Mä jouduin viime kesän alppi-reissullani vetämään sellasen "suunnittelemattoman hätärin" tohon Saksan puolen Fussen-nimiseen kaupunkiin. Kotimatkalla olin suunnitellut piipahtavani läheisessä Kemptenissä, kun siellä oli jotkut olutfestarit menossa.
En sinne asti päässyt, yht'äkkiä vuoren huipun takaa iski aika tymäkkä ukonilma. En ehtinyt vetämään edes kortsuja päälle kun rupes tulemaan vettä, rakeita ja salamoita. Tie ihan tukossa, vettä oli hetkessä tiellä "puolisääreen" ja edes kotilot ei uskaltaneet ajaa (hätävilkut päällä vaan tien sivussa).
No, ekassa exitissä vilkku päälle ja suojaa hakemaan. Sattu olemaan tuo Fussen, jonka ohi tekin pyyhälsitte. Joku linna sielläkin oli, muuten aika tylsä kylä.
Hyvä rappari, kiitos ja turvallista kotimatkaa!
Viki
BMW S1000XR <- BMW K1600 GT
S^Hansu on yksi tällä reissulla mukanaolijoista!
Mutta eilen ajettiin reissun 11. ajopäivä
Paljon saksalaista maaseutua (Hah! Pohjanmaa ei ole yhtään mitään verrattuna saksalaiseen aakee-laakee maisemaan!!!), muutamia hyviä mutkia, paljon saksalaisia pikkukyliä ja niitä tietöitäkin...
Ja reitin keskivaiheilla Hartz-vuoristo!!! Wow!
Vuorten jälkeen käytiin syömässä semmosessa noita-akka talossa...
Ja tämän jälkeen koettiin vielä autobahn, ukonilma ja Hampurin kierto itä-kautta...
Majapaikka on http://www.hotel-ideal.de/index.html
ja loistava aasialainen ravintola vieressä http://www.asia-restaurant-zur-sonne.de/
Ajoreitti oli ehkä suunnilleen tämmöinen.
Tänään lautalla Tanskaan ja sieltä sillan yli Ruotsiin...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
12. ajopäivä
Lyypekki – Puttgarden – Rødby – Kööpenhamina – Malmö – Växjö (510km) ajettiin kuumassa säässä.
Scandlinesin lautta toimii hienosti! Varsinkin moottoripyörän kiinnityssysteemi on ylivoimaisen helppo, toimiva ja nopea! Tanskan läpiajo on rangaistus, vaikka yritettiinkin vähän valita pikkuteitä.
Ruostin isot tiet ihan sama juttu, mutta pikkuteitä pitkin kun ajelee niin saattaa löytää huikeitakin mutkapätkiä!
Kuten esim. meidän reitille osunut...
Majapaikaksi valittiin Växjön matkustajakoti (Vandrarhem) uimarannalla. Ja mikä olikaan hienompaa kuin pulahtaa kuuman päivän päätteeksi ihanan virkistävään järviveteen!
Kuva tältä aamulta auringon noustessa. Tänään vielä ajetaan Stokikseen ja Valkoisilla laivoilla kotiin...
-Ja vielä yksi kuva kertomaan vähän näistä meidän ajonopeuksista...
![]()
Viimeksi muokannut: Go-Za; 07.07.2014 klo 07:55.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Juuri näin, samalla taktiikalla liikkeellä.
Se tixtexin päällikangas vain joskus pitemmän päälle kastuu ja aina ei ehdi edes kuivua (huonoissa olosuhteissa) seuraavan ajopäivän aamuksi. Siksi kovimmissa sateissa tai pitempään sateella ajaessa rykäisen kortongin päälle. Mutta Esterin pienemmät ripsaukset menee hyvin ilmankin, varsinkin kun on katteet pyörässä...
Sorry, taitaa mennä vähän OT.
Viimeksi muokannut: Big Vic; 08.07.2014 klo 07:30.
BMW S1000XR <- BMW K1600 GT
Onnellisesti kotona!
Eilinen 12. ajopäivä hienosta Växjöstä Ståckholmiin meni tällä tavalla.
Pirusti oli isoa tietä... ja sitä kun ajettiin tarpeeksi todettiin että ehkä keritään pienemmille teille myös.
Ja homma meinas kusta!!
Skansundetin lossia odoteltiin melkein 30 minuuttia ja kun vihdoin päästiin vastarannalle oli aikaa laivan lähtöön 1h 25min. Itse ajattelin että pitää olla viimeistään 16.30 satamassa jotta päästään vielä laivaan sisään ja siihen aikaa oli 55 minuuttia. Navi antoi ajoajaksi 1,10h...
No homma eteni hienosti ja oltiin ajoissa satamassa, mutta ei löydetty laivaan!!!
Tehtiin varmaan 5 U-käännöstä ja lopulta kävin terminaalista kysymässä ohjeet ja sain kartankin.
N. 16.45 ajettiin laivaan ja 5 minuuttia myöhemmin autokannen portti meni kiinni!
Hyvä loppurutistus!!!
Kaiken kaikkiaan ajoimme n. 4300km ja parikymmentä Passoa. Kävimme Italiassa, Itävallassa, Sveitsissä, Lichtensteinissa, Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissa.
3 pientä kaatumista joista kaikista yhteensä tuli vaurioita yhteen pyörään (vilkku rikki) ja yksi ranne kipeytyi.
Joku letkan jäsen eksyi jotakuinkin kerran päivässä muusta letkasta, mutta se ei ollut onglema -AINA löysimme toisemme!
PMR-radiopuhelinyhteys helpottaa letkan etenemistä paljon, meillä tosin vain 4:llä oli PMR.
Reitti suunnitelmista pidettiin kiinni ja se oli todennäköisesti paremp kuin että oltaisiin muuteltu fiiliksen mukaan koko ajan.
Ensi vuonna uudestaan??!!
Viimeksi muokannut: Go-Za; 08.07.2014 klo 16:59.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Reisu, ja ilmeisesti hyvä sellainen, heitetty ja kotona jälleen.
Kiva ollu seurata retken etenemistä täällä ja blogissa, kiitoksia teille.
Näitä lisää.
Loka-marraskuussa kesäloma, silloin mopo ja äijä veneellä Traaveen ja kolme viikkoa aikaa keretä Mijakseen, Spain. Toivottavasti kelit kohillaan....
Jotakuinkin kaikki reissussa ottamani kuvat täällä!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Jep seurattu sekä täältä, että blogista ja paljon ovat ensikertalaiset? saaneet mahtumaan näkemistä ja elämystä.
Ilmeisesti kaipuuta jäi - enkä ihmettele. Itse pyrin hakemaan jo olevaa tietoa suunnittelun ja reitityksen avuksi, niinpä bongasin nämä kaksi sivustoa, jaoin myös tänne - auttavat erinomaisesti.
http://www.moottoripyora.org/keskust...isuunnitteluun
Huomaatko/huomaatteko mm. miten harmillisen läheltä ajoitte upeaa passoa: Albulaa (Sveitsi) jota suorastaan ylistetään - eikä syyttä. Mutta seuraavalla kerralla sitten.![]()
<p>.</p>
Moni muukin käymisen arvoinen reitti tai passo jäi varmasti ajamatta. Mutta en murehdi niistä... Iloitsen ja muistelen haikeudella niitä mitkä tuli ajettua!!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Edellisen postaukseni tarkoitus oli vain tuoda tietoisuuteen työkaluja/menetelmiä joilla osuu hyville paikoille, sen kerran kun tuollaisille seuduille ja matkoille menee.
Elämä on lyhyt, ahkeroidenkin ei kaikkia hyviä paikkoja ennätä kiertää/nähdä edes kertaalleen. En minäkään harmittele esim. lukuisia Stelviolla käyntejäni, kun kaksikin kertaa olisi riittänyt - ja niiden sen jälkeisten kertojen sijaan olisi kannattanut ajaa muualla. Oppia ikä kaikki.
<p>.</p>
Ei kannata yöuniaan menettää jos Albula jäi väliin. Jos joku sitä ylistää niin joutuu kyllä selittää mistä moinen ylistys johtuu.
Nousun alku La Punt-Chamuesista on kapeaa serpentiiniä lehtikuusimetsässä, mutta jo alle 3km:m jälkeen tiestä loppuu tiukat mutkat ja loppunousu passolle on suorahkoa. Nousua kertyy vain noin 700m sillä Chamues on noin 1700m korkeudessa ja itse passo 2300m
Passon molemmin puolin nousee vuoret yli 3km:iin eli näkymät vasemmalle ja oikealle ovat rapautuvaa vuorenrinnettä. Jos pitää sora-näyttelyistä -museoista niin sitten Albula on ehdoton, siellä passon päällä on näkymät kuin soramontulla.
Passolta Davosiin tiellä ei ole serpentiiniä vaan se laskeutuu alas suorahkoa linjaa pitkin.
Eli passo ei mun mielestä erotu oikeen millään tavalla paitsi ehkä juuri ne lehtikuuset, jotka syksyllä värjäävät rinteen ruskaiseksi. Passolta löytyy myös hyvin soraan naamioitunut puolustuslinnoite jos siitä nyt jotain kiksejä saa. Muutama vuorenvihreä lampi on matkan varrella monipuolistamassa muuten niin perinteistä vuorimaisemaa.
Ja ehkä erikoisin reitin varrelle osuva, mutta tietä pitkin ajavalle aikalailla piiloon jäävä seikka on, räättinen rautatie(kirj. vap. suom.) eli Grischunan ja Beverin välillä menee rautatie, joka on Grischunasta Bredaan asti maanpäällisenä ja Bredan kohdilla menee vuoren lävistävään tunneliin.
Tuolta löytyy kuvia Albulasta muutaman vuoden takaa http://www.valokuvat.org/matkakuvat/...s.php?album=23
Viimeksi muokannut: Elämäntapamotoristi; 12.07.2014 klo 14:02.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Nyt toimii taas!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Iso plussa siitä millaisilla pyörillä heititti reissun =) Ei mitään perus matkamopoja, joissa melkein takakontti minne voi mielinmäärin tavaraa heittää...
Ylläolevaa kompaten , kiinnostaisi kovasti, että oliko reissulla yhtään puhe eri pyörien toimivuudesta ko. reissulla? Bemaria itse kehui toki, mutta tuliko muilta matkaajilta kommenttia? Esim. pyörän x polttoainekapasiteetti ei millään riitä kuin keulitteluun paikallisen snägärin nurkalla tms?![]()
Elämäntapamotoristin kirjoitukseen yksi pieni tarkennus: Albulapass ei laskeudu Davosiin vaan Fluelapass on se joka Davosiin vie/sieltä pois.![]()
Suurin osa porukoista oli viime vuonna norjan reissulla kuten minäkin, silloin en kuullut että olis ollut mopoissa moitittavaa matkan puolesta.
Lyhimmät tankkausvälit löytyi kottaraisesta noin 200 km välein, kyllä silläkin hyvin pärjäsi ja kyseiseen mopoon tuli parit huollotkin (tosin itse tehtynä) matkan varrella pulteista johtuen.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Eiköhän tarkoittanut Albulan pohjoispään suuntia, eli tietä joka vie passon pohjoispäästä Davosiin suorahkoa tietä pitkin. Toinen hyvä ja parempikin suunta on Churiin maisematietä, sen tulimme ja se on hieno.
Kuvaus Albulasta oli hyvä, erilaisuudessaan on erikoinen ja hieno "kuumaisema".
Voisitkos Karza avata threadin esim: Mainitse muutamia (viisi-kymmenen) mielestäsi parasta ja vaikuttavinta pass/col/joch-tietä johon kokemusta omaavat voisivat kommentoida omansa, tietysti perustellen.
Alppiproffana sinun se pitäisi avata jne... Tästä sitten noviisimmat saisivat vinkkejä reissusuunnilleen. Varma olen, että monella jo päässä muhii kesän 2015 suuntia.
<p>.</p>
Mainitaan näin porukan ulkopuolelle, että Gixerin vakiocliparit olivat hyvin raskaat ranteille. Ajoin puolet matkasta melko kivuliaasti. Ajoasento oli antanut aihetta aavistella tätä, mutten osannut uskoa tuon ihan noin pahaksi ärtyvän. Tämä siis huomiona aloittelijoille, jos pitkiä matkoja ei vielä ole takana ja viitteitä pieniinkin rasituksiin on ajoasennon suhteen. Tunnen kavereita, joilla tätä ongelmaa ei ole. Menin jo lupaamaan, etten omalla pyörällä toista retkeä tekisi, mutta jälkeenpäin tullut esille, että voihan tuohon ostaa säädettävät cliparit.
Vedenpitävät hanskat ja saappaat seuraavaksi mukaan...
Noin kolmanneksen kuormasta pois. Liikaa vaatteita mukana. Maailmalla on helppo pestä mukana olevia.
Susten, Furka ja Grimsel passot pitää lisätä johonki listaan, mitä tässä EVO:n uutta artikkelia luin ->
Testi
Tiefencastelista Davosiin johtava tie on kaikkea muuta kuin suorahko, on loistava vetotie jossa vauhtia voi pitää koska serpentiinit sieltä puuttuvat.![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tämä reissu nyt myös lehdessä!! MP Maailma 2/2015 lukekaa!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Sen verran ehdin selata, että siinä luki tarina JA kuvat Go-Za. Eikö muka yhtään hansun kuvaa joukossa? Mikä ryökäle... kyllä yhden gikserin pakaaseihin pitää mahtua kolmijalka ja muutama putki.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hansu ei ollut kovin aktiivinen reissussa... valitettavasti!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi