Tammonen lenkki tanaan: elikkas 9h:n ajo, kun lahdin aamulla Saariselalta, (vain -7`c aamu kasilta) ja aikomus, jos Herra suo, olisi ajella Skibottenin kautta takaisin keskiviikoksi Tornioon ja torstaiksi kotitukikohtaan. Mutta kayn tassa valissa siirtamassa tuon Gessun hotellin seinaa vasten, kun tahan ilmestyi pari suomalaista hemmoa, jotka Gessun nahdessaan tulivat taputtelemaan meikalaisen olkapaalle: "onko tuo pyøra sun? Meinaan, jos puhaltaa yli 30m /sek, kannattaisi siirtaa se seinaa vasten, on kaatunut isompiakin pyøria meinaan".....Ja kun nyt se on etupyøra tuulta vasten tuossa etuoven, (Hotellin) katoksen alla.......mut okei - okei, kaydaan siirtaa....
Inarin rantaan kun paasin, laski temperaturet -20 `c:een aikas hopsusti, ja sita sitten riitti monenlaista lukemaa Karasjoen, (-17`c), aina Koutokeinon lumisade- THUULI- mitaan en nahny-kelista aina tanne Altaan, jossa siis nyt naputtelen tata..
Inarin Nesteelta viela yksi episodi: Olen sinne laittanut jo useampaan otteeseen sahkøpostia, kesan tulevaa Atlantinvalli Jutaukseen liittyen, eli josko he olisivat tarjonneet ilmatteeksi kaffeet, paakkelissin kera, jos kaikki tulisivat sinne kesalla tankkaamaanm, vaan kun ei ollut direktøøri paikalla, niin sain vain "toimivan" sahjkoåpostiosoitteen? Ei vain ole tullut vastausta niin minkaanlaista, niin ajattelin josko sitten nokikkain olisi helpompi jutella? Onhan jo 4 muuta huoltamoa nain meille luvannut
No siina sitten kun tulin takaisin Gessulle, olikin siina Gessun vierella paikkakunnan vallesmanni ja aikas lupsakan oloinen, ( ja muotoinen), olikin! "Oot sitten lahtenyt" -kuittasi, ihan kuin joku vanha tuttu - ihmettelin? No, suattaapi ollakkin jostain tuttu, vaan sakkoja en ole kylla silta saanut. Kyseli jo hieman tarkemmin syita kuin normi-huoltamo-asiakas, ja vastaavasti heittelin sitten vastaavasti tavallista tarkemmin ja perustelluimmin "uusien kicksien" saamista
Uskoi sitten tai ei, kun starttasin ja kurvasin Sajoksen ohitse kohti Kaamasta, niin peraahan se maijalla lahti. Kai sitten jokin sanomani ei ollutkaan ihan uskottavalla tavalla, tai sitten muuten vaan halusi seurata "cruisinki"-nopeuttani kohti Karigasniemea...
Nopeusmittari kun ei mulla edelleenkaan toimi, niin varoen alle 3500rpm:aa siina sita sitten mentiin -18`c:een pakkasilla.
Menihan se sitten 10km:n ajon jalkeen ohitte, ja viela vilkuilla moikkasi edessani, vaan empas vilauttanut "tehovalojani", viitta pitkaa, kun muistin etta ei ehka kannattaisi.
No sitten Kaamasesta kun kaansin Karigasniemen tielle, niin uskokaa tai alkaa, mutta hyvin oli tie nyt aurattu ja simmakilla vedetty, etta saattaapi hyvinkin olla, etten ole edes kesakeleissa koskaan niin hopsusti tuota Kaamanen-Karasjoki valia paastellyt kuin tanaan! Helppoa Jutaamista: tyhja tie, ei sirkusvaunuja tai tivolia, porot ei pehmosesta penkasta paase yllattaa, eika edes yhtaan rekkaa lakanaa vetamassa koko matkalla! Se porohalyttimen aanikaan ei ennattanyt sen kajareista kuulua, kuin olin jo kaukana menossa!
Karigasniemen Shellin mittarista tankattua, ja kassalle mentyani, sanoi tati: "lahdit sitten uudelle kierrokselle" ! En tuota ensin edes muistanut, koska vasta 4 viikkoahan sitten, olin tankannut samasta mittarista![]()
Suattaapi olla, etta tan otsikon voipi huomenna muuttaa muotoon: "huurremotissa"?Niin o lohduttomat noi ennusteet yr.no:lla tanne ja Nordreisaan & Skibotteniin!!
kl 0–6 Lette snøbyger 2° 0,2 – 1,1 mm Frisk bris, 11 m/s fra vest-nordvestFrisk bris, 11 m/s fra vest-nordvest
kl 6–12 Snø 1° 0,3 – 11,3 mm Stiv kuling, 15 m/s fra vest-nordvestStiv kuling, 15 m/s fra vest-nordvest
kl 12–18 Skyet 0° 0,1 – 0,7 mm Frisk bris, 11 m/s fra vestFrisk bris, 11 m/s fra vest
kl 18–24 Snø -2° 1,1 – 2,0 mm Svak vind, 3 m/s fra sør-sørvestSvak vind, 3 m/s fra sør-sørvest
jatkuu..-.
kl 7–12 Kraftig snø -1° 2,3 – 5,5 mm Frisk bris, 9 m/s fra vest-nordvestFrisk bris, 9 m/s fra vest-nordvest
kl 12–18 Snø -2° 1,8 – 4,3 mm Laber bris, 8 m/s fra vest-nordvestLaber bris, 8 m/s fra vest-nordvest
kl 18–24 Kraftig snø -3° 3,2 – 8,3 mm Flau vind, 1 m/s fra sør-sørvestFlau vind, 1 m/s fra sør-sørvest
I morgen, onsdag 11.02.2015
Tid Varsel Temp. Nedbør Vind
kl 0–6 Kraftig snø -1° 2,7 – 7,8 mm Lett bris, 4 m/s fra vest-sørvestLett bris, 4 m/s fra vest-sørvest
kl 6–12 Snø -2° 1,7 – 6,7 mm Laber bris, 7 m/s fra vest-sørvestLaber bris, 7 m/s fra vest-sørvest
kl 12–18 Lett snø -1° 0,2 – 1,4 mm Liten kuling, 13 m/s fra vest-nordvestLiten kuling, 13 m/s fra vest-nordvest
kl 18–24 Snø -4° 0,9 – 2,8 mm Laber bris, 7 m/s fra vest-nordvestLaber bris, 7 m/s fra vest-nordvest
( 1 mm vastaa 1 cm lunta )
Tuulen voima on jo jonkin verran laantunut. Yøllakaan en enaa puhureita huoneeseeni kuullut, ja kun herasin 06:15 (suomen aikaa), tuli jopa taukoa tuohon vaakalumisateeseen! Temp. vain -1`c, eika respan mukaan Kvaenang ole suljettuna, (tarkasti vagvasenin sivuilta), mutta eihan se sita tietenkaan tarkoita, etta pysyisi avoinna koko paivan. Tuossa ylapuolella on Yykean ennuste, joka ei mairealta sekaan nayta, eli jos vaikka olisin viela yhden yøn lisaa, ja jatkaisin ajamista huomenna, ei tilanne siita yhtaan paranisi, melkaimpa jopa pain vastoin!
Mutta onhan tassa olemassa viela "Plan C", eli jos sitten samoja jalkia, (tosin on ne jo peittoon menny), Koutokeinon tieta ja edelleen Koutokeinoon asti. Sinne kun on 130km, jossa siinakin on ihan tekemista, mutta olisi ainakin hiukan toivoa enemman. Aura-autoista tosin ei sitten tieda, montako ja milloin ne viitsii lahtea, kun ja jos lisaa lunta on luvassa, mutta eilen tanne tullessani, yksi jopa tuli vastaan!
Tama hotelli Thon, on ihan akkurat, kun on tama nettikone, Gessun sain katoksen alle, (edelleen pystyssa), ja sitten aamiaista on kovin kehuttu. Helppo løytaa, kun on tassa keskustan risteyksessa, tien E6:n vieressa, ja lisaksi nuo kaksi suomalaista kokkia taalla! Juteltiin eilen illalla ja kaverit olivat oikeasti huolissaan meikalaisen paasysta takaisin suomeen, (Yykean kautta), ja kertoivat, etta hiljan he ajoivat kotilollaan penkoille vaikka nopeutta oli vain 20km/h, etta kun oli pinnat aivan peilia. Kuva kun lohduttelivat noinkin
Vitsina kerroinkin heille, etta heidan palkat ovatkin varmaan aivan samat kuin suomessa, erona vain se, etta se maksetaan 2 kertaa kuussa. Ja sen he sitten vahvistivatkin. Kovasti tykkaavat olla taalla, (kumma juttu), ja tuo toinen hemmo onkin asunut taalla jo sen 5 vuotta. Eivat vain olleet mp-ohjastajia -joita ihmettelimme kaikki yhdessa, tai siis viela.
jatkuu...
Pikkuhilijaa aloin tottua ajatukseen, että Yykeä ja Nordreisa + Kvaenangsfjellet saa nyt jäädä näkemättä, kun kesäkuussahan sen kuitenkin näkisi. Kävin runsaalla aamiaisella, jota ei todellakaan oltu turhaan kehuttu. Hitaasti menivät ne 10 leipää "alkupaloina", sekä päälle croissantit, jogurtit jne, mehut mitä kaikkea siellä nyt olikaan ja samalla syntyi päätös käydä tekemässä "test-run", tuolla vitivalkoisella uudella lumella, sekä kokeilemassa miltä se jutaus aivan rantaviivaa seuraten tuntuisi?
No tuntuihan se! Sanoin respan tädille, samalla kun vein 2 termaria hänelle täytettäväksi, että palaan about 40min kulttua, koska käyn Talvikissa. Sinne tulee matkaa suuntaansa n 10km, ja on muuten kuuluisa Tirpitzin ankkuripaikka, jonka rantaviivalla, voi eroittaa vieläkin mm Tallboy- pommien, niiden 6000kg:n jytkyjen kraatereita. Muuta kuin Gessu tulille ja lämpötilat olivatkin varsin mielenkiintoiset: vain -1`c, mutta tuo tuuli!
Ajo sujui uusien (3) tunneleiden kautta helposti ja suhteellisen luistamatta, vaikka karhia / sirmakkia ei ollut mennyt eilisen illan lumisateiden jäljiltä. Olivat vain kaikki net rekat talloneet tuon uuden lumen siihen paakuiksi, jotka erityisesti aina ylämäessä meinasivat yllättää!![]()
Kun tulin viimeisestä, Talvikin tunnelista ulos, niin, oooolihan siina ohjauksen kanssa jo hieman tekemistä! Tuuli vastaisesti ja mereltä suoraan ja vuorotellen. Eikä tilannetta muuten yhtään auttaneet nuo itse tekemäni ISOT käsihuput, joiden muoto muistuttaa erehdyttävästi jopa lentokoneen siipiäNiihin se tuuli nyt ottikin aikas makeasti...
Mutta nyt vain tuonne uudelle levähdysalueelle, joiden penkit ja pöydät kaikki olivat tukevasti lumikasojen alla, mutta eiköhän ne vielä tuosta sula, ennen kesäkuun Atlantinvalli Jutausta?
Gessu sivutuelle ja varmistus, että pysyykö? Pysyy, vaan pysyykö varmasti? Ei pysy, tai epäilen, joten ei muuta kuin uusi asento ja etupyörä kohti tuulta mutta sivutuelle edelleen. Tuuli rempoi meikäläistä ja sitten alkoikin jo taas satamaan tuota lumentynkää! Näkyväisyys vastarannalle katosi nopeasti ja täysin! Kyllä nyt viimeistään tuli selväksi, ettei Skibotteniin suuntaan lähdöstä tule tänään ainakaan mitään! Muutamia kuvia, tilanneraporttia ja videota, mutta hopsusti, koska naamaa ja käsiä alkoi jo palelemaan, vaikka pakkasta oli vain se yksi ainoa!
Palasin takaisin hotelliin, pakkasin vermeet huolellisesti ja muistin jopa respasta noutaa ne kaksi termaria. Uudestaan satulaan, ja nyt suuntana Koutokeino. Vaan vaikka etelän suunnalla oli jopa sinitaivas vilahtanut, tulikin heti kohta n viiden km:n jälkeen "monitoimi- ajo". Siihen kuuluu seuraavat yksittäiset harjoitteet, joita yleensä harjoitellaan erikseen, mutta nyt nämä olivat akikki yhdessä ja samassa ajossa:
- Luikaslätkä (aura-auton auralla peiliksi vedetty TODELLA luikas, lähellä nollan lämpötilan "peilijää", arvaa pitääkö nasta, no ei!
- Pyykkilauta, (rekkojen renkaiden tonnien massalla painettu suojalumi, joka muistuttaa pyykkilautaa, tai perunoita joita on kaadettu sadoittain tielle, kahteen riviin: reunaan, sekä keskiviivan tuntumaan!
- Lumisade, jolloin näkyvyys laskee todella huonoksi, sekä pöllyävän lumen takia, että visiiriin tarttuvan (jäätävän) lumen takia. Eikä muuten auta mikään visiirilämmitys tuohon tilanteeseen!
- Hajavalo, eli on pahempi kuin ajo pimeällä, koska silloin pyörän valonheittimet kuitenkin valaisevat pinnanmuodot.
(koeta siinä sitten vain ohjastaa väylämerkkien välissä, kutakuinkin, olo kuin muistuttaa lumisokeutta!
- Lumisade, ai miksi uudestaan? No kun nyt nuo pyykkilaudat + luikaslätkät jäävät tuoreen lumen alle piiloon, vaikka se vähän taukoaisikin.
- Myrskytuuli "Ole", eli ei se vielä mihinkään loppunut ollut, vaikka lehdissäkin jo niin julistettiin! Tuuli se vielä pöllyttää lisää lunta tielle, vaikka sitä ei taivaalta tulisikaan. Vaikutus on sama, kuin ohittava, tai edessä ajava rekka!
- Vastaantuleva liikenne. Eivät kaikki rekkamiehet ole "ammattilaisia", tuurilla nekin seilaa, ja minä jossain heidän välissä...? Lakanat silmille +++
- Ohittava liikenne. Voisi toivoa, että turvavälit olisivat muistissa ja toki ymmärretään, että kuva/video on saatava aivan läheltä!Lakanat myös tässä tapauksessa, ++
Että nyt voisin jo uskoa, että olisin valmis "monitoimi- lupakirjaohjastajan näyttötutkintoon"Ja voisin kuvitella, että se menisi osaltani kerralla hyväksytysti läpi myös !
Paljon ja kaikenlaista sattuikin tuolla 130km matkalla Altasta - Koutokeinoon, mutta erityisesti jäi mieleen, ettei edes -30´c pakkasessa ajo, tuntunut niin kylmältä, mitä tänään tuolla tuulen seassa ajo! Käsisuojatkin tuntuivat loppujen lopuksi turhilta kapistuksilta, koska raju tuuli meni takakautta suojista sisään! Ja kaulasta, ja hihoista, ja lahkeista jne...
Rajalle ja tulliin saavuttuani, tullimies aivan jo juoksi pihalle, minun tullessani rakennuksen kohdalla! Oli melkein jo siinä ja siinä, että enää viitsi jarruttaa, koska tuli siihen "sivusta" käsiään heilutellen. No, olipahan nyt jotain muuta tsekattavaa kuin nuo eestin rekat, tuumasin, kun sammutin Gessun jo valmiiksi, arvaten keskustelusta tulisi pitkä.....
Vaan olipa sittenkin vain muuten talvipärrästä kiinnostunut. Ei se mitään laukkuja halunnut katsella, saati avata, ei edes mistään ostoksista ollut puhetta! Oli itsekkin pärrämies, Kawamies. Sanoi että Kawa löytyisi tuolta rakennuksesta, ja samalla osoitti sitä toisella kädellään. "Mitä?" -sanoin minä. "Etkö tiedä, että EU on laatinut taas uuden direktiivin ja että komissaarit tulevat tarkastamaan, että ajetaanko niillä, ja jos ei, pois ottavat sen" - jatkoin!
Tullimies kertoi, etten olisi Kilpparilta päässytkään tulemaan läpi, kun oli siellä kolme rekkaa tukkineet koko tien:
Ilta-Lehdestä lainaus:
""Enontekiöllä Karesuvanto-Kilpisjärvi-tieosuus on toistaiseksi suljettu.
Tiellä on useita rekkoja suistuneena. Rekat vaikeuttavat aurauskaluston kulkemista alueelle.
Huono sää ja tuiskulumi tukkivat tien nopeasti voimakkaassa tuulessa. Toistaiseksi ei ole tiedossa, koska tie saadaan avattua. Liikenneviraston mukaan tie on poikki vielä useita tunteja.
Lapin poliisista kerrotaan tilanteen olevan hankala tiellä poikittain olevien rekkojen vuoksi. Niitä on poliisin ensitietojen mukaan ainakin kolme. Liikennesumassa on myös henkilöautoja.
Paikalla liikennevalvonnasta vastaa pelastuslaitos ja rajalla tulli. Käsivarressa tiellä 21 on poliisin mukaan vilkasta rekkaliikennettä rajan yli.
Poliisi tiedottaa asiassa lisää kello 16 mennessä tai tilanteen muuttuessa""
jatkuu,,.
Tulin sitten poes, koei nyt tuota Alta-Skibotn-Kilppari- väliä sitten päässy
Että tämmönen lenkku siitä vaan sit tul, mut ooon se aina tyhjää parempi!![]()
Se pitäs tuon mchuurteen kehitellä sellanen thulikilpi tuonne rekisterilaatan alle!![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joku oli epäillyt, josko tuolla olisi kovasti tuullut? En nyt löytänyt tähän hätään, sitä lehtikuvaa / juttu-case:a, jossa varastoalueella ollut 8- tonnin merikontti oli "varastettu"!
...nooo, se oli sitten seuraavana aamuna löytynyt kolmen kilometrin päästä tuntureilta, ja aivan "päreinä"!
Mutta jotain tämmöstä se o ollut, (ei ole omaa videota!), tosi ei nuo kanat eikä kuplakaan: