ja kumarrus!

    Mites toi koneen pyöritys ja missä/mitkä on merkit että venttiilit on oikeassa asennossa?

    Edit: tossa lontoo linkissä lukikin että niistä ei vissiin tarvii välittää
    facebook.com/gravicustoms
  21. #21
    Pientä päivitystä, eli venttiilikoppa nyt auki.

    Noihin ohjeisiin vois täydentää vielä että kaasuttimien vaijerit täytyy irrottaa pois tieltä että saa venttiilikopan pois ;)

    Muistelin omistavani rakotulkin/läpyskät, mutta pitkän etsinnän jälkeen niitä ei sitten löytynytkään eli homma seisoo nyt sen aikaa että löydän ne jostain..

    Silmin nähden konetta pyöriteltynä välykset on aivan päin h*lvettiä...
    Viimeksi muokannut: MANONTHEMOON; 24.05.2015 klo 01:00.
    facebook.com/gravicustoms
  22. #22
    Tais mennä mettään koko homma...
    Eli. Venttiilit nyt säädetty imu 0.15 ja pako 0.20 läpysköiden mukaan..
    Kaikki kiristetty ja laitettu niinkun olikin. Pyöritin konetta käsin varman kymmenen kertaa ja välykset pysyi säädöissään.

    No mopo käyntiin ja kaikki meni hyvin toimi hyvin MUTTA kun kone lämpesi kuumaksi asti niin kierrokset huusi yli 3000 eikä laskenut ilman että laittaa vaihteen ja antaa kytkintä..
    Eli menikö nyt joku väärin?

    Vai voisko johtua vaikka kaasareisen säädöistä...?

    Mainittakoon vielä että ennen venttiilien säätöä mihinkään venttiilin väliin ei mahtunut minkään kokosta mitta läpyskää..
    facebook.com/gravicustoms
  23. #23
    Lainaa MANONTHEMOON kirjoitti Katso viesti
    Tais mennä mettään koko homma...
    Eli. Venttiilit nyt säädetty imu 0.15 ja pako 0.20 läpysköiden mukaan..
    Kaikki kiristetty ja laitettu niinkun olikin. Pyöritin konetta käsin varman kymmenen kertaa ja välykset pysyi säädöissään.

    No mopo käyntiin ja kaikki meni hyvin toimi hyvin MUTTA kun kone lämpesi kuumaksi asti niin kierrokset huusi yli 3000 eikä laskenut ilman että laittaa vaihteen ja antaa kytkintä..
    Eli menikö nyt joku väärin?

    Vai voisko johtua vaikka kaasareisen säädöistä...?

    Mainittakoon vielä että ennen venttiilien säätöä mihinkään venttiilin väliin ei mahtunut minkään kokosta mitta läpyskää..
    Villi arvaus, ilmavuoto kaasareissa.
    Taivas saa odottaa
  24. #24
    Lainaa BlackCat kirjoitti Katso viesti
    Villi arvaus, ilmavuoto kaasareissa.
    Jeps, joko tämä, taikka sitten tyhjäkäyntiä rukattu ylöspäin sitä mukaa, kun venttiilien (liki) kantamisen seurauksena on huonontunut.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  25. #25
    nimenomaan, sitä on säädetty kaasareista varmaan tyhjäkäyntiseoksia ja tyhjäkäyntiä, että saadaan edes jotenkin toimimaan väärillä välyksillä.

    laita kaikki tehdasasetuksiin ja lähde niistä uudelleen.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  26. #26
    Suur kiitos nopeista vastauksista!

    Mistähän noita kaasareita säädetään? Tai lähinnä sitä tyhjäkäyntiä..

    Ei varmaan ole samanlaista yhtä seosruuvia kun kiinan vehkeissä..
    facebook.com/gravicustoms
  27. #27
    Lainaa MANONTHEMOON kirjoitti Katso viesti
    Suur kiitos nopeista vastauksista!

    Mistähän noita kaasareita säädetään? Tai lähinnä sitä tyhjäkäyntiä..

    Ei varmaan ole samanlaista yhtä seosruuvia kun kiinan vehkeissä..
    Yleensä on yksi näkyvä ruuvi tyhjäkäynnin tason säätöön.
  28. #28
    1432554313541.jpg


    Mikä näistä..?

    Edit: tulpista päätellen käy laihalla..

    Sinisistä vissii vaa tyhjennys..

    Apua!
    Viimeksi muokannut: MANONTHEMOON; 25.05.2015 klo 17:34.
    facebook.com/gravicustoms
  29. #29
    Ei mikään noista. Käytännössä tyhjäkäyntiruuvi yleensä toimii säädettävänä stopparina sille kääntyvälle häkkyrälle, johon kaasuvaijerit tulevat kaasareiden päässä kiinni, eli niitä seuraamalla pitäisi löytyä.
  30.  
  31. #30
    Löytyki jo englanniks ohjeita, korjatkaa jos olen väärässä!

    Eli tässä seoksen säätö ruuvi, mun kuvassa punaisella merkitty..
    http://myural.com/Keihin%2032CVK%20Service%20010.jpg


    Ja tässä tyhjäkäynti ruuvi..

    http://myural.com/Keihin%2032CVK%20Service%20011.jpg
    facebook.com/gravicustoms
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen