Tästä seuraa sitten vakuuttamattomien kuljettajien ongelma (ja niiden seulominen esim. liikenteessä on huomattavasti hankalampaa kuin ajoneuvojen). Ja perheissä, joissa isukin autoa käyttää esim. täysi-ikäinen jälkikasvu, niin silloin yhtä ajoneuvoa kohti olisi monta vakuutuksen maksajaa. Eli porua riittäisi tästäkin mallista.
No tuosta voi vääntä loputtomasti.. Jos joku kauniin kelin "vetomies" kaahailee sillä kilokyykyllä 1000km/kesä luullen aivan liikaa osaamisestaan kontra joku turvallisuushakuinen setä ison tuulilasin takaa 20 000 km matka-ajoa niin minun on ainakin helppo päättää kumman kaa haluaisin samaan vakuutusryhmään.
Tuo monta mopoa ja 1 vakuutus saa minunkin 100% kannatuksen. Tietenkin vakuutukset olisivat silloin hlökohtaisia joten mopoa ei sitten lainailtaisi..
Meillä tulee ajankohtaiseksi 50cc mopon osto tänä vuonna. Kävin IF:in laskurilla kokeilemassa Aprilian vakuutusta: n. 700 euroa liikenne ja toiset 700 euroa kasko. OP-Pohjolalla laskuri näytti 400 euroa liikenne + kasko... Eli tontun ero.
Mun RT:n vakuutukset on kuitenkin IF:issä, kun ne on siellä ylivoimaisesti halvimmat. Mikäs siinä sitten, täytyy vaan kilpailuttaa kaikki vakuutukset yhtiökohtaisesti, kun näkyvät laskevan riskejään eri tavoin.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tuon uutisen lukemisen jälkeen ei ole mitään sanottavaa
Tulee vain mieleen ettäsuomi
![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
En minäkään usko vakuutusyhtiöiden ideologiaan vaan vilpittömään haluun rahastaa mahdollisimman paljon. Jos tällä on vielä virkaloisten ja poliitikkojen tuki niin aina vain parempi. Joskus muinaisella 80 - luvulla mopojen vakuutusmaksut olivat naurettavan korkeita eivätkä taatusti perustuneet vahinkojen määrään vaan taustalla oli lyhtnäköisen ahneuden lisäksi ideologia. Asia korjaantui vasta kun tanskalaiset tulivat tänne vakuuttelemaan.
Olisko kuitenkin ollut takana 70-luvun järjettömän nopea tehojen kasvu japsien vallatessa vanhat IC ja Mitsi-markkinat, ja siitä seurannut uhrien ja eliniäkseen vammautuneiden aiheuttamat korvaukset? Tanskalaiset tuskin noita pudottivat, vaan onnettomuustilastojen suotuisa kehitys. Ja tänään taas, varsinkin kaskojen osalta, kaluston järjetön teknistyminen ja kallistuminen, ja siitä seurauksena taas kulujen nousu (kun se pienikin naarmu tapellaan lunastukseen). Kyllä noilla järjellisen tehopainosuhteen yksinkertaisilla laitteilla (kuten toi mun Diversion) saa vakuutukset vielä ihan siedettävään hintaan.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
En tiedä minkä ikäinen olet mutta itse ajoin mopolla ja luin mopolehtiä jo tuolloin 80 - luvun loppupuolella ja silloin käytiin keskustelua että onko tosiaan 70 - luvun alun rumat lukemat syynä tolkuttomaan hinnoitteluun vielä 15 vuotta myöhemmin. Tietenkään mitään laskelmia ei esitetty, eikä virkaloisien taholta todellakaan vaadittu, vaan ahdinko jatkui juuri niin kauan ennen kuin tanskalaiset tulivat. Uusine laskelmineen jotka ovat taatusti myös sellaisia että liiketoiminta kannattaa.
Naarmutappelijat taas makasvat omavastuussaan naarmunsa ja yleensäkin vakuutusyhtiö on hyvinkin vahvoilla kun aletaan asioita vääntämään käräjillä..
Mopon vakuutus maksoi alle sata markkaa vuodessa (siis alle 20 euroa nykyrahassa ilman inflaatiotarkistusta). Nykynuoriso ajaa keskimäärin kolareita yli satakertaisen määrän siihen verrattuna mitä minä ajoin, joten on vain oikeus ja kohtuus, että maksavat satakertaisen vakuutusmaksun.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Entäs kun taloudessa on vielä ykkös ja kakkosauto. Yksi hassu peltiruttu neljän ruuhkassa niin saman talouden mopoistakin samassa rytäkässä bonarit pois. JeesEi muuta kuin perheen kesken vakuutuskolehti kasaan ja sinne kaikki tiputtaa ylimääräset shillingit josta perheen vakuutuspottia maksellaan. Tollanen bonusmenetys 3:sta ajoneuvosta + pojan mopovakuutuksestakin bonarit pois niin vakuutusyhtiö pissaa hunajaa.
No miten tämä nyt liittyi asiaan? JOS vakuutus on kerran henkilökohtainen niin silloinhan ajoneuvolla ajaa vain sen vakuuttaja jonka hlökohtaiset bonarit tippuvat. Sikäli erittäin oikeudenmukaista ettei 2 vehkeellä kukaan samaan aikaan aja, ja siis nuolemista ei lasketa!
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
45v ja 100hv matkamopo. Väittäisin että maksut laskee. 18v ja 200hv kyykky. Varmasti nousee ja ihan oikein niin.
Onneksi kuulun ensiksimainittuun![]()
BMW F800GT
Suzuki GS1100G
Yamaha 550FJ
Yamaha 350RD
Jos jotain parannusta miettii, niin kaskon hinta voisi myös heijastella enemmän sen vakuutetun omaisuuden arvoa.
Niille, jotka eivät tajua, niin kaskosta ei makseta henkilövahinkoja.
Liikennevakutuuksista:
Riskiryhmien analysointi ja maksujen kohdistaminen ovat ikuista kissanhännänvetoa, mutta jonkilainen kohtuusperiaate pitäisi olla takana niin kauan, kuin puhutaan vakuutuksista, jotka ovat riskien hajauttamista. Kompromissi on lopputulema joka tapauksessa, ja kompromissi tarkoittaa aina, että kaikki osapuolet ovat tyytymättömiä.
Lisäksi läpinäkyvyyttä pitää saada. Ihan stetsonista heitettynä, niin on se hieman väärin niputtaa sporttipyörällä piripäissä tai kännissä tehdyt kepposet samaan kasaan muiden kanssa. Onko tuossa nyt pyörätyyppi se riski?
Mikäli lakimuutoksen pitäisi jotain saada aikaan, niin se on läpinäkyvyys. Mcmies tämän taisi jo aika alkuun todeta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jeps, itsellä vain nuorimmainen (kohta kolmenkymmenen) on jatkanut harrastusta, ajelee tuolla minun Gixxerillä, ja kallistahan tuo on
Kyllähän toi 70-luvun alussa kohtuu halpaa oli, sitä kuvaa hyvin edesmenneen mummon (vaimon äidinäidin) tokaisu, kun GT500:lla poikettiin käymään "Voi lapsiraukat, eikö teillä ole varaa ajaa kuin moottoripyörällä"! Pyörä oli sotien jälkeen sinne 60-luvuun loppuun köyhien kulkuväline, kesät ja talvet. Ja paljon turvallisempi kuin nykyään.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No sitähän juuri sanoin että ainakin IF on jo pitkään harrastanut tuollaista merkki/mallikohtaista hinnoittelua pelkän teho-paino -suhteen tms. tekijän sijaan => koloja hinnoittelussa juuri joidenkin tiettyjen mallien kohdalla vrt. lähes vastaaviin toisen merkkisiin tms. pyöriin nähden
Ja omakohtaisesti esimerkkinä piti saada yli 400cc maxi, mieluummin 2-syl ja ruisku jos mahdollista. Nuo tuohon sitten haettiin mitä markkinoila oli tarjota ikäluokassa max. 10v ja hintaa alle 5k. Näitä sitten yksi kerrallaan IF:n laskuriin ja lopulta valituksi tuli tuo FJS. Toinen vastaava olisi ollut esim. BMW 800R. Okei, nyt oli kuitenkin malli selvillä joka asusteli vak.maksukuopassa. Tästä alkoi sitten ne "kotiläksyt" kun piti haalia kaikki mahd. tieto netistä juuri ko. mallia koskien, tyyppiviat, tekniset tiedot, mallihistoria... Seuraavaksi liikkeeseen kylmätyypeille mahtuuko ukko kyytiin ja muutenkin kuinka "käteen sopiva" tuo itselleni on. Siitä sitten vain enää sitä yksilöä metsästämään, kunnes löytyi se oma joka täytti hintakriteerinkin aika puhtaasti kun tuolla budjetillani olisin melkein saanut jo 2 kpl
Jos joskus voi pyörän etsiä järjellä, niin eiköhän tuo prosessi ollut jo aika lähelle sitä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08