A: Periaatteessa kyllä mutta siten että omia vahinkoja ei korvata toisille aiheutetut korvataan.
B: Ajoharjoittelu suoritetaan jonkin ajo-opetusta antavan tahon, esim. autokoulun toimesta ja sen on lisättävä taitoja normaalissa liikenteessä selviämiseen.
Tarkoittaa että minkäänlainen kelloa vastaan ajaminen, ts. nopeusharjoittelu ei tule kysymykseen. Samaan kategoriaan kuuluu kilpaileminen toisten kuljettajien kanssa.
C: Valvontaa ei sinänsä tarvita, jos sääntöjen rikkojalle sattuu vahinko ei hän myöskään tule saamaan minkäänlaisia korvauksia. Lompakko hoitaa, ainakin viisaimmilta, valvonnan.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
No johan on mennyt asiat perseelleen, jos journalismi alkaa kusettamaan tai olettaa jotain omia oletuksia tässä maassa. No kaikkea paskaa pitää tehdä että saadaan katsojia, tuossa on yksi syy miksi en katso uutisia.
Puhutaan niin paljon paskaa, kaikesta ei kerrota tai sitten on ihan väärä käsitys, niin kuin tässäkin![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ok, kiitos. Kukas meistä nyt asettuu ehdolle niin käyn äänestämässä?
Ja PS:
Ratailu pois liikennevakuutuksesta, siirretään aiheutunut vahinko esim. tapaturmavakuutuksen piiriin. Mun mielestä ihan tasapuolista kaikkia motoristeja kohtaan.
Ennenkun joku taas sanoo että 20v pojanklopeille ulkonaliikkumiskielto niin kyllähän nuoret maksaa vakuutuksista aika suolasta hintaa. 18v:nä kun otin vakuutuksen autoon niin pelkkä liikennevakuutus ilman bonuksia oli se n.1000€ ja oli kilpailutettu, sen lisäks pihalla seisovaan autokoulutasoseen mopoon johon A-kortti tarvittiin oli vakuutus myös ilman bonuksia sen toiset 1000€. Täällä vanhat patut kertoo kuinka FJR maksaa ympärivuotisena 200-300€, kun itsellä mennyt sen paritonnia vuodessa.![]()
Vakuutusmaksut voitaisiin sitoa vuosittain tehtäviin testosteronia määrittäviin testeihin. Tyttötasolla hinta alas ja 25v pojan tasolla nollia reilusti perään. Aamuheijari voisi toimia hyvin indikaattorina kenttäolosuhteissa.
Uskoisin tällä ohjattavan mopoilua huomattavasti turvallisempaan ja parempaan suuntaan, eikä taatusti tarvitsisi harmitella "ratakettuja" enää kenenkään. Kostoksi nuorisolle voisi vielä iltaisin katsella kiikkustuolista ylen ajankohtaisohjelmia ja mietiskellä kuinka varmaan harmittaa maksella yle-veroa kun näpelöivät itse vaan niitä luurejaan...
Supermoto
No omasta kokemuksesta voin kertoa, että aikoinaan 80-90 -luvulla noi bonuskertymät joutui oikeasti keräämään vahingottomia ajokausia keräämällä, jossa ajoneuvon piti olla vakuutettuna vähintään 6kk vuodesta.
Liikennevakuutus lähti aina nollasta, ja kasko samaten. Ei ollut mitään "20/70" lähtöbonuksia kuten monesti nykyään.
Tästä taas päästään siihen, että noi vakuutusmaksut on ollu prätkiin aika perkeleellisiä aloitteleville aina, mutta myös autoihin. Noita bonuksia keräämällä on sitten pikkuhiljaa päässyt sille tasolle missä itselläni auton vakuutuksiin menee "enää vain" 500e/v, ja mopon vakuutuksiin 800e/v![]()
Viimeksi muokannut: Holtsu; 18.02.2015 klo 18:28.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Mites tuohon B-kohtaan tippuu esim. EAK-koulutukset? Saako kelloa vastaan ajaa hidasajoa? Kilpailut on tietty helppo sulkea pois, mutta kaikki muu onkin enempi tai vähempi harmaata aluetta.
Entäs mistä vakuutuksesta korvataan jos kisan aikana joku törmää radalle eksyneeseen muistisairaudesta kärsivään marjanpoimijaan? Entä jos sama tapahtuu treeneissä? Pitäisikö kuitenkin ns. kolmannen osapuolen vahingot korvata liikennevakuutuksesta? Pitäisikö kilvelliset ja kilvelliset pyörät erotella jotenkin toisistaan vakuutuskäytännön suhteen?
Edit. En nyt ymmärtänyt tuota C-kohtaa? Miten lompakko vaikuttaa tuohon jos vakuutusta ei enää tarvita kun maastoliikenne on suljettu liikennevakuutuksen ulkopuolelle?
Superbike #7
Sen rata-ajon huomaa kyllä seurauksista. Kun kadulla joku ajaa kaarteen suoraksi, on monesti pyörä ehjä, mutta kuski hengiltä. Radalla taas yleensä kuski on ehjä, ja siihen pyöräänkään ei tarvi tehdä yhtään mitään, kun ei ole ollut vastassa seiniä, kaiteita, puita yms. vastaantulevasta liikenteestä puhumattakaan.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Täydellistä omiin muroihin kusemista, jos ajattelee, että sillä säästäisi vakuutuksessa jos rata ym. hommat siirrettäisiin jonkin muun kuin liikennevakuutuksen alle.
Sitä kun pikku hiljaa alunperin laajaa kenttää ("moottoripyöräilijät") pilkotaan ja aina yhden ryhmän ("ratakuskit") maksuja hilataan ylöspäin, yli kipurajan, käy pian niin itsensä löytää jostain marginaaliryhmästä ("sunnuntaikuskit", "vesikelillä ajavat", "hiekkateillä päristelijät", "ABSi ja ESPittömät"). Siinäpähän voi sitten tyräillä, että eipähän onneksi ole enää naapurillakaan (rata)mopoa kun omakin (sunnuntai)päristin lähtee viikon päästä paaliin kun ei löydy ostajaa eikä ole toisaalta varaa itse pitää.
Kateus vie kalatkin vesistä, mutta eiköhän sama päde aivan yhtä lailla moottoripyöräilyyn. Köyhälle kallista mutta kaikille saman hintaista. Minusta aivan hyvä, että ei tarvitse olla syntynyt kultalusikka suussa jos haluaa vähän käydä radalla pörräämässä tai metsässä pyörimässä. Sitä vain ihmettelen, miksi juuri "mutta kun juuri minä en tätä harrasta" -köyhäilijät haluavat näitä luokkaeroja aina kasvattaa.
Ainakin omalla kohdallani asfalttirata-ajo on turvallisempaa kuin liikenteessä ajaminen, radalla kun on olemattoman vähän yllätyksiä jotka voisivat kaatumisen aiheuttaa. Ja kun radalla käy välillä hiomassa kiihdytystä, kaartamista ja jarrutusta niin liikenteessäkin osaa paremmin käsitellä hätätilanteet.
En ole radalla itse kaatunut, mutta minulla on nyt pyörä jonka edellinen omistaja on kaatanut radalla. Pyörästä ei löydetty myyjän kanssa muita jälkiä kuin kaatumistatin kuluma, lasikuituisesta ratakatteesta ei osannut enää paikantaa naarmua joka kaatumisesta oli tullut, ja nahka-asussa oli jotain raapaisun jälkiä, jalkatapin kiinnityspultti oli pitänyt vaihtaa kun katkesi. Alastarossa oli mennyt takasuoran päässä kyljelleen. Ei siitä juurikaan olisi vakuutusyhtiöön asiaa tullut.
Olisi jännä tietää miten paljon vakuutuksesta korvattavia vahinkoja rata-ajossa oikeasti tulee. Voisi jopa tulla edullinen vakuutus ei-kilpaileville rata-ajajille.
http://winterride.com
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Pyörämallikohtainen vakuutusmaksu on huono. Pitää olla kuljettajakohtaiset maksuluokat, sillä kuljettajasta se riski tulee eikä ajoneuvosta. Voisi hyvinkin vaatia, että kuljettajalla on oltava vakuutus, ei ajoneuvolla. Voisivat sitten myydä satunnaisille ajajille esim. päivä- ja viikkovakuutuksia netissä ja puhelimitse.
http://winterride.com
Ei taida tämä ainakaan helpottaa vakuutusmaksujen hintapainetta.
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/20...neSmallPicture
<p>.</p>
Eikös meillä kuitenkin ole suurempi mahdollisuus kuluttajina ja motoristeina vaikuttaa siihen mitä ostamme, kuin siihen minä vuonna olemme sattuneet syntymään?
Esim. Ostamalla yli 70kW kulkineen, käytännössä tuplaat mahdollisuutesi joutua vakavaan onnettomuuteen. Eikös silloin ole oikein, että myös osallistut isommalla osuudella näiden kulujen maksamiseen?
Euroopassa tilastollinen riskimotoristi on tällä hetkellä +40v ja meillä +50, hetken kun miettii niin näihin löytyy ihan looginen selitys. Mutta olisiko se oikein että ihmistä rangaistaisiin siitä korotetuilla vakuutusmaksulla, että on sattunut syntymään vääränä vuonna.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ihan yhtä hyvin voisi sanoa, että mustan isis-lipun ostaminen lisää merkittävästi riskiä joutua terroristiksi ja valkoisen lipun ostaminen lisää riskiä muuttua ranskalaiseksi. Todellisuudessa riski ei muutu lainkaan, vaan jo olemassaoleva riski ohjaa valintaprosessia.
Samalla tavalla teholla ei oikeasti ole juuri hevonpaskan vaikutusta onnettomuusriskiin muuten, kuin että alitehoisella piikillä joutuu onnettomuuteen todennäköisemmin, koska jää jalkoihin ja koska autoilijat voivat halutessaan kyykyttää.
Tietysti jos joku haluaa osallistua kokeeseen niin olen valmis vastaanottamaan miten tehokkaan tahansa tieliikenteeseen hyväksytyn prätkän käyttööni ja katsotaan, ajanko sillä tehon takia kolarin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Oikeampi päätelmä on, että riskinottoon taipuvaiset ihmiset ostavat tietyn tyyppisiä pyöriä (esim. tehokkaita kyykkyjä) ja siksi nuo ovat korostuneena onnettomuustilastoissa. Ei ihmisen riskitaso muutu pyörää vaihtamalla, mutta vakuutushinnossa se näyttää siltä, koska pyörämallin mukaan kaikki omistajat tasapäistetään samaan ryhmään.
Edit. Nykyisin toki alkaa ton reikäpäisyyden lisäksi näkymään tilastoissa sitten ajotaidon puute tuolla 40+ ikäryhmässä. Eli siinä porukassa, joka on ikänsä liikkunut autolla ja hankkinut ensimmäiseksi pyöräksi jotain vähän turhan haastavaa.
Superbike #7
Olen jokusen tunnin uhrannut lukemalla noita Itävallan ja Saksan MP-onnettomuustilastoja taajamissa, mutkapätkillä ja autobahnoilla. Mahdollisesti joku osaa linkata tänne, jos liikenneturvalta tai vakuutusyhtiöiltä kotimaasta jotain löytyy.
Tämän kW:n vaikutus vakavaan onnettomuuteen lisäksi sieltä löytyy monta muuta miiettimisen arvoista tietoa.
Esim. Vaikka onnettomuuksista yli puolet tapahtuu taajamissa, niin vakavista loukkaantumisista ja kuolemista 85% on taajaman ulkopuolella.
Erikoista oli myös havainto, että riippumatta siitä kumpaan suuntaan samaa mutkapätkää ajettiin tapahtui 85% suistumisista vasurin mutkissa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ota nelaripiikki, aja sillä tunti jossain missä on muitakin tielläliikkujia niin huomaat. Olet säännöllisesti hengenvaarassa pyörän alitehoisuuden vuoksi ja lopun aikaa hengenvaarassa sen vuoksi, että autoilijat luulevat laitetta mopoksi, ts ohittelevat molempiin suuntiin niin, että joudut ajelemaan penkoilla.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kyllä tuossa jokunen vuosi takaperin, kun pojalle piikin kunnostin, tuli sillä pari viikkoa pyörittyä, ml. työmatkat Kehä 1:tä, myös motaria ja maantietä. Nuhanenhan toi oli tonnisatkuun verrattuna, mutta ei tuolla kuolemanvaarassa, ainakaan tehon puutteen takia, ollut kertaakaan.
Koskahan vetomies ite on piikillä viimeksi pyörinyt?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?