On muutes taivaan tosi. Itsellä kun on alkanut näemmä puolivahingossa iso osa ajasta kulumaan etelä-Ranskassa, olen kiinnittänyt (viimeksi vajaa viikko sitten) huomiota esim siihen millaisella voimalla siellä käsketään mutkilla isoa T-Maxia. Slipari on aika yleinen varuste, äänet ihan jees ja kyyti luokkaa "puolet peekoosta kuolis kilsan sisään". Silti huomasin itsekin vielä pari vuotta sitten ajattelevani että miks nää ei osta oiketa prätkiä vaan kiskoo näillä tuulilasiarkkupakastimilla. Nyt kun näky on "jokapäiväinen", ei siihen enää kiinnitä muuta huomiota kuin että raapii istua autossa ja katsoa kuinka sujuvasti splittailemalla kaksipyöräisellä pääseekään. Eikä kukaan näytä fingeriä, tööttää, harmistu, yritä blokata tai muutakaan.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Iso osa liikkeiden katteesta tulee huolto-, tarvike- ja varaosamyynneistä. Eli vaikka yksi jamppa voisi ne pyörät myydä tehokkkaastikin niin porukkaa tarvitaan myös muihin hommiin. Ja usein ei ole toimivaa olla pelkkä uusien pyörien myyjä ilman mitään em. lisäpalveluita.
juhani_palmun kommentti oli todella hyvä. Nykyisellään tuollainen asennemuutos ei välttämättä kaipaisi kuin onnistuneen kampanjan somessa ja muualla medioissa. Johonkin hipsteriporukkaan voisi osua ja upota hyvin. Pari julkkista eri segmenteistä kun vetelisi skootterilla kesän ajot ja siihen asiallinen puffaus joka puolella niin alkaisi mielenkiintoa löytymään koska esikuvatkin niin tekee ja asiasta puhuttaisiin. Päälle vielä joku porkkana esim. ajokorttimuutoksen kautta, joka toisi uusia harrastajia vaikka skoottereihin, joita ei kilokyykyn tehot ja geeässän touratecit kiinnosta kun eivät niistä edes tiedä. Eikä muutkaan mielipiteet, mitä vanhoilla parroilla alalla on.
Skoottereista: Olen aivan samaa mieltä pääosin kuin yllä olevat kirjoitukset. Ajokaudelle ei voi mitään ja arkimaailmassa se auto on kuitenkin oltava useimmilla arkea helpottamassa.
Mutta. Olen aivan varma, että jos tuonne liikenteen sekaan Helsingissä tärähtäisi ensi kesänä edes 200 skootteria ajamaan kuten jokaisessa eurooppalaisessa kaupungissa, niin viikon sisään olisi poliisi ratsaamassa kaistojen välissä ajoa. Parkkipirkot laputtamassa skoottereita säännöllä yksi skubu per ruuru ja maksu. Jne. Meillä ei vaan liikenteen kanssa julkivallalla ole mitään maalaisjärkeä, ainoastaan sääntelytarve.
Ja olihan noista rahoista n vuosi sitten joku selvitys. Ajoneuvoliikenteestä kerätään veroina reilu 7mrd vuodessa. Vajaa kaksi miljardia tästä palautuu liikenteeseen. Vain 8% (n 500M) itse tieverkoston rakentamiseen ja ylläpitoon. Loput VR:n tukemiseen, bussiliikenteen jne tukemiseen. En nyt jaksanut googletella, oliko luvut eksaktisti oikein, mutta tuon suuntainen se laskelma oli.
Viimeksi muokannut: Poistettu; 23.01.2015 klo 18:17.
MT09 845cc
MT07 689cc
690 kotari ilmeisesti jotain 690cc luokkaa
Tarkoitin aiemmin lähinnä sitä että meiltä puuttuu se 125-600cc välinen kokoluokka. Nuo yllämainitut laskin vähän niin kuin sinne isompiin pyöriin, vaikka 2300cc triumphiin verrattuna ovatkin "pieniä". Mikä lie tilastokummajainen tuo jammun WR250? Ostaako sitä autokoulut vai rajavartiolaitos?
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Uusien moottoripyörien ominaisuuksia vertailtiin Pohjoismaisten kuluttajien keskuudessa, muistaakseni MP Maailma-lehdessä. Ruotsissa ABS oli silmiinpistävää ja Suomessa kuutiomäärät. Norjalaiset laittoi rahaa ja osti Bemareita.
Skootterihan olisi todella näppärä city-kulkuväline, ja tyylikäs.
Ostin syksyllä 50cc Kymco Agilityn nurkka ja työmatka-ajoon. 200€ makso-09 vuotinen täysin ehjä peli.
Paras ostos pitkään aikaan, todella kätevä ja kulkee sen mitä tarviikin taajamassa, varustin sen vielä nastarenkailla, niin pärjää talvellakin.
Kyllähän se on naurua ja hymyä aiheuttanut, kun tällänen 190 cm ja satakiloinen sälli ajaa kakaroitten kulkuneuvolla. No itsetunto täytyy olla kunnossa....
Elä ja anna muiden roudata.
Se skootterin näppäryys on vähän näköharha.
Esim: BMW C 600 Sport 15.275€ 249Kg
BMW C 600 GT 16.126€ 261Kg
verrokkina mp
BMW F 800R 12.100€ 202Kg
BMW F 800 GT 14.149€ 213Kg
Mare
Mulla on ainakin mielikuva, että nuo kakspuolikkaat ja alle kuus-viissataset on tehty vähän nuoremmille ja "kasvuiässä" oleville mittojensa puolesta? Suomalaisetkin on noin periaatteessa keskimäärin kohtalaisen isokokoista sakkia esimerkiksi pituuden suhteen.
Mutta miksi sitä sitten ostaisi pienemmän mopon tehojen/kuutioiden puolesta? Niin kuin että miksi? Itsekin kyllä ostaa kuussatasen jos rata-ajelu tästä vielä alkaa enemmän kiinnostamaan. Tai jos sorateiden kutsu alkaa liian kovaksi niin 350-700 kuutioinen varmaan ihan haarukassa.
Kaupungissa nyt moposootterikin olis paras, mutta jos nyt ajelee 60—120(140) nopeuksia, niin miksi vaikka joku 350 pikkukone olisi kiva ison miehen alla??![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ei se kaikki näppäryys ole painoa, skobissa myös vaihteettomuus ja sitä kautta ajamisen tietynlainen helppous on erilaista. Myös painopiste ainakin tuntuu olevan alempana ja hitaissa nopeuksissa meno ei ole niin kiikkerää, tosin kokemusta ei mulla skobista ole kun ~2000 kilometriä josta aikuisiällä moposkobailua ~500 kilsaa ja loput monella isommalla
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Tuossa Saksan tilastossa on pyörät tyypeittäin, mutta jos laskette koko listasta kaikki 750ccm ylöspäin niin kyllähän sielläkin vaan se suurin myynti on isoissa pyörissä. Kappalemääräisesti sielläkin on suurin määrä moposkootereissa, luulisin mutta eihä niitä ole suomenkaan tilastoissa.
Toinen juttu on nämä konkurssit ja lopettamiset. Jos (me) vanhemmat kuskit nuistelemme taaksepäin niin esim. seitsemänkymmenluvulta ei taida olla enää yhtään putiikkia pystyssä. Siltä ajalta kun minä olen aloittanut ei ole taatusti yhtäkään toimivaa kauppaa. Kyllä niitä on loppunut koko ajan, ei se ole tämän päivän juttu. Ja niissä kaatuneissa on isojakin putiikkeja..
Onhan se, ja tuosta on ihan turha syyttää ajokortin hintaa. Syyllinen löytyy tämänkin foorumin aivopesusta, että piikin jälkeen ei kerta kaikkiaan kannata hankkia mitään muuta, kuin se pakasta vedetty 25+ kiloeuroinen, vähintään kiloinen tykki. Muuten imago kärsii niin, ettei edes voi itseään motoristiksi haukkua.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eurotalous: Mielessä ei selkeää kokonaiskuvaa. Ei kommenttia.
Kotimaan talous: Päätöksenteon kankeus ja korkea verotus. Niihin korjausta niin eiköhän jotain tapahdu.
Työttömyys: AY-liikkeen vallan karsiminen, erityisesti poliittisen vallan. Työttömyyskorvauksen karenssien poistaminen. Matalampien tuloluokkien nollaverotus ja sitä kautta mahdollisuus uuden matalapalkkatason luomiseen.
Paha mieli: Se nyt on mullakin ihan kroonisena. Ehkä bentsojen ja alkoholin sekakäyttö auttaa?
Sillai: Kalastuslupamaksuja korotettava ja Mannerheimintie, Iso-roba, Albertinkatu sekä Pursimiehentie muutettava kävelykaduiksi. Puliukoille lämmitettyjä puistonpenkkejä viinahanoilla varustettuna. Ja mitäs vielä... Bensa ainakin on liian halpaa! Jos se maksais kympin litra niin tulis vaan tuttuja vastaan![]()
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Minä taasen laittaisin vuosittaisen verokaton henkilöverotukseen, jonnekin muutaman kymppitonnin tuntumaan vuoden maksimiverot per henkilö. Ei yksi ihminen sen enempää yhteiskunnan palveluita kuitenkaan kuluta, joten ei niistä kuulu periäkään kohtuuttomia summia.
Yritysverotuksen lopettaisin kokonaan, koska siinä ei ole mitään järkeä. Yritys on vain rahojen läpimenopaikka, verotus tulee tapahtua kun rahaa nostetaan yrityksestä palkkana, osinkona tai osakkeiden myyntivoittona.
On muuten aika törkeää, että yritysten tuloksesta saadut verot ovat suunnilleen samaa luokkaa mitä jaetaan yritystukina. Se tarkoittaa että menestyviltä yrityksiltä otetaan pois ja annetaan niille jotka eivät ole onnistuneet tai eivät ilman tukea onnistuisi. Se vääristää aivan samperisti markkinoita kun epäterveet yritykset kilpailevat tukiaisten avulla terveitä firmoja nurin.
http://winterride.com
Itse jakaisin kyllä kaiken jokaisen kesken tasan, niin kaikilla olisi sitten yhtä hyvä olla. Itselle ehkä hieman isompi siivu kuitenkin koska olisin kuitenkin vallassa ja vastuu painaa. Voisin hoitaa myös foorumin moderoinnin niin kenenkään ei tarvitsisi siitä mieltään pahoittaa saati valittaa. Kusiaiset kieltäisin noloina kokonaan, varsinkin skodet.
Supermoto
Ehkä menee aiheen vierestä vaikka konkurssistahan tämä ketju lähti... Eli siis yritystuet ja yrityssaneeraukset. En ymmärrä kumpaakaan! Jos firma ei pärjää ilman tukia, jokin on pielessä. Tähän pätee vähän sama ajatus kuin nälkäisen ruokkimiseen, että älä anna kalaa vaan opeta kalastamaan. Miksi siis ontuvan organisaation "kyvyttömyyttä kalastaa" tuetaan valtion toimesta? Olisiko järkevämpää vain luoda valtion taholta mahdollisimman helppo toimintaympäristö yrityksille, ilman kohtuutonta menoautomaattia verojen, sosiaalimaksujen ym muodossa.
Ja yrityssaneeraukset... Samaan aikaan kun toinen firma tekee pitkäjänteistä bisnestä maltillisesti ja kannattavasti, toinen tulee markkinoille häiriköimään. Markkinahäirikkö sählää muutaman vuoden kunnes kaatuu velkoihinsa. Sitten iso osa veloista annetaan anteeksi jotta markkinahäirikkö saa jatkaa sen järkevän ja tuottavan firman kiusaamista. Vähän kuin jääkiekkopelissä annettaisiin viimeisessä erässä tappiolla olevalle joukkueelle ylimääräinen pelaaja tai lahjamaali.
Hyvällä liikeidealla oleva, hyvin johdettu yritys toimii valtiovallan toimista huolimatta. Niitä tuottavia pitäisi tukea verotuksen keinoin. Kilpaurheilussakin parhaat valmennusresurssit annetaan sen käyttöön kenellä on parhaat edellytykset menestyä.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Vähän ansaitseville pitäs saada kaikista suurin veroprosentti ja paljon ansaitseville pienin.
A) verotulot kasvais koska pienituloisia on paljon
B) pienituloisten tekis mieli todellakin tienata enemmän ja kannustais työntekoon
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hyvä ehdotus. Prosenttiverotus onkin epäreilu, koska isommista tuloista menee enemmän euroja. Kyllä yhteiskunnan "jäsenmaksu" voisi olla sama kaikille, tuloista riippumatta. Sen taso asetettaisiin pienimpien tulojen mukaan kohtuulliseksi ja hallinto sopeuttaisi toimensa sen mukaan paljonko siitä rahoitusta kertyisi. Kannatan!
http://winterride.com
Mitä siitäkin tulisi jos työnteosta ei rangaistaisi? Nykyinen systeemi on tosi hyvä, niin ei kukaan työläinen tai onneton pienyrittäjä pääse hillumaan tuosta vaan pelkällä kovalla työnteolla.
Supermoto
Hivenen liippaa otsikkoa siten, ettei täällä mikään kannata. Piti löytää Loctiten 518 tahnaa bensapumppua varten. Kävin Etolassa, niin about viiskymppiä oli tuvan tarjous. Arvatkaa ostinko?
Ebayn kautta jenkeistä pieni 50 mL tuubi posteineen 22 euroa. Ei jumalauta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tästä kalleudesta voi kiittää kaikkia jotka ovat äänestäneet mm. SDP, Keskusta, Kokoomus, Vihreät, Kristilliset, RKP, Vasemmistoliitto.
Perussuomalaisista ei vielä tiedä vetäisivätkö hekin sosialistista julkisen sektorin pöhötystä vai olisiko heistä Suomen pelastajiksi.
Tässä maassa ei juuri mikään toiminta kannata koska kohtuuttoman suuri osa rahasta kierrätetään tehottoman virkakoneiston läpi taivaan tuuliin.
http://winterride.com
Suomi on tosiaan surkeassa tilassa kun Perussuomalaiset on vähiten sosialistinen puolue. Ei ihme että maamme on tukehtumassa kuoliaaksi.
http://winterride.com
Jaa että keskikoulunsa keskenjättäneet ahtaajat, apumiehet, varastotyöntekijät, eläkeläiset ja muut luottotiedottomat vuokra-asujat olisivat ne jotka hallitusvastuun ottaessaan pelastaisivat uskonveljen vetämänä Suomen ?
Tässä kohtaa sanoisin että: et oo vittu tosissas
Ihan survasit viikon vitsin nyt.... *poistuu räkättäen viskilasin kanssa saunaan*
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter