Ainakin Saksassa, mutta miksei myös Ranskassa, se leveä oikea piennar on varattu hälytys- yms. Muille viranomaisautoille näissä stautilanteissa. Siksi siellä ajosta tulee puhuttelua ja jopa sitten sakot.
-juha-
Saksasta juuri hetki sitten kotiutuneena täytyy sanoa että splittaus kulttuuri on siellä aivan kerrassaan mahtava. Kun jono pysähtyy motarilla niin siihen kaistojen väliin levitetään punainen matto motoristeja varten. Siitä pääse suhauttamaan ruuhkien ohi äärimmäisen näppärästi.
Toivottavasti sama kulttuuri tulee tänne Suomeen myös!
Vaikka sallittaskin niin ei ne kotilokuskit tapojaan muuta![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Syön hatullisen paskaa,jos sallitaan..siis splittaaminen Suomessa.![]()
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Kun katteli tuolla UK-maan pääkaupungissa kaksipyöräisten menoa keskustassa, niin ei voi kun nostaa hattua, tai ihmetellä miten siellä mennään. Kaikkia välejä ajoradalla käytetään – ja vaikkapa polkupyörillä ei ole mitään asiaa jalankulkijoiden sekaan (eihän sinne tietty mahtuiskaan). Hullua katsoa vauhdissa bussin takaikkunasta pyöräilijää silmiin kunnes painetaan jostain kolosta liikennevaloissa eturiviin pyörille varattuun tilaan. Sitten mennään autojonossa polkupyöräilijän vetämänä… kunnes tulee skootteria, moottoripyörää ja lisää fillaria oikealta ja vasemmalta… ja kaikki pelaa. YHTEEN!![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vois pikkuhiljaa alkaa ottaa täällä peräpohjolassakin tuota splittaamista käyttöön ihan vaikka autoilijoille suunnatun tiedotuskampanjan avulla, kun splittaamisen puolesta alkaa olla jo tutkimustuloksiakin. Jos englanti taipuu, niin tuossa on alkajaisiksi juttua, missä viitataan kahteen eri tutkimukseen, joiden tulokset puhuvat splittaamisen hyödyistä:
http://www.gizmag.com/motorcycle-lan...esearch/34425/
"Safety implications of lane - splitting among California motorcyclists involved in collisions":
http://www.ots.ca.gov/pdf/publicatio...tingreport.pdf
Penkomalla löytynee lisääkin aiheesta, mutta jokatapauksessa splittauksesta on seuraavanlaisia hyötynäkökohtia:
-Turvallisempi matka motoristille (! aivan, ei äkkiä uskoisi)
-Nopeuttaa liikennettä kokonaisuudessaan, sekä motoristin, että muiden autoilijoiden
-Vähentää saasteita
Onhan nämä hyödyt vissiin jo muualla maailmassa tulleet tutuiksi. Milloinhan suomessa herätään tähän...
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jaajaa, se logiikka oli vissiin siinä, että peräti 40% motoristien liikenneonnettomuuksista on peräänajoja (mm. auto ajaa päälle liikennevaloissa odottaessa, National Highway Traffic Safety Administration mukaan), jolloin splittaamisen kautta semmoiset onnettomuudet tietenkin vähenevät...
Asun Länsi-Uudellamaalla ja täällä ei oikeastaan koskaan pääse splittaamaan :-(
Suomalaisten asenne liikenteessä toki kaipaa parannusta - tulin tänään 2-tielle, jossa liikenne kulki lumen ja aura-autojen takia n. 40 km/h. Rampilla näin reilun raon, johon pickup olisi mahtunut mainiosti. Taempi auto päätti kuitenkin blokata ton paikan? WTF?
Ajeleen paljon Thaimaassa. Siellä splittaaminen on maan tapa, eikä kukaan vedä herneitä nenään. Johtunee buddhalaisuudesta ja siitä, että jokainen siellä myös ajaa kaksipyöräisellä. Jotkut thaimaalaiset, jotka omistavat auton, ajavat ruuhkassa mieluummin skootterilla, koska se on vaan paljon nopeampaa.
1-5% ehkä, tuskin useampi kiusaisi. Näissä on se ongelma, että jos sen sallisi, mikä olisi hyvä, niin juuri ne ihmiset käyttäisi sitä, joiden sitä ei pitäisi käyttää, ja liian suurella nopeuserolla yms. Yleisesti edes kaistojen välinen nopeusero ei saisi olla yli 40km/h koskaan.
Ongelmana on u käännöksen tekijät, ohittamaan lähtevät yms,
Vaikka oikealta ohittaminen tuntuu hullulta, niin muun liikenteen seisoessa se on turvallisin väylä, esim taiwanissa mp t ja skootterit ohittaa oikealta ja kun sitä vähän aikaa seuraa, niin vastaantulijoiden puolelta ohittaminen tuntuu täysin järjettömältä ja todella vaaralliselta. Ja onhan se jo teorissakin turvallisempaa, koska vastaantulijaa ei ole. Tietysti ohitettava voisi kääntyä oikealle eteen,mutta yhtä hyvin meidän systeemissä se voi kääntyä vasemmalle ohittajan eteen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ne, jotka kokevat splittaamisen johtavan ylipääsemättömiin ongelmiin, eivät ole ilmeisesti koskaan käyneet ulkomailla näkemässä sitä käytännössä, tai pitävät suomalaisia niin aivokuolleena kansana, ettei täällä voi sivitystavoille oppia.
korjasin typon
Ps. Kesäaika edelleen palstan käytössä ??!!
Viimeksi muokannut: seku; 19.11.2014 klo 22:24.
... jotain piti muistaa
Mitä nyt itse ujosti HML-väylällä ja kehä I:llä ajellut ruuhkassa, on ollut suhtautuminen erittäin positiivista. Suurin osa ajaa ihan reilulla välillä, muutama antaa tietä pyytämättä ja vain pari hassua on tukkinut. Tässäkin tuntuu tulleen suuri muutos ihan noin parin vuoden sisään. Eli näin ainakin Helsingissä![]()
Ex: Kawasaki ER5 -99
Ex: Honda 954RR -03
Ex: Kawasaki Z900 -20
KTM 890 Adventure R -21
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Niin kun on huomattu että siitä ei ole mitään hyötyä kuisaa muita![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Kylläpä tuossa taas Pariisissa käydessäni huokailin niiden skootteri ja mopokuskien perään, jotka kohtuullisen estottomasti splittailivat siinä ruuhkaliikenteessä. Ihme, että ruumiita löyty niinkin vähän.
Mopoton mies
Täällä kun bashaillaan autoilijoiden asennoitumisesta splittailuun, niin omasta kokemuksesta täytyy todeta, että ainekin pk-seudulla splittailu ei tunnu autoilijoita häiritsevän. Päinvastoin - monesti jopa annetaan tietä. Pikemminkin tuntuu, että monesti kanssamotoristit imasee palkokasvin hengityselimeen annelin kautta.
Videon alussa huomaamme, että ei motoristeillakaan tuo lane splitting aina ihan hallussa ole...
https://www.youtube.com/watch?v=Dg41KdjCAn4
Trying is the first step towards total failure.
Aprilia Tuono Factory '17
Ennen kuin voidaan puhua splittauksen sallimisesta, tulisi puhua asenteesta liikenteessä. Nyt se on keskivartalolihavien työsuhde rinkelimersukuskien rallirata; jalankulkijoita ei päästetä suojatien yli, vetokeju-periaatetta ei suosita jne.
Itse splittaan kun mielestäni siihen on sauma.
Turvallista uutta vuotta kaikille.
Good to the bone
...
Vuosia sitten Jyväskylän suurajojen aikaan poliisi ilmoitti lehdessä, että motoristien splittaamiseen siirtymillä puututaan ankarasti.
Erittäin joustavaa liikennöintiä alkavalle vuodelle.
toivoo Kake.
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Ja paskat! Oikeastaan koko video oli just sitä älytöntä koheltamista jolla ihan varmasti saadaan muiden tielläliikkujienniskaan = näitä lisää ja topicin otsikolle voi tosiaankin heittää hyvästit
![]()
Pätkän alussa oli pari asiallista splittaajaa, miten se homma tulee hoitaa jos jotain positiivista kehitystä tähän aiheeseen halutaan aikaiseksi ikinä Suomessa saada![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mikä siinä niin "älytöntä koheltamista" oli? Oikein sujuvasti eteni.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Joo sujuvasti eteni ja oikeen mukavasti joudutettiin siinä kaikkien matkan tekoa. Eikä turhaan annettu arempien splittaajien häiritä ja jääty keräämään lisää ruuhkaa, kun ovi oli auki toisellakin puolella.